טוען...

גזר דין

ורדה מרוז23/10/2012

לפני כב' השופטת ורדה מרוז

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

חמזה עותמאן (עציר)

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה עו"ד עודד קלר

ב"כ הנאשם עו"ד באדר אגבריה

הנאשם הובא

מתורגמן לערבית זוהיר עאסי

פרוטוקול

ב"כ הנאשם:

לאחר מאמץ לא קל אנו מודיעים כי הנאשם מבקש לחזור בו מכפירתו. יוגש לבית המשפט כתב אישום מתוקן לצרכי הסדר בלבד. הנאשם יודה בעובדות כתב האישום המתוקן ויורשע בעבירות המיוחסות לו.

לגבי העונש מוסכם כי בית המשפט ישית על הנאשם עונש מוסכם של 45 חודשים בפועל מיום מעצרו 11.7.11 ומאסר על תנאי לשיקול דעת בימ"ש לאחר טיעוני הצדדים.

הוסבר לנאשם כי בית המשפט לא כבול להסדר הטיעון.

ב"כ המאשימה:

מאשר את דברי חברי. מגיש כתב אישום מתוקן. אבקש שהות של 10 דקות לטעון לעונש היום.

<#5#>

החלטה

אני מתירה לנאשם לחזור בו מכפירתו.

כתב האישום המתוקן מתקבל לתיק בית המשפט.

<#6#>

ניתנה והודעה היום ז' חשון תשע"ג, 23/10/2012 במעמד הנוכחים.

ורדה מרוז, שופטת

הנאשם:

הוסברו לי עובדות כתב האישום המתוקן. אני מבין את תוכנו ומודה בעובדות המפורטות בו.

כמו כן הוסבר לי שבית המשפט אינו כבול להסדר העונשי.

<#7#>

הכרעת דין

על יסוד הודאת הנאשם בעובדות כתב האישום המתוקן אני מרשיעה אותו בעבירות של חברות בהתאחדות בלתי חוקית, לפי סעיף 85(א) לתקנות ההגנה (שעת חירום) 1945 (להלן: "תקנות ההגנה"), במתן שירות בשביל התאחדות בלתי מותרת, לפי סעיף 85(ג) לתקנות ההגנה, ובעבירות בנשק, עבירה לפי סעיף 144(א) לחוק העונשין התשל"ז – 1977.

<#8#>

ניתנה והודעה היום ז' חשון תשע"ג, 23/10/2012 במעמד הנוכחים.

ורדה מרוז, שופטת

לאחר הפסקה

ב"כ המאשימה:

הנאשם הודה והורשע היום. ניתנה בעניינו הכרעת דין בעובדות כתב האישום המתוקן ובעבירות שפורטו בהכרעת הדין.

בבסיס העובדות המפורטות בכתב האישום המתוקן אנו רואים מסכת עובדתית חמורה שבסיסה התארגנות חבלנית עויינת ששמה לה למטרה לפגוע ביעדים ישראליים מחוץ לישראל ובישראל לרבות יעדים דיפלומטים ואזרחיים. אני כבר אומר שמזלו הרב של הנאשם טמון בעובדה שהדברים ברובם היו בסך הכל בשלב ראשוני של תכנון. של הצטיידות ולא ניתן לומר שהגיעו לכדי מימוש במובן המלא של הדברים. אבל הדברים הם חמורים כי לא מן הנמנע חלילה שאם הנאשם לא היה נעצר במועד שבו נעצר, הנאשם ואחרים חבריו לחוליה היו בסופו של יום מנסים לאחר שהיו מסיימים להצטייד להתאמן ולהכשיר את עצמם מנסים להוציא לפועל פגיעה כזו או אחרת ביעדים ישראליים.

מחד הרצון לפגוע ביעדים אזרחיים וחמור מכך ביעדים דיפלומטיים בשגרירות הוא נסיבה שמאד מאוד חמורה שרובצת לפתחו של הנאשם. אך בנסיבות שבהם הדברים לא עלו לכדי מימוש אלא רק בתחילתו של התהליך, יש לתת גם לדברים הללו משקל. כן חשוב כי המסר שיצא בגזר הדין תהיה אמירה שמי ששם לעצמו ליעד לפגוע ביעדים כאלה בסופו של דבר יתן את הדין בצורה חמורה ומשמעותית.

ראוי לומר כי בתיק הזה אומנם נשמעה פרשת התביעה. העידו ונחקרו גם אנשי השב"כ וגם אנשי המשטרה. אני כן מוצא לנכון לציין כי ההליך נוהל בצורה עניינית ומקצועית ומכובדת. בחקירות שנערכו כאן עדי התביעה נשאלו שאלות ענייניות וחרף העובדה שאנו נמצאים כרגע בפרשת ההגנה, עדיין אני חושב שניהול ההליך באופן הזה בוודאי שאינו יכול להיזקף לחובת הנאשם. בד"כ במצבים שבהם התביעה השמיעה כבר את העדים, אנו נוטים לייחס משקל לדברים אבל פה בשים לב להתנהלות גם של חברי ואני מניח שהדברים על דעת הנאשם אנו לא נזקוף זאת לחובתו.

אציין שיש בתיק קשיים ראייתיים שבחלקם לא מבוטלים. אנחנו נפגשנו מספר פעמים במשרדי התביעה עם חברי. חברי הציג גם במשרדים ובחלק מהדברים בבית המשפט הפנה אותנו לקשיים הן משפטיים והן עובדתיים. חלק מהדברים קיבלו ביטוי בהקשר של בקשות שהוגשו לבית המשפט. חלק מהדברים הם דברים שקיבלו ביטוי במסגרת ההסדר שמוצג לבית המשפט.

לכשעצמי אני סבור ואומר שאנו להערכתי הצנועה היינו צולחים את רובם של הקשיים ובסופו של דבר מתגברים על העניין אבל אין ספק כי הדבר היה מצריך עוד עבודה ממושכת מצד שני הצדדים ובסופו של דבר גם עבודה נכבדה מטעמו של בית המשפט על מנת להכריע. במובן הזה יש כאן חרף השלב המאוחר יש חסכון ניכר בשים לב לאותם טיעונים שהובאו בפנינו.

אני כן רוצה לומר כי ניכר שחברי באמת עשה עבודה מאוד מעמיקה ומאוד יסודית כאשר הביא את הדברים בפני.

עוד ראוי לציין את התיקון הנכבד בעובדות כתב האישום ובהוראות החיקוק. יש שם התייחסות לאירועים מסויימים שנמחקו וגם זה צריך לקבל ביטוי במסגרת השיקולים.

לסיום אני חושב כי העונש שאנו מבקשים היום מבית המשפט לגזור על הנאשם הוא במובן מסוים לא ממצה איתו את הדין ואני גם אומר שאם היינו ממשיכים את ההליכים והנאשם היה מורשע עתירתנו העונשית היתה גבוהה עונשית ממה שאנו מציגים היום לבימ"ש אבל אני מבקש בשים לב לנסיבות המקרה, לקשיים הראייתיים שהוצגו לנו, לתיקון כתב האישום, לעובדה שמדובר בנאשם שאין לו עבר פלילי ולמעשה נושא את הדין לראשונה בבית המשפט, בשים לב לכל הדברים הללו אני מבקש לכבד את הסדר הטיעון חרף העובדה שלא ממצה את הדין וכולי תקווה שהנאשם למד את הלקח ולהבא יקפיד להתרכז בעבודתו ולא להגרר אחרי פעילי טרור ופעילים צבאיים אחרים.

ב"כ הנאשם:

הלכה ידועה כי בית המשפט אינו כבול בהסדר הטיעון המוצג בפניו אולם בית המשפט העליון קבע כי באין ספור פסקי דין כי כל עוד ההסדר המוצג לבימ"ש אינו חורג ממתחם הסבירות בנסיבות העניין בימ"ש מתבקש לאמץ את ההסדר. נכון כי הגענו להסדר בתום פרשת התביעה ולפני פרשת ההגנה אך אני מוכרח לציין כי במשך הזמן הזה התקיימו בין ההגנה לבין התביעה 3-4 פגישות במשרדי התביעה. גם הפגישות הללו היו מאוד ממוקדות וענייניות של צד הציג לצד השני את נקודות התורפה שיש לו בתיק.

אכן התביעה היא זו שאמונה על האינטרס הציבורי חזקה עליה שבדקה את כל הנסיבות. איזנה בין כל השיקולים וחזקה עליה שהגיעה להסדר אליו הגיעה רק לאחר שהגיעה למסקנה הנכונה לפי דעתי כי זהו העונש הראוי בנסיבות העניין. אם אנו מעיינים בכתב האישום המתוקן אנו רואים כי חלק ניכר מהעובדות אשר יוחסו לנאשם בכתב האישום המקורי נמחקו. חלק ניכר מהעבירות אשר יוחסו לנאשם בכתב האישום המקורי נמחקו ואני מדגיש את העבירות של מגע עם סוכן חוץ (ריבוי עבירות) את העבירה של אימונים צבאיים אסורים ואת העבירה של קשירת קשר. לא מדובר בתיקון של מה בכך אלא בתיקון מאוד מאוד מהותי הן בבחינת העובדות והן בבחינת הוראות החיקוק שנמחקו.

בית המשפט יכול להיות סמוך ובטוח כי התביעה לא היתה מגיעה להסדר הזה ולתיקונים האלה אם לא היתה בטוחה שיש לה בעיות ראייתיות ובעיות משפטיות בתיק. וכך הם אכן פני הדברים.

מדובר באדם שאין לו שום עבר פלילי. זוהי הפעם הראשונה שהוא נעצר על ידי גורמי הביטחון למרות שלפני כן נכנס לשטחים. מדובר באדם שעד למעצרו עבד למחייתו ופרנסתו כאיש הסעות באגודת המהנדסים הירדנים ופרנס את המשפחה שלו. יש לו שני ילדים קטינים בני שנתיים ו-6.

מדגיש כי במבחן התוצאה לא נגרם שום נזק. שום דבר לא יצא אל הפועל. על אף התכנון לא קרה דבר. אנו לא מקלים ראש בחומרת המעשים אך לא יצא דבר לפועל.

אני מבקש בנסיבות הכוללות של העניין לאמץ את ההסדר.

הנאשם:

אני מצטרף לדברי הסנגור.

<#9#>

גזר דין

כתב האישום

1. הנאשם הורשע על פי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון, בגדרו הוגש כתב אישום מתוקן, בעבירות של חברות בהתאגדות בלתי מותרת לפי סעיף 85(א) לתקנות ההגנה (שעת חירום) 1945 (להלן: "תקנות ההגנה"), מתן שירות בשביל התאחדות בלתי מותרת, לפי סעיף 85(ג) לתקנות ההגנה, ועבירות בנשק לפי סעיף 144(א) לחוק העונשין תשל"ז – 1977.

2. עולה מעובדות כתב האישום המתוקן, כי הנאשם, בעל אזרחות ירדנית, ונושא תעודת זהות של הרשות הפלסטינאית. בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, התגורר הנאשם בירדן.

3. כמתואר בכתב האישום המתוקן, במהלך שנת 2009 פנה הנאשם לאדם בשם מוחמד סעיד בכר המכונה "אבו ג'עפר" וביקש להצטרף לארגון ה"ג'מאעה האיסלמיה" (להלן: "הארגון").

4. בתחילת שנת 2010, התבקש הנאשם על ידי אדם בשם אנס אבו חדיר המכונה "אבו אחמד", פעיל חמאס, להעביר סך של 1,000 דינר למשפחות אסירים ביטחוניים בגדה המערבית. הנאשם נענה לבקשתו והעביר את הסכום דרך אדם בשם יוסוף חדוש, שמתגורר בגדה.

5. במהלך חודש אוקטובר 2010, נסע הנאשם לסוריה יחד עם אחרים, שם הם התקבלו ע"י נציגי ארגון החמאס. במהלך שהותו בסוריה, פגש הנאשם בטלאל טלב מוחמד צאלח המכונה "אבו מואמן" (להלן: "טלאל"), אשר הציג עצמו כחבר במפקדה של ארגון החמאס בסוריה. במהלך שיחה עם הנאשם, ביקש ממנו טלאל להעביר 7 מכשירי קשר לרצועת עזה. הגם שהנאשם הסכים, סופו של יום המכשירים לא הועברו (להלן: "מכשירי הקשר").

6. בהמשך, הגיע הנאשם לרצועת עזה, שם פגש באנשים בכירים מהנהגת ארגון החמאס – ארגון שהוכרז בתאריך 22.6.89 כארגון טרוריסטי על ידי ממשלת ישראל וכן הוכרז בתאריך 15.9.89 כהתאחדות בלתי מותרת על ידי משרד הביטחון.

7. במסגרת שהותו ברצועת עזה, עבר הנאשם, יחד עם אחרים, הדרכה בשימוש בנשק מסוג קלצ'ניקוב לרבות ירי. בסיומה, שב לירדן.

8. כחודש לאחר מכן, נסע הנאשם יחד עם מוחמד חסן עטואן המכונה "אבו אוסייד" לסוריה, שם יצר קשר עם פעיל חמאס בשם עאבד אל ג'אבר המכונה "אבו עומר", על מנת שיארגן עבורו מכשירי GPS וכן מכשירי קשר שהתבקש להשיג על ידי פעילי חמאס שפגש במהלך שהותו ברצועת עזה.

9. בסוריה, יצר הנאשם קשר עם טלאל, אשר הציע לו להצטרף לחמאס והנאשם הסכים. בהמשך, ביקש טלאל מהנאשם כי ידאג להעביר לרצועת עזה את מכשירי הקשר. בפגישתם החליפו השניים אמצעי תקשורת אינטרנטית וטלפונית.

10. בתחילת שנת 2011 קשר הנאשם קשר עם אבו ג'עפר ואבו אוסייד (להלן: "האחרים") לביצוע פשע, היינו לשם הקמת חוליה צבאית בירדן (להלן: "החוליה"), שמטרתה לפעול נגד מטרות ישראליות. לשם קידום הקשר, פנו הנאשם והאחרים לטלאל ובקשו לעבור אימונים צבאיים במסגרת מחנות החמאס בדמשק. בתגובה, ציין טלאל, כי ימנה פעיל חמאס סורי אשר יאמן את החוליה וכן, ציין בפני הנאשם כי יוכל לעשות שימוש בתעודת הזהות הפלסטינאית בה הוא אוחז, כדי להרחיב את פעילות החמאס בגדה המערבית.

11. במסגרת הקשר ולשם קידומו, לאחר שובם לירדן, קיימו הנאשם והאחרים מספר מפגשים בהם דנו במטרות החוליה הצבאית והאפשרויות לפגוע במטרות ישראליות באמצעות פיגועי ירי נגד סיורי צה"ל בגבול הירדני, חטיפת אזרח ישראלי בעמאן שבירדן, חטיפת איש דיפלומטי ישראלי, ירי לעבר שגרירות ישראל בעמאן וירי טילים מירדן לישראל.

12. לצורך תכנון הפגיעה בשגרירות הישראלית בירדן הציע הנאשם לאחרים לשכור דירה בסמוך לשגרירות על מנת שיוכלו לתצפת ממנה וללמוד את סדרי האבטחה. כמו כן שקלו הנאשם והאחרים לרכוש נשק מסוג RPG ובאמצעותו לפגוע בשגרירות.

13. לצורך תכנון ירי הטילים לעבר שטח ישראל ערכו הנאשם והאחרים תצפיות על הרי ישראל ואף אספו מידע אודות אופן הרכבה ויצור טילים.

14. על מנת לקדם את פעילות החוליה, רכשו הנאשם וחבריו רובה קלצ'ניקוב והחזיקו כלי נשק ותחמושת נוספים, לרבות אקדחו האישי של הנאשם.

15. במהלך חודש מרץ 2011, פנה הנאשם פעם נוספת לטלאל על מנת לקדם את ביצוע האימונים בסוריה. טלאל ביקש ממנו להגיע לסוריה כדי לשוחח על הנושא. השניים נפגשו אכן בסוריה, או אז התחוור להם כי עקב מתיחות בין סוריה וירדן יש להמתין כשלושה חודשים עד לתחילת האימונים.

16. בהמשך, פנה אל הנאשם עסאן דוער, פעיל חמאס בירדן, בבקשה שייגס אנשים מהגדה על מנת שיפעלו במסגרת החמאס כנגד מטרות ישראליות בגדה. עסאן דוער העביר לידי הנאשם שרשרת זהב בשווי של 7,000 דינר כדי שהנאשם יעבירה לפעיל חמאס שהיה עתיד לגייסו.

17. בהמשך לשיחות שהתקיימו בין טלאל ועסאן דוער ועל מנת לקדם את פעילות החוליה, נסע הנאשם לגדה המערבית כדי ליצור קשר עם פאדי אלדבאס (להלן: "פאדי") וזאת, ביודעו שהלה פעיל חמאס. הנאשם ביקש מפאדי מידע אודות מצב פעילות חמאס בגדה וכן ביקש את עזרתו בגיוס תושבי גדה נוספים לחוליה. עוד ביקש הנאשם מפאדי לאמן את החוליה בירדן ולחילופין, לשלוח מי מטעמו שיעשה כן. בתמורה להענות פאדי, הבטיח לו הנאשם תשלום כספי. פאדי הביע את הסכמתו בפני הנאשם וציין כי יבדוק את הנושא ויחזיר לי תשובה.

18. מספר שבועות לאחר מכן, התקשר פאדי לנאשם והודיעו כי הוא עתיד להגיע לירדן, יחד עם אחרים במטרה לאמן את החוליה. הנאשם היה עתיד לפגוע בו בגדה לצורך העברת התמורה הכספית לה התחייב.

19. בתאריך 11.7.2011 הגיע הנאשם לשטחי הגדה המערבית, שם נעצר.

הסדר הטיעון

20. על פי הסדר הטיעון, הגיעו הצדדים להסכמה לפיה יוטל על הנאשם עונש מאסר של 45 חודשים בניכוי ימי מעצרו וכן מאסר מותנה. הצדדים במשותף עתרו לאמץ את הסדר הטיעון בהיותו ראוי וסביר ואגב שלקח בחשבון את חולשות ראיות התביעה, תיקון כתב האישום, החסכון בזמן שיפוטי ועברו הנקי של הנאשם.

21. שני הצדדים עמדו על חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם ועם זאת, הדגישו את העובדה שבפועל לא ארע מאומה ותוכניותיו של הנאשם לפגוע בביטחון מדינת ישראל, סופו של יום, לא יצאו לפועל.

22. בנסיבות אלו עתרו הצדדים כאמור לאמץ את ההסדר.

דיון

23. עובדות כתב האישום מלמדות על צעיר חדור אידיאולוגיה שעניינה לפגוע במדינת ישראל. אין ספק שפעילותו של הנאשם מלמדת על רצון עז לפגוע במדינה, במתקניה ובאנשיה. די בכך כדי ללמד על חומרת העבירות ונסיבות ביצוען.

24. יחד עם זאת, אין להתעלם מתיקון כתב האישום ומהעבירות בהן הורשע הנאשם, סופו של יום. צודקים ב"כ הצדדים כי העבירות אינן מן החמורות בהתחשב בכתב האישום המקורי, הגם שאין להטיל ראש בעבירות בנשק, בהן הורשע הנאשם.

25. העונש המוסכם מקל במידה ניכרת עם הנאשם. עם זאת, אין בו משום "טעות", אף לא חריגה קיצונית המצדיקה אי כיבוד ההסדר. זאת ועוד, יש להתחשב בגילו הצעיר של הנאשם ובעברו הנקי. יש לקוות כי די בעונש המוסכם כדי ללמד את הנאשם להפיק את הלקח הראוי.

26. אשר על כן בהתחשב בשיקולי החומרא והקולא, הגעתי לכלל מסקנה כי יש לאמץ את ההסדר אליו הגיעו הצדדים. לפיכך אני מטילה על הנאשם את העונשים הבאים:

א. 45 חודשי מאסר בניכוי ימי מעצרו מיום 11.7.11.

ב. 12 חודשי מאסר על תנאי משך 3 שנים והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור עבירות בהן הורשע, לרבות עבירות שהן פשע.

זכות ערעור תוך 45 יום לבית המשפט העליון.

<#10#>

ניתנה והודעה היום ז' חשון תשע"ג, 23/10/2012 במעמד הנוכחים.

ורדה מרוז, שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
29/12/2011 פרוטוקול ורדה מרוז לא זמין
22/05/2012 החלטה 22/05/2012 לא זמין
23/10/2012 גזר דין ורדה מרוז צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל רחל שיבר
נאשם 1 חמזה עותמאן (עציר) בדר אלדי אגבאריה