טוען...

גז"ד

דינה כהן22/01/2014

בפני כב' השופטת דינה כהן,ס.נשיא

45898-09-11

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

1. יצחק אדזיאשוילי (אחר/נוסף)

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המאשימה עו"ד פרנקו

עו"ד רונן ב"כ הנאשם (השעה 08:45)

פרוטוקול

עו"ד רונן:

יש לי טלפון של הנאשם שלא עונים בו. בדיון האחרון לא יצא פר' שכן בימ"ש ביקש להמתין לראות אם הנאשם יגיע, לצערי הפר' נשמט ממני ושכחתי להודיע לבימ"ש שלא עלה בידי ליצור איתו קשר. לשאלת בימ"ש, בדיון מיום 24.11.13 למיטב זכרוני הנאשם התייצב וכך גם ניתן להבין מהפר'. מאז הדיון האחרון לא היה בינינו קשר.

התובע:

הנאשם היה עצור מתאריך 18.9.11 עד 21.11.

עו"ד רונן:

בשלב זה מתייצב הנאשם. מסתבר שהוא התייצב לדיון שעבר וקיבל את הפר' לידיו. הנאשם מבקש במידת האפשר אם בימ"ש הנכבד יורה על עבודות שרות בתיק זה, לבקש מהממונה על עבודות השרות לבחון תאריך מאוחר יותר שכן הוא מתמיד בעבודתו במפעל פולימרים והוא מבקש שתחילת עבודתו יתחיל באוגוסט שעד אז יהיה לו יותר קל לשמור את מקום עבודתו.

הנאשם:

אמרתי לממונה והיא אמרה שאני צריך לבקש את זה מבימ"ש. אני ביקשתי ל-3, 4, חודשים עוד, עד אוגוסט משהו כזה, ככה יהיה לי שנה בעבודה ואני אוכל לחזור עם הותק שלי לעבודה. אני עובד מחודש שביעי.

הסנגור:

מדברי הנאשם עולה כי אם יתחיל לבצע עבודות שרות בטרם תחלוף שנה מהמועד בו החל לעבוד במפעל פולימרים עלול לאבד את עבודתו. אני לא שוחחתי עם הממונה אבל זה מה שהנאשם אומר. אין לנו התנגדות כי בימ"ש יעיין בתיק נט המשפט.

התובע:

אבקש אורכה להצגת המאסר המותנה לאור הערת בימ"ש כי גם בתיק עצמו מעיון בנט לא ניתן להפיק את המאסר המותנה כפי הנראה מאחר ומדובר בתיק ישן.

הסנגור:

אין מניעה שאחד מחברי בסנגוריה ישמע את גזר הדין בהסכמת הנאשם.

<#5#>

החלטה

הדיון יתחדש לאחר הפסקה.

<#8#>

ניתנה והודעה היום י"א שבט תשע"ד, 12/01/2014 במעמד הנוכחים.

דינה כהן, סגנית נשיא

לאחר הפסקה:

נוכחים

עו"ד פרנקו

עו"ד סיבוני בשם עו"ד רונן

הנאשם

הנאשם מוזהר כחוק:

אין לי רשיון נהיגה ולא היה לי אף פעם. לשאלת בימש לאחר שהמרכז נשרף אמרו שיש מקום אחר לבוא ולתת בדיקות בעוד שבועיים.

<#12#>

גזר דין

  1. הנאשם, יליד 1959, הורשע על פי הודאתו בעבירה נשוא כתב אישום מתוקן של סחר בסמים, במסגרת הסדר.

על פי כתב האישום המתוקן, בתאריך 18/9/11 בביתו של אחר סחר הנאשם בסם מסוכן מסוג הרואין בכך שמכר ליורי גלפנד הרואין במשקל 0.269 גרם נטו תמורת 100 ₪.

במסגרת ההסדר הוסכם כי הטיעון לעונש יהיה פתוח.

יצוין כי כתב האישום המקורי הוגש נגד הנאשם ואותו אחר יחדיו אולם בהמשך במסגרת ההסדר הוגשו שני כתבי אישום מתוקנים נגד כל אחד בנפרד. לאחר יוחסה עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע, הוא הודה, התביעה עתרה ל-5 חודשי מאסר בעבודות שירות, קנס ופסילת רישיון ודינו נגזר סופו של יום ל-3 חודשי מאסר בעבודות שירות, 1000 ₪ קנס, 7 חודשי מאסר על תנאי, התחייבות ופסילת רישיון נהיגה לשנה (22 הרשעות קודמות לרבות בתחום הסמים).

  1. שלושה תסקירים הוגשו בעניינו של הנאשם. בתסקיר מתאריך 26/2/13 עולה כי הנאשם בן 54, נשוי ואב לשני ילדים בגירים, שוחרר מצה"ל לאחר כחודש בשל אי התאמה, מכור לסמים. בעבר השתלב מספר פעמים במסגרות גמילה קצרות טווח ללא תוכנית המשך. בתאריך 26/12/11 ועד לתאריך 29/2/12 טופל ביחידה לטיפול בהתמכרויות באשדוד והיה במעקב בדיקות שתן שנמצאו נקיות משרידי סם אולם עם מעברו לאשקלון הקשר נותק. במהלך חודש מרץ 2012 פנה מיוזמתו ליחידה העירונית לטיפול בהתמכרויות באשקלון ושולב במהלך חודש אוגוסט 2012 ב"מרכז יום", שיתף פעולה והתקדם בהליך הטיפולי. בתאריך 14/2/13 מעד וצרך סמים והוחלט על הפסקת הטיפול אם כי ניתנה לו הזדמנות נוספות לאחר שמסר מספר בדיקת שתן נקיות. שירות המבחן התרשם בין היתר כי הנאשם מצוי בהליך של חשבון נפש והפקת לקחים ומצוי בפרשת דרכים. לכן, שירות המבחן ביקש למצות את ההליך הטיפולי וביקש דחיית הדיון בשלושה חודשים.

בתסקיר משלים תאריך 21/5/13 עדכן שירות המבחן כי הוחלט לקבל מחדש את הנאשם לטיפול "במרכז היום" אולם הנאשם הגיע לשתי שיחות לאחריהן ניתק את הקשר עם גורמי הטיפול אם כי חידש את הקשר עם העובדת הסוציאלית המטפלת בו. שירות המבחן התרשם כי הנאשם מנסה בכל כוחותיו לשקם את חייו אך בהעדר כלים מתאימים לכך ולאחר שנים ארוכות של התנהלות שולית והתמכרותית, תהליך השיקום איטי, מורכב ורצוף עליות ומורדות. שירות המבחן סבר כי יש להעניק לנאשם הזדמנות נוספות והמליץ לדחות שוב את הדיון ל-3 חודשים על מנת לעקוב אחר התקדמותו של הנאשם בתהליך הטיפול.

בתסקיר משלים נוסף מתאריך 19/8/13 שירות המבחן מדווח כי שוחח עם הנאשם על האשפרות של שילובו המחודש בטיפול ב"מרכז היום" אולם הנאשם התנגד לאופציה זו נוכח אינטנסיביות הטיפול שאינה מאפשרת לו לעבוד ולסייע בפרנסת משפחתו. באשר להשתתפות הנאשם בקבוצה הטיפולית בשירות המבחן מדווח שירות המבחן כי השתתפותו של הנאשם אופיינה בפאסיביות והיעדר מעורבות במהלך המפגשים. שירות המבחן העריך כי למרות שניתנו לנאשם הזדמנויות רבות, הוא מתקשה לנצלן ולהפיק מהן את המיטב ומתקשה לשלם את המחירים הנדרשים לעריכת שינוי בחייו ובפועל נראה כי מעמיק הפער בין הצהרותיו באשר לנכונות להשתלב בטיפול לבין מסוגלותו להפיק תועלת ממשית מכך. לכן, שירות המבחן העריך כי הנאשם מתקשה לפרוץ את מעגל החיים בו מתנהל שנים רבות ולא באו בהמלצה בעניינו.

עם זאת הציג הסנגור אישור לפיו הנאשם עובד מ7/7/13 בתעשיות פולימר וכן אישור המחלקה העירונית מיום 15/10/13 כי בדיקות שתן שביצע הנאשם בתאריכים שונים עד ספטמבר 2013 נמצאו נקיות וכי ביום 15/9/13 מרכז היום נשרף ומאז לא בוצעו בדיקות באותו מקום.

  1. לענין נתוני עברו יאמר כי לנאשם 12 רישומים פליליים רובם המכריע מתחום הסמים. 8 רישומים משנת 84 ועד שנת 99, וארבעה רישומים משנת 2003 ועד תאריך 3/12/09, הרישום הפלילי האחרון, אז נדון בגין עבירה של יצוא, יבוא, מסחר, הפסקת סמים מסוכנים ונדון ל-8 חודשי מאסר וכן מאסר מותנה, בר הפעלה כעת. הנאשם ריצה בעבר עונשי מאסר ממושכים.
  2. התובע טען כי מדובר בעבירה חמורה שהעונש בצידה הוא 20 שנות מאסר ועל פי העקרון ההלימה מתחום הענישה נע בין 8 חודשי מאסר ל-18 חודשי מאסר. במתחם זה עתרה המאשימה להשית על הנאשם 12 חודשי מאסר. התובע טען כי מדובר בעבירה שפוגעת בחברה כולה ועל בית המשפט לתת יד במיגורה והפנה לעברו הפלילי של הנאשם ולכך שלחובתו מאסר על תנאי בעבירה זהה ולמרות זאת לא נרתע מלבצע שוב עבירה זו, תוך שעותר להשית את המאסר המותנה במצטבר וכן מאסר מותנה, פסילת רישיון, פסילה על תנאי וקנס.
  3. הסנגור טען, בין היתר, כי מדובר בנאשם שעבר ממועד ביצוע העבירה, מעל לשנתיים, הליך משמעותי מאוד, נותן בדיקות שתן רציפות נקיות (למעט מעידה חד פעמית) ולא נפתחו תיקים נוספים. ציין כי עבר הליך גמילה, מרכז יום ולמרות המדווח עי שרות המבחן המשיך לשקם חייו, עובד באופן סדיר ואף ביקש לדחות ביצוע עבודות שרות לחודש אוגוסט על מנת שלא לפגוע בקידומו בעבודה בה מתמיד בהצלחה.
  4. אין צורך להכביר מילים על חומרת העבירות של סחר בסם מסוכן ועל הערכים המוגנים המונחים בבסיסן. עבירות אלה מובילות לפגיעה במשתמשים עצמם, וכן לפגיעה עקיפה בציבור כולו עקב עבירות המאפיינות שימוש מתמשך בסמים. ברי כי הנוטלים חלק במערך הפצת הסמים הופכים את הסמים לזמינים ולנגישים, וזאת לצורך עשיית רווח כספי. ההלכה הפסוקה עמדה פעם אחר פעם על ההכרח להיאבק בנגע הסמים ועל הצורך להעביר מסר מרתיע מפני עיסוק בתיווך ובסחר בסמים, בין היתר על-ידי הטלת עונשים .

  1. לצורך קביעת מתחם העונש ההולם יש ליתן את הדעת גם לנסיבות ביצוע העבירות בכל מקרה לגופו. לצורך כך יש לבחון בין היתר את סוג הסם, כמותו, מספר העסקאות בהן מדובר, התכנון שקדם להן, התמורה הכספית שניתנה בעדן, זהות הקונה ונסיבות הרכישה וכן הנזק שנגרם ו/או צפוי היה להיגרם בגין העבירות הנדונות.

במקרה דנן, היה הנאשם שותף לעסקה אחת של סחר בסם מסוכן מסוג הירואין במשקל של 0.269 גרם נטו, תמורת 100 ש"ח, בבית של אחר. בחינת הענישה הנוהגת מעלה כי בגין העבירות בהן עסקינן נגזרו עונשים ממספר חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שירות ועד עונשי מאסר לריצוי מאחורי סורג ובריח. בהתחשב בעקרון המנחה של ההלימה; בשים לב לפגיעה בערכים המוגנים; בהתחשב בחומרת המעשים ונסיבות ביצועם; ובהתחשב במדיניות הענישה הנוהגת במקרים דומים; אני סבורה כי מתחם העונש ההולם לעבירה בה הורשע הנאשם לפי נסיבות ביצועה, הנו של מספר חודשי מאסר אף מעבר לשנה (אשר במקרים מתאימים, יכול וירוצו בעבודות שירות) ראו: עפ"ג (י-ם) 34412-02-12 מדינת ישראל נ' קרסנוב (25.12.2012) , בפיסקה 7 שם נקבע כי: "מתחם העונש הראוי לעבירות סחר בסמים הוא מאסר בפועל, בין מספר חודשים למספר שנים, תלוי בנסיבות המקרה".

  1. בענייננו לאור תקופת מעצרו של הנאשם מיום 18/9/11 עד 21/11/11- למעלה מחדשיים , שוכענתי כי האיזון הראוי יושג תוך הטלת מאסר שירוצה בעבודות שרות, כך שמשך המאסר הכולל יעמוד על תקופה בת כשמונה חודשי מאסר.

לטובת הנאשם ראיתי לזקוף את הודאתו ואת לקיחת האחריות, עוד ראיתי לנכון להתחשב בעובדה כי , על אף הקשיים עליהם דיוח שרות המבחן, כי הנאשם ניסה וחזר וניסה להשתלב בהליכי טיפול עד שלבסוף עלה בידו להתמיד בעבודה סדירה _ הומצאו אישורים) וכי הטלת מאסר כיום תגדע את מאמצי שיקומו . הנאשם עמד בקשר עם שירות המבחן ושיתף פעולה באופן משמעותי גם אם לא מלא לגמרי. אף לעמדת שירות המבחן עולה כי הנאשם מנסה בכל כוחותיו לשקם את חייו וגם כאשר ניתק את הקשר, דאג באופן יזום ליצור קשר עם גורם טיפולי אחר כגון עובדת סוציאלית. כאמור הנאשם נתן מספר בדיקות שתן שנמצאו נקיות משרידי סם. יש לזכור כי הליך טיפולי, במיוחד למי שנטוע עמוק בתוך עולם הסם ומנהל אורח חיים התמכרותי במשך שנים, הוא מורכב וקשה, רצוף קשיים, עליות ומורדות, הליך ממושך ואינטנסיבי וניכר כי זנח השימוש בסם אף ממראו ומעצם עבודתו הסדירה אצל המעביד במקום עבודה בה עובד גם כיום, מתאריך 7/7/13 במפעל באשקלון ומעסיקיו מרוצים מאד מן האופן בו מבצע עבודתו(נ/1).

בדרך של הפעלת המאסר המותנה התלוי ועומד כנגד הנאשם אתחשב בהתחשב במכלול הנתונים שבפני שכן מצטיירת תמונה של נאשם שזנח את דרכו העבריינית ולראשונה בחייו עוסק לפרנסתו באופן סדיר מזה מספר חודשים לשביעות רצון מעסיקתו. זאת ועוד , אקבל פנית הנאשם לדחות את מועד ביצוע העבודות לתאריך, שיאפשר קידומו בעבודה.

  1. באיזון בין מכלול השיקולים שפורטו ובהתחשב במשך מעצרו של הנאשם, הנני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:
  2. מפעילה 6 חודשי מאסר מותנה מת"פ 45844-09-11 (שלום אשקלון) כב' השופט נחמיאס גזר דין מתאריך 3.12.09.
  3. 6 חודשי מאסר, בחופף למאסר המותנה שהופעל, כך שסה"כ ירצה 6 חודשי מאסר בעבודות שרות מיום 3.8.14.
  4. 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים שלא יעבור כל עבירה מפקודת הסמים המסוכנים.
  5. קנס בסך 1500 ₪ או 10 ימי מאסר תמורתו.
  6. הנאשם יחתום על התחייבות כספית בסך 5000 ₪ שלא יעבור תוך שנתיים מהיום עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים לא יחתום ייאסר לתקופה של 20 יום.
  7. הנני פוסלת את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 12 חודשים. הפסילה תחל מהיום ללא צורך בהחלטה שיפוטית נוספת לאור הצהרת הנאשם כי אינו אוחז ברשיון נהיגה.

באשר לרכיב המאסר שנקבע כי ירוצה בעבודות שרות מוטלות על הנאשם החובות כדלקמן:

- הנאשם יתייצב בפני המפקח על עבודות השרות במועד האמור בשעה 08:00 במפקד מחוז דרום ביחידה לעבודות השרות ליד כלא באר שבע.

- הנאשם יעדכן את הממונה על עבודות השרות בדבר כל שינוי ככל שיחול בכתובת מגוריו.

- על הנאשם לעמוד בתנאי הפיקוח וביקורות הפתע וכל הפרה תביא להפסקה מנהלית וריצוי העונש במאסר ממש.

<#16#>

ניתנה והודעה היום י"א שבט תשע"ד, 12/01/2014 במעמד הנוכחים.

דינה כהן, סגנית נשיא

הנאשם:

אבקש שהקנס ישולם מן הפיקדון והיתרה תוחזר לי.

<#19#>

החלטה

כמבוקש.

<#20#>

ניתנה והודעה היום י"א שבט תשע"ד, 12/01/2014 במעמד הנוכחים.

דינה כהן, סגנית נשיא

התובע:

על גופו של הנאשם נמצאו 730 ₪ שהמאשימה עתרה לחלט אותם וכן אבקש להכריז עליו כסוחר סמים.

הסנגורית:

לא תהיה לנו התנגדות לחילוט חלק מן הסכום ונבקש שחלק יוחזר או שיועבר לטובת הקנס.

התובע:

כרגע שוחחתי עם עו"ד רונן והוא מסכים לחילוט.

<#21#>

החלטה

לאור הסכמת הצדדים הסכום של 730 ₪ שנתפסו אצל הנאשם ופירותיו יחולטו לטובת אוצר המדינה.

מאחר שלא התקיים דיון מבעוד מועד ובהתחשב בנסיבות ביצועה של העבירה ובמכלול הנתונים שבפני לא מצאתי כי נתקיימו הנסיבות המחייבות הכרזה על הנאשם כעל סוחר סמים, כמתחייב מהוראות 30א(ב) לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג-1973.

גיליון הרשעות סומן ת/1, מאסר מותנה ת/2, מסמכים מאת המעסיק, תוצאות בדיקות שתן מסומנים נ/1 כקובץ ומועברים בזאת לסריקה.

<#22#>

ניתנה והודעה היום י"א שבט תשע"ד, 12/01/2014 במעמד הנוכחים.

דינה כהן, סגנית נשיא

הוקלד על ידי תמר סידרנסקי

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/09/2011 החלטה מתאריך 22/09/11 שניתנה ע"י חיים חדש חיים חדש לא זמין
20/11/2011 הוראה למשיב 1 להגיש הפקדת ערבות חיים חדש לא זמין
22/11/2011 החלטה מתאריך 22/11/11 שניתנה ע"י חיים חדש חיים חדש לא זמין
22/12/2011 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה תגובה 22/12/11 חיים חדש לא זמין
05/02/2012 הוראה למשיב 2 להגיש תסקיר גיל דניאל לא זמין
26/02/2012 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה להקדמת מועד דיון 26/02/12 גיל דניאל לא זמין
09/05/2012 החלטה מתאריך 09/05/12 שניתנה ע"י גיל דניאל גיל דניאל לא זמין
27/06/2012 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה לשינוי תנאי שחרור 27/06/12 גיל דניאל לא זמין
22/01/2014 גז"ד דינה כהן צפייה