טוען...

החלטה מתאריך 29/11/12 שניתנה ע"י אינעאם דחלה-שרקאוי

אינעאם דחלה-שרקאוי29/11/2012

בפני כב' השופטת אינעאם דחלה-שרקאוי

המאשימה

ועדה מקומית לתכנון הגליל המזרחי

נגד

הנאשמים

יאסר ח'ליל

נוכחים:

מטעם המאשימה: עו"ד בן ציון

מטעם הנאשם: בעצמו ועו"ד אחמד מח'אגנה ועו"ד איאד חליל

<#1#>

פרוטוקול

ב"כ המאשימה , הסנגור , והנאשם מודיעים:

לאחר שהוסבר לנאשם הלכות הסדר הטיעון וטיבו , והוא הודיע שהבינו היטב , גובש עם הנאשם הסדר טיעון כדלקמן :

1. במסגרת הקראה שתקוים עתה , הנאשם ישיב לאישום מידית .

2. לגבי העונש : מבוקש להטיל על הנאשם קנס בסך 15,000 ₪ ב-15 תשלומים, התחייבות, הארכת המאסר המותנה שהוטל על הנאשם בתיק 3776-04-08 לתקופה של שנתיים נוספות מהיום. מגיש את פרוטוקול הדיון מהתיק הקודם. סומן ת/1.

בית המשפט:

מסביר לנאשם כי אין בית המשפט צד להסדר הטיעון ואינו מחויב לפעול על פיו , ולשאלת בית המשפט מודיע הנאשם שמבין היטב את ההסבר , והוא מתקשר בהסדר הטיעון מרצונו ומתוך הבנתו , והוא מאשר את פרטיו דלעיל .

כתב האישום הוקרא לנאשם והוסבר לו תוכנו ותגובתו לאישום הינה:

הנאשם : אני מודה בכל העובדות המפורטות בכתב האישום.

ב"כ הנאשם : אני הקראתי את כתב האישום באוזני הנאשם, הסברתי לו את תוכנו והנאשם מודה בכל העובדות המפורטות בכתב האישום.

ב"כ המאשימה : לאור הדברים, מבוקש להרשיעו בעבירות המפורטות בכתב האישום.

<#2#>

הכרעת דין

הנאשם הודה בכל העובדות הנטענות בכתב האישום ואני מרשיעה אותו בעבירות המפורטות בכתב האישום.

<#3#>

ניתנה והודעה היום ט"ו כסלו תשע"ג, 29/11/2012 במעמד הנוכחים.

אינעאם דחלה-שרקאוי, שופטת

ב"כ הצדדים: מבקשים לכבד את ההסדר.

<#4#>

גזר דין

1. נגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לנאשם עבירה של אי קיום צו בית משפט, עבירה לפי סעיף 210 לחוק התכנון והבניה תשכ"ה – 1965.

2. הנאשם הורשע במסגרת תיק תכנון ובניה מס' 3776-04-08 בית משפט זה בעבירות של בניה במקרקעין הטעונים היתר ללא היתר, ושימוש במקרקעין הטעון היתר ללא היתר.

3. בתאריך 17.9.09 הורשע הנאשם והוטל עליו קנס בסך 10,000 ₪, התחייבות על סך 20,000 ₪ ומאסר על תנאי לתקופה של 60 יום למשך 3 שנים.

4. הנאשם השיב לכתב האישום בגין אי קיום צו בית משפט והודה כי לא הוציא היתר כדין ואף לא ביצע את צו בית משפט ולא הרס את המבנה ועל פי הודאתו של הנאשם הורשע כמפורט לעיל.

5. בטיעונים לעונש, טען ב"כ המאשימה והתאים את טיעוניו לעונש לדרישות תיקון 113 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977, אשר הוסיף לחוק את סימן א' 1 בפרק ו' שכותרתו: "הבניית שיקול הדעת השיפוטי והענישה". בטיעוניו עמד ב"כ המאשימה על חומרת העבירה שעבר הנאשם, וחומרת הנסיבות בהן בוצעה העבירה, על הפגיעה בערכים חברתיים מוגנים ומידת הפגיעה בהם, וכן על מדיניות הענישה הנהוגה בעבירות בניה ובמיוחד עבירות בניה ללא היתר/בסטייה מהיתר.

6. לגישת ב"כ המאשימה יש לראות בחומרה את העבירה אשר בוצעה על ידי הנאשם ויש להטיל עונש במתחם הענישה אשר ציין לעיל.

7. הנאשם ביקש מבית משפט להתחשב במצבו הכלכלי.

דיון ומסקנות

8. ביום 10.7.12 נכנס לתוקפו תיקון 113 האמור, שעניינו "הבניית שיקול הדעת השיפוטי והענישה". על בית המשפט עת בא לקבוע את עונשו של הנאשם, ללכת בדרך אשר התווה המחוקק בתיקון הנ"ל ובין היתר לבחון מהו העונש ההולם בנסיבות ביצוע העבירה המתוארת בכתב האישום.

9. אשר על כן, על בית משפט לבחון את העבירה שעבר הנאשם, הנסיבות שבהן נעברה העבירה, הפגיעה בערכים חברתיים ומידת פגיעת עבירה זו בערכים חברתיים מוגנים וכמובן תובא בחשבון מדיניות הענישה בעבירות של בניה ללא היתר וסטייה מההיתר.

10. העבירה אשר עבר הנאשם הינה עבירה חמורה שכן אי קיום צו בית משפט משמעו פגיעה בשלטון החוק ועל בית המשפט להדגיש כי לא ניתן להקל ראש עם נאשמים העוברים עבירה מסוג זה. היבט החומרה בא לידי ביטוי בעובדה שהנאשם ידע על קיומו של גזר הדין הקודם, וידע שיש לו תקופה קצובה לביצוע מה שנתבקש במסגרת אותו גזר דין הן הריסת המבנה המיוחס או לחילופין הוצאת היתר כדין, הנאשם אף לא טרח להגיש בקשה להאריך את מועד ביצוע צו ההריסה שהוטל עליו במסגרת גזר הדין הקודם.

11. העבירה אשר עבר הנאשם הינה עבירה חמורה שלא ניתן לזלזל בה ובמיוחד כאשר בר –בי-דעת ברור שבניה מצריכה הוצאת היתר כדין, וללא היתר לא מתחילים בבניה.

12. אשר לפגיעה בערכים חברתיים מוגנים – הרי בניה ללא היתר ו/או בנייה בסטייה מההיתר וללא פיקוח פוגעת באינטרס של הציבור בכללותו, מכתיבה עובדות בשטח אשר אילו היה הנאשם טורח ומגיש בקשה לקבלת היתר יתכן והיו נמנעות מלכתחילה. בנוסף העבירה של אי קיום צו בית משפט פוגעת באמון הציבור בבתי משפט ובמשקלם של הצווים הניתנים כגון הצו נשוא כתב האישום, פגיעה כאמור יש לה השלכות לא רק לגבי הנאשם אישית אלא על כל הציבור.

13. בתי המשפט התייחסו לחומרתן של עבירות אי קיום צווי בית משפט בפסיקה ענפה והדגישו כי על בית המשפט להחמיר עם הנאשמים ולהעביר מסר כי אל לציבור לא לקיים את שלטון החוק ולא לקיים צווי בית משפט.

14. עונשו של הנאשם, אמור להיקבע, על פי סעיף 40 ג' (ב) לחוק העונשין, בתוך המתחם האמור, בתחום התחתון, בתחום העליון או בטווח ביניהם, בהתאם למשקלן של הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה, נסיבות אישיות, נסיבות שאינן כרוכות בביצוע העבירה ומתן משקל יחסי מתאים לכל אחד לאותן נסיבות. בית המשפט רשאי לחרוג ממתחם העונש ההולם, לכאן ולכאן, מתוך שיקולים שעיקרם שיקום העבריין, או הגנה על שלום הציבור ועוד.

15. אין חולק על כך כי מדיניות הענישה ככל שנוגעת בעבירות נשוא ענייננו הינה מתונה וזאת בשים לב להיקף הבניה, בתהליכים אשר ביצע הנאשם לשם הכשרת הבניה טרם ולאחר הגשת כתב האישום נשוא גזר דין זה. אמנם בית המשפט העליון חזר והדגיש כי בעבירות מסוג זה צריך להחמיר עם הנאשמים אך ענישה הינה אינדיבידואלית וצריך להתאים את העונש למקרה הספציפי הנדון, תוך התחשבות במתחם הענישה שנקבע בפסיקה עד כה ביחס לעבירה מסוג העבירה שאנו דנים בה. בפסיקה ניתן לראות כי העונש הראוי לעבירות מסוג העבירה נשוא ענייננו הינו עונש כספי אשר נע בין אלפי שקלים ועד לעשרות אלפי שקלים וזאת בהתחשב בשיקולים שמניתי לעיל. בנוסף הטלת מאסר על תנאי לתקופה של מספר חודשים, הפעלת התחייבות בשים לב לסכום שנקבע בגוף ההתחייבות בהתחשב במצבו הכלכלי של הנאשם, ובמקרים שמדובר בנאשם אשר חזר על אותה עבירה יותר מפעם אחת אף הוטל עונש של מאסר בפועל למספר חודשים ואפילו לשנה.

16. הצדדים הגיעו להסדר טיעון אשר פרטיו פורטו לעיל והנני סבורה כי לפי מתחם הענישה ההסדר אליו הגיעו הצדדים הינו סביר ויש לאמצו.

נסיבות אישיות

17. לנסיבות האישיות משקל משמעותי בקביעת העונש. הנאשם הודה בהזדמנות הראשונה וחסך זמן שיפוטי יקר.

18. לסיכום, מכלול הנסיבות שתיארתי לעיל, חומרת העבירה וחומרת הנסיבות הקשורות בביצועה, בהתחשב במתחם הענישה שקבעתי על פי מדיניות הענישה המוצהרת, ראוי לגזור את דינו של הנאשם בתוך מתחם הענישה שתחמתי.

אשר על כן הנני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

א. הנני מורה על הארכת המאסר על תנאי שהוטל בתיק 3776-04-08 למשך שנתיים מהיום.

ב. תשלום קנס בשיעור 15,000 ₪ או 150 ימי מאסר תחתיו.

הקנס ישולם ב -15 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים, הראשון לא יאוחר מיום 29.12.12 והאחרים לא יאוחר מה-29 לכל חודש שלאחריו.

לא ישולם תשלום במועד יעמוד מלא הקנס לתשלום מיידי.

באם הנאשם הפקיד סכום בגין צו הבאה, יקוזז הסכום מהקנס.

הנאשם יפנה לוועדה לקבלת שוברים לתשלום הקנס.

ג. אני מחייבת את הנאשם לחתום על התחייבות כספית בסך 15,000 ₪, להימנע, תוך 3 שנים מהיום ,מלעבור עבירה על סעיפים בהם הורשע.

באם יסרב לחתום על ההתחייבות ייאסר ל-30 ימים או עד שיחתום לפי המוקדם.

הודעה והוסברה זכות ערעור תוך 45 יום מהיום .

<#5#>

ניתנה והודעה היום ט"ו כסלו תשע"ג, 29/11/2012 במעמד הנוכחים.

אינעאם דחלה-שרקאוי, שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
29/11/2012 החלטה מתאריך 29/11/12 שניתנה ע"י אינעאם דחלה-שרקאוי אינעאם דחלה-שרקאוי צפייה