טוען...

פסק דין מתאריך 03/01/13 שניתנה ע"י גאולה לוין

גאולה לוין03/01/2013

בפני

כב' השופטת גאולה לוין

מבקש

נסים זוהר

נגד

משיבה

פרקליטות מחוז דרום - אזרחי

פסק דין

לפניי בקשה לקביעת גילו של המבקש, המוגשת לפי חוק קביעת גיל, התשכ"ד-1973.

המבקש, יליד כפר הסמוך לעיר מרקש שבמרוקו, עלה ארצה בשנת 1957 ונרשם כיליד 1.7.1942.

המבקש עותר לכך שייקבע שהוא יליד 9.7.1941. המבקש אינו מציג תעודה או מסמך רשמי כלשהו התומך בבקשה, וע"כ הבקשה מתבססת על תצהירו ועל תצהירים של עדים מטעמו: מר יעקב אדרי, מר אברהם כהן, גב' רחל זגורי ומר שמעון זגורי. את תצהירו של מר יעקב אדרי יש להוציאו מהתיק, משלא העיד בבית המשפט.

בתצהירו טוען המבקש כי לפני העלייה לארץ נדרש אביו לציין את תאריכי הלידה בפני נציגי הסוכנות היהודית והוא רשם את התאריכים לפי סדר עולה ואף רשם את גיסתו של המבקש, רחל, כאחותו. היות ורבה של הקהילה, הרב שמעון אדרי זצ"ל, אשר החזיק את הרישומים המדויקים של תאריכי הלידה של ילדי הקהילה, עלה ארצה לפניהם, האב לא יכול היה לרשום את התאריכים המדויקים, וע"כ דיווח בטעות כי שנת הלידה של המבקש היא 1942. שנת הלידה של הגיסה נרשמה כ-1940.

עוד טען המבקש בתצהירו כי פנה ביום 29.5.2011 למשרד הפנים לשם תיקון תאריך הלידה, אך נאמר לו כי ניתן לתקן את היום והחודש בלבד.

לדברי המבקש, הוא פנה למר יעקב אדרי, בנו של הרב שמעון אדרי זצ"ל, לצורך איתור המרשם שערך אביו, אך נמסר לו כי היומן בו נרשמו תאריכי הלידה ע"י הרב אינו בידם וע"כ אין תיעוד רשום של תאריך הלידה.

המבקש פנה, לדבריו, לקרובי משפחה, אשר מיקמו את המועד בו עלה המבקש לתורה ביום י"ד תמוז התשי"ד, וע"כ תאריך לידתו הינו 9.7.1941.

המבקש טוען בתצהירו כי אין לו כל אינטרס כלכלי בשינוי הגיל וכי מטרת השינוי הינה העמדת הדברים על דיוקם.

מר אברהם כהן - גיסו של המבקש (בעלה של האחות תמר) - הצהיר כי הוא מכיר הכרות אישית את משפחתו של המבקש, לרבות המשפחה המורחבת, וכי היה שכן של סבו של המבקש מצד אביו. הוא מאשר, על סמך השתתפות באירועים משפחתיים של משפחת המבקש, כי המבקש עלה לתורה לפני נישואיו לאחותו של המבקש, תמר, ביום י"ד בתמוז התשי"ד. לדבריו, האירוע נכרת בזיכרונו עקב נסיבות מיוחדות שפורטו בתצהירו.

גב' רחל זגורי – גיסתו של המבקש (אשת אחיו שמעון זגורי) - הצהירה כי היא מכירה את המבקש מילדות והם גרו באותו רחוב. היא הצהירה כי המבקש עלה לתורה בי"ד בתמוז התשי"ד, לפני נישואיה של אחותו תמר, שהתחתנה ביום כ"ד באלול התשי"ד (22.9.1954). לדבריה, האירוע זכור לה היטב עקב נסיבות שגררו הקדמת החתונה של האחות תמר, אשר נישאה קודם לחתונתה שלה עם אחי המבקש, שמעון.

מר שמעון זגורי, אחי המבקש, הצהיר כי המבקש עלה למצוות בשנת 1954, בחודש תמוז התשי"ד, לפני נישואיה של אחותם תמר. בעקבות אירועים חריגים שאירעו באותה תקופה במשפחה, זכור לו במדויק המועד שאמור היה להיות מועד חתונתו, יחד עם מועד חגיגת בר המצווה של המבקש, אשר נדחתה בסופו של דבר.

בדיון ההוכחות (5.11.2012) נחקרו המבקש ועדיו. המבקש סיפר בעדותו כי גילה את הטעות ברישום גילו מאז שעלה ארצה וכי הטעות נבעה מהחיפזון בעליה ארצה שבגינה לא הביאו עימם את כל המסמכים ואביו הצהיר על התאריכים מבלי שהיו בידיו מסמכים (עמ' 3 לפרו' שורות 17-23) . לדבריו בירר את הדברים לעומק וקיים שיחות עם בני המשפחה מהם עלה כי אחיו התחתן בשנת 1955 וגיסו בשנת 1954 ולכן הוא עלה לתורה בחודש יולי 1954, ומכאן שתאריך הלידה שלו הינו 9.7.1941 (עמ' 4 לפרו' שורות 5-9). המבקש אף הסביר את הגשת הבקשה לתיקון הגיל בכך שכעת יצא לפנסיה והתפנה לכך (עמ' 4 לפרו' שורה 29). עוד העיד המבקש כי חגג בר מצוה "חודשיים בערך" לפני חתונתה של האחות תמר, אך אין בידו מסמך המאשר את התאריך המדויק של החתונה, אלא רק את הכתובה של האח שמעון, שאמור היה להתחתן תחילה בחודש יולי 1954, אך החתונה נדחתה (עמ' 5 לפרו' שורות 9-17). לדבריו, אחיו שמעון נולד בשנת 1938 , תמר נולדה בשנת 1939 ואילו הוא נולד בשנת 1941 (עמ' 5 לפרו' שורות 20-23).

מר אברהם כהן בחקירתו הנגדית ציין כי אין בידו מסמך המעיד על מועד חתונתו עם אחות המבקש, תמר (עמ' 5 לפרו' שורות 27-29). לדבריו, המבקש חגג בר מצוה כשנה וחודשיים או שנה ושלושה חודשיים לפני חתונתם (עמ' 5 לפרו' שורות 30-31). כמו כן, העיד כי אשתו תמר הינה ילידת שנת 1939 וכי הפרש השנים בינה ובין המבקש הוא כשלוש שנים (עמ' 6 לפרו' שורות 1-3).

גב' רחל זגורי, גיסתו של המבקש, העידה כי בתעודת הזהות של בעלה, אחי המבקש, רשום שבעלה הינו יליד שנת 1938, אך "אין תאריך מדויק" וכי אינה יודעת מה הפרש השנים בינו ובין המבקש אך יודעת שנולד ביניהם בן שנפטר (עמ' 9 לפרו' שורות 12). כמו כן, העידה כי אינה יודעת באיזו שנה נולדה תמר, אחות המבקש. (עמ' 6 לפרו' שורות 13-14). לעניין בר המצווה של המבקש העידה כי זו נערכה בין חתונתה ובין חתונת האחות תמר, "יותר קרוב לחתונה שלי", כאשר בחתונתה חגגו לו את המסיבה, וזה ארע בחודש טבת בשנת 1955, אך "הוא עלה לפני כן לתורה" (עמ' 6 לפרו' שורות 15-19).

באי כח הצדדים סיכמו בע"פ במועד הדיון.

כידוע, על המבקש לתקן את גילו הרשום, להרים את נטל ההוכחה באשר לשניים אלו: ראשית, עליו להוכיח כי הגיל הרשום במשרד הפנים אינו נכון. שנית, עליו להוכיח מהו גילו הנכון.

על יסוד הדברים שהובאו לפניי אין בידי לשלול את הטענה כי הגיל הרשום של המבקש במרשם האוכלוסין אינו נכון. לא מן הנמנע כי בעת העליה לישראל, בשנת 1957, חל שיבוש ברישום גילו, מאחר שלא היה בידי אביו של המבקש תיעוד ורישום של גיל הילדים.

דא עקא – בכך לא די. על המבקש להוכיח מהו גילו הנכון.

המבקש העיד כי נולד בשנת 1941, אך לא הוצגה כל אסמכתא התומכת בכך, כאשר לדבריו הרישומים שנערכו ע"י רב הקהילה לעניין תאריכי הלידה נעלמו ולא ניתן לאתרם. גם עדותו כי חגג בר מצווה סמוך למועד חתונתה של אחותו תמר אין בה כדי לסייע. זאת הן משלא הוצג כל מסמך לעניין מועד החתונה והן בשל סתירות לגבי הפרש הזמנים בין העליה לתורה לבין החתונה. בעוד שהמבקש העיד כי עלה לתורה חודשיים טרם חתונת אחותו תמר (עמ' 5 לפרו' שורות 9-10) הגיס, אברהם, הנשוי לאחות תמר, העיד כי המבקש חגג בר מצווה "כשנה וחודשיים, או שנה ושלושה חודשים" לפני חתונתם (עמ' 5 לפרו' שורות 30-31).

יצוין כי עדותו של הגיס אברהם מתיישבת יותר עם התאריך הרשום של המבקש (שנת 1942) ולא עם התאריך הנטען ע"י המבקש. הגיס גם העיד כי אשתו תמר נולדה בשנת 1939 והיא גדולה מהמבקש בכשלוש שנים (עמ' 6 לפרו' שורות 1-3). קשה ליישב דברים אלה עם האמירה כי החתונה נערכה בשנת 1954 והעליה לתורה קדמה לה בכשנה וחודשיים (1953).

עדויותיהם של בני משפחת המבקש גם הן אינן יוצקות בסיס מספיק לקביעה פוזיטיבית בדבר הגיל הנכון של המבקש. העדים העידו כי עפ"י ידיעתם חל שיבוש ברישום גילו של המבקש, אך לא מצאתי בעדויות ראיה על גילו הנכון של המבקש, כפי שעותר המבקש.

בסיכום הדברים, ייתכן שהמבקש לא נולד בשנת 1942, שהיא שנת הלידה הרשומה במרשם האוכלוסין. אולם כפי שנקבע בשורה ארוכה של פסקי דין, על המבקש להוכיח לא רק שלא נולד בתאריך הרשום, אלא אף להוכיח מהו תאריך הלידה הנכון. נטל זה לא עלה בידי המבקש להרים, ועל כן אין מנוס מדחיית הבקשה לתיקון גיל.

הבקשה נדחית. אין צו להוצאות.

ניתן היום, כ"א טבת תשע"ג, 03 ינואר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
03/01/2013 פסק דין מתאריך 03/01/13 שניתנה ע"י גאולה לוין גאולה לוין צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 נסים זוהר לירון קמפו
משיב 1 פרקליטות מחוז דרום - אזרחי איתי בר