טוען...

החלטה מתאריך 21/11/13 שניתנה ע"י משה גינות

משה גינות21/11/2013

בפני

כב' השופט משה גינות

מאשימה

מדינת ישראל

נגד

נאשמים

עלי אגבאריה

החלטה

גזר דין – קבוע ל- 12/11/13

1. הנאשם, עלי אגבאריה, הורשע על פי הודאתו בכתב אישום המתוקן, בעבירות של הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו - עבירה לפי סעיף 275 לחוק העונשין, התשל"ז–1977 (להלן:"חוק העונשין"), 3 עבירות איומים - עבירה לפי סעיף 192 לחוק העונשין ובהעלבת עובד ציבור - עבירה לפי סעיף 288 לחוק העונשין.

2. אין מחלוקת שבתאריך 5.12.11 סמוך לשעה 18:00, בבית הנאשם בכפר מוסמוס, במסגרת הענות לקריאה על אירוע במקום, הגיעו השוטרים אמיר חג'אג'רה וסלאח עבד אלהאדי (להלן:"השוטרים") לבית הנאשם. באותן הנסיבות איים הנאשם על השוטרים באופן שהפטיר לעברם: "אני הולך למטבח להביא סכין, יש לכם 2 דקות לעזוב את המקום. אם לא, אני דוקר את כולכם". בהמשך הנאשם הביא סכין מהמטבח בבית ואיים על השוטרים בעודו אוחז בסכין בידו ואומר: "אני אדקור אתכם".

באותן נסיבות הנאשם השליך אל מחוץ לבית תיק עם מסמכים השייך לשוטרים. בהמשך לאמור לעיל, בתחנת משטרה באום-אל-פאחם, הנאשם העליב את השוטר אמיר באומרו: "מלוכלך כלב, אני אראה לך, כוס אמק". משביקש השוטר סאלח מהנאשם להיכנס למסדרון בתחנה הפריע הנאשם לשוטרים בעבודתם בכך שסירב להיכנס תוך שמניף ידיו לכל עבר ואומר לשוטר סאלח: "אני עוד אראה לך, אני אבקש ממך חוק ערב, אני אראה לך, אתה עוד תשמע על מה שעשיתם לי".

3. בישיבת יום 29.10.13 הנאשם הודה בעובדות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן.

4. ב"כ המאשימה בטיעוניה לעונש ציינה את הנסיבות שהביאו לתיקון כתב האישום, וטענה כי האירוע נשוא כתב האישום החל למעשה עת סבר הנאשם כי השוטר שעומד בסלון ביתו "התחיל" בעבר עם אשתו ובכך פגע בכבודו של הנאשם. היות ואשת הנאשם לא יכולה וגם לא תוכל בעתיד להתייצב לדיונים עקב מחלה ממנה סובלת, תוקן כתב האישום.

יחד עם זאת, טענה ב"כ המאשימה כי גם לאחר תיקון כתב האישום העבירות בהן הורשע הנאשם הינן עבירות חומרות ואין זו הדרך לפתור בעיו,ת קל וחומר לא לשלוף סכין לעבר שוטרים ולאיים עליהם. לטענת ב"כ המאשימה, לאור עברו הפלילי של הנאשם הכולל 2 הרשעות בעבירות אלימות לרבות עבירת אלימות כלפי שוטר, ולאור העבירות המיוחסות לנאשם, מתחם הענישה הראוי במקרה דנן נע בין מספר חודשי מאסר בפועל לבין 18 חודשי מאסר בפועל. לפיכך עתרה ב"כ המאשימה להשית על הנאשם מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס.

5. ב"כ הנאשם טען ארוכות לזכות הנאשם. הנאשם בן 33, נשוי, אב ל-3 ילדים, אשתו חולת סרטן ועוברת טיפולי כימותרפיה; וכך גם בתו בת ה-4 שחולה בסרטן הריאות. הנאשם הינו המפרנס היחיד של משפחתו ודואג לטיפול בילדיו ובאשתו החולה.

ב"כ הנאשם ציין את נסיבות האירוע, לפי תיאור המתלונן, כי לאחר שהגיע לביתו של הנאשם בעקבות קריאה על אירוע במקום, הנאשם הכניס את השוטרים לביתו, הושיב אותם בסלון ביתו ואשת הנאשם אף הביאה להם שתייה קרה ואמרה כי הכל כשורה. אלא לאחר שאשת הנאשם סיפרה לנאשם ששוטר זה בעבר מסר לה את מספר הטלפון האישי שלו וביקש שתהיה בקשר איתו, התפרץ עליהם הנאשם. עוד טען ב"כ הנאשם כי האירוע נשוא כתב האישום אירע בשנת 2011 עת היו תלויים כנגד אותו שוטר 2 תיקים בבי"ד משמעתי ובמטה הארצי, בגין התנהגות לא הולמת ושימוש לרעה בכח המשרה; וכן תיק פלילי נוסף בגין שיבוש מהלכי משפט ותקיפה, בגינו הורשע ונדון לריצוי 5 חודשי מאסר בעבודות שירות.

לאור הנסיבות החריגות של תיק זה מתחם הענישה, לטענת ב"כ הנאשם בעבירות נשוא כתב האישום, נע בין מאסר על תנאי למספר חודשי מאסר בפועל שניתן לרצות בעבודות שירות.

ב"כ הנאשם ביקש להתחשב לקולא בעובדה שכתב האישום תוקן, הנאשם הודה וחסך זמן שיפוטי יקר, חלוף הזמן מאז האירוע נשוא כתב האישום, עברו הפלילי של הנאשם אינו מכביד הכולל 2 הרשעות בלבד משנת 2007 ומשנת 2003, ולאור העובדה כי הנאשם ישב במעצר בגין תיק זה מיום 5.12.11 ועד ליום 12.2.12, יש להסתפק במקרה דנן בענישה הצופה פני עתיד.

דיון והכרעה:

6. כאמור, מדובר בעבירות של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, איומים והעלבת עובד ציבור.

כמצוות המחוקק בסעיף 40 ג' (א) בחוק, בקביעת מתחם העונש ההולם את מעשי העבירות שביצע הנאשם, בהתאם לעיקרון המנחה הקבוע בסעיף 40 ב' בחוק, יש להתחשב בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירות, במידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירות. הנאשם הפריע לשוטרים בעת מילוי תפקידם ואף איים עליהם באמצעות סכין והעליב אותם. על הנאשם לדעת היטב כי אינו יכול לנהוג כפי שנהג, באיש משטרה, ובפרט בזמן שהוא ממלא את תפקידו. בתי המשפט שולחים מסר ברור לציבור כולו כי כל המפריע לשוטרים בעת מילוי תפקידם כדין, ייענש במיצוי הדין.

לאחר שעיינתי במספר פסקי דין, הנני קובע כי מתחם העונש ההולם לעבירות שביצע הנאשם נע בין מאסר על תנאי למאסר בפועל בן 18 חודשים בצרוף למאסר על תנאי ויכול שיוסף לו רכיב עונשי כספי.

7. בגזירת העונש שמתאים לנאשם שבפניי וכמצוות המחוקק בסעיף 40 יא' בחוק, יש מקום להתחשב בנסיבותיו האישיות אשר אינן קשורות בביצוע העבירות.

עסקינן בבחור בן 33, אב ל-3 ילדים, אשר אחד מילדיו ואשתו חולים במחלת הסרטן והוא מטפל בהם; לנאשם 2 הרשעות קודמות בעבירות אלימות כשהאחרונה שבהן משנת 2007, האירוע נשוא כתב האישום אירע לפני כשנתיים ומאז לא נפתחו כנגד הנאשם תיקים פלילים. יש להתחשב לקולא גם בנסיבות שהביאו את הנאשם להתנהגותו כפי שפורט בכתב האישום, נסיבות אלו פורטו בהרחבה ע"י ב"כ הצדדים, ובקצירת האומר אציין כי בעקבות התנהגות לא הולמת בעבר של אחד השוטרים כלפי אשת הנאשם, הנאשם התפרץ ואיים על השוטרים, הפריע להם בעת מילוי תפקידם והעליב אותם.

8. מכל האמור לעיל, לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים לקולא ולחומרא, החלטתי להשית על הנאשם את העונשים כדלקמן:

א. מאסר בפועל בן חודשיים בניכוי ימי מעצרו מיום 5.12.11 ועד ליום 12.2.12.

ב. מאסר על תנאי למשך 6 חודשים, והנאשם לא יישא בעונש זה אלא אם בתקופה של 3 שנים מהיום, יעבור על כל עבירת איומים, ויורשע בה בין בתקופת התנאי ובין לאחריו.

ג. מאסר על-תנאי למשך 5 חודשים, והנאשם לא יישא בעונש זה אלא אם בתקופה של 3 שנים מהיום, יעבור עבירות כלפי שוטרים, ויורשע בה בין בתקופת התנאי ובין לאחריו.

הודעה והוסברה לנאשם זכות ערעור לביהמ"ש המחוזי תוך 45 יום מהיום.

ניתנה היום, י"ח כסלו תשע"ד, 21 נובמבר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
21/11/2013 החלטה מתאריך 21/11/13 שניתנה ע"י משה גינות משה גינות צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל ענת פורמן
נאשם 1 עלי אגבאריה עאדל בויראת, תאופיק ג'בארין ג'אודת