טוען...

החלטה מתאריך 10/03/14 שניתנה ע"י שרה חביב

שרה חביב10/03/2014

בפני כב' השופטת שרה חביב

המאשימה

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד ז'נבה

נגד

הנאשמים

תאיסיר אבו אלקיעאן - בעצמו

ע"י ב"כ עו"ד בני זיתונה

<#1#>

פרוטוקול

<#2#>

גזר דין

1. הנאשם הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום מתוקן (ת"פ 42283-01-12), המייחס לו עבירות של הסעת שוהה זר שלא כדין, נהיגה בזמן פסילה, ונהיגה פוחזת של רכב, הכל מיום 17.1.12.

מכתב האישום המתוקן עולה, כי בזמנים הרלוונטיים הסיע הנאשם ברכבו חמישה שוהים בלתי חוקיים מהישוב להבים לכיוון צומת שוקת. בסמוך לצומת שוקת הסתובב עם רכבו לכיוון הישוב לקיה, ונצפה על ידי שוטרים כשהוא נוסע בנתיב הנגדי, כשמימינו קו הפרדה רצוף. בסמוך לאחר מכן, נסע בשביל עפר לכיוון שבט אבו כף, זאת תוך שניידת משטרה נוסעת בעקבותיו. כשהגיע לצומת אבו כף בכביש 60 נעצר. את כל אלה עשה הנאשם כשהוא פסול מלנהוג.

בנוסף צירף הנאשם שני כתבי אישום נוספים, המייחסים לו עבירות של הסעת שוהה זר שלא כדין, האחת מיום 20.10.10 (ת"פ 43511-10-10), והשניה מיום 30.4.11 (ת"פ 56754-02-12).

2. הנאשם הופנה לשירות המבחן, זאת ע"פ ההסדר שבין הצדדים. יחד עם זאת, המאשימה הצהירה כי איננה מתחייבת להמלצות התסקיר, וכי עמדתה העונשית היא למאסר בפועל, מאסר מותנה, קנס, חילוט הרכב ופסילת רישיון הנהיגה בפועל.

3. תסקירי שירות המבחן בעניינו של הנאשם ממליצים על השתת צו מבחן קצר, מאסר על דרך של עבודות שירות ומאסר מותנה.

מהתסקירים עולה, כי מדובר בצעיר אשר התחתן בגיל צעיר מאוד לבת דודתו, אב לשני ילדים, אשר ריצה בעבר עונש מאסר על דרך של עבודות שירות בגין עבירות של הסעת תושב זר, וברישום התעבורתי שלו 13 רישומים. הנאשם סיים 12 שנות לימוד עם בגרות חלקית, ולדבריו עם תום לימודיו החל לעבוד בעבודות בניין, ומקביל כדי להתפרנס, עסק גם בהסעת שוהים בלתי חוקים, על אף שידע כי מדובר בעבירה על החוק. הנאשם מסר, כי שרוי בחובות כלכליים רבים בעקבות כישלון של עסק עצמאי, וביטא תחושות תסכול מהמצב. במסגרת הליך המעצר, השתלב בקבוצה טיפולית, הנאשם עמד בכללי הקבוצה והחל בתהליך של הפנמת המחירים להתנהגותו הבעייתית וההשלכות של התנהגותו על חייו.

4. הנאשם מודה בביצוע העבירות, הסביר את ביצוען בצורך בהכנסה נוספת, ושירות המבחן התרשם כי הנאשם פעל ע"פ צורך ודחף רגעי, תוך נטייה להגמשת גבולות פנימיים, וכי ניכר כי הנאשם עשה שימוש במנגנון הגנה של רציונליזציה על מנת להצדיק את הדרך בה בחר כפתרון היחיד והטוב ביותר למצבו. כעת, התרשם שירות המבחן כי הנאשם מארגן את חייו מחדש, נמנע ממעורבות פלילית ומנסה להסדיר את חובותיו הכלכליים.

לאור נטייתו של הנאשם להגמיש גבולות פנימיים, ממליץ שירות המבחן על ענישה של מאסר על דרך של עבודות שירות ומאסר מותנה, אשר תציב גבול ותהווה ענישה מרתיעה. עוד התרשם שירות המבחן, כי הקשר עם שירות המבחן מהווה גורם פיקוח נוסף אשר יכול לצמצם את רמת הסיכון מהנאשם, ועל כן המליץ גם על צו מבחן. עוד יש לציין כי הנאשם משולב בקבוצה טיפולית מינואר 2013, בה תיפקד באופן מלא ופעיל ורכש כלים להתמודדות עם דפוסים מכשילים. לאור זאת, שירות המבחן המליץ גם על צו מבחן למשך שנה, כדי למצות את ההליך הטיפולי.

5. ב"כ המאשימה ביקש להשית על הנאשם 19 חודשי מאסר בפועל נוכח העבירות שביצע, מאסר מותנה, קנס, פיצוי ופסילה על תנאי, וכן עמד על חילוט הרכב נשוא כתב האישום. ב"כ המאשימה עמד על חומרת העבירות, על הסכנה שנשקפת לציבור כתוצאה מביצוע עבירות של הסעת תושבים זרים ללא אישור, והדגיש את העובדה כי הנאשם הסיע מספר שוהים בלתי חוקיים לצרכי פרנסה. התובע הפנה לעברו הפלילי של הנאשם בעבירות דומות, בגינן ריצה הנאשם מאסר על דרך של עבודות שירות, וטען כי יש לקבוע מתחם ענישה שבין שלושה ועד 18 חודשי מאסר בפועל באשר לת"פ 42283-01-12, זאת לאור מספר השוהים הבלתי חוקיים שהוסעו ע"י הנאשם, ולאור עבירות התעבורה הנלוות שבוצעו על ידו. באשר לכתבי האישום המצורפים בגינם הורשע הנאשם בעבירה של הסעת תושב זר בלבד, ביקש ב"כ המאשימה לקבוע מתחם ענישה שבין חודש ל-6 חודשי מאסר לאור העובדה, כי לא בוצעו עבירות נלוות.

6. ב"כ הנאשם ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות, בשיתוף הפעולה של הנאשם ובעובדה כי בחר להודות ולצרף את מכלול התיקים אשר תלויים ועומדים כנגדו. הסנגור טען, כי רק משנעצר הנאשם במסגרת התיק העיקרי דנן, הבין את חומרת מעשיו, הדגיש את העובדה כי נדון בעבר בגין עבירות דומות אך גזר הדין בעניינו ניתן ביוני 2012 – לאחר שביצע את העבירות בגינן עומד לדין היום, ועל כן לא ניתן לקבוע כי הוא שב לסורו לאחר ששילם את המחיר העונשי בגין מעשיו. עוד הדגיש הסנגור את העובדה, כי הנאשם השתלב בטיפול שתוצאותיו חיוביות ומעודדות, כי שהה במעצר ובתנאים מגבילים, וביקש להתחשב גם בכך, וטען כי אין מדובר במי שסיגל לעצמו אורח חיים עברייני, וכי עברו הפלילי נשען על עבירות דומות אותן הפנים הנאשם, כי אל לו לשוב ולבצע. הסנגור הסכים, כי הרכב נשוא כתב האישום יחולט, וטען כי משמדובר באדם שמתמודד עם קשיים כלכליים כפי שהנאשם עושה, יש בכך ענישה לא מבוטלת.

הנאשם טען, כי ביקש לערוך צירוף תיקים כבר כשנדון בעבר, ואיננו מבין מדוע הדבר לא נעשה, כי מעת שנעצר הבין את חומרת המעשים והמסוכנות של מעשיו והצהיר כי לא יחזור על מעשיו הפליליים.

7. העבירה של הסעת תושב זר מהווה פגיעה בריבונות של מדינת ישראל, שכן מדובר במי שנכנס לגבולות הארץ ללא פיקוח, ובהסעה של שוהים שכאלה, יש כדי לסייע להם בביצוע עבירה ולמעשה לפגוע בריבונות המדינה. בנוסף, קם סיכון לביטחון הציבור לאור הניסיון המר של כניסת מפגעים משטחי הרשות הפלסטינית לתוך שטחי ישראל. אמנם, לא כל מי נכנס לישראל שלא כדין, יוצר מניה וביה סיכון בטחוני, אך מי שמסיע את אותם שוהים בלתי חוקיים, איננו יכול לדעת האם מדובר במי שכוונותיו תמימות, או מי שבא לחבל ולפגע.

בנסיבות אלה, נוצר סיכון אמיתי לביטחון הציבור, זאת בנוסף לסיכון שנוצר כתוצאה מהשתת עול נוסף על גורמי הביטחון, אשר אמורים להתמודד גם עם זליגת אזרחים זרים שלא בפיקוח, ושלא דרך המעברים המוסדרים.

8. בקביעת מתחם הענישה בגין עבירה של הסעת שוהים זרים, יש לשקול את מסלול הנסיעה, אם הוסעו השוהים מתוך ישראל החוצה או להפך, את מספר השוהים הזרים שהוסעו, וכמובן את השאלה אם בוצעו עבירות נלוות ואם לאו. יש לשקול גם האם הדבר בוצע לשם בצע כסף, או אם מדובר במי שלכאורה אך התרשל לבדוק בציציותיו של טרמפיסט.

9. לאור האמור לעיל, מתחמי הענישה אשר הולמים את מעשיו של הנאשם הינם כדלקמן:

בת"פ 42283-01-12 - מדובר באירוע אחד במסגרתו בוצעו מספר עבירות, הן של הסעת שוהים זרים והן עבירות תעבורה נלוות. מכיוון שמדובר באירוע אחד, יש לקבוע מתחם ענישה אחד. באירוע זה, הנאשם הסיע את השוהים הזרים מצומת להבים לכיוון צומת שוקת, ולאחר מכן לשבט אבו כף – לא מדובר במי שהכניס את התושבים הזרים ארצה. הנאשם הסיע חמישה שוהים זרים תמורת שכר וכדרך לפרנסה. עוד ביצע הנאשם עבירות נוספות, נהג בזמן פסילה – חמישה ימים לאחר שנפסל מלנהוג, וכן חצה קו הפרדה רצוף באופן שיש בו כדי לסכן משתמשים בדרך.

בנסיבות העניין, מתחם הענישה ההולם אירוע פלילי זה, עומד על בין שלושה ועד עשרה חודשי מאסר בפועל, זאת לאחר שנתתי דעתי לעובדה, כי העבירות בגינן עומד הנאשם לדין, הינן עבירות עוון. לאור עבירות התעבורה שביצע הנאשם, יש כמובן להוסיף צווים מתאימים ולשקול פסילה מלנהוג.

בת"פ 43511-10-10 - מדובר באירוע של הסעת שוהה זר אחד שלא כדין, מכתב האישום לא ברור מסלול נסיעתו של הנאשם, אך הנאשם נמצא בנתיבות עם השוהה הזר, ובנסיבות אלה, מכיוון שמדובר בהליך פלילי, אין להניח לחובת הנאשם כי הסיע את השוהה הזר אל תוך ישראל.

בנסיבות אלה, ובאין נסיבות נוספות אשר אופפות את ביצוע העבירה, יש לקבוע מתחם ענישה שבין מאסר מותנה וקנס, ועד שישה חודשי מאסר בפועל.

בת"פ 56764-02-12 - המדובר באירוע של הסעת ארבעה שוהים זרים, בסמוך לצומת להב. כתב האישום אינו מפרט את מסלול הנסיעה או נסיבות אחרות של ביצוע העבירה.

בנסיבות אלה, לאור מספר השוהים הזרים שהוסעו, מתחם הענישה ההולם עומד על בין חודשיים ועד שמונה חודשי מאסר בפועל.

10. בקביעת עונשו האפקטיבי של הנאשם, יש לשקול לחובתו את עברו הפלילי אשר מצביע על אירוע נוסף של הסעת שוהים זרים, עוד יש לשקול לחובתו את העובדה, כי בכל המקרים פעל מתוך בצע כסף ולשם פרנסה.

לזכותו של הנאשם יש לשקול את העובדה, כי הרישום הפלילי בעברו מאוחר לעבירות שביצע ובגינן הוא עומד לדין היום, את ההליך הטיפולי המוצלח שעבר בשירות המבחן, את נטילת האחריות מצדו ואת העובדה, כי בחר לפנות להליך של צירוף תיקים כדי לפתוח דף חדש – כפי שהוכיח בפועל שאכן עשה במהלך 18 החודשים האחרונים.

11. בנסיבות אלה, ומפאת שיקולי שיקום, סבורתני כי אין מקום לגזור על הנאשם עונש מאסר של ממש, וניתן להסתפק, גם על פי מתחמי הענישה שקבעתי דלעיל, במאסר על דרך של עבודות שירות.

אשר על כן, הנני גוזרת על הנאשם את העונשים כדלקמן:

א. מאסר בן 6 חודשים, אשר ירוצה על דרך של עבודות שירות. הנאשם יתייצב ביום 23.3.14 בשעה 08:00 במשרדי הממונה על עבודות השירות שליד כלא באר שבע.

הנאשם יעבוד בבית אבות בגילת, 5 ימים בשבוע, שמונה שעות וחצי ביום.

ב. מאסר מותנה בן 4 חודשים למשך 3 שנים, שלא יעבור על כל עבירה לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952.

ג. אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה למשך שנה, וזאת במצטבר לכל פסילה אחרת.

ד. הנאשם ישלם קנס בסך של 5,000 ₪ או ירצה חודשיים מאסר תחתיו.

הקנס ישולם ב-10 שיעורים שווים ורצופים החל מיום 20.4.14.

ה. לבקשת המאשימה ובהסכמת הסנגור, אני מורה על חילוט הרכב מסוג טויוטה, מ"ר 77-503-50, וזאת בתנאי שמדובר ברכב שבבעלות הנאשם.

זכות ערעור לביהמ"ש המחוזי תוך 45 ימים.

<#3#>

ניתנה והודעה היום ז' אדר ב תשע"ד, 09/03/2014 במעמד הנוכחים.

שרה חביב, שופטת

ב"כ הנאשם:

הנאשם לא חידש את הרישיון נבקש למנות את הפסילה מהיום. אבקש לקזז את ההפקדה מתיק מ"ת 42295-01-12 כנגד הקנס ואת היתרה להשיב לידיי.

הנאשם לאחר שהוזהר כדין:

לא חידשתי את רישיון הנהיגה, אבקש למנות את רישיון הנהיגה מהיום. מצטרף לעתירת בא כוחי לעניין הפיקדון.

ב"כ המאשימה:

אין התנגדות.

<#5#>

החלטה

מורה כמבוקש.

יתרת הפיקדון תועבר לידי עו"ד זיתונה מ"ר 28693.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ז' אדר ב תשע"ד, 09/03/2014 במעמד הנוכחים.

שרה חביב, שופטת

קלדנית: אורה איסייב

<#6#>

ניתנה והודעה היום ז' אדר ב תשע"ד, 09/03/2014 במעמד הנוכחים.

שרה חביב, שופטת

הוקלד על ידי חיה דמרי

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/08/2012 קביעת דיון יובל ליבדרו לא זמין
10/03/2014 החלטה מתאריך 10/03/14 שניתנה ע"י שרה חביב שרה חביב צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל ניסים כחלון
נאשם 1 תאיסיר אבו אלקיעאן