טוען...

החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה לקביעת מועד דיון 31/10/12

עפרה צ'רניאק31/10/2012

בפני

כב' השופטת עפרה צ'רניאק

מבקשת

מדינת ישראל – משטרת ישראל

נגד

משיבה

מגדל חברה לביטוח בע"מ

פסק דין

בקשת רשות ערעור על החלטת בית משפט השלום בתל אביב מיום 22.3.12 (כב' השופט חאג יחיא) בה נדחתה בקשת המבקשת לסלק על הסף את תביעת המשיבה נגדה מחמת חוסר סמכות עניינית.

ההחלטה ניתנה במסגרת תביעת שהגישה המשיבה כנגד המבקשת על סך 15,858 ₪, לשיבוב הסכום שאותו שילמה המשיבה למבוטחה כתגמולי ביטוח ופיצויים על נזקים שנגרמו לרכב מבוטחה באירוע מיום 19.8.09 במסגרתו פרצה המבקשת את הרכב לצורך הפגת חשש שמדובר בפעולה חבלנית עוינת אשר נתעורר אצל אזרח שמסר הודעה למשטרה ובנסיבות של חשד לפיגוע חבלני עוין.

עיקר טענות המבקשת הן שערכאה קמא נעדרת סמכות עניינית לדון בתביעה דנן זאת בשל ההסדר הקבוע בחוק ובתקנות מס רכוש וקרן הפיצויים, אשר מתווה מנגנון ייחודי בתביעה מעין זו לפיו יש לפנות למס רכוש ובמועדים שנקבעו בחוק (אשר לטענת המבקשת חלפו). לטענת המבקשת אין מחלוקת שפעולת שוטרי משטרת ישראל במקרה דנא נבעה מחשד לפעילות חבלנית עוינת, ולטענתה היא עונה להגדרה של 'פעולות איבה אחרות' בחוק מס רכוש (הגם שבאירוע דנא בסופו של דבר לא נמצא מטען חבלה ברכב).

לאחר שעיינתי בבר"ע על נספחיה בהחלטה ובתגובת המשיבה לבר"ע, החלטתי לדון בבקשה כאילו ניתנה הרשות לערער והוגש ערעור על פי הרשות שניתנה, ולקבל את הערעור כדלקמן.

עיון בחומר שלפני מעלה שבמהלך הדיון בבית משפט קמא ביום 8.9.11 הודיעו באי כח הצדדים כי "מוסכם עלינו כי הנזק לרכב התובעת המשיבה, נגרם בנסיבות של חשד לפיגוע חבלני עוין, חשד שהתעורר אצל אזרח שמסר הודעה למשטרה, בעקבות זאת הגיעה שוטרת וחבלן, החבלן פעל לצורך, הפגת החשש שמדובר בפעולה חבלנית עוינת, ולצורך כך נאלץ לפתוח את הרכב".

לא מצאתי בהחלטה נושא הבר"ע התייחסות להסכמה זו של הצדדים ולנפקותה למקרה דנן. לא ברור מההחלטה מדוע סברה ערכאה קמא שפעולת המשטרה במקרה דנא - אשר מהאמור לעיל עולה שאין מחלוקת כי בוצעה במטרה למנוע פיגוע חבלני פוטנציאלי - אינה עונה על ההגדרה של 'עקב פעולות איבה אחרות' שבחוק ותקנות מס רכוש (ובפרט נוכח האמור בעמ' 6 שורות 1-3 להחלטה).

ייתכן שהתוצאה אליה הגיעה סבירה, עם זאת יש צורך בהתייחסות קונקרטית לטענות אלו של המבקשת, ובהעדרה קיים קושי להתחקות אחר שיקול הדעת שהפעילה הערכאה הדיונית משלא קיימה את חובת ההנמקה בפירוט הנדרש, חובה המעוגנת בתקנה 192 לתקנות סדר הדין האזרחי ובפסיקה.

לאור האמור לעיל - הערעור מתקבל כדלקמן.

ההחלטה נושא הבר"ע מבוטלת. העניין יוחזר לבחינה מחודשת של ערכאה דיונית - מבלי להיות קשורה בהחלטה המבוטלת - על מנת שתיתן החלטה מנומקת בשים לב לאמור דלעיל.

בנסיבות אין צו להוצאות.

ערבון ככל שהופקד יוחזר למפקידו.

המזכירות תודיע תוכן פסק דיני זה לצדדים.

ניתנה היום, 31 אוקטובר 2012, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/05/2012 החלטה מתאריך 10/05/12 שניתנה ע"י עפרה צ'רניאק עפרה צ'רניאק לא זמין
21/06/2012 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה מטעם המדינה 21/06/12 עפרה צ'רניאק לא זמין
27/06/2012 הוראה למשיב 1 להגיש תגובת המשיבה עפרה צ'רניאק לא זמין
31/10/2012 החלטה על בקשה של מבקש 1 כללית, לרבות הודעה בקשה לקביעת מועד דיון 31/10/12 עפרה צ'רניאק צפייה
31/10/2012 החלטה מתאריך 31/10/12 שניתנה ע"י עפרה צ'רניאק עפרה צ'רניאק צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל איריס בורשטין
משיב 1 מגדל חברה לביטוח בע"מ חנניה באואר