טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 גילוי מסמכים /פרטים נוספים/שאלון 01/10/13

אלי ספיר01/10/2013

מספר בקשה:1

בפני

כב' השופט בכיר אלי ספיר

מבקשים

1. אדם כהן

2. הראל חברה לביטוח בע"מ

נגד

משיבה

אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ

החלטה

לפני בקשה לגילוי מסמכים ספציפיים בסדר דין מהיר.

מדובר בתביעה כספית בגין נזק שארע לרכב בבעלות חברת השכרה "אלבר ציי רכב", היא התובעת, כנגד הנהג הפוגע ומבטחתו, הם הנתבעים.

הנתבעים (להלן: המבקשים), עותרים לגילוי שני מסמכים ספציפיים המצויים בידי התובעת (להלן: "המשיבה").

האחד: העתק הסכם שכירות בין התובעת לשוכר הרכב, והשני: העתק חשבון גביית תשלום השתתפות עצמית משוכר הרכב בגין אירוע התאונה נשוא התביעה.

לטענת המבקשים המשיבה העלימה מסמכים אלו אשר יש בהם כדי להפחית משמעותית את סכום התביעה באשר הם מעידים על גובה הנזק בפועל. המבקשים פרטו בבקשתם את הנימוקים לגילוי מסמכים אלה. לבקשה לא צורף תצהיר.

המשיבה הגישה תגובתה לבקשה ובה טענה כי הבקשה הוגשה שלא בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי, שכן הוראות פרק ט' אינן חלות על תובענות בסדר דין מהיר, וכן מציינת כי המבקשים לא פנו למשיבה בדרישה לגילוי המסמכים טרם הגשת הבקשה לבית המשפט.

עוד טוענת המשיבה, כי המבקשים מבקשים לצאת למסע דייג על חשבון המשיבה. בתגובת המשיבה לא הייתה התייחסות לטענות המהותיות שהעלו בבקשה.

המבקשים הגישו תשובה לתגובה ובה טענו כי הבקשה הוגשה בהתאם לתקנה 214יג לתקנות סדר הדין האזרחי, וכי לביהמ"ש סמכות להגמיש את סדרי הדין לצורך עשיית משפט צדק.

דיון והכרעה:

גילוי מסמכים בסדר דין מהיר קבוע בתקנה 214 ח' לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984.

בעל דין המבקש גילוי מסמכים שלא צורפו לתביעה, נדרש להוכיח כי מדובר במסמכים רלוונטיים הנוגעים לעניין הנדון.

בעניינינו המבקשים פרטו והבהירו את הרלוונטיות של המסמכים הנדרשים.

אני דוחה את טענת המשיבה כי מדובר במסע דייג, היות ולכתב התביעה עצמו צורף העתק רישיון הרכב המעיד כי הרכב נשוא התביעה משמש לצורך השכרה. כמו כן, לטענת המבקשים, בידיהם הסכמים דומים שעורכת המשיבה עם לקוחותיה מהם עולה כי המשיבה נוהגת לחייב את שוכר הרכב בתשלום דמי השתתפות בכל מקרה בו נגרם נזק למושכר. המבקשים טוענים כי המשיבה הסתירה סכום זה בתחשיבי הנזק שהגישה לביהמ"ש, ולפיכך מבקשים את גילוי המסמך כדי לעמוד על הנזק הישיר בפועל. בקשה זו הינה לגיטימית ורלוונטית.

יתרה מכך, הגישה לגילוי מסמכים היא ליברלית. אין איסור על מסע דייג אצל היריב, ובלבד שיהא קשור לתביעה ולא נועד לצורך תביעה אחרת או לצרכים אחרים (ראו: רע"א 6546/94 בנק איגוד נ' אזולאי הנרי, פ"ד מט (4) 54 וכן ראו: רע"א 2534/02 יהודה שמשון נ' בנק הפועלים בע"מ ואח', פ"ד נו (5), 193)).

בעניינינו, המסמכים המבוקשים נחוצים לגבי המחלוקת בין הצדדים ולפיכך יש להיעתר לגילויים.

על גישה זו ניתן ללמוד גם ממקורות נוספים. בספר "סדר דין מהיר בבית משפט השלום" בעריכת ר. כהן ומ. קליין, הוצאת נבו- 2005, עמ' 39-40 נאמר:

"העובדה שמדובר בסדר דין מהיר בתובענה המוגבלת לסך של 50,000 ₪, אינה מפחיתה מחשיבות גילוי המסמכים וחשיפת האמת ואינה גורעת מזכויות הצדדים לעיין במסמכים הרלוונטיים לתובענה. תקנה 214ח, השוללת את תחולתו של פרק ט' לתקנות על הליך סדר דין מהיר, יוצאת מנקודת הנחה שבעל דין יגלה את כל המסמכים הרלוונטיים, ואם אינו עושה כך, יורה לו בית המשפט לגלות את המסמך לאחר שיבחן את הרלוונטיות שלו למחלוקת בין הצדדים".

לאור האמור לעיל, אני מורה למשיבה לגלות המסמכים הנדרשים ולהעבירם לידי המבקשים תוך 7 ימים מקבלת החלטתי לידיהם.

המזכירות תמציא עותק החלטה זו לצדדים מיידית.

ניתנה היום, כ"ז תשרי תשע"ד, 01 אוקטובר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
01/10/2013 החלטה על בקשה של נתבע 1 גילוי מסמכים /פרטים נוספים/שאלון 01/10/13 אלי ספיר צפייה