טוען...

החלטה מתאריך 02/05/13 שניתנה ע"י מרדכי כדורי

מרדכי כדורי02/05/2013

לפני

כב' השופט מרדכי כדורי

מאשימה

מדינת ישראל

נגד

נאשמת

מריה אסטריכר (עציר)

גזר דין

הרקע:

הנאשמת הורשעה, על פי הודאתה במסגרת הסדר טיעון, בשלוש עבירות סמים: סחר בסם מסוכן, הספקת סם מסוכן והחזקת סם לצריכה עצמית.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, ביום 28/6/2012 סיפקה הנאשמת חשיש במשקל של 0.33 גרם נטו וביום 13/7/2012 סיפקה הנאשמת חשיש במשקל 0.62 גרם נטו.

ביום 12/7/2012 מכרה הנאשמת חשיש במשקל 2.58 גרם נטו ובתמורה שולם לה סך של 200 ₪.

ביום 1/8/2012 החזיקה הנאשמת סם מסוג L.S.D. לצריכתה העצמית.

תמצית טיעוני הצדדים:

המאשימה מבקשת להטיל על הנאשמת עונש מאסר בפועל למשך שנה, מאסר על תנאי וקנס.

בטיעוניה לעונש הפנתה המאשימה לכך שהנאשמת בחרה שלא להשתלב בטיפול גמילה מסמים, אלא הסתפקה בהצהרה לפיה היא אינה משתמשת בסמים מזה מספר חודשים.

המאשימה סבורה כי בנסיבות בהן לא ניתן להעמיד את הנאשמת בפיקוח מקצועי ולא ניתן לדעת אל נכון אם יש ממש בהצהרתה הנ"ל, יש להטיל על הנאשמת מאסר בפועל, זאת על אף שמדובר בכמויות קטנות של סם, ועל אף נסיבותיה האישיות.

ההגנה מבקשת להסתפק בימי המעצר אותם ריצתה הנאשמת, ולחילופין בעונש מאסר שירוצה בעבודות שירות.

בטיעוניה הדגישה הסניגורית כי הנאשמת הינה צעירה כבת 22, ללא עבר פלילי. כמו כן הפנתה ב"כ הנאשמת לנסיבותיה האישיות הלא פשוטות של הנאשמת המפורטות בתסקיר שירות המבחן, למעצר הבית הממושך בו היא שוהה, על הקשיים הרבים הנלווים לכך, להודאתה, לחרטה אותה היא מביעה ולמצבה הכלכלי שהלך והחמיר כתוצאה מההגבלות שהוטלו עליה.

לטענת ההגנה, זה זמן רב שהנאשמת אינה משתמשת בסמים, היא היתה נכונה לשתף פעולה ולהיבדק, אולם הדבר לא התאפשר מסיבות שאינן תלויות בה.

הנאשמת חזרה והפנתה להודאתה, הכריזה כי שגתה במעשיה וכי היא נקייה מסמים מזה תשעה חודשים, והצהירה כי לא תחזור לבצע עבירות סמים.

תסקיר שירות המבחן:

שירות המבחן פירט בתסקירו את נסיבותיה האישיות של הנאשמת. שירות המבחן ציין כי הנאשמת נחשפה מראשית חייה למציאות לא פשוטה, ומגיל העשרה, לאחר שבחרה לעזוב את בית המשפחה, היא נחשפה לחוויות רגשיות ופיזיות קשות. עוד ציין שירות המבחן כי לנאשמת תוכניות עתידיות להתפתחות ותפקוד תקינים.

הנאשמת סירבה להיכנס להליך טיפולי מאחר והיא אינה רואה עצמה מתאימה לטיפול גמילה מסמים. יחד עם זאת, לדבריה, היא מעוניינת בהליך טיפולי באופן פרטי.

דיון והכרעה:

דומה כי אין צורך להכביר מילים בדבר הערכים המוגנים על ידי עבירות הסמים בכלל, ועבירות הסחר בסמים בפרט. הפסיקה התייחסה פעמים רבות מספור לתחלואים הקשים הנגרמים לפרט ולחברה בכללותה כתוצאה מנגע הסמים.

עם זאת, לצורך בחינת מידת הפגיעה שפגעה הנאשמת בערכים החברתיים המוגנים יש להביא בחשבון את סוג הסם, כמויות הסם הקטנות והתמורה הכספית הנמוכה ששולמה לנאשמת. בנסיבות הנ"ל נראה כי מדובר בפגיעה שאינה מבוטלת בערכים המגונים, אך המצויה במדרג הנמוך של העבירות בהן הורשעה.

לאור האמור ובהתחשב במדיניות הענישה הנהוגה, סבורני כי מתחם העונש ההולם למעשי העבירה של הנאשמת בנסיבותיהם נע בין מאסר בדרך של עבודות שירות לבין כתשעה חודשי מאסר בפועל למעשה הסחר, בין מאסר בדרך של עבודות שירות לבין כשבעה חודשי מאסר בפועל למעשי ההספקה ובין מאסר מותנה לבין כארבעה חודשי מאסר בפועל למעשה ההחזקה.

לצורך גזירת העונש בתוך מתחם הענישה יש להביא בחשבון, לטובתה של הנאשמת, את נטילת האחריות שלה על מעשיה ואת הודאתה בפתח ההליכים נגדה, הודאה שחסכה מזמנם של העדים הרבים המפורטים בכתב האישום וכן מזמנם של הצדדים ובית המשפט. עוד עומדים לזכותה של הנאשמת עברה הפלילי הנקי, גילה הצעיר, הפגיעה שתגרם לה כתוצאה מהרשעתה בהליך זה, ונסיבות חייה הקשות אשר השפיעו על מעשי העבירה, כמפורט בתסקיר שירות המבחן.

בנוסף יש להתחשב בתנאים המגבילים שהוטלו על הנאשמת מאז שוחררה למעצר בית.

כמו כן יש להביא בחשבון כי הנאשמת הסכימה ליתן דגימות לצורך בדיקת סמים, אולם הבדיקות לא התבצעו מנסיבות שאינן תלויות בה. בנוסף, בדיקה לאיתור סם שנערכה לה באמצעות הממונה על עבודות שירות נמצאה תקינה. יש להניח אפוא כי יש ממש בטענת הנאשמת לפיה היא אינה עושה שימוש בסמים זה זמן רב.

על רקע הדברים האמורים יש להעניק לעמדתה של הנאשמת, השוללת השתתפות בהליך טיפולי, השפעה מוגבלת בלבד על העונש שיוטל עליה.

בהתחשב במכלול הדברים הנ"ל נראה לי כי ראוי להטיל על הנאשמת בגין כל האירועים בהן הורשעה עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות.

אני דן אפוא את הנאשמת לעונשים הבאים:

1. מאסר למשך 4.5 חודשים בניכוי ימי מעצרה מיום 1/8/2012 ועד יום 8/8/2012, ומיום 22/10/2012 ועד יום 25/10/2012.

הנאשמת תתייצב לפני המפקח על עבודות שירות לצורך קליטה והצבה ביום 19/6/2013 בשעה 9:00, במפקדת מחוז מרכז, יחידת עבודות שירות, רמלה.

על הנאשמת לעדכן את משרד הממונה על עבודות שירות בכל שינוי בכתובת מגוריה.

מובהר לנאשמת כי עליה לעמוד בתנאי הפיקוח, כי תערכנה ביקורות פתע לבדיקת עמידתה בפיקוח וכי כל הפרה בעבודות השירות תביא להפסקה מנהלית של העבודות וריצוי העונש במאסר ממש.

2. מאסר למשך 4 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים, אם תעבור עבירת סמים מסוג פשע.

מאסר למשך חודש וזאת על תנאי למשך 3 שנים, אם תעבור עבירת סמים מסוג עוון.

3. קנס בסך 500 ₪, או 3 מאסר תמורתו.

הקנס ישולם בשני תשלומים חודשיים החל מיום 2/7/2013. אולם, אם איזה מן התשלומים לא יבוצע במלואו או במועדו תעמוד מלוא יתרת הקנס לתשלום מיידי.

הסם יושמד.

המזכירות תשלח העתק גזר הדין לממונה על עבודות השירות בשירות בתי הסוהר.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום מהיום.

ניתנה היום, כ"ב אייר תשע"ג, 02 מאי 2013, במעמד המתייצבים.

,

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/09/2012 הוראה לנאשם 1 להגיש תסקיר מעצר מרדכי כדורי לא זמין
23/10/2012 צו מתאריך 23/10/12 שניתנה ע"י מרדכי כדורי מרדכי כדורי לא זמין
25/10/2012 צו מתאריך 25/10/12 שניתנה ע"י מרדכי כדורי מרדכי כדורי לא זמין
21/03/2013 הוראה לנאשם 1 להגיש תגובה מרדכי כדורי לא זמין
02/05/2013 החלטה מתאריך 02/05/13 שניתנה ע"י מרדכי כדורי מרדכי כדורי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל רות גורפיין
נאשם 2 מריה אסטריכר חנן רובינשטיין, יערה רשף