טוען...

פרוטוקול

אברהם טל31/10/2012

לפני כב' השופט אברהם טל, סג"נ

העותר

שי וקנין

נגד

המשיב

שרות בתי הסוהר

נוכחים:

העותר ובאת כוחו עו"ד רותם טובול

ב"כ המשיב עו"ד שירלי צ'רניקר

פרוטוקול

ב"כ העותר: חוזרת על העתירה.

ב"כ המשיב: מגישה כתב תשובה.

ב"כ העותר: עיינתי בכתב התשובה. אנו הגשנו עתירה בעניין בחינת שיבוצו לתוכנית טיפולית בבית הסוהר מעשיהו או לחילופין כאן באזור המרכז כפי שהמליץ הנרקולוג ולא להעבירו לחרמון לגמילה שאין צורך בכך, לפני שהגשתי את העתירה פניתי לצלם את תיק העו"ס של אותו אסיר כדי ללמוד במי מדובר, אין מחלוקת שהעותר בזמן שהגיע למעצר הוא שיתף את העו"ס מתוך כנות שאכן בעת ביצוע העבירה הוא לגם כמה כוסיות של אלכוהול והוא גם מציין ואני אגיש את דו"ח המעצר ואת דו"ח העו"ס בהמשך אשר מלמד דברים שונים לגמרי ממה שאני קיבלתי בכתב התשובה. יש פה ראיונות שנעשים לעותר. העותר אינו מכחיש שהוא רוצה גמילה אך יש הבדל בין לשלוח אותו לאגף נרקומנים בחרמון לגמילה לבין לקבל טיפול פרטני בבתי הסוהר השונים כאן.

ב"כ המשיב: זו עמדת גורמי הטיפול, הוא מתייחס לפן הפיזיולוגי והאחר מתייחס לפן הרגשי. אני מביאה את עמדת גורמי הטיפול וביהמ"ש ייתן כל החלטה שהוא ימצא לנכון.

ב"כ העותר: אנו לא מצפים שהעותר ייצא היום לחופשה אך אנו כן מצפים להתחיל תהליך מסוים, העותר משתתף בסדנת 12 צעדים, והוא נמצא בשיחות פרטניות ויכול להיות שזה לא מספיק לדעת העו"ס, לא נראה לי שזה ראוי לומר שהוא לא מעוניין לעבור טיפול, ואני שלחתי מספר מכתבים שבו אני מבקשת לשלבו בקבוצות, אם יש קבוצה אחרת בשמחה אין לו שום בעיה, העבירה שלו היא עבירת אלימות. העותר עוד לא סיים סדנת 12 צעדים. כל פעם באים חדשים וכל פעם חוזרים על הצעדים.

זה לעניין נושא סוגיית הטיפול ומה גם שצירפתי מסמכים שהאב לא יוכל להגיע לבקר. אנחנו לא מתכחשים לטיפול כי לימים הוא יבוא בפני ועדת השחרורים ואז יגידו לא עבר הליך טיפולי בעבירת האלימות. אנחנו מבקשים ששב"ס יבחנו אפשרות טיפולית חלופית כאן במעשיהו ויש קבוצות.

ב"כ המשיב: הצגתי בפני ביהמ"ש את עמדת גורמי הטיפול שסבורים שצריך לשלבו במסגרת טיפולית מסיבית.

החלטה

העותר מרצה עונש מאסר ראשון למשך 4.5 שנים בגין עבירות אלימות והוא מבקש שלא להעביר אותו לכלא חרמון כדי לקבל שם טיפול גמילה מאלכוהול אלא לשלב אותו בתוכנית טיפולית בבית הסוהר מעשיהו, שם הוא משתתף בקבוצת 12 צעדים.

העותר סומך בקשתו על מכתבו של הנרקולוג מיום 18.10.12 לפיו הוא שותה אלכוהול מגיל 23, פעם פעמיים בחודש באירועים, כל פעם כוס יין או כוס בירה, כך שלא מדובר בהתמכרות, והוא לא זקוק לטיפול בכלא חרמון.

המשיב סומך עמדתו על עמדת גורמי הטיפול בעותר, שמתבססת על דברים שאמר העותר לעו"ס, לפיה הוא צרך אלכוהול באופן מוגבר במשך כ- 3.5 חודשים לפני ביצוע העבירה, אז נעצר, הוא לא חשב כי נפגע חברתית אך מבין כי פגע במשפחתו ובקרוביו.

לאחר שעיינתי בחוות דעת הנרקולוג, בעמדת גורמי הטיפול ובהתחשב בכך שהעותר משתתף בקבוצת 12 צעדים, אני מקבל את העתירה ואוסר על העברת העותר לכלא חרמון עד סוף שנה זו, כאשר במהלך התקופה יבדקו גורמי הטיפול את הצורך של העותר לקבל טיפול גמילה מאלכוהול בכלא חרמון דווקא, שהוא מקום טיפול עמוס, והאפשרות לתת לו טיפול כזה במקום מאסרו או בכלא אחר במרכז הארץ.

יחליטו גורמי הטיפול כי העותר זקוק לטיפול גמילה בכלא חרמון דווקא, והעותר יסרב לעבור לכלא חרמון לצורך כך, יראו אותו כמי שמסרב לקבל טיפול גמילה מאלכוהול.

ניתנה והודעה היום, ט"ו חשון תשע"ג, 31 אוקטובר 2012, במעמד ב"כ הצדדים והעותר.

אברהם טל, שופט

סג"נ

הוקלד על ידי ליאת בוסי