טוען...

פרוטוקול

נגה אהד15/01/2013

בפני כב' השופטת הבכירה , נגה אהד

העותר

יהונתן חוברה (אסיר)

נגד

המשיבים

1. משטרת ישראל/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר

2. מדינת ישראל

<#2#>

נוכחים:

העותר ובא כוחו עו"ד סימה כוכב

ב"כ המשיב עו"ד גלעד מלכא

פרוטוקול

ב"כ העותר:

אני מצטרפת לעתירה. העותר לא הפר מעולם תנאי חופשה, לכן זה לא שהוא הגיש בקשה לחופשה וטרם נענה או שיש עניין עם הקטגוריה. לכן החופשות לא היו אמורות להיסגר בכלל. כתבתי ופירטתי בעתירה גם לעניין חוסר הסמכות, ז"א שההחלטה התקבלה שלא בסמכות. הפקודה מתייחסת למי מאנשי שב"ס יש סמכות לשלול תנאי חופשה. במקרה זה זה לא התקיים, גם אם הופרו תנאי חופשה. מה שקרה כאן זה סיפור פשוט. העותר הלך לחופשה במהלך חופשת הפסח, לאחר כחודש ימים ביקש להרחיב את החלונות במהלך החופשות שלו, התקשרה עובדת סוציאלית אל אח העותר שהיה במהלך יום עבודה, מאוד עמוס, אמר לה שלא יודע ולא זוכר. התקשרה לאחר כחודש לאח נוסף שמוגדר כערב, אמר שהיה איתו כל החופשה. האח השני הגיש תצהיר וכל העניין הזה לא היה פנוי להתרכז ואמר שלא זוכר. שלח תצהירים לעו"ס הכלא שהיה עם העותר בכל זמן החופשה והיה עימו ערב נוסף.

העובדת הסוציאלית לא ביררה זאת שוב על אף שאמרה לו שזה כן התברר. העותר, משום מה נסגרו חופשותיו, לטענתי לא בסמכות, הוא לא הוגדר מעולם קטגוריה א', מפקד הכלא או סגנו בסמכותם לשלול החופשות. במקרה זה לא נתקיימו כל הדברים האלה. מעבר לכך שהעותר באמת לא הפר תנאי חופשה.

קצינת אסירים הגיעה ואמרה שמב"ן לא ממליץ ולכן היא שוללת לו את החופשה.

העותר ביקש להגיש עתירה בשב"ס אמרו לו עוד לפני כן שמב"ן תבדוק את העניין ותהיה בקשר עם בני משפחתו וכרגע החופשות שלו לא נשללות. הוא יצא לאחר ההפרה לכאורה לשתי חופשות נוספות יצא לחופשה ואז לאחר כחודש הגיע אליו קצינת האסירים עם העוסית או פקידת רישום ואמרה לו שהחופשות נשללות. אז החל בהליך של הגשת עתירה. אמרו לו גורמים בשב"ס לא להגיש עתירה שהם יטפלו, ואז התחיל בכל ההליך והגיש את העתירה. הוא לא היה בחוסר מעש לחלוטין בכל התקופה. היה איתו ערב נוסף, מאושר נוסף במהלך החופשה העוס"ית שוחחה עם הערב הנוסף המאושר.

מכיוון שלא הפר מעולם תנאי חופשה ראשית אני מבקשת להלין על שב"ס ששלחתי באמת כדי למצות את ההליך בטרם הגעה לעתירה עשרות מכתבים ולא קיבלתי שום חומר. אבקש לציין שמה שקורה שכל התהליך יתחיל מהתחלה כאילו חופשה ראשונה.

עו"ד מלכא:

גם אם היה בשלילה צריך להיות בשלילה. שיגיש בקשה לחופשה ויטופל.

ב"כ העותר:

מב"ן לפי דברי האסיר לא קיבלתי נתונים על אף שביקשתי, אמור להתכנס בעניינו בעוד 6 חודשים, כי מב"ן באופן עקרוני מתכנס פעם בשנה בעניין של אסיר. כאשר אסיר מפר חופשות ושב"ס מעדכן על כך מב"ן לא אמור להיות מעורב. מקריאה מתוך הפקודה "במידה ששב"ס עצר חופשותיו אין לבדוק אותו עד תום הענישה שלו אלא אם מתעורר הצורך בהתאם לדרישות חוק הגנה לציבור". מב"ן לא עצר את החופשה, הסמכות שלו היא ברגע שמב"ן מעדכן כי הוא חושש שישנה הפרה. יש ליידע את קצין האסירים זאת אומרת שמבן יודע מראש שהאסיר הפר תנאים והוא מעדכן את שב"ס. זה לא המקרה שלנו.

<#3#>

החלטה

לא אוכל לדון בעתירה זו כאשר עורכי הדין מתווכחים ביניהם ולא נשמעים טיעונים מסודרים.

יתירה מזאת, מדובר בעתירה שהעונש בעניין עתירת חופשותיו הגיע לידי סיום זה מכבר מיום 31.12.12.

העתירה נוכח כך מתייתרת ואין ביהמ"ש דן בעתירות תיאורטיות.

העתירה נדחית.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ד' שבט תשע"ג, 15/01/2013 במעמד הנוכחים.

נגה אהד, שופטת בכירה