טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 התנגדות לביצוע שטר 14/11/13

צוריאל לרנר14/11/2013

מספר בקשה:1

בפני

כב' הרשם הבכיר צוריאל לרנר

מבקש

ויקטור סטשנקו

נגד

משיבה

קבוצת קידום בע"מ

החלטה

רקע וטענות הצדדים

1. בפני התנגדות לביצוע תביעה ע"ס 6,767 ₪, שהוגשה לביצוע בהוצאה לפועל (תיק 171601524). על פי כתב התביעה, נרשם המבקש למספר קורסים לבגרות שהעבירה המשיבה, במסגרת עסקת חבילה, בעלות כוללת של 19,000 ₪. צורף חוזה בחתימת יד המבקש. לאחר ההרשמה, ביקש המבקש לבטל חלק מהקורסים, והמשיבה נענתה לבקשתו, לפנים משורת הדין, ועל כן החוב הוא 6,670 ₪, אשר לאחר שערוך מגיעים לסכום התביעה.

2. על פי ההתנגדות, כל שהתכוון המבקש לחתום עליו הוא חוזה לקורס אחד, במתמטיקה, שהיה אמור להיות במחיר 4,500 ₪. באותה שעה, התברר שהקורס כבר החל כ-3 שבועות קודם לכן. בעידוד המזכירה שהחתימה אותו על ההסכם, נאות להצטרף לקורס בעיצומו, אולם לאחר מספר שיעורים הבין שרמת הכיתה מתקדמת מדי עבורו, ולכן ביטל את השתתפותו. לשיטתו, אין עליו לשלם אפילו עבור קורס זה, ולבטח שלא עבור יתרת הקורסים.

דיון והכרעה

3. עיון בכתב התביעה מגלה, כי הוא לוקה באופן יסודי בהתאמתו לסדר הדין בו הוגש. החוזה שצורף, שהוא המסמך היחיד בחתימת יד המבקש, אמנם נחזה כמיועד להרשמה לסדרת קורסים לתכנית בגרות מלאה, אולם אין הוא נוקב, בשום מקום, בסכום העסקה. למותר לציין, כי הוא גם אינו נוקב בעלותו של קורס יחיד, דהיינו, שגם סכום התביעה (המופחת) אינו מבוסס על נתון המופיע בחוזה שצורף. מכאן, כי אין כתב התביעה אינו עונה על דרישת הדין, לפיה עליו להיות לסכום קצוב, הנובע מהתחייבות מפורשת בכתב. התחייבות יש כאן – אך לא לתשלום סכום קצוב. אמנם, צורפה גם חשבונית מס הנוקבת בסכום כולו, אך מסמך זה הוא פרי ידיה של המשיבה עצמה, ואינו חתום על ידי המבקש.

4. מכאן, כי דין כותרת כתב התביעה להימחק, ודין תיק ההוצאה לפועל להיסגר. אעיר, כי על פי הפסיקה, נוכח היתרונות הגדולים שרוכש המגיש תביעתו לפי סדר דין מקוצר (או בהגשה במישרין לביצוע בהוצאה לפועל, על אחת כמה וכמה), מותר לבית המשפט, ואף שומה עליו, להתערב בכגון אלה גם מקום בו הטענה לא הועלתה על ידי המבקש-הנתבע (ר' ע"א 7/78, קמחי נ. איצקוביץ, פד"י ל"ג (1) 421, כמובא בא' גורן, "סוגיות בסדר דין אזרחי" מהדורה שביעית, בעמ' 306).

תוצאה והוראות להמשך

5. התוצאה, איפוא, היא שאני מוחק את כותרת כתב התביעה, ומורה על העברתה לסדר דין מהיר, נוכח סכומה. מאחר שהטענה לא הועלתה על ידי המבקש, ובמידה מסוימת זכה הוא "מן ההפקר", איני מחייב את המשיבה בהוצאותיו. תיק ההוצאה לפועל 17-16015-12-4 ייסגר.

6. המשיבה תשלם את הפרשי האגרה, ככל שיש, ותגיש תצהיר והשלמת מסמכים מטעמה, בהתאם להוראות תקנה 214ב1 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, תוך 30 יום, עם העתק ישירות למבקש.

7. מבלי שיהא בכך משום הארכת מועד מראש, אבהיר כי אי השלמת האמור תוך 60 יום תביא למחיקת התביעה מחמת חוסר מעש (או מחמת אי-תשלום אגרה מספקת), בלא צורך בהחלטה נוספת (אלא אם יוארך לכך המועד בהחלטה אחרת).

8. המבקש יגיש כתב הגנה, וכן תצהיר והשלמת מסמכים מטעמו, בהתאם להוראות תקנה 214ב1 האמורה, תוך 30 יום מקבלת מסמכי המשיבה, עם העתק ישירות למשיבה. לא יעשה כן המבקש – תיחשב ההתנגדות ככתב הגנה, והמבקש ייחשב כמצהיר שאין לו מסמכים נוספים הרלבנטיים לסכסוך.

9. תצהירי עדות ראשית, חוות דעת מומחים (ככל שיש), וכן כל בקשה להזמנת עד, שאינו מסכים לתת תצהיר, יוגשו על ידי הצדדים במקביל, תוך 30 יום מהגשת מסמכי המבקש או מתום המועד שנקבע להגשתם. בקשה כאמור תפרט את זהות העד, מעמדו בקשר לסכסוך, תוכנה הצפוי של עדותו, וכן את הנסיונות שנעשו לקבלת תצהיר. בעל דין שאינו מגיש תצהיר, חוות דעת או בקשה כאמור ייחשב כמסתמך על התצהיר התומך בכתבי הטענות, בלבד.

תזכורת פנימית למזכירות ליום 1.2.2014 לשם קביעת התיק לישיבה מקדמית בהתאם, לאחר הגשת מסמכי המשיבה ותשלום הפרשי האגרה, ובכפוף להגשה ולתשלום כאמור, או – לפי המקרה – לשם מחיקת התביעה על פי ההתראה דלעיל, ככל שלא יוגשו המסמכים או לא תשולם האגרה.

המזכירות תשלח העתק ההחלטה למבקש, לב"כ המשיבה, וללשכת ההוצאה לפועל בכפר-סבא.

ניתנה היום, י"א כסלו תשע"ד, 14 נובמבר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/11/2013 החלטה על בקשה של נתבע 1 התנגדות לביצוע שטר 14/11/13 צוריאל לרנר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 קבוצת קידום בע"מ גבי דור
נתבע 1 ויקטור סטשנקו