טוען...

החלטה על בקשה של נתבע 1 התנגדות לביצוע שטר 22/09/13

ברכה לכמן22/09/2013

מספר בקשה:1

בפני

כב' הרשמת ברכה לכמן

מבקשת

א.מ. גד חשמל ותקשורת (2008) בע"מ

נגד

משיב

בנק מזרחי טפחות בע"מ

החלטה

זוהי התנגדות לביצוע שיק, שמשכה המבקשת לטובת הנפרעת חברת סי.אס.איי (סי.בי.איי.סי 2012) בע"מ (להלן: "הנפרעת") על סך של 56,751 ₪ שמועד פרעונו 10/9/12, אשר הוגש לביצוע ע"י המשיב בלשכת ההוצאה לפועל מאחר והשיק חולל מסיבת הוראת ביטול.

טענות המבקשת, כפי שעולות מכתב ההתנגדות, הנתמך בתצהירו של מנהל המבקשת:

המבקשת זכתה במכרז לביצוע עבודות חשמל ומתח נמוך בפרויקט בניה בקניון סירקין בפתח תקווה (להלן: "הפרויקט"). המבקשת התקשרה עם הנפרעת לביצוע מערכת כריזה ורמקולים בפרויקט (להלן: "העבודות"). בטרם סיום העבודות, פנה מנהל הנפרעת בבקשה לקבלת מקדמה בסך של 56,000 ₪ שנענתה ע"י המבקשת תוך התחייבות הנפרעת לסיים את העבודות במועד ובהתאם לאישור המפקח על הפרויקט. לאחר מסירת השיק, התברר כי הציוד שהותקן ע"י הנפרעת לא אושר ע"י המפקח והבדיקה נכשלה והמבקשת נאלצה לפרק את כל הציוד שהותקן ע"י הנפרעת, משכך, לא עמדה הנפרעת בהתחייבויותיה כלפי המבקשת שנתנה הוראת ביטול לשיק. לטענת המבקשת עומדת לזכותה טענת כישלון תמורה מלא בגין השיק ונטל ההוכחה על המשיב להוכיח כי הוא אוחז כשורה בשיק.

לעניין האחיזה כשורה, לטענת המבקשת, ידע המשיב על מצבה הכלכלי הקשה של הנפרעת וקריסתה בתוך מספר חודשים מועטים מיום הקמתה, וככל שבוצע ניכיון שיק ע"י המשיב הוא נעשה בחוסר תום לב.

משעה שמוגשת התנגדות לביצוע שטר ומועברת לדיון בבית המשפט, היא נידונה כבקשת רשות להתגונן והיא נבחנת לאור ההלכות שנקבעו לעניין ההליך בסדר הדין המקוצר.

המצהיר מטעם המבקשת נחקר על תצהירו וגרסתו בדבר כישלון תמורה לא הופרכה ולא נסתרה והגרסה ראויה לבירור עובדתי. גם באשר לטענות הצדדים שעלו במסגרת הסיכומים בעל פה, האם מדובר בכישלון תמורה מלא או חלקי קצוב או לא קצוב, יש מקום לבחון אותן, לאחר בירור עובדתי של גרסת המבקשת.

עם זאת, טענת כישלון תמורה יפה כנגד כל תובע, למעט אוחז כשורה. סעיף 29 (ב) לפקודת השטרות קובע חזקה לכאורה לטובת אוחז כשורה " כל אוחז שטר, חזקה לכאורה שהוא אוחז כשורה", חזקה שניתנת לסתירה. בשלב זה של הדיון בבקשת הרשות להתגונן אין בודקים האם המשיב אוחז כשורה בשיק אלא רק בוחנים את השאלה האם קיימת למבקשת הגנה לכאורה שכוחה יפה גם כנגד המשיב. רק בהליך העיקרי, מוטל הנטל על המשיב/התובע, להוכיח כי נתן תמורה בתום לב בעד השיק, וכי זכותו גוברת על הפגם בשיק, במקרה דנן, כישלון התמורה, ככל שיוכח.

בהינתן האמור לעיל, אני מקבלת את ההתנגדות שהגישה המבקשת. נוכח סכום התביעה השטרית, יעבור ההליך לפסים של סדר דין מהיר.

הצדדים ישלימו מסמכים בהתאם להוראות פרק טז1 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984.

הוצאות ההליך בסך של 800 ₪ יבואו בחשבון בהתאם לתוצאות ההליך העיקרי.

המזכירות תשלח ההחלטה לב"כ הצדדים.

ניתנה היום, י"ח תשרי תשע"ד, 22 ספטמבר 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/09/2013 החלטה על בקשה של נתבע 1 התנגדות לביצוע שטר 22/09/13 ברכה לכמן צפייה