טוען...

פסק דין מתאריך 22/01/14 שניתנה ע"י גאולה לוין

גאולה לוין22/01/2014

בפני

כב' השופטת גאולה לוין

מבקש

אהרון בן שמעון

נגד

משיב

ב"כ היועץ המשפטי לממשלה/ פרקליטות מחוז דרום - אזרחי

פסק דין

בפני בקשה לתקן את גילו הרשום של המבקש, כך שיירשם במרשם האוכלוסין כי תאריך הלידה הינו 2.5.1960 ולא 16.2.1959, כפי שרשום היום.

על פי תצהירו של המבקש, רישום תאריך הלידה במרשם האוכלוסין נעשה עם עלייתו ארצה ממרוקו ביום 21.6.1962 והשיבוש ברישום נבע מאי ידיעת התאריך ורישום שגוי ובשל כך שלא הייתה תעודת לידה או מסמך רשמי כלשהו, שכן הדבר לא היה נהוג במרוקו.

כן ציין המבקש בתצהירו כי מטרת בקשתו הינה לקבוע את גילו האמיתי וכי קביעת גילו אין בה כדי לפגוע במוסדות/או באנשים כלשהם.

הבקשה נתמכת גם בתצהיר של אם המבקש. על פי התצהיר עלתה המשפחה ארצה, יחד עם הורי בעלה, ביום 21.6.1962. במקום מגוריה של המשפחה בעיר ארפוד שבמרוקו לא היה נהוג רישום תעודת לידה ולא מסמך אחר המעיד על תאריך הלידה. המבקש נולד, לדברי אמו, בהיותה בת 17 שנים ובעת עלייתם ארצה היה המבקש כבן שנתיים וחודשיים. על פי דברי האם, בעת העלייה ארצה מסרה חמתה את תאריך הלידה של המבקש, על אף שלא ידעה את גילו, ועל כן מסרה תאריך סתמי. האם הצהירה כי המבקש נולד כחודש ימים לפני חג השבועות והפדיון נערך לפני חג השבועות באותה שנה. כמו כן היא הצהירה כי המבקש נולד ביום שני בשבוע בשעה 10:00 ומכאן שנולד בתאריך 2.5.1960.

המדינה מתנגדת לבקשה לתיקון גיל. הטעמים לכך פורטו בכתב התשובה ובסיכומים.

בדיון שהתקיים ביום 12.1.2014 נחקרו המבקש ואמו.

המבקש העיד כי תאריך לידתו הרשום הינו 16.2.1959 וכי עלה ארצה בהיותו בן שנתיים ו-19 יום. בעת עליית המשפחה ארצה הצהירה סבתו מצד אביו את תאריך הלידה שלו, וזה "מה שעלה לה בראש" היות ובמרוקו, וביחוד בעיר בה נולד המבקש, לא היו מציינים תאריכי לידה ואף הרסו את בית החולים בו נולד, ע"כ לא ניתן היה להביא תעודת לידה.

עוד העיד המבקש כי הם שמונה אחים במשפחה אך לא ידע לציין במדויק מה פער הגילאים בינו ובין יתר האחים. כן מסר המבקש בעדותו כי אין ברשותו כל מסמך שיש בו כדי להעיד על גילו וכי הוא מסתמך על דברי אמו.

אמו של המבקש, גב' חנה בן שמעון, העידה כי המבקש נולד בתאריך 2.5.1960 בשעה 10:00. לדבריה היא אינה יודעת את התאריך העברי בו הוא נולד שכן למדה בבית ספר צרפתי. לדברי האם, ערכו למבקש פדיון בסמוך לפני חג השבועות.

עוד סיפרה האם כי עלו ארצה בשנת 1962, כאשר המבקש היה כבן שנתיים לערך, יחד עם המשפחות (הסבים) ואלה מסרו את תאריכי הלידה.

לאחר ששמעתי את העדויות ועיינתי בחומר שהוצג לפני, ולאחר שקילת טענות הצדדים על רקע החומר שהובא לפני, באתי לכלל מסקנה כי יש לקבל את הבקשה.

כידוע, המבקש לשנות את גילו, נדרש להוכיח כי תאריך הלידה המופיע ברישומי משרד הפנים שגוי, וכן את תאריך הלידה הנכון. מדובר בתביעה אזרחית המוכחת על פי מאזן הסתברויות.

בנוסף קבעה הפסיקה, כי במקרים בהם למבקש לתקן את גילו יש אינטרס כספי, הרי שנטל ההוכחה המוטל עליו הוא נטל מוגבר. במקרה דנן, לא נטען כי קיים אינטרס כספי כלשהו למבקש בתיקון הגיל, או כי עשוי לצמוח לו רווח משני מתיקון הגיל. על כן הבקשה צריכה להיבחן על פי מאזן ההסתברויות ולא מעבר לכך.

אמנם המבקש לא הציג אף ראיה חותכת שיש בה כדי להצביע באופן חד משמעי על גילו המדויק, והוא מתבסס על עדותה של אמו. יחד עם זאת, מכלול הראיות שהציג הביא אותי למסקנה כי האפשרות שנולד ביום 2.5.1960 מסתברת יותר מהאפשרות שנולד ביום 16.2.1959 או בכל תאריך אחר. קביעה זו מתבססת בראש וראשונה על עדותה של האם, גב' חנה בן שמעון. עדות זו הותירה רושם מהימן. לא מצאתי שלא לקבל את דבריה כי המבקש נולד כחודש ימים טרם חג השבועות, בשנת 1960, וכי הפדיון נערך סמוך לחג השבועות. על כן האפשרות שהמבקש נולד בחודש מאי ולא בחודש פברואר, סבירה יותר. כמו כן, עדותה של האם כי בעת עלייתם ארצה, בחודש יוני 1962, היה המבקש כבן שנתיים מתאימה יותר לאפשרות כי המבקש הינו יליד חודש מאי 1960, ולא יליד חודש פברואר 1959.

לא מצאתי יסוד שלא לקבל את הסברה של האם לרישום השגוי בעת העליה ארצה. האם הסבירה את הנסיבות בהן נמסר תאריך הלידה ע"י הסבים וגם דברים אלה הותירו רושם מהימן. על כן לא מצאתי שלא לקבל את דבריה כי תאריך הלידה של המבקש נמסר, במעמד העליה, על ידי אמו של בעלה, אשר לא ידעה את התאריך האמיתי ומסרה תאריך סתמי.

כן לא מצאתי ליתן משמעות לכך שהאם לא ידעה לציין בעדותה כי בתאריך הנטען כתאריך לידתו של המבקש חל יום העצמאות, שכן באותם ימים המבקש ומשפחתו טרם עלו ארצה, ולא ברור באם ציינו מועד זה.

בסיכום הדברים, המשקל המצטבר של הראיות שהציג המבקש, ובאין ראיות נגדיות של המשיב, יש בו כדי לשכנע על פי מאזן הסתברויות, כי המבקש נולד ביום 2.5.1960 ולא ביום 16.2.1959.

אשר על כן, אני מקבלת את הבקשה, ומורה על תיקון גילו של המבקש, באופן שיירשם במרשם כי הינו יליד 2.5.1960.

אין צו להוצאות.

ניתן היום, כ"א שבט תשע"ד, 22 ינואר 2014, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
22/01/2014 פסק דין מתאריך 22/01/14 שניתנה ע"י גאולה לוין גאולה לוין צפייה