טוען...

החלטה מתאריך 19/06/13 שניתנה ע"י דוד לנדסמן

דוד לנדסמן19/06/2013

בפני

כב' השופט דוד לנדסמן

מאשימה

מדינת ישראל

נגד

נאשמים

רביבו זוהר - בהעדר

החלטה

זו החלטה לבקשה של הנאשם להקל בעונש שהוטל עליו בהעדר בתיק זה.

אין מחלוקת כי הנאשם קיבל לידיו דו"ח תנועה בגין נהיגה בשיכרות וכאשר לא התייצב למשפטו נידון בהעדרו – בין היתר – לקנס בסך 2,000 ₪ ו – 24 חודשי פסילה בפועל.

הנאשם אינו מבקש לבטל פסק הדין לגמרי, אינו מעלה תירוצים מתירוצים שונים כדי להצדיק את אי התייצבותו למשפט ו/או עצם העבירה אלא מקבל על עצמו את הדין, הוא רק מבקש פריסת הקנס לתשלומים, שהינה בקשה סבירה ביותר וכן סיווג הפסילה כדי לאפשר לו להמשיך להתפרנס ולא לאבד את מקום פרנסתו.

הנאשם מבקש סיווג הפסילה באופן שתותר לו לנהוג על קטנוע 125 סמ"ק או לחילופין, לנהוג רכב פרטי לצורך עבודה בין השעות 09.00 עד 16.00.

הוא עובד במקומון "ערב ערב" ומרוויח משכורת נמוכה בסך 3,500 ₪ (ראה מכתב המצורף).

ב"כ המאשימה מתנגדת לכל שינוי בגזר הדין, תוך שמבהירה כי הנאשם עשה דין לעצמו בכך שלא התייצב ונגזר עליו עונש פסילת החובה הקבוע בחוק.

מבחינה משפטית, חייב אני להודות כי ב"כ המאשימה צודקת בתשובתה לבקשה, אבל יחד עם זאת, בית המשפט יכול לקחת בחשבון שיקולים נוספים, המצדיקים – לדעתי – קבלת הבקשה – לפחות באופן חלקי.

בית המשפט "יושב בתוך עמו" ואם ניתן "להציל" את הנאשם מסיכוי פיטורים מעבודתו, על בית המשפט לנסות למצוא הדרך לעשות זאת, בתנאי שזה לא יפגע באינטרס הציבורי.

לפי סעיף 130 (ח) ל-חסד"פ, יש לבית המשפט הסמכות לבטל פסק הדין "אם ראה כי הדבר דרוש כדי למנוע עוות דין", וזאת בלי קשר לסיבת אי התייצבותו.

במקרה של שיפוט בהעדר, תמיד יש לבית המשפט הסמכות לשקול חיוב הנאשם בהוצאות משפט ולהתחיל משפט מחדש, במיוחד כאשר מדובר בעונשים חמורים.

במקרה דנן, הנאשם מקבל על עצמו את רוח הגזרה ובמצב עניינים זה, יש להעריך את יושרו וקבלת הדין, ולנסות, לפחות מלפנים משורת הדין, לעזור לו לשמור על מקור פרנסתו.

אני סבור כי יש להעדיף עשיית צדק ומציאת פתרון הולם מול דחיית הבקשה והשארת כל העונש על כנו, עם סיכוי גדול שהנאשם יצטרך לחפש תעסוקה אחרת.

אני מקבל – איפוא – את הבקשה כדלקמן :

1. קנס המקורי ישולם ב- 8 תשלומים שווים החל מ- 20.8.13.

2א. בענין הסיווג – אין אני סבור כי יש הצדקה לסווג את הפסילה באופן שהנאשם יהיה רשאי לנוהג על רכב פרטי, אפילו לשעות ספורות, זה פתח להשנות מעשיו, קשה מאוד לפיקוח ומרוקן עונש הפסילה מכל תוכן.

ב. יחד עם זאת, אני מקבל את הבקשה החילופית, ולמרות שניתן לומר כי סיווג הפסילה מהווה שינוי בגזר הדין, לשם עשיית צדק כאמור, אני מסווג את הפסילה באופן שאחרי 3 חודשי פסילה, בהם תחול הפסילה על כל סוגי כלי הרכב, תסווג הפסילה באופן שהנאשם יהיה רשאי לנהוג על קטנוע עד 125 סמ"ק.

ג. הרשיון יופקד תוך 60 יום ממועד מתן החלטה זו.

ניתנה היום, י"א תמוז תשע"ג, 19 יוני 2013, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/05/2013 גזר דין מתאריך 07/05/13 שניתנה ע"י דוד לנדסמן דוד לנדסמן לא זמין
07/05/2013 גזר דין מתאריך 07/05/13 שניתנה ע"י דוד לנדסמן דוד לנדסמן לא זמין
03/06/2013 החלטה על בקשה דחופה 03/06/13 דוד לנדסמן צפייה
19/06/2013 החלטה מתאריך 19/06/13 שניתנה ע"י דוד לנדסמן דוד לנדסמן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל
נאשם 1 רביבו זוהר רביבו זוהר