טוען...

החלטה

אברהם טל13/05/2013

לפני כב' השופט אברהם טל, סג"נ

העותר

יניב מלכה

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

<#2#>

נוכחים:

העותר ובא כוחו עו"ד ראפת אבו זלאם

ב"כ המשיב עו"ד ענבר

פרוטוקול

ב"כ העותר: חוזר על העתירה.

ב"כ המשיב: מגיש כתב תשובה בצירוף מידעים וחלק חסוי של ועדת אלמ"ב. מגיש דו"ח אבחון פסיכולוגי.

ב"כ העותר: עיינתי בכתב התשובה. אנו נמצאים כאן כבר אחרי שהיינו בסבב ראשון במרץ 2012 אחרי שהוחלט להעביר את העותר. ועדת אלמ"ב תומכת בחופשות. אני אתייחס לכתב התשובה המשלים שהגיע לעיוני רק לפני מספר ימים ואני אתמקד בשלוש נקודות מרכזיות שבאותן פרפראזות שעמדו לנגד עיני הנציב שמונע מהם לאשר את ועדת האלמ"ב אבל אני אחזור אחורה לתיק הספציפי של יניב מלכה, לטעמנו מדובר באחד המקרים שמשפיע כדוגמת המקרה הזה ואני אומר זאת לא בצורה קיצונית אלא די מבוקרת, מתגלה רק לעיתים נדירות, המדינה אומרת שהעותר עסוק תמיד בענייניו וטיפול בענייניו המשפטיים, העותר כבר נמצא בהליכים משפטיים ונלחם על חפותו משום שהוא צודק בראיה פרספקטיבית של מקרה אנושי מהמדרגה הראשונה, התיק של יניב מלכה היה בבג"צ. ביהמ"ש העליון החליט להפוך את הבג"צ ולדון בו כערעור פלילי, החזיר את התיק לביהמ"ש המחוזי שדן בו בחודש מרץ, ביהמ"ש המחוזי לא קיבל את עמדתנו, חזרנו שוב לעליון ומפיו של ביהמ"ש העלייון אומר מדובר בסוגיה משפטית נדירה שמחייבת בדיקה מעמיקה, תקדים שלא היה כמותו מאז קום המדינה, הם בוחנים היום וביהמ"ש העליון יקיים הרכב מורחב ואנו ממתינים להחלטה בעניין זה.

לגופה של העתירה, ועדת אלמ"ב היא הגורם המקצועי שבפניה עומדים ואני מדבר על ינואר 2013.

אני קצת מתקומם רק מהמחשבה של הטענות שהם נימוקים מן הייקב ומן הגורן, נימוקים שאין להם שום שחר. אני קצת אשמע בוטה ויסלח לי ביהמ"ש וגם חברי שיש פה מניע זר של הצבת חטחטים כדי שיניב מלכה שכבר יותר מ- 15 שנות מאסר מאחורי סורג ובריח שמונעים ממנו לצאת לחופשה. העותר כבר בטיפול השלישי ויש לו עוד 25 מפגשים, כך הצהירה העו"סית בפנינו. זה אמור להיות פעם בשבוע.

העותר סיים טיפול פרטני כפי שביהמ"ש דרש ונעתר לבקשת המדינה, היום מה הם דורשים, לא טיפול פרטני אלא טיפול משמעותי. אני רוצה להתייחס לפרפראזות, בעיית הסמים, אין שחר לדברים וזה שקר וכזב, שוחחתי אתמול עם קצין המודיעין ודיברתי איתו.

העותר נמצא באגף הכי מתקדם בבית סוהר איילון ויסכים עמי חברי, אגף סלע, אם ישנה בעיה של מעורבות האסיר הזה בעבירות משמעת לרבות החזקת חפץ אסור, חפץ אסור שנמכר בתוך הקנטינה.

במקרה באותו יום של אותו מכשיר שלכאורה נתפס מדובר ביו,אס,בי, הוא לא יודע מה זה דיסק און קי, אין לו שמץ של מושג, מדובר במכשיר שנמכר בתוך הקנטינה, אסיר שהיה שם ושוחרר השאיר אותו בתא לשימושם של חבריו האסירים, באותו יום אני נפגשתי עם קצין המודיעין ובעודי נפגש עם מרשי הוא אמר לי יניב הכל בסדר ואני שואל שאלה ברורה וחד משמעית, אם אומרים על החזקת חומר אסור למה לא הוגש נגדו דו"ח משמעת, למה לא נשפט?

כאשר גורמי המקצוע לרבות עו"ס, גורמים מקצועיים מחווים את דעתם ומרבים בשבחו של העותר, מדברים על שיתוף הפעולה שלו, ההשתלבות שלו, והעו"סית ואני רואה לנכון לצטט את דבריה מ- 27.4.13 שהיא אומרת שמדובר באסיר תומך, הצליח ליצור תקשורת בין אישית מקדמת.. מצטט. גורמי המקצוע מדברים בראיה פרספקטיבית וממוקדת על מידת ההשתלבות שלו והתרומה שלו והמנוף האדיר וכברת הדרך שהוא עבר מאז הדיון הקודם ועד עצם היום הזה, זה רק נותן אינדיקציה שחל שינוי מוחשי וממשי באסיר מבחינת גם השתלבותו בקבוצות ורצונו העז להמשיך לקבל טיפול בתקווה שיבוא היום וחירותו תימצא לו סוף כל סוף כדי להשתלב שוב בחברה.

ב"כ המשיב: לעניין האבחון הפסיכולוגי - האבחון תקף לשלוש שנים והאבחון הבא אמור להיות ב- 2014.

מדובר באסיר עולם והציפיה ממנו היא לעמוד ברף גבוה יותר משאר האסירים מה שאנו מכנים את סבירות החלטת הרשות ואני לא חושב שבמכלול הנסיבות ההחלטה לא סבירה.

<#3#>

החלטה

העותר מרצה מאסר עולם קצוב למשך 28 שנים בגין רצח חברתו והוא עותר להשתלב בסבב חופשות וסומך עתירתו על חוות דעת ועדת אלמ"ב שצורפה לכתב התשובה אשר ממליצה על הוצאתו לחופשות בתנאים מגבילים, וזאת לאור הליך טיפולי מוצלח שעבר.

המשיב מתנגד להוצאת העותר לחופשות וסומך התנגדותו על דברים שנכתבו בדו"ח ועדת אלמ"ב ועל עמדת גורמי הטיפול וכן על מידעים חסויים שהוצגו בפני ועניינם התנהגות שלילית של העותר במהלך מאסרו.

עיון במידעים החסויים מעלה שאכן מדובר בהתנהגות שלילית אך לא בהתנהגות שלילית ברמה כזו שיש בה כדי לשלול את בקשת העותר לצאת לחופשות בחלוף זמן מתאים מאז ההתנהגות השלילית האחרונה.

מה שעומד לחובתו של העותר, חרף המלצת ועדת אלמ"ב, כאמור לעיל, הוא מה שנכתב בסיפא החלק הגלוי של דו"ח ועדת אלמ"ב ובעמדת גורמי הטיפול כפי שהיו בפני ועדת אסירי עולם לפיהם העותר זקוק לטיפול מעמיק שיסייע לו לבחון מערכות יחסים זוגיות ויחסו לנשים וניכר כי הוא נחשף לקושי זה בשיחות פרטניות עם מטפלות נשים ומסוכנותו לטווח הארוך גבוהה.

על פי עמדת גורמי הטיפול העותר השתלב החל מחודש מרץ השנה בקבוצה טיפולית של 12 צעדים לטיפול באלימות שאמורה להשתרע על 20 מפגשים ויש לקוות כי השתתפותו בקבוצה כזו תביא לשינוי המיוחל באמור לעיל ותאפשר הוצאתו לחופשות.

בכפוף לאמור לעיל, אני דוחה את העתירה.

<#4#>

ניתנה והודעה היום, כ"ח אייר תשע"ג, 8.5.2013, במעמד ב"כ הצדדים והעותר.

אברהם טל, שופט
סג"נ