טוען...

החלטה מתאריך 13/05/13 שניתנה ע"י רון שפירא

רון שפירא13/05/2013

בפני כב' השופט רון שפירא

המבקשת

מדינת ישראל

נגד

המשיב

דוד דניאל קניאל (עציר), ת"ז 311282032

החלטה

נגד המשיב הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של ניסיון שוד בנסיבות מחמירות, גניבה באירוע אחד ושוד בנסיבות מחמירות באירוע אחר. בשני המקרים מדובר בשוד ובניסיון שוד של מכשיר טלפון חכם מסוג אייפון 4. שני האירועים התרחשו בו ביום, ביום 11.2.13.

מראשיתו של הליך לא הייתה מחלוקת על קיומן של ראיות שיש בהן, לכאורה, כדי לבסס סיכוי להרשעת המשיב. כמו כן לא הייתה מחלוקת כי העבירות מקימות, מעצם טיבן וטבען, חזקת מסוכנות ועילת מעצר. יצוין כי בית המשפט גם בחן את הראיות. מעבר להודאת המשיב במיוחס לו המשיב גם זוהה ע"י המתלוננים בכל אחד מהאירועים. קיימות ראיות נוספות המחזקות את הבסיס להרשעתו וכאמור, על כך אין כלל מחלוקת.

מצוות המחוקק היא כי יש לבחון אפשרות לשחרור לחלופת מעצר בכל מקרה, גם כאשר מדובר בעבירות חמורות. למשיב אין עבר פלילי. בנסיבות אלו הורה בית המשפט, במותב אחר, כי יוגש תסקיר של שירות המבחן בעניינו.

לבית המשפט הוגשו שני תסקירים. שירות המבחן סקר את הרקע המשפחתי של המשיב. מטעמי צנעת הפרט לא אפרט את תוכן התסקיר. יצוין רק כי מדובר במשפחה בה קיים משבר בין ההורים ובין המשיב להוריו, בין היתר על רקע חזרתם בתשובה ורצונו באורח חיים חילוני.

קצינת המבחן שוחחה גם עם מפקדו של המשיב בצבא, שסיפר כי המשיב סיים מסלול של לוחם בשריון ללא עבירות משמעת מיוחדות. לדברי המפקד, המשיב השתלב ביחידה ותואר כחייל טוב וממושמע. יצוין כי בעת ביצוע העבירות שהה המשיב בבית אמו במסגרת של חופשה לאחר פציעה.

בתסקיר הראשון צוין כי שירות המבחן התרשם שהמשיב אינו בעל דפוסי התנהגות עבריינים מושרשים ולהערכת קצינת המבחן מעצרו חידד בפניו את גבולות המותר והאסור. עוד התרשמה קצינת המבחן כי ללא הליך טיפולי מסודר שיחבר את המשיב לתחושותיו ולהשלכות מעשיו ישנה רמת סיכון בינונית להישנות מעשים דומים למיוחס לו בכתב האישום. בנסיבות אלו לא שללה קצינת המבחן את שחרור המשיב ממעצר ואולם סברה כי חלופת מעצר שהוצעה בשלב ההוא לא הייתה ראויה.

בהמשך בחן שירות המבחן חלופת מעצר אחרת בבית דודו ודודתו של המשיב במגדל העמק והתרשם כי הדוד והדודה, שניהם אנשים מבוגרים ונורמטיביים, יוכלו לשמש כמפקחים ראויים לחלופת מעצר. בהתאם המליץ שירות המבחן על שחרור לבית הדודים במגדל העמק, בפיקוחם. יצוין כי שירות המבחן המליץ על העמדת המשיב בפיקוחו ולא מצא לנכון להמליץ על תגבור חלופת המעצר בפיקוח אלקטרוני.

ביום 12/5/13 בחן בית המשפט את המפקחים המוצעים והתרשם, כמו שירות המבחן, כי מדובר במפקחים ראויים. עם זאת יצוין כי נראה שיהיה צורך להוסיף למפקחים שהוצעו גם מפקחים נוספים שיוכלו לסייע בהסעת המשיב לבית המשפט, לשירות המבחן וכיוצ"ב.

עוד אציין כבר כעת, כי מהאמור בתסקיר נראה כי יש מקום לבחון, בתיאום עם גורמי הצבא, את אפשרות חזרתו של המשיב לשירות צבאי בתנאי פיקוח פיקודיים בצבא ותנאים שיבטיחו מעקב ופיקוח בעת חופשות.

בית המשפט התרשם מהתסקיר, כי בנסיבות העניין יש לראות במקרה כאירוע משברי שאינו חלק מדפוסי חיים. מכאן גם שהמסוכנות אינה במדרג גבוה. על זאת יש להוסיף כי המשיב עצור כבר מיום 5/3/13, למעלה מחודשיים. יש להניח כי תקופת המעצר שחווה תהווה עבורו ניסיון חיים מרתיע והמשיב ידע לקיים את תנאי השחרור, שאם לא כן ייעצר לאלתר.

אשר על כן אני מאשר את חלופת המעצר המוצעת שכתובתה בבית משפחת הגב' אליס ומר מרדכי מלכה שברח' משעול הדרים 10/2 מגדל העמק. המשיב ישוחרר ממעצר וישהה בדירה הנ"ל בחלופת מעצר בית מלא וכל עת ישהה עימו אחת המפקחות/אחד המפקחים שאושרו, ושהתייצבו בפני בית המשפט ביום 12/5/13 כל מפקח/ת י/תחתום על התחייבות עצמית בגובה 10,000 ₪ להבטחת התחייבותו לפקח על המשיב ולדווח אם יצא המשיב את הבית ללא אישור.

יובהר למפקחים/מפקחות, כי התחייבותם היא שבכל עת ישהה אחד מהם עם המשיב, וככל שהמשיב ייצא את הבית ללא אישור, כי אז על המפקח/ת להתקשר למשטרת ישראל ולדווח על כך. יובהר, כי התחייבות זו מחייבת את המפקח/ת גם אם לא תפורט בטופס ההחתמה על ההתחייבות/ערבות.

 

המשטרה תהיה רשאית לערוך ביקורות בכתובת הנ"ל כדי לוודא שהמשיב מצוי בדירה בכל עת בהתאם להנחיות בית המשפט.

לא מצאתי צורך בחיזוק הפיקוח האנושי בפיקוח אלקטרוני. כפי שצוין סבור אני שיש לחזק את הפיקוח האנושי במפקחי תגבור לצורך ליווי בהסעות וכד'.

אני מורה להעמיד את המשיב בפיקוח שירות המבחן. המשיב יתייצב אצל שירות המבחן כאשר יזומן ויהיה מלווה בכל עת במפקח שאושר או יאושר בעתיד.

 

נאסר על המשיב לצאת את הבית למעט לצורך התייצבות בבית המשפט לכל דיון בעניינו, לצורך הגעה לשירות המבחן ולצורך פגישות עם עורך דינו במועדים שימסרו מראש לפרקליטות וליחידת הפיקוח האלקטרוני. כמו כן אני מתיר את יציאתו מהכתובת בה הוא שוהה כל יום בין השעות 09:00 - 10:00 ובין השעות 17:00 – 18:00 וזאת לצורך התאווררות. בכל יציאה מאושרת יהיה המשיב מלווה במפקח שאושר.

 

המשיב יתחייב להתייצב לכל דיון בעניינו. עוד יתחייב כי גם בעת יציאה שתאושר כמפורט לעיל לא ייצא מתחומי מגדל העמק ובכל מקרה נאסר עליו להגיע לנהריה עוד יתחייב המשיב להימנע מיצירת כל קשר עם עדי תביעה שאינם שוטרים.

 

יינתן צו לעיכוב יציאת המשיב מהארץ. הצו יומצא למשטרת הגבולות בדואר והמצאתו לא תעכב את הליכי השחרור.

 

להבטחת קיום חיוביו יפקיד המשיב בקופת בית המשפט סכום של 5,000 במזומן ויחתום על התחיבות עצמית בגובה 30,000 ₪.

 

בכפוף להפקדת הבטוחות הכספיות והתחייבויות המפקחים ניתן יהיה להורות על שחרור המשיב ממעצר. המשיב ילווה מנקודת השחרור לחלופת המעצר ע"י מפקח שאושר.

הובהר לכל מפקח/ת, כי אם יפרו את תנאי הפיקוח כפי שפורטו בהחלטה, יהיה בכך עילה לחלט את ההתחייבות האישית ויהיה עליהם לשלם את הסכום שפורט בהחלטה.

עוד הובהר למשיב ולבא כוחו, כי ככל שיסתיים ההליך הפלילי, עליו לדווח על כך לבית המשפט באופן שבו, ולפי העניין, יוסר הצו לעיכוב יציאתו מהארץ.

הסנגור יבהיר למפקחים את התחייבותם ואת משמעות הערבות שיחתמו עליה במזכירות בית המשפט, וכי התחייבותם היא בהתאם להחלטה, גם אם לא פורטו כל התנאים בכתב ההתחייבות.

בשים לב לאמור לעיל אני מנחה את שירות המבחן לבחון את האפשרות להחזרת המשיב לשירות צבאי, הכל בתאום ובכפוף להסכמת גורמי הפיקוד בצבא. שירות המבחן יגיש תסקיר לעניין זה בתוך 30 ימים מהיום. לאחר עיון בתסקיר, ולפי הצורך, יקבע מועד לדיון נוסף במסגרת הליך זה.

הסניגור יעביר עותק החלטה זו לקצינת המבחן המטפלת. כמו כן יפעל הסניגור להסדרת מפקחי לווי נוספים וכן יסיע בקישור שבין גורנמי הטיפול למפקדיו של המשיב בצבא.

ניתנה היום, ד' סיון תשע"ג, 13 מאי 2013, במעמד הצדדים ובאי כוחם.

שפירא 054004569

ר' שפירא, שופט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
08/05/2013 החלטה מתאריך 08/05/13 שניתנה ע"י רון שפירא רון שפירא צפייה
13/05/2013 החלטה מתאריך 13/05/13 שניתנה ע"י רון שפירא רון שפירא צפייה
04/08/2013 החלטה על בקשה של מבקש 1 שינוי תנאי ערובה או תנאי שחרור 04/08/13 מנחם רניאל צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל עמית איסמן
משיב 1 דוד דניאל קניאל מוטי לוי