טוען...

החלטה

אברהם טל27/08/2013

לפני כב' השופט אברהם טל, סג"נ

העותר

אלכסנדר זבילוב

המשיב

שירות בתי הסוהר

נוכחים:

העותר ובאת כוחו עו"ד שני אילוז

ב"כ המשיב עו"ד צ'רניקר

פרוטוקול

ב"כ העותר: חוזר על העתירה.

ב"כ המשיב: מגישה כתב תשובה בצירוף עמדת גורמי הטיפול.

ב"כ העותר: עיינתי בכתב התשובה. העותר מסווג בקטגוריה ב' 2 והבעיה שלנו זה האם דרישת המשיב היום לשלב אותו בטיפול כתנאי להוצאה לחופשה היא מידתית או לא. מפנה להעותר היה משולב בסבב חופשות עד לתאריך ספט' 2011 והפקודה אשר דורשת שילוב בטיפול היא מיום 16.12.10, כלומר 9 חודשים לאחר שתוקנה הפקודה העותר המשיך לצאת לחופשות, אכן העותר הפר תנאי חופשה אבל חשוב להבין שהפרת התנאי היא איחור של שעה וחצי לחתום בתחנת המשטרה כתוצאה מהעובדה שהוא היה צריך להסיע את אישתו לבית החולים. העותר גם הציג מסמכים בפני המשיב והדברים ידועים וברורים.

ב"כ המשיב: אושרה לו החופשה לפני שהפקודה תוקנה.

ב"כ העותר: מפנה לעמדת גורמי הטיפול, העותר מביע נזקקות טיפולית והוא משתלב בבית סוהר מעשיהו בכל טיפול אפשרי והיום לאדם מבוגר כשאישתו מבקרת אותו הדרישה של המשיב להעביר אותו לבית סוהר חרמון ולהגיד לו כל הדרך היפה שעשית, הטיפולים שעברת, התנהגות טובה, כל זה מבוטל והם אומרים זה נכון ויפה הקבוצות של NA ו- 12 צעדים אתה צריך לעבור לחרמון. היום הדרישה הזו לא מידתית ולא מדובר באדם שהפר תנאי חופשה בכך שישב בבר ושתה. אין מניעה לתת לעותר לצאת לחופשה. העותר בקטגוריה ב' 2.

ב"כ המשיב: העותר כבר שנתיים לא יוצא לחופשות, התנגדות גורמי הטיפול היא מהותית.

תוכנית NA היא חינוכית ולא טיפולית.

ב"כ העותר: זה לא מידתי לומר לאיש מבוגרת כשאישתו מבקרת אותו להגיע אליו לכלא חרמון מאשקלון.

<#2#>

החלטה

העותר מרצה 15 שנות מאסר בגין הריגה והוא מבקש להחזירו לסבב חופשות שהופסקו בספט' 2011 בעקבות איחור של העותר לחזור מחופשה מסיבות הקשורות במצבה הבריאותי של אישתו.

המשיב מתנגד להחזרת העותר לסבב חופשות וסומך התנגדותו על סירובו של העותר לעבור לכלא חרמון על מנת לעבור טיפול יעודי לגמילה מאלכוהול שכן התמכרותו לשתיה עמדה ברקע העבירה נושא מאסרו.

ב"כ העותר טוענת כי העותר המשיך לצאת לחופשות מבלי שעבר תהליך גמילה מאלכוהול גם לאחר שתוקנה הפקנ"צ אשר מתנה היום השתתפות בטיפול כתנאי ליציאה לחופשות.

ב"כ המשיב טוענת בעניין זה כי משמבקש העותר לחזור לחופשות, גם אם הוקפאו לפני התיקון לפקנ"צ, חל עליו התיקון.

עמדת המשיב בכל הקשור לנחיצות העותר להשתלב בתהליך טיפולי של גמילה מאלכוהול היא עמדה מוצדקת אך מאחר והעותר לא נדרש להשתלב בתהליך גמילה כזה בטרם הופסקו חופשותיו, מאחר והפסקת החופשות לא נבעה מנימוקים הקשורים בהתמכרות העותר לטיפה המרה ולאור נתוניו האישיים של העותר ושל אישתו, נראה לי כי אין מקום לעמוד על השתתפותו של העותר בתהליך גמילה מאלכוהול בכלא חרמון דווקא כתנאי להחזרתו לסבב חופשות.

לאור כל האמור לעיל, אני מקבל את העתירה ומורה למשיב להוציא את העותר לחופשה במהלך חודש ספט' 2013, ואם ניתן לראש השנה, ובתנאי שיסכים להשתלב בהליך טיפולי לגמילה מאלכוהול במקום מאסרו, במידה ויש כזה.

<#3#>

ניתנה והודעה היום, טו אלול תשע"ג, 21 אוגוסט 2013, במעמד ב"כ הצדדים והעותר.

אברהם טל, שופט

סג"נ