בפני | כבוד השופטת ד"ר דפנה אבניאלי | |
תובעת | ססיליה קידר | |
נגד | ||
נתבעים | 1.האוניברסיטה העברית ירושלים. 2.דוקטור מרסלו איגנסיו דורפסמן 3.קבוצת אורפאן בע"מ 4.אדריכל יעקובובי בצלאל 5.אדוארדו פולק בן דוד 6.דליה פולק בן דוד |
פסק – דין |
בני משפחת פולק, תושבי העיר סנטיאגו בצ'ילה, ביקשו לכבד את זכר אביהם המנוח ולהקים פרויקט חינוכי – מוזיאון להוראת ההיסטוריה של העם היהודי - בעירם. לשם תכנון ועיצוב המוזיאון, פנו השניים לאוניברסיטה העברית בירושלים (הנתבעת 1 והתובעת שכנגד, להלן: "האוניברסיטה") על מנת שזו תסייע בהקמת הפרויקט.
עיצוב ותכנון הפרויקט הוטל על התובעת והנתבעת שכנגד (להלן: "קידר"), אדריכלית במקצועה, אולם הפרויקט לא קרם עור וגידים, ולימים קידר פוטרה מתפקידה והפרויקט הוקם באמצעות אחרים.
עתה תובעת קידר את האוניברסיטה וגורמים נוספים המעורבים בפרויקט בגין הפרת זכויות יוצרים בתוכניות המוזיאון. על פי הנטען, הנתבעים עשו שימוש בתכניותיה, לצורך תכנון ועיצוב המוזיאון, תוך שינוי התוכניות ללא הסכמתה ומבלי להזכיר את שמה ותרומתה לפרויקט. כמו כן, לא שולם לה מלוא השכר המוסכם בגין חלקה בפרויקט.
מטעם האוניברסיטה הוגשה תביעה שכנגד בגין נזקים שנגרמו לה, לטענתה, כתוצאה מהתנהלותה של קידר ומחדליה בביצוע הפרויקט, עד למועד פיטוריה.
רקע עובדתי
באשר לזכויות היוצרים בפרויקט, נקבע בסעיף 5 להסכם – "מוסכם כי זכויות היוצרים בכל יצירה שיצור המעצב במסגרת הסכם זה, לרבות עיצוב החדרים, עיצוב פריטים בתוך החדרים, דרך ההעמדה של הפריטים וכו', יהיו שייכות למרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון בלבד. יצוין בתצוגה זו ובכל מסמך או ניירת הקשורים אליה את ההשתתפות של האדריכלית בעיצוב המוזיאון".
לאחר ביקור זה, קיבל הפרויקט תפנית, מפרויקט "מינימליסטי", כהגדרת פולק, לפרויקט חדשני ומודרני, הכולל מימד אינטראקטיבי. עלויות הפרויקט במתווה החדש שנאמדו בכמיליון דולר, הוצגו לפולק במהלך ביקורם בארץ, כחודשיים לאחר מכן, ובסמוך לכך ניתנה תשובתם החיובית לשינוי המוצע, ולהגדלת תרומתם לתקציב הפרויקט מ- 150,000 דולר ל-500,000 דולר.
לאחר שפנו למספר חברות בתחום המולטימדיה, ובהסתמך על המלצתה של קידר, סוכם על העסקתה של הנתבעת 3, קבוצת אורפאן בע"מ (להלן: "אורפאן") למתן יעוץ קונספטואלי לפרויקט, לרבות תכנון והקמת מערכותAV ותכנון וייצור מערכות מולטימדיה למוזיאון. חוזה בין אורפאן לאוניברסיטה נחתם ביום 22/11/11 (נספח ג' לתצהיר מרסלו).
במסגרת נסיעה זו, התקבלה הצעתה של אורפאן לשינוי התכנון הראשוני של המוזיאון ביחס למעברים בין חדרי המוזיאון ואופן הצגת התכנים במוזיאון. עוד הוחלט על הרחבת הפרויקט, כך שיכלול מיצגים נוספים בחלקים אחרים במתחם הקהילה היהודית בצ'ילה, כדוגמת מיצג קולי בבית הכנסת הגדול, מיצג נוסף בבית הכנסת הקטן (אולם 360 מעלות) והקמת אולם סימולטוריום – כיתת לימוד במתחם הקהילה.
בעקבות הרחבת הפרויקט, נחתם בספטמבר 2012 "נספח להרחבת הפרויקט" בין האוניברסיטה לקידר, במסגרתו סוכם על תשלום שכר טרחה נוסף של 3,000$ כולל מע"מ לקידר, תמורת תכנון אולם תצוגה של 360 מעלות וחדר הסימולטוריום. כן, נקבע כי מחצית הסכום ישולם לקידר עם חתימת המסמך ומחצית תשולם במועד הגשת התכניות (נספח ב1 לכתב ההגנה) (להלן: "תוספת להסכם").
פיטוריי קידר וההצעה לשמש כיועצת לפרויקט אף הועלו על הכתב בהודעת דוא'ל שנשלחה ממרסלו לקידר ביום 18/03/13.
החל ממועד זה, נוהלה תכתובת ענפה בין הצדדים, לרבות באי כוחם, באמצעות דואר אלקטרוני ומכתבים, באשר לסיום העסקתה של קידר וזכויות היוצרים הנטענות בפרויקט.
בסופו של יום, נפתח המוזיאון לקהל הרחב ביום 25/11/14 (לאחר הגשת התביעה).
הפרת זכויות יוצרים - טענות הצדדים
קידר אף מציינת בתביעתה, כי נדהמה לגלות שינויים שבוצעו בתכניותיה, ללא ידיעתה או הסכמתה, ומוסיפה כי בצלאל החל לבצע שינויים ע"ג תכניותיה (תוך הפרת זכויותיה) עוד בינואר 2013, קודם למועד פיטוריה ע"י האוניברסיטה.
יצירה אדריכלית/אומנותית – המסגרת הנורמטיבית
החוק קובע, כי ההגנה תינתן אך ורק ליצירה מקורית אשר קובעה בצורה מוחשית. (תמיר אפורי חוק זכות יוצרים (2012), עמ' 91-92).
באשר לתכנית אדריכלית, על אף שהחוק אינו מציין זאת מפורשות בהגדרת "יצירה אדריכלית", אין כל ספק כי תכניות אדריכליות אף הן מוגנות עפ"י החוק (טוני גרינמן, זכויות יוצרים, כרך א' מהדורה שניה, התשס"ט-2008, עמ' 140 (להלן: "גרינמן")).
בהתאם, יצירה אדריכלית המהווה "בניין או מבנה אחר, וכן מודל לבניין או למבנה כאמור", הינה יצירה מוגנת, ככל שהיא עונה על דרישת ה"מקוריות" כאמור, ואינה בגדר רעיון או שיטה כמפורט בסעיף 5 לחוק; יצירה אדריכלית אף נכנסת בגדרי הגדרת החוק ליצירה אומנותית (ר' ס' 1 לחוק) וזכאית להגנה המוקנית מכוחו ליצירה זו.
דרישת המקוריות
בפסיקותיו השונות, קבע ביהמ"ש העליון כי דרישת המקוריות הינה דרישת סף לקיומה של זכות יוצרים ביצירה (ראה לעניין זה, ע"א 7996/11 סייפקום בע"מ נ' רביב, פורסם בנבו (18.11.2013) (להלן: "עניין סייפקום")).
לעניין משמעות דרישת המקוריות כותב גרינמן בספרו כי "משמעו שיצירה נוצרה בידי הטוען לזכות יוצרים (מבחינה זו שהוא 'המקור' ליצירה) ושהיא מגלמת מידה כלשהיא של יצירתיות, או של משאב רוחני – אינטלקטואלי השקול ליצירתיות. אין כל דרישה שהיצירה תהיה חדשנית או ייחודית" (גרינמן, כרך א, עמוד 90).
"מבחן המקור - דורש כי מקורה של היצירה יהיה ביוצר וכי אין היצירה מבוססת על יצירה אחרת. ביהמ"ש מציין כי כל יצירה מתבססת על רעיון קיים, היוצר אינו יוצר יש מאין, אלא יש מ-יש, ועל כן, כל שנדרש הוא שהטוען לזכות יוצרים יוסיף משהו מקורי משלו לרעיון ולא יעתיק יצירה מיוצר אחר;
מבחן ההשקעה – על היוצר להוכיח כי השקיע "עמל" ביצירה. "עמל" פירושו מידה מינימלית של השקעה של "משאב אנושי" מטעם היוצר;
מבחן היצירתיות - בכדי שהיצירה תהיה מוגנת בזכויות יוצרים לא די אם יוכח כי היוצר השקיע עמל ביצירה, אלא על היוצר להוכיח כי ביצירה קיימת מידת יצירתיות, דהיינו כי היצירה משקפת ביטוי אינטלקטואלי של היוצר, בדרגה של "כישרון או שיקול דעת".
(ר' גם תא (ת"א) 22913-03-10 צבי תמרי נ' קומפי וור בע"מ, פורסם בנבו 20/03/14)
מרסלו טען, כי קידר הגישה מספר תכניות של העיצוב הפנימי, והתברר כי ביצעה טעויות דרמטיות בכל התוכניות שהכינה, שכן הן לא היו מושלמות ולא ענו על הדרישות המקומיות (סעיף 52 לתצהירו).
האם תכניות קידר מהוות "יצירה אדריכלית/אומנותית"?
18. נשאלת השאלה – האם "סקיצות ראשוניות" כהגדרת התובעת עצמה, הן בגדר יצירה ראויה להגנה על פי חוק זכות יוצרים. סבורני כי המענה לכך הוא בשלילה וכי אין מדובר ב"יצירה" מקורית, העונה על שלושת מבחני המשנה הנדרשים להכרה בה. אין חולק כי קידר השקיעה מזמנה ומרצה להכנת תכניות ראשוניות למוזיאון, ומכאן כי מתקיים מבחן ההשקעה בענייננו.
אולם באשר למבחני המקור והיצירתיות, הנדרשים אף הם להוכחת "מקוריות" היצירה, איני סבורה כי התובעת הרימה את הנטל הנדרש להוכחת רכיבים אלו.
בספרה דיני זכויות יוצרים מתייחסת פרזנטי לנטל המוטל על התובע הטוען, כי היצירה מוגנת בזכות יוצרים:
"אם הנתבע חולק בכתב ההגנה על עצם הזכאות של המוצר היצירה- להגנה על פי דין, על התובע להוכיח כי היצירה, שלטענתו הופרה, אכן מוגנת בזכות יוצרים. על התובע להביא ראיות באשר למהות היצירה אם היא מוצר יוצא דופן כמו מעגל חשמלי. לפעמים יהיה על התובע להביא עדות של מומחה גם לעניין זה....לא די בטיעון משפטי ללא הקמת תשתית עובדתית לגבי מהות היצירה, שממנה יוכל בית המשפט להסיק את המסקנות המשפטיות". (ד"ר שרה פרזנטי, דיני זכויות יוצרים, כרך ג', עמ' 600).
דהיינו, לא די בתכנון מבנה (או עיצוב פנים המבנה) כדי שהתכנון יחשב יצירה, ויש צורך בסממן מקורי–אמנותי, פרי מחשבתו של בעל היצירה. בהתאם, לא די בעובדה כי אדריכל ערך "סקיצה ראשונית" של מבנה או עיצב פנים מבנה, על מנת שאלה יחשבו כיצירה מוגנת על פי חוק זכות יוצרים, אלא אם הוכח מוטיב המקוריות והאומנותיות בבסיס יצירתו.
לרשות קידר עמדו תכניות האדריכל המקומי למבנה, וכן צוות צ'ילאני מקומי למתן ייעוץ והכוונה על נהלי העבודה והדרישות הנהוגות בצ'ילה.
קידר טוענת לזכות יוצרים ב-44 תכניות המוזיאון ביניהן, תכנית לחלוקת החלל הפנימי, מיקום מרכזיית המחשבים השולטים במוזיאון, יצירת מעבר מינימלי ומרוכז של מערכת המיזוג והנמכת תקרה, מיקום דלתות המוזיאון ועוד. נראה, כי בכך היא נתפסה לכלל טעות קונספטואלית של הבנת המונח "יצירה", להבדיל מרעיון או סקיצה גרידא.
בספרו כותב גרינמן כי "בהתאם לכלל השולל הגנה מרעיונות גרידא, הבחירה שעושה האדריכל באשר למיקומם של חלקים פונקציונליים של בניין, להבדיל מהעיצוב של אותם חלקים, לא תהיה מוגנת בזכויות יוצרים" ומוסיף בהמשך "נראה שרכיבי עיצוב בודדים, כגון בחירת ריצוף ותאורה, לא יהיו מוגנים בזכות יוצרים" (שם, עמ' 139-140, הדגשה אינה במקור).
קידר לא הוכיחה כי הכינה תוכניות הראויות להגנתו של חוק זכות יוצרים, ולמעשה מדובר אף לשיטתה בסקיצות ראשוניות, שנועדו למיקום פונקציונלי גרידא של הפריטים בחדרי המוזיאון.
קידר עצמה העידה כי הצעות ורעיונות מטעמה לא התקבלו – "אני נתתי כל מיני אופציות, שהן לא התקבלו, אבל דנו עליהן ארוכות" (שם, עמ' 56, ש' 2, וראה גם עמ' 54 ש' 15-18; עמ' 54, ש' 26 ואילך) ללמדך, כי תכנון ועיצוב המוזיאון על גלגוליו והשינויים במבנה היצירה, אינם פרי יצירתה הבלעדית-מקורית של קידר.
משמעות הדבר היא, כי גם אם יש ממש בטענתה של קידר, כי הגישה תכניות ראשוניות של חלוקת החלל הפנימי במוזיאון, מיקום מרכזיית המחשבים השולטים במוזיאון, יצירת מעבר מינימלי ומרוכז של מערכת המיזוג והנמכת תקרה, ומיקום דלתות המוזיאון - מכאן ועד לקביעה כי תכניות אלה עונות להגדרת החוק ליצירה מוגנת, כל שכן כי לקידר זכות יוצרים בהן ובתוצאה הסופית שהובילה להקמת המוזיאון, הדרך ארוכה.
מסקנתי היא כי היצירות אינן עומדות בדרישת המקוריות, וכי לא עלה בידי קידר להוכיח כי עבודתה מהווה "יצירה אדריכלית/אומנותית", המוגנת לפי דיני זכויות היוצרים.
על אף שאיני מקבלת טענתה של קידר בנוגע לחלקה הגדול בפרויקט, והוברר בעדותה כי כבר בתחילה התגלו חילוקי דעות בינה לבין מי מהנתבעים במסגרת תכנון הפרויקט, אני סבורה כי לא ניתן להתעלם מתרומתה והשקעתה בפרויקט. לכן ראוי היה כי הנתבעים ייתנו לה קרדיט על פעולותיה ותרומתה המקצועית לפרויקט, גם אם סברו בסופו של יום כי אין מנוס מלהפסיק את עבודתה ולשכור שירותיו של אדריכל אחר במקומה.
זכויות היוצרים הן של האוניברסיטה
כפי שתואר בראשית דבריי, קידר חתמה עם האוניברסיטה על הסכם הקובע מפורשות, כי זכויות היוצרים בכל הנוגע לעיצוב ותכנון המוזיאון הן בבעלות האוניברסיטה. בהמשך ונוכח שינוי בהיקף הפרויקט ותקציבו חתמו הצדדים על נספח להסכם ובו התייחסות בין היתר, לשינוי בשכרה של קידר בגין הפרויקט.
תמיכה בטענתה זו מוצאת קידר בעובדה כי אין בהסכם "סעיף אריכות הקובע למשל כי גם עם סיום ההסכם מכל סיבה שהיא לרבות ביטולו, הוראות מסוימות ימשיכו להתקיים", ומשכך, היא סבורה כי עם סיום ההסכם (מכל סיבה שהיא) בטלות כל הוראותיו. קידר אף מוסיפה ומציינת, כי האוניברסיטה היא שניסחה את ההסכם ואת הודעת הביטול (קרי, נספח ההסכם) ו"שומה עליה לדעת את משמעויות סיום ההתקשרות".
מנגד טוענים הנתבעים, כי ההסכם שנחתם בין הצדדים על כל תנאיו וסייגיו שריר וקיים, וכי נספח ההסכם אינו מבטל את ההסכם כליל אלא מוסיף עליו. עדות לכך מוצאים הנתבעים בכותרת המסמך המציינת מפורשות כי המדובר ב"נספח" ולא בהסכם כולל.
לא מכבר שב ביהמ"ש העליון וחזר על מושכלות יסוד בפרשנות חוזה, וכך בלשונו:
"העקרונות המנחים אותנו בבואנו לפרש חוזה או כל טקסט משפטי אחר, לובנו ונותחו בפסיקתו של בית משפט זה [...] בתמצית ייאמר כי לשון החוזה היא התוחמת את גבולות הפרשנות של הטקסט החוזי ועל כן לא ניתן לייחס לחוזה פרשנות שאינה מתיישבת עם לשונו (ראו והשוו: ע"א 8569/06 מנהל מיסוי מקרקעין חיפה נ' פוליטי, פ"ד סב(4) 280, 328-327 (2008)). מבחינה זו שמור ללשון החוזה מקום מרכזי וחשוב בתהליך הפרשני (ראו דברי המשנה לנשיאה א' ריבלין בעניין סהר, פיסקה 15) וגבולות הפרשנות שהיא מציבה כרוכים ושלובים בשיטה החד-שלבית המשמשת אותנו לצורך פירוש החוזה, ולצורך איתור אומד הדעת הסובייקטיבי של הצדדים, כפי שהוא משתמע מתוך החוזה ומן הנסיבות החיצוניות האופפות אותו" (ע"א 2232/12 הפטריארכיה הלטינית בירושלים נ' סמיר פארוואג'י, פורסם בנבו 11/05/14).
ההסכם שנחתם מסדיר את מסגרת ההתקשרות בין הצדדים על פרטיה ותנאיה. ההסכם מגדיר את הצדדים, מטרת הפרויקט, מטרת ההתקשרות עם קידר, זכויות היוצרים בפרויקט, הפעולות שעל קידר לבצע, לוח הזמנים ואופן הסדרת התשלום לקידר, ואילו הנספח והתוספת להסכם, מסדירים רק את השינוי בהסדר התשלומים בין הצדדים, נוכח שינוי היקף הפרויקט. הא ותו לא.
בהקשר זה יצוין, כי נספח ההסכם אף מציין, כי כבר בוצעו תשלומים לקידר מכח ההסכם הראשוני ואלה ממשיכים להיזקף על חשבון הפרויקט כולו. בשום מקום לא נאמר כי מדובר בהסכם חדש, והצדדים עצמם המשיכו להתנהל על פי המסגרת שהותוותה בהסכם הראשון. ההסכם הראשון קובע, כי זכויות היוצרים בתוכניות הן של האוניברסיטה ולא של קידר. אם היתה כוונה לשנות מהוראה מהותית זו, לבטח היה הדבר מוצא ביטויו בהוראה מפורשת בנספח, אך הוראה זו אינה מופיעה בו.
נוכח מסקנתי כי ההסכם הראשוני שנחתם בין האוניברסיטה לקידר לא בוטל מעולם, הרי שגם אילו הייתי מגיעה למסקנה כי תכניות קידר למוזיאון עונות על דרישות החוק, ומהוות יצירות מוגנות, אזי הזכויות ביצירותיה הן בבעלות האוניברסיטה, מכח הסכם זה. במצב דברים זה, קידר אינה רשאית לטעון לזכות כלשהי בתכניות, והאוניברסיטה הייתה רשאית להשתמש בתכניות המוזיאון לצרכי קידום הפרויקט ופתיחת המוזיאון, בסופו של יום.
נוכח החלטתי זו, איני מוצאת כי יש להרחיב בשאלה מהו מועד תחילת העבודה של בצלאל על התוכניות והאם היה זה קודם לפיטוריה של קידר או לאחריהם.
הזכות המוסרית
לטענת קידר, הנתבעים הפרו את זכויותיה המוסריות ביצירה. ההפרה הנטענת בוצעה הן בעריכת שינויים ע"י מי מהנתבעים בתכניותיה למוזיאון, והן באי מתן הקרדיט לו היא זכאית על יצירותיה ע"ג "קיר הקרדיטים" במוזיאון, בו מופיעים שמות כל האנשים והגופים שלקחו חלק בפרויקט (לפחות נכון ליולי 2013, מועד הגשת התביעה) ובאתר האינטרנט של המוזיאון. הוכחה ניצחת לפגיעה בזכויותיה המוסריות מוצאת קידר במתן הקרדיט בגין עבודת האדריכלות לאדריכל בצלאל ע"ג "קיר הקרדיטים" במוזיאון (ת/5) במסגרת טיוטה או עריכה ראשונית של תצוגת הקיר קודם לפתיחת המוזיאון.
עוד מציינים הנתבעים, כי כלל לא ברור מקור טענותיה של קידר לסילוף או לפגיעה בעבודתה, שכן הוכח כי קידר מעולם לא ביקרה במוזיאון לאחר פתיחתו והיא אינה מכירה את התוצר הסופי – המוזיאון שהוקם.
משמעות הדבר היא, כי לו תכניות קידר למוזיאון היו עונות על הגדרת החוק ליצירה "שיש בה זכות יוצרים", אזי גם מקום בו זכויות היוצרים ביצירה היו של האוניברסיטה מכוח ההסכם, עדיין הזכות המוסרית ביצירה הייתה שייכת לקידר, והיה צורך לבחון האם זכותה זו אכן נפגעה.
בענייננו, וכפי שתואר לעיל בהרחבה, לא מצאתי כי תכניותיה של קידר עונות על הגדרת החוק ליצירה מוגנת ולחילופין, אין בתוצרים שהציגה התובעת בפני האוניברסיטה משום "תכנית אדריכלית" ראויה להגנה.
לפנים משורת הדין ולצורך השלמת התמונה, בחרתי להתייחס גם לטענה בדבר הפגיעה בזכותה המוסרית של התובעת, בשל השינויים שבוצעו ביצירה הפוגעים בשלמותה.
האם נפגעה זכותה המוסרית של קידר?
פגיעה בשלמות היצירה
באשר לפגיעה בזכות המוסרית, כותב גרינמן בספרו – "כיצד מודדים פגיעה בכבוד? זהו הרי עניין סובייקטיבי וכמוהו היצירה. יוצר עשוי להיות קשור באופן אמיץ ליסוד ביצירתו אשר מהווה ביטוי לאישיותו למרות שחשיבותו אינה נראית בעיני אחרים" ומוסיף כי "בתי המשפט מצאו כי הזכות המוסרית נפגמה עקב ביצוע שינויים במבנה האדריכלי באופן "שפוגע במרבית מרכיביו היצירתיים" או באופן הגורם ל"פגיעה באיכויות ארכיטקטוניות המעניקות [ליצירה] את אופיה כיצירה". בתי המשפט פסקו כך לאחר שדנו באיזון בין "האינטרס האישי של המזמין, בעל 'המבנה', הרשאי לצפות לכך שיוכל לעשות ככל שימלאנו לבו: להתאימו לצרכיו ולטעמו המשתנים עם חלוף העתים, ללא צורך להזדקק לאותו אדריכל ובלא להיות כבול בתפיסה שהולידה את היצירה המקורית... לבין האינטרס של הארכיטקט" (גרינמן, כרך ב', עמ' 856, הדגשה במקור).
בעדותו תיאר בצלאל, כי לשם השלמת התוכניות הוא עבד הן עם תוכנית האדריכל המקומי – תכנית המבנה המקורית - והן עם תכניותיה של קידר – תכנון החלל הפנימי במוזיאון (פרוטוקול יום 23/11/15, עמ' 26, ש' 3-7). לדבריו, הוא "ביצע תיקונים" ע"ג תכניותיה של קידר, ואולם המדובר בשינוי "נטו פונקציונאלי, להביא את המקום לידי פעולה, שאני מאמין שהיה קורה גם עם כל אדריכל אחר, אין לי פה שום מקצועיות אחרת" (שם, עמ' 28, ש' 9-11).
מן העדויות בפניי עולה, כי השינויים בתכניות המוזיאון היו כורח המציאות ונדרשו ע"י הגורמים המקצועיים שלקחו חלק בפרויקט כדוגמת חברת התפאורה, האדריכל המקומי וצוות המחשוב והמולטימדיה. הוברר, כי הצורך בשינויים אלו נודע לאחר פיטוריה של קידר ועם כניסת גורמים אלה לפעולה, ונדמה כי המדובר בשינויים מתחייבים לשם הוצאת הפרויקט מן הכח לפועל.
תרומתה של קידר לפרויקט
עובדתית הוכח, כי במועד הגשת התביעה וניהול ההליכים המקדמיים, שמה של קידר כאדריכלית הפרויקט לא אוזכר, וכעולה ממוצג ת/5 לא היה בכוונת המעורבים בפרויקט ליתן לה הקרדיט המתאים בגין תרומתה לפרויקט בין היתר, ע"ג "קיר הקרדיטים" במוזיאון ובאתר האינטרנט של המוזיאון.
נראה כי חוסר הנכונות ליתן לקידר את הקרדיט עבור חלקה בהקמת המוזיאון, נובע בחלקו מהאווירה העכורה והמתח בין הצדדים, על רקע פיטוריה של קידר והסיבות אשר כל צד סבור כי הן שהובילו לסיום העסקתה בפרויקט.
אפילו אם סברו הנתבעים כי קידר אינה מקצועית דיה, וכי התכניות פרי ביצועה אינן מספיקות לשם ביצוע הפרויקט, אין חולק כי קידר השקיעה מזמנה ומרצה בהכנת התכניות, וכי תכניות אלו בשינויים המתחייבים היוו חלק מעבודת אדריכל בצלאל ויתר המעורבים בהקמת המוזיאון.
בנסיבות העניין, אין ספקן כי הגשת התביעה ע"י קידר היא שהובילה את הנתבעים להוסיף את שמה ע"ג "קיר הקרדיטים" במוזיאון, ומבחינה זו, היה טעם של ממש בהגשת התביעה ע"י קידר. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי עד למועד פתיחת המוזיאון, נובמבר 2014, כבר תיקנו הנתבעים את העוולה כלפיי קידר, ושמה נרשם כאדריכלית הפרויקט ע"ג "קיר הקרדיטים", כמתחייב מהוראות ההסכם. באשר לאתר האינטרנט של המוזיאון, אזי אין לכך התייחסות בסיכומי הנתבעים, וכל שניתן הוא להניח כי שמה של קידר לא מוזכר שם, חרף דרישתה המפורשת של התובעת להוספת שמה, כמפורט בכתב התביעה (סעיף 39(4) לתביעה).
התובעת נשאלה על כך בעדותה והשיבה "אני עדיין תובעת, כי כשמסתכלים באינטרנט שמי אינו מופיע" (עמ' 48 שו' 26).
לאחר ששקלתי את הדברים, אני קובעת כי בגין אי מתן הקרדיט הראוי לקידר תשלם האוניברסיטה לקידר פיצוי בסך 30,000 ₪.
אני דוחה את הדרישה לפיצוי כספי כנגד יתר הנתבעים, שאינם חתומים על ההסכם עם קידר, בהיעדר עילת תביעה או יריבות כלפיהם.
הפרשי שכר לקידר
לטענתה של קידר, על האוניברסיטה לפעול לתשלום סך 251,000 ₪ המהווים כאמור את יתרת שכר הטרחה המגיע לה בהתאם לסיכום בע"פ מול הנתבעים. קידר מתבססת על תחשיב שערכה לפיו, במעמד חתימת ההסכם הראשוני עם האוניברסיטה, הבסיס לחישוב שכר טרחתה עמד על סך 12% מגובה המימון לפרויקט (סך 70,000 ש"ח) , ועם השינוי בהיקף הפרויקט, נקבע כי שכרה יעמוד על 7% מסכום המימון לפרויקט.
בהתאם למתווה זה, וכאשר סך התרומות (הידועות לה) למימון הפרויקט עמד בסופו של יום ע"ס 1,500,000$, קידר טוענת שהיא זכאית לתשלום סך כולל של 378,000 ₪ (35,000$ לפי שער דולר של 3.6) בצירוף מע"מ. לטענתה שולם לה סך 127,000 ₪ בגין עבודתה, ועל כן, על האוניברסיטה לשאת בהפרשי השכ"ט בהתאם לחישוב, כמפורט לעיל.
למען הסדר הטוב ולהשלמת התמונה, יצוין, כי קידר אף טוענת כי לצד הסיכום האמור בדבר תשלום שכ"ט כאחוז מסכום מימון הפרויקט, אף סוכם עם האוניברסיטה (באמצעות מרסלו) על המשך פעילות משותפת למשך 10 שנים במסגרת פרויקטים שונים מטעם האוניברסיטה.
דרישתה לתשלום שכ"ט בהתאם לאחוזים ממימון הפרויקט, סותרת את גובה שכ"ט הנקוב בצורה מפורשת בהסכם ובנספח להסכם. קידר לא הציגה כל אסמכתא או אישור כתוב מטעם האוניברסיטה המורה כי הבסיס לתשלום שכר טרחתה יחושב כאחוזים מגובה המימון שיוקצה לפרויקט מטעם התורמים ו/או כי חל שינוי בגובה השכ"ט שהוסכם בין הצדדים במעמד החתימה.
באופן דומה, אין כל תיעוד בכתובים באשר לתמורה שתשולם לקידר בגין ביצוע עבודות החורגות מהמוסכם בין הצדדים, ואין כל הסכמה באשר לתעריף שעת עבודה של קידר בהקשר זה.
בהקשר זה ראוי להזכיר את הכלל המשפטי הידוע משכבר הימים, כי אין להתיר הבאת עדות בעל-פה כנגד תוכנו של מסמך בהיותה בלתי קבילה. סעיף 80 סיפא לחוק הפרוצדורה האזרחית העותמאני קובע כך:
"תביעות הנוגעות לכל מיני התחייבויות, הסכמים, שותפות, קבלנות או הלוואה, שמקובל ונהוג לקבוע במסמכים והעולות על אלף גרוש, צריכות להיות מוכחות במסמך. טענה הנטענת נגד מסמך הנוגע לענינים האמורים, אפילו אם איננה עולה על אלף גרוש, צריכה להיות מוכחת על-ידי מסמך או על-ידי הודאתו או פנקסו של הנטען" (לנוסח זה, ראו ע"א 62/52 דיין נ' אבוטבול, פ"ד ט 1047, 1050; ע"א 8837/05 נביל מורשד נ' גואד תאופיק אל שורטי, פורסם בנבו 11/01/09, להלן: "עניין שורטי").
בספרו "על הראיות" כותב קדמי כך – "המגמה הבסיסית, הן של החוק – הוראות הסיפא של סעיף 80 לחוק הפרוצדורה האזרחית העותמאני – והן של ההלכה הפסוקה, היא שלא להתיר הבאת עדות בעל-פה "כנגד תוכנו" של מסמך... ככלל, אפוא, לא ניתן לסתור תוכנו של מסמך אלא במסמך אחר; וזאת – בכפוף להוראות הסיפא של סעיף 80 לחוק הפרוצדורה האזרחית העותמאני.." (יעקב קדמי, על הראיות, חלק שלישי 1501 (2009)).
וראה גם קביעתו של ביהמ"ש בעניין סטרוד והאסמכתאות שם:
"משחתמו הצדדים על החוזה, עומדים הם בחזקתם שהסכימו לכל האמור בו, לשבט או לחסד. אם נגרוס אחרת ונסטה מעקרון ההסתמכות על תוכנו של החוזה כפי שנחתם, יהיו לכך תוצאות בלתי רצויות של אי-יציבות וחוסר ודאות (ע"א 1/84 נתן נ' סטרוד, פ"ד מב(1) 661, 670 – המשנה לנשיא בן-פורת)".
"ש: ..את כבר 35 שנים בתחום. נכון שבכל עבודה שאת מבצעת, את חותמת הסכם מסודר, או שלפחות יש איזה אסמכתא, לא יודע חילופי מיילים, פקסים, נכון?
ביהמ"ש: התשובה היא כן?
ת: כן, וודאי."
משנשאלה קידר, מדוע לא עיגנה את ההסכמות הנטענות, באשר לשכר עבודתה והמשך העסקתה לשנים הבאות במסמכים כתובים, טענה כי הסתמכה על מערכת היחסים המיוחדת שלה עם מרסלו, קרוב משפחתה - "היו יחסים מאד מאד מפותחים, וכשהם (מרסלו ובת זוגתו-ד.א.) ביקשו מאיתנו משהו, אז זה מיד נעשה" (עמ' 19, ש' 8-9), ועל כן היא לא ראתה צורך להעלות את הדברים על הכתב. בהמשך עדותה ציינה קידר "טעיתי. האמנתי" משלא טרחה להעלות על הכתב את ההסכמות נשוא תביעתה (עמ' 20, ש' 8-10). קידר לא הסבירה בעדותה ובסיכומיה, מדוע לא פנתה בדרישות תשלום במשך כל התקופה שקדמה להגשת התביעה, ומדוע היא סבורה כי יש להיענות לדרישות שהועלו על ידה בשלב כה מאוחר.
למען הסדר הטוב, יצוין כי גם לו היו אי אלו הצעות או הצהרות בע"פ מטעם מרסלו לקידר, בדבר שכר הנגזר משווי מימון הפרויקט או הצעות להמשך פעילות עתידית עם האוניברסיטה, היה על קידר כבעלת ניסיון להעלות הצעות אלו על הכתב, בפרט מקום בו נושא שכר טרחתה שב ונדון מול האוניברסיטה עם השינויים בהיקף בפרויקט וצורתו, אך לא קיבל ביטוי במסמכים שנחתמו בין הצדדים.
לאור זאת, אני דוחה תביעתה של קידר לתשלום שכר טרחה נוסף ע"ס 251,000 ₪.
התובעת לא הוכיחה כי התכניות בגינן היא תובעת שכר נוסף אינן נכללות במסגרת ההסכם ונספחיו, היא אף לא הציגה דרישה של האוניברסיטה לביצוע עבודות אלה או תכתובות שנוהלו בנושא זה. יתרה מזאת, התובעת לא הציגה מטעמה כל פירוט באשר לאופן חישוב שעות העבודה הנטענות, ומה נעשה על ידה בכל שעה מאותן שעות עבודה נטענות, ואף לא הציגה כל פנייה שלה לאוניברסיטה לתשלום השכר המבוקש. לפיכך אני דוחה גם את הדרישה לתשלום עבור "עבודות נוספות".
התובעת אינה יכולה לצפות כי ביהמ"ש ייצור חוזה או סעיף בחוזה "יש מאין" בשעה שהצדדים לא טרחו לעגן את ההסכמות ביניהם, ככל שהיו, ולהעלותן על הכתב, וכאשר היא עצמה לא דרשה את התשלום עד למועד הגשת התביעה. לפיכך אני דוחה את דרישותיה הכספיות לתשלום תוספות שכר של התובעת.
התביעה שכנגד
לטענת האוניברסיטה, קידר הונתה את האוניברסיטה, עת הציגה בפניה מצג שווא, בטענה כי היא בעלת הכישורים והיכולות לביצוע הנדרש בפרויקט, ובמצגים כוזבים אלה הסבה לאוניברסיטה נזק כספי, הכרוך בהוצאות שנוספו לאוניברסיטה לשם המשך ניהול הפרויקט.
בין היתר, טוענת האוניברסיטה להוצאות ע"ס 84,000 ש"ח ששולמו למרסלו, אשר שירותיו נשכרו לתקופה נוספת להמשך פעילותו בפרויקט; לנזקים ע"ס 100,000 ש"ח בגין העיכוב בלוח הזמנים בפרויקט; כמו גם לפגיעה במוניטין ולנזק תדמיתי שנגרם לאוניברסיטה הנוגע ליכולתה לגייס תורמים למיזמים שונים, הנאמדים בסך 100,000 ש"ח.
באשר לשכרו של מרסלו, הרי שלא הוצגה בפניי כל ראיה או ראשית ראיה באשר להארכת תקופת העסקתו של מרסלו או אסמכתא לתשלום הסכום הנטען, ומשכך, אין לי אלא לדחות טענה זו. באשר לנזקים הנטענים שנגרמו לאוניברסיטה, כתוצאה מהעיכוב שחל בלוח הזמנים בפרויקט, שהינו תוצר נלווה להתנהלותה של קידר, הרי שכל שנטען הוא כי "לתובעת שכנגד נגרמו נזקים כתוצאה מעיכוב בפרויקטים נוספים, אשר תלויים בסיום הפרויקט של המוזיאון בצ'ילה". טענה זו נטענה בעלמא ולא הוצגה כל עדות על קיומם של פרויקטים נוספים ו/או הצעות לפרויקטים עתידיים אשר הוצאתם לפועל התעכבה כתוצאה מהעיכוב בלוח הזמנים בפרויקט.
בשים לב לעובדה כי העיכוב בלוחות הזמנים בפרויקט נגרם בין היתר, נוכח השינוי בהיקף הפרויקט והפיכת המוזיאון לאינטראקטיבי, כמו גם נוכח ההחלטה בדבר הקמת מייצגים נוספים ברחבי הקהילה היהודית, הרי שאני קובעת כי טענותיה של האוניברסיטה בעניין זה לא הוכחו, ואני דוחה תביעתה זו.
קידר אינה מכחישה את פרסום התמונות, התכניות וסרטוני התדמית של המוזיאון באתר האינטרנט שלה.
בנסיבות העניין, איני רואה כי נפל פגם בפרסומים שעושה קידר באתר האינטרנט מטעמה באשר לתכניות הפרויקט וחלקה בו, ובלבד שיצוין בהם כי תכניותיה היו בגדר תכניות ראשוניות/מוצעות לפרויקט, שהוקם בסופו של יום בתכנון סופי של גורמים נוספים, פרט לה.
העובדה שקידר מפרסמת זאת באתר האינטרנט שלה, מהווה תרופה חלקית להפרת חובתה של התובעת שכנגד כלפיה. יחד עם זאת, אין לאפשר המשך פרסום החורג מההתוויות שפירטתי בסעיף 56 לעיל ועל קידר להתאים את הפרסום באתר האינטרנט שלה, לאמור לעיל.
סוף דבר
אני מקבלת את התביעה באופן חלקי ומחייבת את האוניברסיטה לשלם לקידר פיצוי בסך 30,000 ₪, בגין הפרת התחייבותה לפרסם את השתתפותה של קידר בהקמת המוזיאון, על גבי "קיר הקרדיטים" של המוזיאון, עד מועד הגשת התביעה, ובאתר האינטרנט של המוזיאון שם לא מופיע שמה.
כמו כן, אני מחייבת את האוניברסיטה, להוסיף את שמה של התובעת כמשתתפת בפרויקט באתר האינטרנט של המוזיאון.
בנוסף, אני מחייבת את האוניברסיטה לשלם לקידר שכ"ט והוצאות בסכום כולל של 10,000 ₪.
אני דוחה את התביעה שכנגד, ללא צו להוצאות.
ניתן היום, כ"ג תשרי תשע"ז, 25 אוקטובר 2016, בהעדר הצדדים.
תאריך | כותרת | שופט | צפייה |
---|---|---|---|
25/10/2016 | פסק דין שניתנה ע"י ד"ר דפנה אבניאלי | דפנה אבניאלי | צפייה |
תפקיד | שם | בא כוח |
---|---|---|
תובע 1 | ססיליה קידר | נפתלי כרמל |
נתבע 1 | האוניברסיטה העברית ירושלים. | פפי יקירביץ )טראוב, שי צימרינג |
נתבע 2 | דוקטור מרסלו איגנסיו דורפסמן | שי צימרינג |
נתבע 3 | קבוצת אורפאן בע"מ | שי צימרינג |
נתבע 4 | אדריכל יעקובובי בצלאל | שי צימרינג |
נתבע 5 | אדוארדו פולק בן דוד | שי צימרינג |
נתבע 6 | דליה פולק בן דוד | שי צימרינג |
תובע שכנגד 1 | האוניברסיטה העברית ירושלים. | פפי יקירביץ )טראוב, שי צימרינג |
נתבע שכנגד 1 | ססיליה קידר | נפתלי כרמל |