טוען...

החלטה מתאריך 05/02/14 שניתנה ע"י ציון קאפח

ציון קאפח05/02/2014

בפני

כב' השופט הבכיר צבי גורפינקל

מבקשת

מדינת ישראל
ע"י ב"כ עוה"ד בכור וגולדשטיין-שוורץ

נגד

משיב

אילן שפק
ע"י ב"כ עוה"ד אמיר, שקד וממון

החלטה

בתאריך 26.7.13 ניתנה החלטה בענין הראיות לכאורה ונקבע כי נגד המשיב, כמו נגד המשיב השני בבקשה זו, כפיר מויאל, יש ראיות לכאורה לביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות בניגוד לחוק איסור הלבנת הון ועבירות בניגוד לחוק מע"מ ופקודת מס הכנסה.

בקצירת האומר ייאמר כי סמואל כוכב רכש ללא תיעוד זהב מהרשות הפלסטינית, ע"מ למוכרו בישראל, והמשיב קנה את הזהב מכוכב ומכרו ללקוחותיו.

כדי לאפשר את החדרת הזהב הבלתי חוקי לתוך ישראל ומכירתו, קשר המשיב קשר עם כוכב ואחרים לתת כסות חשבונאית פיקטיבית כאילו מדובר בסחר לגיטימי בזהב.

באופן זה הוצאו חשבוניות מס ע"ש אחרים, מבלי שאלה ביצעו כלל עסקאות של מכירת זהב ביניהם, וכדי להסתיר את הקשר, הופעלו שליחים שפעלו בשמו של כוכב והעבירו את הזהב למשיב. באופן זה הוצאו חשבוניות פיקטיביות כדי ליצור כסות חשבונאית רצופה למכירת הזהב.

אדם בשם אברג'יל ניפק חשבוניות פיקטיביות לחברות אחרות, שהוציאו מצידן חשבוניות פיקטיביות, ובדרך זו התחמק המשיב מתשלום מס בשווי מליוני ₪.

עוד קבע ביהמ"ש בהחלטתו הנ"ל כי קיימות ראיות לכאורה לאישומים, וכי לצורך הענין ניתן לסמוך על עדותו של כוכב ואין מקום להתייחס למצבו הנפשי כמפחית מעוצמת הודעותיו, או לנסיון להופכו לעד מדינה.

כן התייחס בתיהמ"ש לעדויותיהם של אברג'יל כי מסר שהמשיב ידע שהוא מקבל חשבוניות פיקטיביות, ואסולין שהעיד בקשר להעברת הזהב.

ביהמ"ש קבע כי קיימות ראיות לכאורה נגד המשיב ונגד המשיב כפיר מויאל, כי קמה עילת מעצר ולאור זאת ביקש תסקירי מעצר.

התסקיר לגבי מויאל לא המליץ על שחרור והיה שלילי, ולאור זאת, בעקבות המלצת ביהמ"ש במותב אחר, להסכים למעצר ללא צורך במתן החלטה מפורטת, שלח ב"כ של מויאל הודעה בכתב לביהמ"ש, כי הוא מסכים להארכת המעצר אם כי ביקש שהארכה זו תהיה לשלושה חודשים בלבד, וככל הנראה תינתן בימים הקרובים החלטה בדבר מעצרו של המשיב מויאל עד תום ההליכים.

גם בעניינו של המשיב הוגש תסקיר, תסקיר זה סוקר את נסיבותיו של המשיב, אשר מוכר לשירות המבחן כאשר הופנה לאבחון בשנת 2012 בגין ביצוע עבירות של אחזקת סמים, הטרדה ואיומים, אז היתה התרשמות מאדם בעל דימוי עצמי נמוך שבלטו צרכיו ושליטה ודפוסיו האובססיביים, הוא התקשה אז בנטילת אחריות למצבו ולעבירות בהן הורשע, ונדון להארכת עונש מאסר מותנה שהיה תלוי נגדו מתיק אחר והוטל עליו קנס כספי.

שירות המבחן התרשם מאדם שבגיל צעיר גילה חוסר יציבות, התנהגות אימפולסיבית ופורצת גבולות, שימוש בחומרים פסיכואקטיביים לצד הסתבכויות עם החוק.

ההתרשמות היא מאדם בעל דפוסי חשיבה והתנהלות שליליים שהרווחים הכספיים המהירים היוו עבורו מקור לתחושת ערב ובטחון. לאור זאת העריך שירות המבחן כי קיים סיכון להישנות התנהלות עבריינית ופורצת גבולות. למרות זאת התרשם שירות המבחן מאשתו של המשיב ומהוריו וכן משני אחיו, וסבר כי ניתן יהיה לשחררו לחלופת מעצר בפיקוח בני משפחתו ועל כן המליץ על שחרור בפיקוח ההורים ושני האחים.

יש להזכיר כי תסקיר מעצר הניתן ע"י שירות המבחן הינו רק כלי עזר לביהמ"ש, אולם ההחלטה הסופית והאחריות להחליט בקשר למסוכנות ובשאלה אם יש מקום לשחרור אדם לחלופת מעצר או לא, מסורה לבית המשפט.

בתיק זה מדובר בפרשה של הונאה בהיקף עצום בקשר להברחת זהב מהשטחים לישראל, וכדי להכשיר זהב זה ולאפשר מכירתו לאחרים, הוצאו חשבוניות פיקטיביות, כאילו מדובר בסחר לגיטימי, תוך שירשור בין חברות שונות ע"מ להעלים את דבר החשבוניות הפיקטיביות. הסכומים שבהם מדובר וההתחמקות מתשלום מס במקור עקב זאת מגיעים לעשרות רבות של מליוני ₪.

מדובר בעבירות כלכליות בתחום כספי עצום ובהיקף נרחב המערב בתוכו חברות רבות ואנשים נוספים שנרתמו לשירשור המערכת של העברת החשבוניות הכוזבות כדי למנוע איתור המקור, ודבר זה מצביע על תכנון מוקדם ועל תיחכום רב של חבורה עבריינית מחושבת המכלכלת היטב את מעשיה.

נפסק כבר כי בעבירות רכוש שבוצעו תוך תכנון ותחכום ובשווי רב, יש משום סיכון לשלום הציבור ולרכושו המקים עילת מעצר.

לא למותר להזכיר שוב כי הנאשם ערב את עצמו במסכת של מרמה מתמשכת וקשירת קשר להוצאת חשבוניות כוזבות, זאת למרות שבפברואר 2011 נעצר ע"י מחלקת חקירות מכס ומע"מ, כך שאין זו היתקלותו הראשונה בעבירות כלכליות הקשורות במס הכנסה ובמע"מ, ולפיכך הצורך להיזהר ולהימנע מביצוע עבירות כאלה היה ברור לו היטב.

מבחינת מעשיהם של המשיב והמשיב מויאל לא ראיתי כי יהיה זה נכון להבדיל ביניהם, ולא מצאתי כי המלצת שירות המבחן יש בה כדי לאיין את המסוכנות הנשקפת מהמשיב, בדיוק כפי שנקבע לגבי מויאל.

יש להשוות את מצבו של המשיב לזה של מויאל, ואין מקום לשחרורו לחלופת מעצר.

לאור זאת אני מורה על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים במשפטו.

ניתנה היום, כ"ג אלול תשע"ג, 29 אוגוסט 2013, במעמד הצדדים.

______________________

צבי גורפינקל, שופט בכיר

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
13/08/2013 הוראה למשיב 1 להגיש תסקיר ציון קאפח צפייה
29/08/2013 החלטה מתאריך 29/08/13 שניתנה ע"י צבי גורפינקל צבי גורפינקל צפייה
09/09/2013 החלטה מתאריך 09/09/13 שניתנה ע"י ציון קאפח ציון קאפח צפייה
11/09/2013 החלטה על בקשה לדחיית דיון 11/09/13 ציון קאפח צפייה
05/02/2014 החלטה מתאריך 05/02/14 שניתנה ע"י ציון קאפח ציון קאפח צפייה
09/02/2014 ערבות בנקאית-מויאל ציון קאפח לא זמין