טוען...

החלטה מתאריך 21/08/13 שניתנה ע"י דנה כהן-לקח

דנה כהן-לקח21/08/2013

בפני כב' השופטת דנה כהן-לקח

המבקשת

מדינת ישראל

נגד

המשיב

מוחמד אבו חדיר (עציר)

<#2#>

נוכחים:

ב"כ המבקשת מתמחה הלנה אפריאט

המשיב וב"כ עו"ד מוחמד מחמוד

הוריו של המשיב

מתורגמן בית המשפט לשפה הערבית

פרוטוקול

ב"כ המשיב: שירות המבחן מציג תמונה שהוא סותר את עצמו, מצד אחד הוא אומר בעמוד 2 שהתרשם מהורים שמגוייסים לסייע לבנם להשתחרר לחלופת מעצר ומצד שני אומר שהתרשם מעמדה מגוננת לבחון תפקוד וכו'. מצטט. מי שאמור לתת תשובה לכתב האישום זה מי שמואשם זה הנאשם הם לא יכולים לתת תשובה בשם בנם אם עשה או לא, המפקח אחראי אם עשה או לא עשה? לכן התסקיר שלילי לדעתי מלבד העבר.

אני סבור שמאחר ושירות המבחן טוען שמדובר במשפחה שמגוייסת לעזור לבנה, הוא לא יכול לפסול אותם בטענה שהם נקטו צעד שבו הם מגוננים על בנם.

עם כל הכבוד לתסקיר שירות המבחן הוא גוף ממליץ לבית המשפט ההחלטה האחרונה והסופית להחליט אם החלופה מתאימה או לא זה לבית המשפט ואין מקום לפסול אותם מהטענה שהם מגוננים על בנם לכן סבור שיש לשחרר אותו לחלופה להוריו, אביו אמנם עובד אך אימו בבית, כעת אביו אומר שיש לו פסילה ואומר שעוד שבוע הוא יהיה בבית לכמה חודשים.

אין לפסול את המשפחה כחלופה או ההורים כמפקחים מהסיבה שהם מגוננים, אני מופתע מכך משירות המבחן הוא עושה הקראה להורים?

ב"כ המבקשת: אני חוזרת על העמדה כפי שהוצגה ביום המעצר לפני השופטת קלמנוביץ ביום 5.8 שאנחנו העמדה שלנו שאין חלופה כלשהי אפשרית כדי לאיין את המסוכנות שלו ומפנה להחלטה של השופטת קלמנוביץ שאמרה שלאור ההרשעות היא מסופקת אם קיימת חלופה שתאיין מסוכנות, יש למשיב עבר פלילי מגישה ר.פ. לבית המשפט כולל הרשעה בשתי עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה והמשיב ריצה עונש מאסר בפועל והשתחרר.

אביו של המשיב: העו"ד אילץ את הבן שלי להודות בתיק הקודם ובגלל זה הורשע והוא בכלל לא עשה את זה וסתם ישב בכלא.

ב"כ המבקשת: המשיב שוחרר רק בסוף מרץ השנה 25.3.13. בנוסף הוגש כנגד המשיב בעודו מבצע את העבירות כאן יש לו מאסר על תנאי בר הפעלה לאור המעשים המיוחסים לו ונשקפת מסוכנות רבה ואין בכוחה של כל חלופהל איין אותה.

המלצת שירות המבחן ברורה ולא משתמעת לשתי פנים בניגוד למה שהסנגור טוען, מפנה לעמוד 2 בתסקיר לפסקה האחרונה, עולה כי הוא מתנהל באופן בעייתי לאורך זמן אמנם מצהיר הצהרות לנהל אורח חיים תקין אך מעשיו מעידים אחרת ומפנה לקשיים שהצביע המשיב שנגרמו לו לטענתו בעקבות המאסר בת.פ. 4216-08-11 מהתסקיר שהוגש לעליון במסגרת תיק זה עולה כי זה רק בגלל המשיב עצמו וההתנהגות שלו במסגרות הלימוד אין לו להלין אלא על עצמו.

בנוסף החלופה היא חלופה פסולה, וזאת מאחר ואינה מאפשרת למשיב להיות בפיקוח אמיתי שעה שאימו מטפלת באימה ואביו עובד משך רוב שעות היום בנוסף הם מציגים עמדה מתגוננת, אין ביכולת ההורים ועמדה זו בעצם מציגה דבר אחד ברור ופשוט שההורים לא יכולים להטיל מרות על המשיב ולא יכולים לפקח עליו כראוי.

המסוכנות שלו בינונית וחוסר יכולת הוריו לפקח עליו כראוי אבקש לאמץ את המלצת שירות המבחן במובן זה שיש לשלול חלופה ולקבוע כי המשיב ייעצר עד תום ההליכים.

<#3#>

החלטה

לפניי בקשה למעצרו של המשיב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

רקע

1. כנגד המשיב הוגש כתב-אישום המייחס לו עבירות של ניסיון לתקיפת שוטרים לפי סעיף 274(1)+(2)+(3) בצירוף סעיף 25 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: חוק העונשין או החוק), וכן התפרעות לפי סעיף 152 לחוק. בהתאם לנטען בכתב-האישום, ביום 18.8.2013 בסמוך לשעה 00:00 התקהלו צעירים רבים ברח' סולטאן סולימאן בירושלים ויידו אבנים לעבר כוחות מג"ב במקום. המשיב השתתף בהתקהלות ובהפרת הסדר, תוך שהוא אוחז בידו אבנים ונע בקרב אחרים שיידו אבנים לעבר הכוחות. בד בבד עם הגשת כתב-האישום הוגשה בקשה למעצרו של המשיב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, והיא זו המונחת להכרעתי.

2. ביום 5.8.2013 התקיים דיון בבקשה בפני סגנית הנשיאה, השופטת מאק-קלמנוביץ. בהחלטת השופטת מאק-קלמנוביץ צוין כי בא-כוח המשיב הסכים לקיומן של ראיות לכאורה. עוד צוין כי קיימת במקרה דנן עילת מעצר סטטוטורית. אשר על כן, המחלוקת נותרה בשאלת חלופת המעצר בלבד. השופטת מאק-קלמנוביץ הביעה ספק באשר לאפשרות שחרורו של המשיב בתנאים, זאת נוכח עברו הפלילי וקיומו של מאסר על תנאי בר הפעלה בעניינו. עם זאת, מבלי שיהיה בכך להביע כל עמדה, ובהתחשב בגילו הצעיר של המשיב, התבקש שירות המבחן להכין תסקיר מעצר בעניינו ולבחון את שאלת שחרורו לחלופה.

תסקיר המעצר

3. מונח לפניי תסקיר שירות המבחן מיום 19.8.2013. מהתסקיר עולה כי המשיב הינו צעיר כבן 18. עד למעצרו הנוכחי התגורר בבית הוריו בשועפט ועבד עם דודו בשיפוצים באופן לא רציף. המשיב שוחרר לפני מספר חודשים ממאסר בפועל בן 45 ימים, אשר הוטל עליו בבית-המשפט המחוזי בירושלים בגין עבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה וחבלה במזיד ברכב. שירות המבחן התרשם כי המשיב אמנם מבטא שאיפות לניהול אורח חיים תקין וביטא מצוקה בשבתו במעצר, אולם קיים פער בין הצהרותיו של המשיב לבין אורח חייו בפועל, כאשר עוד מגיל צעיר גילה המשיב בעיות התנהגות, קושי להשתלב במסגרת בית-הספר, העדר מוטיבציה והישגים נמוכים. עוד התרשם שירות המבחן כי המשיב מתקשה להתמודד עם לחצים ותסכולים בצורה בונה. בהתחשב בכל אלה, ובשים לב להרשעה הקודמת של המשיב ולכך ששוחרר ממאסר לפני מספר חודשים ולכאורה שב לבצע עבירות, העריך שירות המבחן כי נשקפת מן המשיב מסוכנות בינונית. באשר לחלופה – המשיב הציע להשתחרר לבית הוריו בשועפט בפיקוח הוריו. עם זאת, שירות המבחן מצא כי אביו של המשיב עובד שעות מרובות וכי אמו, הגם שאינה עובדת, מטפלת באמה המבוגרת. נוסף לכך, התרשם שירות המבחן כי הוריו של המשיב אמנם מגויסים לסייע לבנם, אולם נוטים לעמדה מגוננת כלפיו ומתקשים להציב גבולות להתנהגותו. בהתחשב בכל אלה, סבר שירות המבחן כי ההורים אינם מתאימים לשמש כמפקחים, ונמנע מהמלצה לשחרור המשיב לחלופת מעצר בבית הוריו.

הדיון לפניי

4. הסנגור התייחס לתסקיר וטען כי אין פסול בכך שהורים רוצים להגן על ילדיהם. על כך אמנם לא יכול להיות חולק. עם זאת, עמדת שירות המבחן נובעת מכך שלפי התרשמותו ההורים מתקשים להציב גבולות לבנם ולפיכך הפיקוח לא יהיה אפקטיבי. התרשמות זו מקובלת עליי, בשים לב בין היתר לדברי האב באולם הדיונים כפי שנרשמו בפרוטוקול הדיון. זאת ועוד; התרשמות זו היא רק אחד הנימוקים להמלצה השלילית. כפי שצוין לעיל, שירות המבחן נתן את המלצתו השלילית גם על-בסיס רמת המסוכנות הבינונית, עברו הפלילי של המשיב, קווי אישיותו הלא בשלים ושחרורו ממאסר לפני זמן לא רב.

5. בהתחשב בעברו הפלילי של המשיב ממין העניין, הכולל זריקת אבנים על רכב נוסע; בכך שלאחרונה שוחרר ממאסר בפועל בן 45 ימים, לאחר ששהה במשך כשנה בתנאים מגבילים במעצר בית, ועם זאת שב ומצא עצמו מעורב בהליך פלילי; בהתחשב במאסר על-תנאי אשר מרחף מעל ראשו; בהתחשב ברמת המסוכנות הנשקפת ממנו כעולה מתסקיר שירות המבחן שפורט לעיל; בהתחשב בכך ששירות המבחן סבר לאחר בדיקה כי החלופה המוצעת אינה אפקטיבית; וחרף גילו הצעיר של המשיב (כבן 18); באתי למסקנה כי אין מנוס מלהורות על מעצרו של המשיב עת תום ההליכים המשפטיים כנגדו, וכך אני מורה.

במידה ותוצע חלופת מעצר אחרת, ניתן יהיה לבחון מחדש את עניינו של המשיב. יוער כי חלופה אחרת כאמור לא הוצגה לפניי באולם היום, וממילא לא ניתן היה לשוקלה.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ט"ו אלול תשע"ג, 21/08/2013 במעמד הנוכחים.

דנה כהן-לקח, שופטת

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/08/2013 צו מתאריך 05/08/13 שניתנה ע"י חגית מאק-קלמנוביץ חגית מאק-קלמנוביץ לא זמין
21/08/2013 החלטה מתאריך 21/08/13 שניתנה ע"י דנה כהן-לקח דנה כהן-לקח צפייה