טוען...

גזר דין מתאריך 29/04/14 שניתנה ע"י מרים קסלסי

מרים קסלסי29/04/2014

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

וסילי פוליקוב

ע"י ב"כ עוה"ד אלכס גפני

(סנגוריה ציבורית)

הנאשם

גזר דין

העבירות

  1. הנאשם בן 46 הורשע על סמך הודאתו בנהיגה בשכרות, כאשר בדמו נמצא ריכוז אלכוהול של 245 מיליגרם לכל 100 מ"ל דם – פי 5 כמעט מהריכוז המקסימאלי המותר. בנוסף ובעקבות שכרותו, סטה מנתיב נסיעתו ופגע ברכב חונה ועל כן הורשע גם בנהיגה ברשלנות, סטיה מנתיב וגרם נזק.

עבר תעבורתי

  1. לחובתו של הנאשם שתי הרשעות תעבורה בלבד, אחרונה מ - 2006 אשר בוטלה והוחלפה לאזהרה בלבד ב 8/12/11. (עפ"י מסמך שהוצג היום ע"י הסנגור).

חומרת העבירה ומתחם הענישה

  1. על חומרת העבירה של נהיגה בשכרות אין צורך להכביר במלים. די אם אפנה לדברי ביהמ"ש העליון ברע"פ 1392/09 אבנילוב נ' מדינת ישראל מיום 5/3/09 – על הצורך "להחמיר בענישתם של הנוהגים תחת השפעת משקאות משכרים, אשר מסכנים לא רק את עצמם, אלא אף את הנוסעים עימם ואת כלי הרכב בקירבתם הם נוסעים" ראה גם אמרה דומה בפסק דינו של כב' השופט א. שהם לגבי החובה לנקוט "ביד קשה עם נהגים שיכורים" (רע"פ 7042/13 נעים סולטאן נ' מדינת ישראל [פורסם בנבו] (מיום 26/12/13. אמרות אלו נאמרות בנוגע לנאשמים בעלי עבר פלילי או תעבורתי מכביד אשר חזרו ונהגו בשכרות, או כאשר למחדלם זה נלוו עבירות חמורות נוספות כמו נהיגה בזמן פסילה וגרם תאונה וחבלה של ממש, אך אותה גישה באה לידי ביטוי גם במקרים הקלים של הנהיגה בשכרות, או אז עומדים בתי המשפט על פסילת המינימום בת השנתיים הקבועה בחוק ומסרבים להכיר בנורמאטיביות הנאשם כעילה להחרגת עונשו מתחת לעונש המינימום (ראה רע"פ 6443/12 שאול לידסקי נ' מדינת ישראל מיום 9/9/12 מפי כב' השופט א. רובינשטיין)

יוצא אם כן שמתחם הענישה בתחום עבירת השכרות רחב מאוד הוא נע בין פסילת רישיון לשנתיים ועד פסילה ל-15 שנים ויותר ולגבי רכיב המאסר, הרי שהוא לא מושת ככלל במקרים הקלים ובמקרים החמורים מושת מאסר של שנה ויותר, בדרך כלל בצירוף או בעקבות תנאי מאסר קודם בר הפעלה.

  1. כאשר נלווית לנהיגה בשכרות עבירת תעבורה נוספת או תאונת דרכים בה נגרם נזק רכוש בלבד, הרי שאין להסתפק בפסילת רישיון ויש להשית גם מאסר – ממאסר על תנאי דרך מאסר בעבודות שירות ועד מאסר מאחורי סורג ובריח למשך חודשים ספורים.

ראה לדוגמא עפ"ת (ים) 25557-05-12 מזרחי נ' מדינת ישראל מיום 4/6/13 - בו נדחה ערעורו של הנאשם על כך שהושתו עליו 10 ימי מאסר בפועל. עברו התעבורתי היה מכביד בנוסף לעבר פלילי שבמסגרתו ריצה עונש מאסר. כב' הש' אמנון כהן העיר כי "במקרים המתאימים רשאי בית המשפט לתעבורה להטיל גם עונשי מאסר בפועל, כאשר מדובר בעבירת שכרות ראשוה והכל, כמבון בהתאם למקרה ולנסיבות שלפניו". מדבריו אלו ניתן להבין כי עונש המאסר אינו העונש המיידי והראשון שיש לשקול להשית, אלא במקרים מתאימים, כאשר עונשים אחרים אין בהם הרתעה מספקת כלפי אותו נאשם.

לגבי אורך תקופת פסילת הרישיון, הרי שמתחם הענישה נע בין עונש המינימום בן שנתיים ימים ועד חמש שנים. ושוב, מיקומו של נאשם ספציפי בתוך מתחם הענישה תלוי בנסיבות העבירה, תדירות ביצועה ונסיבותיו האישיות של הנאשם.

  1. עינינו הרואות כי מלאכת הענישה אינה קלה ויש למצוא את "התמהיל" הנכון של רכיבי העונש השונים, בשילוב עם עונשים מרתיעים צופים פני עתיד, כאשר סך העונש יהיה הולם ומרתיע, לא רק את הנאשם הנוכחי, אלא גם את יתר ציבור הנהגים, והכל תוך שמירה על עקרון אחידות הענישה.

מהו העונש הראוי לנאשם שבפני

טיעוני הצדדים לעונש

  1. ב"כ המאשימה ביקשה מאסר ממושך, מאסר על תנאי, פסילה בת 4 שנים, פסילה על תנאי וקנס.

ב"כ הנאשם ביקש להימנע מהשתת מאסר בפועל, כשהוא מפנה לגזרי דין במקרים דומים כמו: עפ"ת(ים) 46651-11-11 חציקשווילי – שם בגין שכרות גבוהה מאוד (1010 מ"ג) הושת ע"י ערכאה קמא מאסר בן 30 ימים בעבודות שירות, אולם בוטל בערעור מתוך התחשבות בעברו התעבורתי היוצא דופן (שתי ברירות קנס לנהג מקצועי), וגילו של הנאשם (49), באותו מקרה לא נלוותה לשכרות תאונת דרכים.

או תת"ע(ים) 4451-06-10 מדינת ישראל נ' משה , שם נמנע כב' הש' י.ריבלין להשית מאסר בפועל על אף שמדובר בשכרות שניה ובמקום זאת פסל הרישיון ל-4 שנים. (שני הערעורים נדחו ראה עפ"ת(ים) 7943-09-11 מיום 11/10/11).

הסנגור הסביר את מחדלו של הנאשם בתקופת משבר בחייו עת התגרש בסמוך למועד האירוע. הוצג הסכם גירושין לפיו הנאשם נושא בתשלום דמי מזונות עבור ארבעת ילדיו. הנאשם עובד בארכיב משרד ממשלתי ולקח אחריות על מעשיו. הנאשם נענה להצעתי ומכר את רכבו. (אישור על העברת הבעלות צורף לתיק לאחר הטיעונים לעונש).

גזר הדין

  1. מצד אחד מדובר בשכרות גבוהה מאוד, מצד שני, מדובר בעבירה ראשונה ובפגיעת רכוש קלה. המאשימה אינה מבחינה בטיעוניה לעונש בין נזקי רכוש לנזקי גוף, אולם לתוצאות המחדל יש חשיבות רבה בעת גזירת העונש בתעבורה, בין אם הנאשם תרם לכך ובין אם המזל שיחק לידיו. ניתן להמחיש זאת באמצעות העבירה של חציית צומת באור אדום: העבירה יכולה להניב ברירת קנס בסך 1,000 ₪, אולם אם העבירה גרמה לתאונת דרכים וחבלות גוף קשות עד גרם מוות, הנהג עלול להישלח למאסר למשך מספר שנים.

לנאשם כאמור אין עבר תעבורתי וגם לא פלילי ולכן שליחתו למאסר בפועל אינה בהכרח האמצעי היחיד שיביא לשמירה על שלום הציבור ולהרחקתו מהכביש. הסכמת הנאשם למכור הרכב מלמדת אף היא על רצונו להוכיח כי בכוונתו לכבד את גזר הדין ולהימנע מכל נהיגה עד תום תקופת הפסילה.

  1. לסיכום, לאחר ששמעתי טיעוני הצדדים ובהמשך לאמור לעיל, אני משיתה על הנאשם את העונשים הבאים:
  • מאסר למשך 5 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים והתנאי הוא שלא ינהג בזמן פסילה ו/או בשכרות ו/או תחת השפעת סמים או אלכוהול, ו/או יגרום לתאונת דרכים בה תיגרם לו או לאחרים חבלה של ממש.
  • פסילה בת 30 חודשים. חישוב התקופה יחל מיום בו נפסל עד תום ההליכים. (אין צורך בהפקדה). (מיום 14/11/13) . לקחתי בחשבון את היות העבירה עבירה ראשונה, את הודאתו בהזדמנות הראשונה ומנגד את שכרותו הגבוהה ומעורבותו בתאונה שמחייבים לטעמי עונש העולה על המינימום הקבוע בחוק לעבירת השכרות, על אף שאין החוק הנוכחי מבדיל בדרגות השכרות השונות.
  • פסילה בת 3 שנים וזאת על תנאי למשך 3 שנים. והתנאי הוא שלא ינהג בזמן פסילה ו/או בשכרות ו/או תחת השפעת סמים או אלכוהול, ו/או יגרום לתאונת דרכים בה נגרם למעורב חבלה של ממש.
  • קנס בסך 1,500 ₪ או 5 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב-5 תשלומים חודשיים שווים, החל מיום 10/6/14.
  • לא החמרתי עם הקנס יתר על המידה ועל כן הנאשם יחתום על התחייבות כספית בסך 5,000 ₪ שלא לעבור במשך השלוש שנים הבאות את העבירות שהורשע, לרבות נהיגה תחת השפעה או נהיגה בזמן פסילה.

הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.

ניתן היום, 29 באפריל 2014 , במעמד הנוכחים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
14/10/2013 החלטה מרים קסלסי לא זמין
14/11/2013 החלטה מרים קסלסי צפייה
16/12/2013 החלטה מתאריך 16/12/13 שניתנה ע"י מרים קסלסי מרים קסלסי צפייה
29/04/2014 גזר דין מתאריך 29/04/14 שניתנה ע"י מרים קסלסי מרים קסלסי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל אהוד רונן
נאשם 1 וסילי פוליקוב אלכס גפני