טוען...

הוראה לנאשם 1 להגיש כתב התחייבות להימנע מעבירה

דורון פורת17/02/2014

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

עלי חסאן (אסיר)

הנאשם

<#2#>

נוכחים:

מטעם המאשימה: עו"ד שלומי גולן
מטעם הנאשם: הובא וב"כ עו"ד תאופיק ג'בארין

פרוטוקול

הצדדים: הגענו להסדר טיעון.

בית המשפט מסביר לנאשם כי אין הוא קשור להסדר הטיעון שבין הצדדים.

בית משפט יכול לקבל את הסדר הטיעון ויכול שלא לקבל את הסדר הטיעון.

בית המשפט יכול לגזור עונש כבד יותר מהמוסכם בהסדר הטיעון, ויכול גם לגזור עונש קל יותר.

הוסבר לנאשם כי המאשימה לא תהיה מחויבת להגן על הסדר הטיעון בערעור, היה ובית המשפט יחליט שלא לאמץ את הסדר הטיעון.

הנאשם: אני מבין, ומסכים לכך.

התובע: הסדר הטיעון שהגענו אליו הוא כדלקמן:

  1. הנאשם יודה ויורשע בכתב האישום.
  2. התביעה מציעה לבית המשפט להטיל על הנאשם את העונשים הבאים:

א. התביעה תטען ל-3 חודשים מאסר מצטבר למאסר הנוכחי.

הסנגור יטען שכל עונש צריך להיות בחופף למאסר הנוכחי.

ב. מאסר על תנאי לשיקול דעת בית המשפט.

ג. קנס לשיקול דעת בית המשפט.

ד. התחייבות לשיקול דעת בית המשפט.

הנאשם: אני מבין את ההסדר, אני מודה בכתב האישום.

<#5#>

הכרעת דין

על סמך הודאתו של הנאשם, אני מרשיע אותו בעבירה המיוחסת לו בכתב האישום.

<#6#>

ניתנה והודעה היום י"ז אדר תשע"ד, 17/02/2014 במעמד הנוכחים.

דורון פורת, שופט
סגן נשיא

התובע טוען לעונש: מבקש לכבד את ההסדר. מגיש ה.ק. מדובר בהחזקת סכין בתוך הכלא, עבירה חמורה בפני עצמה, במיוחד נוכח עברו של הנאשם. אנחנו סבורים שיש מקום להטיל מאסר בפועל הולם ומרתיע, כאשר לכל הפחות מתוך תקופת המאסר שבית המשפט יטיל 3 חודשים יהיו במצטבר לכל מאסר אותו הוא מרצה כעת, והשאר בחופף. כמו כן, בית המשפט מבקש להטיל מאסר על תנאי מרתיע לתקופה ארוכה שיחל מהיום שירתיע את הנאשם שלא לבצע עבירה כזו בכלא, וכן להטיל קנס והתחייבות. מוצג להשמדה.

הסנגור טוען לעונש: אבקש שלא להטיל מאסר בפועל על הנאשם, אני לא חושב שבנסיבות החזקת האגרופן אין בכך הטלת מאסר בפועל מצטבר לנאשם, אותו אגרופן משמש אותו להפעלת רדיו ויש לו שימושים נוספים באמצעותו הוא מפעיל את הרדיו הקטן שיש לו בתא, והוא מחליף תחנות. הנאשם נענש מספיק בתיק זה עת נרשם לו דוח של 200 ₪ בכלא, ונשללו ממנו מותרות כגון טיול בחצר, חודשיים ביקורים של בני משפחתו ולא יכול היה לשלוח מכתבים לבני המשפחה, קנטינה נמנעה ממנו, ולכן העונש המנהלתי שהוטל עליו הינו עונש לכל דבר ועניין, ועל כן אבקש להתחשב בעניין זה. מדובר בנאשם שהינו אסיר שמרצה תקופת מאסר ארוכה ביותר של מאסר עולם ועוד 7 שנים במצטבר, ולכן אני לא חושב שבנסיבות תיק זה יש להטיל מאסר בפועל. אבקש לציין כי מאז שהנאשם בכלא מזה 11 שנים, הוא לא ביצע כל עבירה נוספת, אפילו לא דוח משמעתי, מתפקד בכלא בצורה נורמטיבית וחיובית. הוא סובל ממחלות ועבר ניתוח דיסק בכלא ומצבו הבריאותי קשה ואפילו בקושי הצליח לבוא לבית המשפט, ולנוכח מצבו הבריאותי והעובדה שהוא מרצה תקופה ארוכה ביותר, אבקש שלא להטיל כל מאסר בפועל במצטבר על האסיר. אבקש לחילופין שאם בית המשפט יראה להטיל מאסר בפועל שתהיה חופפת. לגבי הקנס, אני לא חושב שיש הצדקה להטלת קנס על הנאשם בנסיבות מקרה זה לנוכח נסיבותיו האישיות והעובדה כי הוא מרצה תקופה ארוכה, אסכים להטלת התחייבות.

הנאשם טוען לעונש: כל הכבוד לבית המשפט.

<#8#>

גזר דין

הנאשם הורשע במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של החזקת סכין למטרה לא כשרה, עבירה לפי סעיף 186(א) לחוק העונשין, תשל"ז – 1977.

עובדות המקרה פורטו בהרחבה בכתב האישום. בקליפת האגוז יאמר, כי בתאריך 24.6.13 בהיות הנאשם אסיר בכלא "שאטה", הוא נמצא מחזיק בדוקרן מאולתר, מבלי שהוכיח כי החזיק בו למטרה כשרה.

טיעונים לעונש מטעם הצדדים:

התביעה הדגישה את חומרת העבירה של החזקת סכין בין כותלי בית הכלא וכן הפנתה לעבר הפלילי המכביד של הנאשם.

התביעה עתרה לכבד את הסדר הטיעון ועתרה להטלת עונש מאסר בפועל הולם ומרתיע, אשר במסגרתו יוטלו 3 חודש מאסר במצטבר למאסר אותו מרצה הנאשם, ויתרת העונש בחופף, מאסר על תנאי, קנס והתחייבות.

הסנגור ביקש להימנע מהטלת עונש מאסר בפועל וטען כי הנאשם השתמש בדוקרן לשם הפעלת רדיו.

הסנגור ביקש להתחשב בכך שהנאשם נענש בבית הסוהר וביקש להתחשב בכך שהנאשם שוהה מזה 11 שנים בכלא ומאז לא ביצע כל עבירה ומתפקד בצורה נורמטיבית.

הסנגור ביקש להטיל על הנאשם עונש מאסר בחופף למאסר אותו מרצה וכן להתחשב במצבו הבריאותי. לטענתו אין להטיל על הנאשם קנס אך הסכים להטלת התחייבות.

הסדר הטיעון:

הצדדים הגיעו ביניהם לידי הסדר טיעון, אשר במסגרתו הנאשם הודה והורשע בכתב האישום והתביעה עתרה להטיל על הנאשם 3 חודשים מאסר מצטבר למאסר הנוכחי. הסנגור עתר שהעונש יהיה בחופף למאסר הנוכחי, מאסר על תנאי, קנס והתחייבות לפי שיקול דעת בית המשפט.

דיון והכרעה:

בקביעת מתחם העונש ההולם, בהתאם לעקרון ההלימה, יש להתחשב בערך החברתי שנפגע ובמידת

הפגיעה בו, מדיניות הענישה הנוהגת ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה. החזקת הסכין כשלעצמה היא זו היוצרת את הסיכון וזאת עקב השימוש הפוטנציאלי הגלום בה והסיכון הרב שטמון בחובו, על אחת כמה וכמה כשמדובר בעבירה אשר בוצעה בתוככי בית הכלא.

מדיניות הענישה הנהוגה בגין עבירות של החזקת סכין בכלל היא מחמירה:

א. בע"פ (מחוזי נצרת) 7418-12-12 דוד אלפסי נגד מדינת ישראל (ניתן ביום 5.2.13),המערער הורשע, בעבירה של החזקת סכין למטרה לא כשירה, וזאת לאחר שברכבו נמצאה סכין מתחת לכיסא הנהג והוא לא הוכיח כי החזיקה למטרה כשירה. בית המשפט השלום גזר על המערער 5 חודשי מאסר, מתוכם 2 חודשים מאסר בפועל וקבע כי המערער ירצה אותם בדרך של עבודות שירות, זאת לאחר שקבע כי מתחם ענישה נע בין מאסר על תנאי עד 12 חודשי מאסר בפועל. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור וקבע :

"באשר למתחם העונש ההולם אנו סבורים כי כאשר בית המשפט בוחן את נסיבות העבירה מתוך מטרה לקבוע את המתחם עליו ליתן דעתו לכך שגם במקרה של החזקת סכין קיימות נסיבות שונות ומגוונות אשר יש להבחין ביניהן. כך למשל למתחם בעבירה של נשיאת סכין על גופו של אדם שונה מהמתחם של נשיאת סכין בתוך רכב כאשר גם להחזקת סכין בתוך רכב יתכנו וריאציות שונות.

בנוגע למתחם העונש ההולם בנסיבות העבירה שבפנינו שהסכין לא הוחזקה על גופו של המערער אנו סבורים כי המתחם ההולם בין מאסר על תנאי ל- 9 חודשי מאסר בפועל. ".

ב. ת"פ 9832-04-09 (שלום טבריה) מדינת ישראל נ' סעודי – הנאשם הורשע בהחזקת סכין בהיותו אסיר. בית המשפט הטיל עליו מאסר של 10 חודשים, מהם 5 חודשים בפועל והיתרה על תנאי למשך 3 שנים.

ג. ת"פ 19660-11-09 (שלום טבריה) מדינת ישראל נ' עלי אשעל- הנאשם הורשע בהחזקת סכין בהיותו אסיר. בית המשפט הטיל עליו מאסר של 8 חודשים, מהם 4 חודשים בפועל והיתרה על תנאי למשך 3 שנים.

מצאתי לקבוע כי מתחם העונש ההולם בגין החזקת סכין בין כותלי בית הסוהר נע בין חודש מאסר בפועל ועד מאסר בפועל של עד 12 חודשים.

נסיבות הקשורות בביצוע העבירה:

  1. בהתאם לסעיף 40 ט' לחוק העונשין, יש ליתן את הדעת לשיקולים הבאים:
  2. התכנון שקדם לביצוע העבירות; מכתב האישום, עולה כי מדובר בסכין מאולתרת.

ב. הנזק שנגרם מביצוע העבירות- עבירה של החזקת סכין שלא למטרה כשרה בכלא טומנת בחובה סיכון להתפתחות אלימה בין האסירים תוך פגיעות בגוף.

נסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה:

בהתאם לסעיף 40 יא לחוק העונשין, בגזירת העונש המתאים לנאשם, בגדרי מתחם העונש ההולם, יש להתחשב בנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה. במסגרת זו נתתי דעתי לשיקולים הבאים:

א.         נסיבותיו האישיות של הנאשם ומצבו הבריאותי. הנאשם נישא ע"י שני אנשי שב"ס אשר נשאו אותו לאולם הדיונים.

ב.         נטילת האחריות של הנאשם על מעשיו.

ג.        עברו הפלילי של הנאשם - עיון בגיליון הרשעותיו הקודמות מלמד, כי לחובתו עבר פלילי מכביד, אשר כולל עבירות בגין חברות בהתארגנות בלתי חוקית, החזקת נשק. הנאשם מרצה עונש מאסר עולם מיום 22.1.2006.

נתתי דעתי לנזק המלך אשר נחסך בסיום הליך זה. הבאתו של הנאשם לבית המשפט חייבה הערכות מיוחדת, הן בשל היותו שפוט לתקופה של מאסר עולם והן בשל מצבו הבריאותי הקשה.

לאחר ששמעתי את טיעוני ב"כ המאשימה ואת טיעוני הנאשם, ובהתחשב בנסיבות, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

א. אני מטיל על הנאשם מאסר לתקופה של 9 חודשים, מהם 3 חודשים בפועל והיתרה על תנאי, למשך 3 שנים מהיום, והתנאי שלא יעבור ויורשע על העבירה בה הורשע בכתב אישום זה.

אני מורה כי המאסר אותו הטלתי ירוצה בחופף ובמצטבר למאסר אותו מרצה הנאשם כעת, באופן שהנאשם ירצה חודש במצטבר למאסרו הנוכחי, וחודשיים בחופף למאסר הנוכחי.

ב. הנאשם יחתום על התחייבות להימנע מלעבור עבירה על פי הסעיף בו הורשע למשך 3 שנים החל מהיום. ההתחייבות תהא על סך 1,000 ש"ח או 10 ימי מאסר תמורתו; אם לא יחתום ייאסר למשך 7 ימים.

השמדת המוצגים בחלוף מועד הערעור.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בנצרת תוך 45 יום.<#9#>

ניתנה והודעה היום י"ז אדר תשע"ד, 17/02/2014 במעמד הנוכחים.

דורון פורת, שופט
סגן נשיא

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
17/02/2014 הוראה לנאשם 1 להגיש כתב התחייבות להימנע מעבירה דורון פורת צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל סיגל מור
נאשם 1 עלי חסאן (אסיר) תאופיק ג'בארין ג'אודת