טוען...

החלטה

אברהם טל10/12/2013

לפני כב' השופט אברהם טל, סג"נ

העותר

אופיר ג'אן

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

נוכחים:

העותר ובא כוחו עו"ד ציון אמיר

ב"כ המשיב עו"ד אפרת הרוש

פרוטוקול

ב"כ העותר: חוזר על העתירה שהגיש העותר בעצמו.

ב"כ המשיב: מגישה כתב תשובה.

ב"כ העותר: עיינתי בכתב התשובה. יש תחושה שמישהו לא נתן את הדעת מספיק לעניין של העותר, העותר הגיע לכלא בסיפור טרגי של תאונת דרכים, הוא לא עבריין, ילד טוב, קרה מה שקרה, נסע על טרקטורון והמנוחה נהרגה, זה הביא אותו לכך שבימ"ש הרשיע אותו ונשלח לשש שנות מאסר בגין צעיר, אני הצטרפתי לערעור שלו בבימ"ש עליון והעליון הקל בעונשו והוריד מ- 6 ל- 4 שנים, מהרגע הראשון שהוא הגיע לכלא הוא מתנהל כפי שהיה לפני כן אזרח הגון, בן אדם טוב, ישר ונורמטיבי. הוא התחיל לעבוד מהרגע הראשון במגן משך כשנה וחצי עד זמן קצר לאחר שבימ"ש עליון הקל בעונשו, כך שהוא היה מהרגע הראשון במסגרות וכשהגעתי לבימ"ש עליון פניתי לבית הסוהר וביקשתי לדעת איך הוא מתנהג שם כדי להגיש לבימ"ש עליון משהו בעניין שלו והם צירפו מכתב לבימ"ש עליון שמדובר באסיר טוב.

אני אגיד מה הוא עשה במהלך כל התקופה הזו שאומרים שהוא לא היה במסגרת טיפולית. איזה טיפולים צריך כאן? כל דבר צריך להיעשות בשכל טוב וישר. מהיום הראשון הוא היה אסיר עבודה במגן, היה בקורס אדלר להורות בשלט רחוק, היה בשיחות פרטניות עם עו"סית, את הרבע שבר לפני 5 חודשים, השתתף בקבוצות נשים וגברים ומה שביניהם, קבוצת תקשורת, קבוצת מחשבים והורות אדלר.

אני מגיש לעיונו של ביהמ"ש מכתבי תודה על השתתפותו בקבוצה. אנו רואים עותר שבמקום לשבת ולהתנהג כמו קורבן שבגיל צעיר נשלח לכלא לתקופה ארוכה, הוא פועל באחריות רבה. שתי עבירות המשמעת זה יותר אי הבנה, בחודש ספט' האחרון עשה החלפה של שעון בשני כרטיסי טלכרד, זו עבירת משמעת שצריך להתערב בה וזה כל מה שהיה, הוא לא נתן את הדעת, זה היה יותר אי הבנה, כדרכו הוא מיד הודה בדברים וקיבל את עונשו, הם חשבו שש שנים מאסר, עד שנגיע לרבע זה עוד פרק זמן מסוים, בימ"ש הקטין זאת ל- 4 שנים ואז העבירו אותו ממגן, אם היה נשאר במגן לא היתה כל בעיה, העבירו אותו שבוע לאחר מכן ואז אמרתי להם הנה אתה אמור לצאת לחופשות, אתה נמצא במגן שנה וחצי ולכן יתנו לך לצאת והכל יעבור תוך בירוקרטיה של כמה ימים, אחרי שהעבירו אותו לניצן אמרו לי אנחנו צריכים מחדש להכיר אותו. הוא עבר לניצן בנוב', שבוע אחרי פסק הדין. המערכת חייבת להתייחס למכלול של הדברים. מה זאת אומרת אנחנו צריכים להכיר אותך מחדש? הוא היה במגן שנה וחצי. אני צריך כל פעם מחדש לעמוד במבחן, האבסורד הבא יגידו העו"סית שפגשה אותו הלכה לחופשת לידה, החדשה לא מכירה אותו? צריך לעודד את מי שצריך לעודד אותו וצריך לרסן את מי שצריך לרסן אותו, מגיע אסיר מסוגו והוא נענש, ההסתבכות לא רצינית ולא עבירה פלילית מובהקת.

העותר כבר יושב חמישה חודשים מעל הרבע.

ב"כ המשיב: החופשות נבחנו בנוב' ובעוד חודשיים החופשות ייבחנו שוב.

ב"כ העותר: זה המון זמן להמתין אחרי שהוא יושב כבר 20 חודשים.

ב"כ המשיב: מגישה חוות דעת עו"ס לגבי העותר, כל מה שהוא סיפר לפני ועובדה היא שגם העו"ס הקודמת לא המליצה עליו וגם העו"ס הנוכחית.

ב"כ העותר: ההתנגדות היתה כאילו לא הפנים ולא לקח אחריות והוא הגיש ערעור נגד עבירת ההריגה. הורידו שנתיים והסכמתי לחזור בי מהערעור על ההריגה.

ב"כ המשיב: מגישה דו"ח משמעת מספט'. אנו נבחן את עניינו שוב.

ב"כ העותר: לבחון את עניינו בעוד חודשיים זה המון זמן בנסיבות שפירטתי, גם אם תהיה חופשה ראשונה מבוקרת כדי לתת לו טיפת אויר.

החלטה

העותר מרצה 4 שנות מאסר בגין הריגה בתאונת דרכים, תוך נהיגה בקלות ראש, והוא עותר לצאת לחופשות בכלל ולחופשה מיוחדת לרגל השתתפות בבריתה של אחייניתו בפרט.

המשיב מתנגד להוצאת העותר לחופשות וסומך התנגדותו על עמדת גורמי הטיפול לפיה לעת הזו לא ניתן להוציא את העותר לחופשות לאור העמדה שגילה כלפי המעשה נושא מאסרו וכן בשל העובדה שגורמי מקום כליאתו של העותר טרם הספיקו להכיר אותו, שכן עבר לכלא ניצן לפני חודש.

באשר לבקשת העותר להוציאו לחופשה המיוחדת, סומך המשיב התנגדותו על הוראות הפקנ"צ שאינן מאפשרות יציאה לחופשה מיוחדת לרגל בריתה של אחיינית והתנגדות זו מקובלת עלי.

באשר ליציאת העותר לחופשות, טוען ב"כ העותר, ומסתמך על מסמכים שהוצגו בפני, כי העותר השתתף, בקבוצות חינוכיות וטיפוליות ועד לאחרונה לא לקח אחריות מלאה על מעשיו שכן הוא ערער על חלקה של קורבן העבירה בגרימת התאונה.

אמנם הערעור בעניין זה נדחה אך ביהמ"ש העליון הפחית מתקופת מאסרו מ- 6 שנות מאסר ל- 4 שנות מאסר.

המשיב סומך התנגדותו גם על דוחות משמעת שנרשמו לעותר בחודשים יוני וספט' 2013.

לאחר שעיינתי בעתירה, בכתב התשובה, ושמעתי טיעונים מפי ב"כ הצדדים, אני מורה למשיב לבחון את הוצאת העותר לחופשה בחודש ינואר 2014, בחלוף למעלה מ- 3 חודשים מאז אירוע המשמעת האחרון ועל מנת שתהיה למשיב הזדמנות להכיר את העותר במקום מאסרו החדש בכלא ניצן.

ניתנה והודעה היום, א' טבת תשע"ד, 4 דצמבר 2013, במעמד ב"כ הצדדים והעותר.

אברהם טל, שופט

סג"נ

הוקלד על ידי גלית אספני