טוען...

פסק דין שניתנה ע"י צבי פרנקל

צבי פרנקל24/11/2014

לפני: כב' השופט צבי פרנקל

המערער:

סלאח אבו עראר (ת.ז.-026420026)

ע"י ב"כ: עו"ד חן זוהר

-נגד-

המשיב:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ: עו"ד אילנית גדקר אהרוני

פסק דין

1. הוועדה הרפואית לעררים (נפגעי עבודה) בהחלטתה מיום 25.7.13 קבעה למערער דרגת נכות בשיעור של 15% בגין פגיעה מיום 8.9.08.

2. המערער טוען כי הוועדה טעתה כאשר קבעה שלא נמצאו מגבלות וחוסר עצבי המזכים בנכות באשר לצוואר ולעמוד שדרה מותני, עת קבעה בבדיקתה שטווח התנועות הצווארי טוב יותר מאשר הטווח שנמצא ע"י ד"ר אמל חורי -מומחה לכירורגיה אורתופדית אשר מונה מטעם בית המשפט בירושלים בבדיקת המערער בגין התאונה. כמו כן, טוען המערער שטעתה הוועדה כאשר ניכתה את מלוא הנכות הפסיכיאטרית בגין מצב קודם וזאת בניגוד לחוות דעתה של ד"ר רמונה דורסט – מומחית בתחום הפסיכיאטריה שנתמנתה ע"י בית המשפט בירושלים לבדיקת המערער בגין התאונה, אשר הפחיתה רק 10% בגין מצב קודם.

3. ב"כ המשיב טוענת שלא נפל פגם משפטי בהחלטת הוועדה מאחר שחוות דעתו של ד"ר חורי אינה מחייבת אותה, אך בכל זאת היא התייחסה כראוי לחוות הדעת ומצאה ממצאים שונים ולכן המסקנה שונה. באשר לניכוי הנכות הפיסכיאטרית טוענת ב"כ המשיב שבפני ד"ר דורסט לא עמד פרוטוקול הוועדה במסגרת נכות כללית וממילא משנקבעה ע"י ועדה רפואית נכות יש לנכות אותה מהנכות שנקבעה בגין התאונה.

4. הוועדה התכנסה ביום 25.7.13 וכתבה בהחלטתה:

"מבחינה פסיכיאטרית: הוועדה קובעת כי נכותו הכוללת כיום הינה בשיעור 20% לפי סעיף 34(ב)(9) כפי שמתרשמת גם ד"ר דורסט רימונה מ- 22.11.11 הממליצה על נכות בשיעור 20% בגין תסמונת של התקפי חרדה והפרעה PTSD חלקית. הוועדה עיינה בפרוטוקול ועדה רפואית בנכות כללית מ-20.11.06 לפיו נקבעה לו נכות בשיעור 20% לפ סעיף 34(ג) בגין הפרעת פאניקה לכן הוועדהקובעת כי לא נותרה נכות נפשית הקשורה לתאונה הנידונה כפי שכתוב גם ד"ר שליו ב- 15.2.09 ומדובר בהחמרה זמנית וחולפת.

מבחינה אורתופדית ערר התובע מופנה לחוו"ד ד"ר חורי מ-23.2.11 אשר קבע נכות בשיעור 10% לפי סעיף 35(1)(ב) בגין כתף שמאל וכן נקבע גם בוועדה מדרג I ולכן משאירה על כנה את החלטת הוועדה מדרג I בבחינת ע"ש צווארי ומותני הוועדה קובעת כי לא נמצאו מגבלות תנועה או חסר עצבי המקנים אחוזי נכות, טווח התנועות הצווארי טוב יותר מאשר שנמצאו ע"י ד"ר חורי ולכן הוועדה אינה מקבלת את חוו"ד של ד"ר חורי. באשר לצוואר הוועדה משאירה על כנה את הנכויות הזמניות כפי שנקבעו בוועדה מדרג I."

5. ד"ר חורי, מומחה לכירורגיה אורתופדית כתב בחוות דעתו מיום 23.2.11 :-

"בבדיקה: בעת בדיקתו, טווחי התנועות הצוואריות היו פחות מאלה שהפקתי בעודו מוסח דעת מעניין הבדיקה ובמהלך הבדיקה הקלינית.

מתהלך היטב.

כולל קצות אצבעות ועקבים.

מראה גופו סימטרי ללא הגבלה הנראית לעין.

ע"ש לאורכו ללא סימני חבלה או דיפורמציה.

ע"ש צווארי: טווח סנטר לחזה. יישור °60. הטיה לימין °50 ולשמאל °60. רוטציה לימין °60 ולשמאל °70.

ע"ש מותני: כיפוף °90. מבחן שוברט מראה התארכות של 1/2 7 ס"מ. מרחק אצבעות מהרצפה בעת כיפוף הגב עם ברכיים מיושרות הינו 20 ס"מ. הטיות לימין ולשמאל °30. רוטציות זהות וסימטריות."

6. ד"ר רמונה דורסט, מומחית לפסכיאטריה כתבה בחוות דעתה מיום 22.11.11 :-

"נכותו הנפשית של סאלח בגין התסמונת של התקפי חרדה וההפרעה הפוסט טראומתית החלקית ולאור הנתון שמסר שהפסיק לעבוד ולתפקד היא להערכתי בשיעור של 20%, ממנה יש לייחס מחצית לתאונה ומחצית למצב קודם כפי שתואר לאורך חוות הדעת, ולהכיר לסאלח אבו עראר בנכות נפשית צמיתה הקשורה בתאונה בשיעור של 10% - בהתאמה לסעיף 34 (ב) לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז – 1956."

7. לאחר שבחנתי את טענות הצדדים הגעתי למסקנה שעל הוועדה היה לפרט מהם טווחי התנועות בצוואר של המערער, לא ניתן להסתפק במשפט: "טוב יותר מאשר שנמצאו ע"י ד"ר חורי". מדובר בחוות דעת וככל שהוועדה מבקשת לסטות מהאמור בה עליה לציין את טווח התנועות שהיא מצאה על מנת שאפשר יהיה להשוות את מסקנתה לאמור בחוות הדעת ולתחקות אחר הלך מחשבתה.

8. באשר לנכות הפסיכיאטרית- הוועדה הסכימה עם המסקנה של ד"ר דורסט, אולם, הפחיתה אחוזי נכות שהוענקו למערער על ידי ועדה בנכות כללית משנת 2006. הוועדה לא יכולה היתה להתעלם מאותה נכות שהוענקה על ידי ועדה קודמת לפני התאונה הנידונה, על כן אני לא מוצא פגם בהחלטתה.

9. סופו של דבר, עניינו של המערער יוחזר אל הועדה על מנת שתפרט את ההגבלות באזור הצוואר ואת טווחי התנועות, ככל שהוועדה מבקשת לסטות מחוות הדעת של ד"ר חורי עליה לנמק זאת. המערער וב"כ יוזמנו להופיע בפני הוועדה ויוכלו לטעון טענותיהם בעניין זה. החלטת הוועדה תהיה מפורטת ומנומקת.

10. מאחר שהערעור התקבל בחלקו ובחלקו האחר נדחה, כל צד יישא בהוצאותיו.

11. ניתן להגיש בקשת רשות ערעור תוך 30 יום לנשיא בית הדין הארצי לעבודה, לסגניתו או לשופט שהתמנה לכך ע"י הנשיאה.

ניתן היום, ב' כסלו תשע"ה, (24 נובמבר 2014), בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
24/11/2014 פסק דין שניתנה ע"י צבי פרנקל צבי פרנקל צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 סלאח אבו עראר אשרף שייח יוסף
משיב 1 המוסד לביטוח לאומי אלי בלום