טוען...

החלטה מתאריך 11/06/14 שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט11/06/2014

לפני כב' השופטת מיכל ברנט

העותר

ראובן מושיא

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

<#1#>

נוכחים:

העותר וב"כ עו"ד עטור דליה (סנגוריה ציבורית)

ב"כ המשיב עו"ד מוזי יצחקי

פרוטוקול

ב"כ העותר:

חוזרת על האמור בעתירות.

קיבלנו את תשובות המשיב.

<#5#>

החלטה

אני מאחדת את העתירות.

<#4#>

ניתנה והודעה היום י"ב סיוון תשע"ד, 10/06/2014 במעמד ב"כ הצדדים.

מיכל ברנט, שופטת

ב"כ העותר:

לגבי עתירה שעניינה מזון מהדרין- במקרה זה העותר שהה באגף דתי. מוזר לי שרב היחידה אומר שהתנהגות העותר לא הולמת אדם דתי. מציגה תעודות המוכיחות את התנהגותו של העותר.

רב היחידה צירף סיכום פגיעה מיום 16.2.2014, וכותב במפורש שהעותר הועבר לאגף אסירי עבודה על רקע תלונותיו הכרוניות כי לא מטופל כראוי.

ב"כ המשיב:

אחד מהתנאים הבסיסיים כדי לקבל מנת בד"צ בשב"ס, זה לא לאכול מהאוכל המוגש במסגרת האגף. אני מגיש מזכרים ותיעוד יומנים מהאגף שהעותר לוקח את האוכל המוגש לכלל האסירים, עם זאת, הוא מסרב לחתום על קבלת האוכל. זה תנאי ראשון בין שווים להיות זכאי לקבלת מנות מהדרין.

ב"כ העותר:

טענת העותר שזה נעשה מחוסר ברירה, כי אין לו מה לאכול. יש לו את האוכל הדיאטטי שלו, והוא הגיש בקשות לכך.

הסברו של העותר לאי חתימתו על קבלת האוכל, מאחר והאוכל הוא לא אוכל דיאטטי, אז הוא סירב לחתום. אמנם האוכל מבושל במים, אך הוא מלא בתבלינים.

אושרה לעותר דיאטה רמה ב', ללא שומנים, מבושל במים וללא תבלינים. טענת העותר שהאוכל שמגיע אליו הוא מתובלן.

מציגה את מכתב הרב מיום 16.2.14 שבגלל קיטוריו של העותר ומכך שמגיש עתירות הוא לא מתאים לאווירת האגף, אך התנהגותו הייתה טובה. עולה מתגובת הרב שהעותר הועבר לאגף אחר, כי קיטר והעז להעביר ביקורת.

אמנם העותר הגיש עתירות רבות, אך בעתירות שהגיש נמצא שהעותר צודק בעתירותיו.

לגבי העתירה של הטיפול הרפואי- העותר מתלונן מעל שנה וחודשיים על כאבים ורק עתה החלו לבדוק זאת. ב-4.2.2014 בוצע לעותר בדיקת גסטרו שנמצאה תקינה, אך המלצת הרופא הייתה לשקול בדיקות אולטרא-סאונד וסי.טי. בנוסף טרם בוצעה קולונסקופיה.

לפני שבוצעה בדיקת הגסטרוסקופיה אמר המשיב כי הוא צפוי לעבור בדיקת קולונסקופיה, וביום 26.11.13 בהחלטה של כב' השופטת נגה אהד היא ציינה בהחלטתה שבכתב התשובה נמסר ע"י המשיב שהעותר מקבל טיפול ומועמד לגסטרוסקופיה וקולונסקופיה והמועד אף נמסר לבית המשפט. עד היום טרם בוצעה הבדיקה.

ב"כ המשיב:

לעניין הבדיקה הרפואית- מציג מסמכים של התיק הרפואי.

ב"כ העותר:

לגבי עתירה של התעסוקה- כאבי הרגליים וגב, בבדיקת מיפוי עצמות נמצא לעותר עקמת גבית וקליטת יתר בכפות הרגליים שיכולים להתאים לעומס פיזי. זו הסיבה כנראה שהעותר לא מסוגל לעבוד.

ב"כ המשיב:

העותר לא עובד כי נפלט ממספר מקומות עבודה.

<#3#>

החלטה

העותר הגיש מספר עתירות.

עתירה 38303-11-13 הינה לקבלת מזון דיאטטי, באשר לטענתו סובל הוא מכאבי בטן עזים, הקאות ובחילות; עתירה נוספת 38308-11-13 הינה לקבלת אוכל דיאטטי בכשרות בד"צ, לאחר שלטענתו הוא נמצא מזה כ-20 חודשים נכון לחודש נובמבר 2013 באגף תורני; עתירה 12494-10-13 עניינה הפנייה לטיפול רפואי, לאחר שבחודש נובמבר 2013 היה מועמד לגסטרוסקופיה וקולונסקופיה; עתירה 48704-12-13 הינה לעריכת בדיקות דם כלליות, בדיקת צואה ומפגש עם דיאטטנית להכנת תוכנית מותאמת אישית; עתירה 38297-11-13 עניינה פינוי לבית החולים בעקבות כאבי בטן במצבו הרפואי; עתירה 45665-01-14 עניינה התנכלות ותנאי מחייה לאחר שהעותר הועבר לטענתו מהאגף הדתי בשל ריבוי עתירות. העברה בוצעה לאגף אסירי עבודה והוא אינו מועסק שם.

העותר נידון לתקופת מאסר של שנתיים וחצי בגין ביצוע עבירות של הפרת הוראה חוקית, סחיטה באיומים, סחיטה בכוח, פציעה כשהעבריין מזוין ופציעה והחל לרצות מאסרו בחודש דצמבר 2012.

לטענת המשיב לעתירות, מראיון אשר נערך לעותר עם רב היחידה בחודש נובמבר 2013, עלה כי העותר מבקש אוכל כשר למהדרין בשל העובדה כי אינו חש בטוב, ולמעשה מבקש לקבל מזון דיאטטי מבלי להבחין בין רמת הכשרות בבית הסוהר לרמת הכשרות של מנות המהדרין.

ביום 4.8.2013 רואין העותר ע"י רב היחידה, לאחר שחלה הידרדרות ברמת תפקודו במסגרת האגף התורני בו הוצב, אשר הובילה להעברתו מן האגף התורני בשל חוסר התאמה.

תלונת העותר על העברתו מן האגף התורני- דינה להידחות.

עפ"י מכתב שהוגש לי ואשר חתום ע"י רב בית סוהר רימונים וסגן מפקד בית סוהר רימונים, עולה כי העותר אינו מתאים להיות משולב באגף, באשר באגף זה עוסקים בלימוד תורה ותהליכים טיפוליים ובשינוי דפוסי התנהגות. העותר מרבה להתלונן, וכלשון כב' הרב מדובר בתלונות כרוניות הפוגעות באווירה החיובית והחיונית לאגף התורני, התנהלות אשר אינה מתאימה לצביון האגף.

נחה דעתי כי החלטת המשיב סבירה, ואין מקום להתערב בניהול אגפי הכלא שעה שמי שמופקד על שילוב באגף התורני סבור כי העותר אינו מתאים להיות משולב בו.

כמו כן יש לציין כי הוגש לעיוני מסמך נוסף ולפיו העותר שובץ כמשגיח כשרות במטבח הסגל ודיבר בצורה לא ראויה כלפי אחראי על מטבח, תוך איום כי אם תהיה פנייה אליו הוא יציף את אחראי המטבח בבג"צים.

באשר לעתירה הנוגעת לתנאי מחייתו של העותר- העותר אינו מועסק לאחר שנפלט ממספר מקומות עבודה, הוא מוחזק בתא ללא עישון ותלונתו כי באגף בו הוא שוהה ובתאו צופים בטלוויזיה בשישי ובשבת, למעשה הינה אשר באם תתקבל תפגע באסירים אחרים.

ב"כ המשיב ציין כי באפשרותו של העותר להגיש בקשה לעבור לבית סוהר אחר ולהשתלב באגף תורני, אלא שהעותר מסרב לעשות כן ולפיכך אין לו להלין אלא על עצמו.

באשר לטיפול הרפואי- העותר טוען כי הוא סובל מהקאות בלתי פוסקות, כאבי גב ורגליים ואינו מטופל כראוי.

ב"כ המשיב טען כי תלונותיו של העותר הועברו לרופא המחוז, העותר עבר בירור מקיף, בדיקות דם וגסטרוסקופיה אשר נמצאו תקינות ולפנים משורת הדין קיבל דיאטה ברמה ב', משמע אוכל מבושל במים ללא שומנים, ואף שלא היה צורך רפואי בכך.

באשר לתלונותיו על הקאות- לא נמצא תיעוד לכך גם לא ממרכז החינוך ולא משותפיו לתא. יחד עם זאת, בעתירה קודמת שנדונה הצהיר המשיב כי העותר עתיד לעבור בדיקת קולונוסקופיה וזאת טרם נעשתה. בנסיבות אלה, הנני מורה למשיב לקבוע לעותר תור לבדיקת קולונוסקופיה בהקדם האפשרי.

באשר לכאבי הגב והרגליים- בבירור שנערך בבית החולים לניאדו, נמצא כי העותר סובל מעקמת. עפ"י מכתב של רופא שב"ס שהוגש, לא ניתן לטפל בעקמת אלא באמצעות תרגול עצמי לחיזוק שרירי הגב וטיפול זה צריך להתבצע ע"י העותר עצמו בהתאם להנחיות שיקבל.

בבדיקת מיפוי עצמות שנערכה לעותר התברר כי קיימת קליטת יתר בכפות הרגליים בשל עומס פיזי, ככל הנראה. איני מבינה משמעות קליטת היתר והאם קיים טיפול אשר יכול למנוע הכאבים בשל אלה.

רופא היחידה מתבקש ליתן התייחסותו לממצא הנ"ל, אם ניתן לטפל בו וכיצד וזאת תוך 10 ימים מהיום.

בכפוף לאמור, העתירות נדחות.

<#2#>

ניתנה והודעה היום י"ב סיוון תשע"ד, 10/06/2014 במעמד ב"כ הצדדים.

מיכל ברנט, שופטת