טוען...

החלטה שניתנה ע"י עדי במביליה-אינשטיין

עדי במביליה-אינשטיין29/03/2020

בפני

סגנית הנשיא, כב' השופטת עדי במביליה – אינשטיין

מבקש

עאמר אחמד

נגד

המשיבים

מדינת ישראל – המרכז לגביית קנסות

החלטה

לפניי בקשה לביטול פקודת מאסר-חלף-קנס שהוצאה ביום 6.8.19, לאחר שהמבקש לא שילם קנס ע"ס 3,000 ₪ שהוטל עליו בגזר הדין מיום 7.9.16. סכום החוב נכון להיום עומד על 5,375 ₪.

טיעוני הצדדים:

  1. המבקש, בבקשתו בכתב, עתר לעיכוב או לביטול פקודת המאסר חלף קנס וטען כי בתאריך 11.11.19 הגיש בקשה למתן צו לפליחת הליכי שיקום כלכלי לפי חוק חדלות פירעון הנמצאת בטיפול ובשלב מתן החלטה. בנוסף טען כי פנה למרכז לגביית קנסות בבקשה לעכב פקודת המאסר אך טרם נענה. משכך, פנה לבית המשפט לעכב את פקודת המאסר, שכן למבקש אין ולא היתה כל כוונה זדונית להתחמק מתשלום החוב, אך אין ביכולתו לשלמו בבת אחת. נטען כי המבקש נשוי ואב לילדים הסמוכים לשולחנו, אשתו עקרת בית והם חיים מגמלת הבטחת הכנסה מהמל"ל. נטען כי מאסר יגרום למבקש ולמשפחתו עוול והפסדים שלא ניתן לתקנם. בדיון מיום 26.2.20 הסביר הסנגור כי המבקש אינו מתחמק מתשלום החוב, אלא מבצע עבודות שירות ומצוי במצב כלכלי קשה ובחדלות פרעון. ב"כ המבקש עתר למתן ארכה של 20 ימים כדי לגייס את סכום הקנס וביקש לבטל את ריבית הפיגורים.

  1. ב"כ המשיבים, בטיעוניה בכתב ובעת הדיון מיום 26.2.20, התנגדה לעיכוב/ביטול פקודת המאסר ולביטול ריבית הפיגורים. לדבריה החוב עומד על 5,375 ₪ כשהקנס המקורי הנו 3000 ₪ או 30 ימי מאסר תחתיו. נטען כי היה למבקש זמן רב לשלם את חובו והוא לא עשה כן. הוסבר כי מדובר בתיק אחד מבין 19 תיקים הפתוחים כנגד המבקש במרכז מבלי שהוא משלם דבר, כאשר שורה של סנקציות שננקטו כנגדו, העלו חרס, ולכן ניתנה התראה טרם הפעלת פקודת מאסר ומשזו לא הביאה לתשלום החוב, הועברה פקודת מאסר לביצוע. נטען כי אין לקבל סיבה לעיכוב הפקודה בשל הגשת בקשה לחדלות פירעון שכן הליך החדל"פ עד כה לא החל ואין צו בשל אותו הליך. מעבר לכך, היו למבקש 3 שנים לשלם את הקנס הפלילי, ורק עם הפעלת פקודת מאסר הגיש את הבקשה לחדל"פ, נתון המעיד על חוסר תום לב, ולא ראוי שהליך חדל"פ שטרם החל, יהווה מחסה מן הדין הפלילי, נוכח האינטרס הציבורי בקיום גזרי דין ובאכיפת פסקי דין חלוטים. נטען כי עיכוב ביצוע ינתן רק בנסיבות חריגות ובמתן הסעד יש לשקול גם את שאלת תום הלב של המבקש.

בית המשפט הופנה לבש"פ 4919/14 ולבש"פ 9098/15.

דיון והכרעה:

  1. המבקש הורשע בעבירת ריבוי נישואין, בהתאם לסעיף 176 לחוק העונשין.
  2. בתאריך 7.9.16 נגזר דינו של המבקש לששה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר מותנה, קנס בסך 3,000 ₪ או 30 ימי מאסר תמורתו והתחייבות.

בגזר הדין התחשב בית המשפט במבקש ובמצבו הכלכלי וקבע כי הקנס יחולק ל-3 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים, תשלום ראשון בתוך 30 ימים ממועד גזר הדין (כלומר, לא יאוחר מיום 7.10.16), כאשר במידה ותשלום כלשהו לא ישולם במועדו, תעמוד יתרת הקנס כולה לפירעון מידי. מועד תחילת ריצוי המאסר בעבודות השירות נקבע ליום 18.12.16.

  1. מאז מועד גזר הדין, 7.9.16, ועד היום, לאורך למעלה משלוש וחצי שנים, לא שילם המבקש דבר.
  2. מתגובת המרכז עולה כי יתרת החוב לסילוק (קנס מקורי בצירוף ריבית פיגורים והוצאות גבייה) עומדת על סכום של 5,375 ₪.

  1. המרכז לגביית קנסות הסביר כי כנגד המבקש פתוחים במרכז 19 תיקי חוב, שהנוכחי הנו אחד מהם. בכל התיקים הנאשם לא שילם את חובו.
  2. המרכז לגביית קנסות הביא בפני בית המשפט את הפעולות שננקטו עד כה כנגד המבקש למטרת אכיפת תשלום הקנס:
  • משחלף המועד האחרון לתשלום הקנס, 29.12.16, והקנס לא שולם, העבירה מזכירות בית המשפט את הקנס לגבייה באמצעות המרכז, והקנס הפך לחוב.
  • באותו שלב, הוקפאו ההליכים בתיקים הפתוחים במרכז לפי צו כינוס מיום 3.5.15. בתאריך 13.2.17 בוטל צו הכינוס עקב דחיית הבקשה והליכי הגבייה חודשו.
  • נשלחו למבקש שלוש דרישות תשלום מיום 27.4.17, מיום 13.8.17 ומיום 16.3.18 (הוצג אישור מסירה).
  • בתאריך 20.6.18 הוטל עיקול על רכב המבקש.
  • בתאריך 8.10.18 הוטלו עיקולי צד ג' בנק.
  • בתאריך 21.1.19 הוטל עיקול משכורת.
  • בתאריך 20.3.19 נשלחה התראה טרם הפעלת פקודת מאסר, אשר נמסרה לבן משפחה שסירב לחתום עליה ביום 26.5.19. מדובר במסירה כדין. במסמך זה, הנושא כותרת "הודעה בטרם הוצאת פקודת מאסר חלף קנס" נרשם: "למניעת הוצאת פקודת מאסר נגדך שלם או הסדר את חובך תוך 20 יום מיום מסירת הודעה זו".
  1. היות שהמבקש לא שילם את הקנס במועדים הקבועים בגזר הדין, ואף לא הסדיר חובו מול המשיבים, למרות הסנקציות האמורות, בתאריך 16.7.19 הופקה פקודת מאסר, נחתמה ביום 6.8.19 ע"י כבוד הנשיא דורון פורת ובתאריך 9.12.19 הועברה למשטרת ישראל לביצוע.

  1. כעולה מפרוטוקול ישיבת יום 26.2.20, במסגרת ההליך הנוכחי, עתר המבקש למתן 20 ימים נוספים להסדרת החוב. בית המשפט נעתר לבקשתו ונתן בידי המבקש הזדמנות נוספת לשלם חובו, תוך צמצום ריבית הפיגורים ויצירת שיהוי במימוש פקודת המאסר, אולם המבקש לא שילם דבר ואף לא דיווח לבית המשפט על סיבת מחדליו.
  2. עלתה טענה בדבר פתיחת הליך חדלות פירעון כעילה לעיכוב פקודת המאסר חלף קנס.

דין הטענה להידחות.

ראשית, לפי טיעוני הצדדים, אין תיק חדלות פרעון בבית המשפט ועדיין לא ניתן צו פתיחת הליכי חדלות פירעון המעכב את הליכי הגביה נגדו.

שנית, ביחס לסיכויי הבקשה, בשנת 2017 כבר בוטל צו כינוס עקב דחיית בקשה לפש"ר.

מעבר לכך, כעולה מן החומר שהוגש מטעם המבקש, בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון הוגשה בנובמבר 2019, כשלוש שנים לאחר המועד הקבוע בגזר הדין לתשלום הקנס, ובעיצומם של הליכים לביצוע פקודת המאסר - שהופקה ביום 16.7.19, נחתמה ביום 6.8.19 והועברה לביצוע משטרת ישראל ביום 9.12.19.

העובדה שלאורך שנים לא שילם המבקש דבר ולא פנה בניסיון להסדיר חובו במרכז, בשילוב עם עיתוי הגשת בקשתו לפתיחת הליך החדל"פ, בעיצומם של הליכי מימוש פקודת מאסר, מעלים חשש כי מטרת המבקש בהליך החדל"פ להקפיא שוב את הליכי הגבייה ובכך לאפשר למבקש לחמוק מתשלום החוב.

  1. אין מדובר במי שעברו נקי וזוהי לו מעידה יחידה, המצדיקה התחשבות יתרה ומשקפת שיתוף פעולה עם גורמי האכיפה. כעולה מגזר הדין, לנאשם ארבע הרשעות קודמות בעבירות מס, איומים ותכנון ובניה. בעבר ריצה מאסר למשך 15 חודשים וכעולה מטיעוני ב"כ המבקש מרצה המבקש בימים אלו מאסר בעבודות שירות בתיק אחר נוסף. מתגובת המרכז לגביית קנסות עולה כי בחמישה תיקים פליליים (לרבות תעבורה) הוטלו על המבקש עונשי קנס שטרם שולמו.

המבקש חומק מתשלומי חוב באופן סדרתי, כעולה מ-19 מוקדי החוב שפירט המרכז בתגובתו.

  1. הנני ערה לנסיבותיו האישיות של המבקש, כפי שנטענו ע"י סנגורו: הנאשם נשוי, אב לארבעה, מקבל קצבת מל"ל ובעל קושי כלכלי.
  2. אשקול את חיוניות המאסר דווקא בעת חירום זו, בקשר עם הצורך בהפחתת הצפיפות בבתי הסוהר כחלק ממזעור פוטנציאל ההידבקות.

  1. משחלפו שלוש וחצי שנים ממועד גזר הדין ולמעלה משבעה חודשים ממועד הוצאת פקודת המאסר חלף קנס, במהלם לא שילם המבקש דבר, למרות ההזדמנויות שניתנו בידו לעשות כן ולמרות סנקציות מקדימות שננקטו ע"י המרכז, סבורני כי אין מנוס ממימוש פקודת המאסר.

יחד עם זאת, לפנים משורת הדין, נוכח תקופת החירום בה אנו מצויים, אתן בידי המבקש אפשרות אחרונה לתשלום סכום של 3300 ₪ בתוך 30 ימים מהיום. ככל שיעשה כן, תבוטל פקודת המאסר ויבוטלו יתרת ריבית הפיגורים ויתרת הוצאות הגביה בגין החוב נשוא תיק זה.

הנני מורה על הפעלת פקודת המאסר, ללא צורך בהחלטה שיפוטית נוספת, היה והמבקש לא ישלם סך של 3,300 ₪ בתוך 30 ימים מהיום.

המזכירות תמציא החלטתי לצדדים ותתעד בתיק.

ניתנה היום, ד' ניסן תש"פ, 29 מרץ 2020, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
29/03/2020 החלטה שניתנה ע"י עדי במביליה-אינשטיין עדי במביליה-אינשטיין צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל מירית שטרן
נאשם 1 עאמר אחמד חליל עאוני