טוען...

הוראה למשיב 1 להגיש אישור פקס

רון שפירא09/03/2014

בפני

כב' השופט רון שפירא, סגן נשיא

העותר

מוחמד בכרי (אסיר), ת"ז 028150423

נגד

המשיבים

1. שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר

2. מדינת ישראל

פסק דין

בפני עתירת אסיר, המרצה כעת את מאסרו בכלא כרמל, ושעניינה בבקשתו לחזור למסלול טיפולי בכלא חרמון.

יצוין כי העותר היה כלוא בעבר בכלא חרמון והועבר לכלא כרמל לפני כארבעה חודשים. עילת העברתו הייתה התנהלות אלימה אשר הובילה את גורמי הטיפול להגיע למסקנה כי התנהגותו האלימה פוגעת ומפריעה לכלל האסירים המצויים בתכנית הטיפולית. העותר אינו תוקף כעת את ההחלטה שהתקבלה בעבר להרחיקו מכלא חרמון ולהעבירו לכלא כרמל. בקשתו היא לחזור למסלול הטיפולי ממנו הורחק. עם זאת, מאחר והעותר אינו מיוצג ויתכן שלא הבהיר את טענותיו כראוי, החלטתי להתייחס הן להרחקתו בעבר מכלא חרמון והן לבקשתו הנוכחית.

בטרם אתייחס לעתירה לגופם של דברים נזכיר את הכלל כי לאסיר אין זכות לבחור את מקום כליאתו. שיבוץ אסירים בבתי הכלא נתון לסמכות שב"ס שהחלטותיו מתקבלות משורה של שיקולים מקצועיים הקשורים הן באסיר עצמו והן בנושאים כלל מערכתיים. רק במקרים חריגים מתערב בית משפט בהחלטה לשבץ אסיר המתקן כליאה זה או אחר.

ככל שהדבר נוגע להרחקתו בעבר מכלא חרמון - מדובר בעתירה שהוגשה בשיהוי של 4 חודשים. מעבר לאמור, מעיון בהחלטה עולה כי ההחלטה התקבלה משיקולים מקצועיים. השיקולים המקצועיים מתיישבים גם עם חומר חסוי שעניינו במעורבות העותר באירועים אלימים ובכוונות לבצע עבירות אלימות. לא ארחיב מעבר לאמור, מטעמים מובנים, אומר רק כי די במיידעים כדי לבסס את התשתית להחלטת הגורמים הטיפוליים. מכאן שלא נפל פגם בהחלטה שהתקבלה בעבר להרחיק את העותר מכלא חרמון ולהעבירו לכלא כרמל.

ככל שהדבר נוגע לבקשתו לעבור כעת חזרה לכלא חרמון – מתגובת שב"ס עולה כי העותר לא פנה בבקשה מתאימה לוועדת העברות, זאת על אף שזכותו לפנות בבקשה מתאימה. צוין כי אם יפנה בבקשה מתאימה תישקל בקשתו ע"י הוועדה. אלא שלעת הזו לא מיצה העותר את ההליך המנהלי ובקשה לא נבחנה כנדרש.

בהתאם, אני מורה על דחיית העתירה, כפי שהוגשה. העותר יפנה לוועדת העברות כדי שבקשתו תיבחן בהתאם לנהלים והפקודות. לאחר קבלת החלטת ועדת העברות, וככל שתידחה בקשתו, יוכל העותר לפנות שוב בעתירה מתאימה לבית המשפט.

אבהיר, למען הסר ספק, כי ככל שהדבר נוגע לבקשה שתוגש לוועדת העברות בית משפט זה אינו מביע כל עמדה. הוועדה תבחן את בקשתו בהתאם למקובל ותיתן את החלטתה לפי מיטב שיקול דעתה.

בסיכומו של דבר, ובכפוף לשמירה על זכותו של העותר לפנות לוועדת העברות כדי שתבחן את בקשתו, העתירה נדחית.

המזכירות תשלח החלטה לב"כ הצדדים וכן לעותר באמצעות מח' האסיר בשב"ס.

ניתן היום, ז' אדר ב תשע"ד, 09 מרץ 2014, בהעדר הצדדים.

שפירא 054004569

ר' שפירא, ס. נשיא

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
25/02/2014 הוראה למשיב 1 להגיש אישור פקס רון שפירא צפייה
09/03/2014 הוראה למשיב 1 להגיש אישור פקס רון שפירא צפייה