טוען...

פסק דין שניתנה ע"י גלית אוסי שרעבי

גלית אוסי שרעבי12/04/2015

בפני

כב' השופטת גלית אוסי שרעבי

תובעת

הראל חברה לביטוח בע"מ

נגד

נתבעים

1.יורם יפת

2.ש. שלמה רכב בע"מ

פסק דין

לפני תביעת שיבוב ע"ס 61,808 ₪ בגין תגמולי ביטוח ששילמה התובעת למבוטחה עקב נזקי רכב שנגרמו בתאונה מיום 06/08/13.

מדובר בתאונה שהתרחשה בצומת מרומזר, שעה שנהג התובעת נסע ישר, בעוד נהג הנתבעים פנה שמאלה. כל אחד מהנהגים טען כי חצה את הצומת לאור מופע אור ירוק ברמזור המורה בכיוון נסיעתו.

ב"כ הצדדים הסכימו כי פסק הדין יינתן על בסיס כתבי הטענות ונספחיהם, מסמכי תיק המשטרה כפי שהוגשו לתיק בית המשפט, מוצגים וסיכומי הצדדים.

לאחר שעיינתי במסמכים האמורים, אני מקבלת את גרסת התובעת באשר לאופן התרחשות התאונה, מהנימוקים שלהלן:

א. הודעת נהג התובעת במשטרה קוהרנטית, סדורה ועקבית. הנהג מסר בהודעתו כי נסע בנתיב האמצעי לנסיעה ישר, האט ווידא מופע אור ירוק ברמזור המורה בכיוון נסיעתו, המשיך בנסיעה רציפה, עד שהבחין ברכב הנתבעים פונה שמאלה והתנגש בו. מיד אמר לנהג הנתבעים כי הלה חצה את הצומת לאור מופע אדום בכיוון נסיעתו. נהג התובעת אף ציין בהודעתו במשטרה כי נהג הנתבעים התנצל בפניו בבית החולים ואמר לו "שהוא לא עובר באדום בדרך כלל" והתנצל אף בפני אביו של נהג התובעת.

ב. לעומת זאת, מהודעת נהג הנתבעים במשטרה עולה כי הלה לא זכר את כל פרטי התאונה, הגם שהודעתו נמסרה כ – 20 יום בלבד לאחר התרחשותה. נהג הנתבעים ציין בהודעתו כי פנה שמאלה בצומת. הוא לא ציין בתחילה כי החל בחציית הצומת לאחר שהבחין במופע אור ירוק ברמזור. רק לאחר מכן הצהיר כי עשה כן, אך לא זכר איזה אור היה ברמזור בכיוון נסיעתו כשהגיע לצומת ואף לא זכר האם עמד לפני שהחל בחציית הצומת, אם כי זכר שהאט.

ג. נוסף על האמור יש לציין כי נהג התובעת זכר לציין בהודעתו במשטרה כי, משהבחין לראשונה ברמזור בכיוון נסיעתו כשהוא ירוק, הוא הבחין אף באור ירוק ברמזור המיועד לפונים שמאלה מכיוון נסיעתו. אולם, כשהגיע לצומת, הרמזור לפניה שמאלה התחלף לאדום ואילו הרמזור בכיוון נסיעתו ישר עדיין היה ירוק.

הצהרה זו עולה בקנה אחד עם תכנית הרמזורים המצויה בתיק המשטרה, לפיה קיים מופע אור ירוק משותף לנוסעים ישר בכיוון נסיעת נהג התובעת (מופע מס' 11) ולפונים שמאלה מכיוון נסיעתו (מופע 12) למשך 6 שניות (עד השניה ה – 56). עם סיומן, מתחלף האור ברמזור לפונים שמאלה לאדום, ואילו מופע האור הירוק בכיוון נסיעת נהג התובעת עדיין ירוק. במקביל, בשניה ה – 63 מתחיל מופע אור ירוק לנוסעים ישר בכיוון נסיעת נהג הנתבעים (מופע מס' 15). יכול, כטענת התובעת, כי נהג הנתבעים הסתמך בטעות על מופע מס' 15 לנוסעים ישר מימינו, שהינו מקביל להמשך מופע אור ירוק בכיוון נסיעת נהג התובעת, תחת שיציית למופע האור בכיוון נסיעתו, לפונים שמאלה, מופע מס' 16, שהיה אדום אותה עת. כאמור, הדברים מתיישבים עם גרסת נהג התובעת בהודעתו במשטרה.

ד. אל מול הודעתו המפורטת של נהג התובעת, ממנה עולה תשומת ליבו לתנאי הדרך, נהג הנתבעים לא זכר האם נסעו רכבים נוספים בכיוון נסיעתו, לא זכר איזה אור היה ברמזור לנוסעים ישר מימינו ואף לא זכר אם הבחין ברמזור לפניה שמאלה מתחלף מאדום לירוק. הגם שהתאונה התרחשה בשעה 22:30 לערך, נהג הנתבעים לא הבחין ברכב התובעת או בתאורת פנסיו כלל , אלא לאחר התאונה.

ה. לא נעלם מעיני כי לפי תכנית הרמזורים קיימת אפשרות לכאורית ל"מחטף רמזור" ע"י נהג התובעת. יחד עם זאת, לא מצאתי לקבל אפשרות זו בשים לב לכל המפורט לעיל. קיבלתי, כאמור, את גרסת נהג התובעת באשר לאופן התרחשות התאונה ואני קובעת כי נהג התובעת חצה את הצומת בהתאם למופע אור ירוק בכיוון נסיעתו, ואילו נהג הנתבעים חצה את הצומת לאור מופע אור אדום בכיוון נסיעתו. מכאן, אחריות הנתבעים להתרחשות התאונה.

ו. בנסיבות המקרה דנן, לא מצאתי מקום לייחס רשלנות תורמת לנהג התובעת. ממסמכי תיק המשטרה לא עלו נתונים שיש בהם כדי לייחס לנהג התובעת רשלנות, כאמור, שעה שנהג הנתבעים כלל לא הבחין בנהג התובעת קודם להתרחשות התאונה. נהג התובעת אף טען בהודעתו על מקרה הביטוח כי הסיט את רכבו שמאלה על מנת לנסות ולהימנע מהתאונה, ללא הצלחה.

ז. אשר על כן, אני מחייבת את הנתבעים, באמצעות הנתבעת 2, לשלם לתובעת סך 61,808 ₪, בצירוף הפרשי הצמדה מיום 22/08/13, בתוספת אגרת המשפט כפי ששולמה, שכר עד התובעת כפי שנפסק ושכ"ט עו"ד בשיעור 11.8% מהסכום האמור.

הסכומים האמורים ישולמו בתוך 30 יום.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בתוך 45 יום.

המזכירות תמציא העתק פסק הדין לצדדים.

ניתן היום, כ"ג ניסן תשע"ה, 12 אפריל 2015, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
12/04/2015 פסק דין שניתנה ע"י גלית אוסי שרעבי גלית אוסי שרעבי צפייה