טוען...

גזר דין שניתנה ע"י אביטל חן

אביטל חן18/08/2015

לפני כבוד השופט אביטל חן

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

טל צמח

הנאשמים

גזר דין

הנאשם הורשע על יסוד הודאתו בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה (בלתי מורשה), נהיגה ברכב לא ביטוח, התנהגות הגורמת נזק, נהיגה בקלות ראש ונהיגה ברכב ללא רשות בעליו (לפי סע' 36ב לפקודת התעבורה).

על פי עובדות כתב האישום, ביום 18/8/13 סמוך לשעה 19:50 נהג הנאשם קטנוע לאחר שלא הוציא רישיון נהיגה מעולם. הנאשם התנגש ברכב פרטי שנסע לפניו. הנאשם נהג במהירות בלתי סבירה, איבד שליטה וגרם לתאונת דרכים בה ניזוקו כלי הרכב.

באותן הנסיבות נהג הנאשם ללא ביטוח בר תוקף, כשהוא משתמש בקטנוע ללא רשות בעליו.

תסקיר שירות המבחן

הנאשם, רווק בן 21 שנה, הבכור במשפחה המונה זוג הורים ו-3 ילדים.

התסקיר סורק את קורות חייו של הנאשם לרבות אי היציבות בילדותו ובנעוריו. הנאשם התמודד עם קשיים לימודיים, אך בכל זאת התמיד והצליח להשלים תעודת בגרות מלאה ותעודה טכנולוגית בהנדסת מכונות.

לפני כשלוש שנים התגייס הנאשם לצה"ל ומשרת כיום כטכנאי טנקים. ביום 8/6/15 החל הנאשם בשירות קבע ומהמלצת מפקדו עולה כי הנאשם "מבצע את תפקידו בצורה טובה מאד ותורם רבות...טל עשה מעשה טעות כאשר ביצע את העבירה בגינה הוא עומד למשפט, אני יכול להעיד כי טעות זו אינה מעידה על אופיו של טל ועל התנהגותו כפי שאני מתרשם מהיכרותי עם טל...אני סמוך ובטוח שטל הפנים את חומרת מעשיו..."

שירות המבחן התרשם מהנאשם כאדם בעל כוחות ויכולות, אשר למרות המעברים התכופים אשר עמדו ברקע לקשיים הלימודיים עמם התמודד, הצליח לממש את המטרות שהציב לעצמו ברמה הלימודית.

הנאשם נעדר עבר פלילי.

באשר ליחסו של הנאשם לעבירה – הנאשם נטל אחריות מלאה על מעשיו ומסר כי פעל בצורה ילדותית, מבלי להפעיל שיקול דעת בדבר השלכות מעשיו. הנאשם ביטא מודעות לחומרת מעשיו וביטא צער על הנזק שגרם לבעל האופנוע ולמעורב באירוע. עם זאת, הנאשם מתקשה ליטול אחריות בדבר נסיבות התאונה, אשר לדבריו נגרמה בשל חוסר תשומת לב של הנהג המעורב. הנאשם ביטא הבנה בדבר הצורך במיצוי הענישה, אך עם זאת הביע חשש מפגיעה פוטנציאלית בהמשך שירותו הצבאי.

להתרשמות שירות המבחן חוסר בשלותו של הנאשם, הקושי בדחיית סיפוקים וחוסר הפעלת שיקול דעת ביחס להשלכות מעשיו, עמדו ברקע לביצוע העבירות.

נוכח גילו הצעיר של הנאשם והיותו נעדר עבר פלילי, ועל מנת להימנע מפגיעה בשירותו הצבאי ממליץ שירות המבחן להשית על הנאשם צו של"צ בהיקף של 200 שעות ומאסר מותנה.

טיעוני הצדדים לעונש

טיעוני התביעה לעונש

בטיעוניה לעונש שמה התביעה דגש על עבירת הנהיגה ללא רישיון נהיגה ועל עמדת הפסיקה לפיה יש להחמיר עם מי שהורשע בעבירה זו, גם אם מדובר במקרה ראשון.

בציינה את התרשמותו החיובית של שירות המבחן, עותרת התביעה להשתת חודשיים מאסר בעבודות שירות, 12 חודשי פסילה, מאסר מותנה, פסילה מותנית וקנס.

טיעוני ההגנה לעונש

ההגנה התייחסה בטיעוניה לעונש לנסיבות התרחשות התאונה, בהפנותה לחומר החקירה ובהדגישה את רשלנותו התורמת של הנאשם.

עוד מציינת ההגנה לקולא את הודאתו של הנאשם בעבירות, היותו אדם נורמטיבי ונעדר עבר פלילי. בהפנותה לפסיקה רלבנטית עותרת לאימוץ המלצת שירות המבחן.

בדבריו האחרונים לבית המשפט הביע הנאשם חרטה על מעשיו, ביטא שאיפתו לקריירה צבאית וביקש מבית המשפט להימנע מפגיעה בכך.

דיון וגזירת דין

בהתאם לכללי הבניית ענישה, יש לגזור את עונשו של הנאשם בהתאם לעקרון ההלימה שעניינו קיומו של יחס הולם בין חומרת נסיבות העבירה ומידת אשמו של הנאשם לבין סוג ומידת העונש שיש להטיל עליו.

מתחם הענישה ההולם

על בית המשפט לקבוע את מתחם העונש ההולם, ובתוך כך להתחשב בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, במידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה.

העבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בה הורשע הנאשם היא מהחמורות שבפקודת התעבורה. לצדה, הורשע הנאשם בעבירות של התנהגות הגורמת נזק, נהיגה בקלות ראש ונהיגה ברכב ללא רשות, וכל העבירות יחד מהוות אירוע אחד, בגינו יש לקבוע עונש כולל, זאת בהתאם לסעיף 40 יג(א) לחוק העונשין.

נהיגה ללא רישיון נהיגה: בלתי מורשה

עבירת נהיגת רכב ע"י בלתי מורשה, מהווה פגיעה בערך החברתי של בטחון הציבור, החובה לציית לחוק ובאינטרס הציבורי שהרשאה לנהוג על רכב תינתן על ידי גורמים מקצועיים שיבחנו כישוריו והתאמתו של אדם לנהוג ברכב.

במקרה שבפני הפגיעה בערך המוגן גבוהה משלא הוציא הנאשם רישיון מעולם.

בתי המשפט מתייחסים בחומרה לעבירה של נהיגת בלתי מורשה, לגבי מי שלא הוציא מעולם רישיון נהיגה, אף ברמה העולה על עבירה של נהיגה בפסילה.

ברע"פ 3149/11 בראנסי ראסם נ' מדינת ישראל כינה בית המשפט נהיגתו של נהג בלתי מורשה כ"איום נע" על הכביש בציינו כי יש להטיל ענישה ממשית אשר תהווה הרתעה ותמנע עבריינים פוטנציאליים מלנהוג ללא רישיון.

בעפ"ת 37090-05-10 אימן עודה נ' מדינת ישראל, נאמרו הדברים הבאים ביחס לחומרת העבירה ולסיכון הטמון בה:

"אין להקל ראש בסיכון הנובע מהעבירה של נהיגה ללא רשיון. אדם הנוהג מבלי שיש בידיו רישיון נהיגה כלל, לעתים רבות אינו בקיא בחוקי התנועה ובאופן הפעלת הרכב. בכל אלה יש כדי להוות סיכון ממשי ומיידי לכלל הציבור בכביש – נהגים אחרים, הולכי רגל ואף המערער עצמו"

בחינת הענישה הנוהגת מעלה כי בעבירה ראשונה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, מדיניות הענישה הינה הטלת עונש מאסר בפועל, לעיתים, לריצוי בדרך עבודות שירות (ע"פ (י-ם) 8392/04 עליאן נ' מדינת ישראל, ע"פ (י-ם) 2748/08 שוויקי נ' מדינת ישראל). עם זאת,  במקרים מסויימים, סטה בית משפט ממדיניות זו והסתפק בהטלת מאסר מותנה ראה למשל: תת"ע (י-ם) 18780/08 מדינת ישראל נ' יהושע ברטלט (1.7.10), עפ"ת (י-ם) 22853-06-12 מדינת ישראל נ' עזרא בנימיני (1.7.12), עפ"ת (י-ם) 52021-04-13 מדינת ישראל נ' עבאסי (11.6.13).

נהיגת רכב ללא רשות בעליו שבל"ר

הערך המוגן בעבירה זו הינו שמירה על רכוש הזולת. מתחם הענישה בעבירת השבל"ר התעבורתי תנוע בין 3 ל 12 חודשי פסילה, ויכול שתלווה בהתאם לנסיבות במאסר מותנה עד מאסר קצר בפועל ופסילה מלנהוג.

נהיגה בקלות ראש וגרימת תאונה

הערך המוגן בעבירת הנהיגה בקלות ראש הינו שלום הציבור והסיכון כאן התממש עם אבדן השליטה ברכב וגרימת התאונה.

מתחם הענישה ינוע בין 3 חודשי פסילה עד 12 חודשי פסילה מלנהוג.

בהתייחס למידת הפגיעה בערכים המוגנים, בנסיבות הקשורות בביצוע העבירה ובענישה הנוהגת, אני סבור כי מתחם הענישה ביחס לאירוע כולו נע בין מאסר מותנה ל-6 חודשי מאסר, וכן לפסילה מלנהוג לתקופה שבין 6 חודשים ל-15 חודשים.

קביעת העונש המתאים

בגזירת העונש המתאים לנאשם, רשאי בית המשפט להתחשב בנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה, עליהן ניתן ללמוד מטיעוני הצדדים ומתסקיר שירות המבחן.

הנאשם ביצע את העבירה בהיותו בן כ-20 שנה. הנאשם נטל אחריות על העבירות, הביע חרטה כנה על מעשיו וביטא צער על הנזק שגרם לכלי הרכב המעורבים.

לפי האמור בתסקיר שירות המבחן מטיל הנאשם אחריות מה גם על נהג הרכב המעורב, וטוען לתרומת רשלנות מצדו. טענה זו אפשרית ועולה לכאורה מחומר החקירה שהוגש בהסכמה לעיוני.

הנאשם מגיע מרקע נורמטיבי, שומר חוק, וזו היא הפעם הראשונה בה הוא עומד לדין.

הנאשם החל לאחרונה שירות בצבע קבע כטכנאי טנקים וזוכה להערכת מפקדיו.

להתרשמות שירות המבחן בוצעו העבירות על רקע חוסר בשלותו של הנאשם, ייתכן בשל גילו הצעיר.

הנאשם הורשע בביצוע עבירות לא קלות לאחר שנהג קטנוע ללא רישיון, ללא רשות בעליו וללא ביטוח וגרם לתאונת דרכים. במרבית המוחלטת של צבר עבירות זה יגזור בית המשפט עונש מאסר נלווה לפסילה משמעותית.

ראיתי לחרוג מעמדה עונשית זו במקרה שבפני, שכן הנאשם עבר את העבירות בגיל צעיר ונכנס לגדר הקטגוריה של "בגירים צעירים". הנאשם נטל אחריות וחסך מזמנו של בית המשפט, הבין לעומק את חומרת העבירה ושיתף פעולה עם שירות המבחן לאורך הדרך. הנאשם התבגר מאז, וניתן אף לקבוע כי השתקם במובן זה, שלא שב לבצע עבירות, ועברו הפלילי לפני ואחרי האירוע נקיים.

עוד לקחתי בחשבון כי התאונה בה היה מעורב הנאשם היתה תאונה קלה, עם תרומת רשלנות של המעורב השני בה, וכי העבירה בוצעה על גבי קטנוע קל.

משקל רב הענקתי לכך שהנאשם החל בשירות קבע בצבא ורואה בצבא את עתידו. ברי לי כי השתת עונש מאסר בפועל ,ואף בעבודות שירות ,עלולה לגרור את התרת חוזהו של הנאשם ושחרורו מן השירות, כלומר פיטוריו מן הצבא.

אין אני סבור כי העבירות אשר ביצע הנאשם בתיק שבפני הינן חמורות עד כדי שיצדיקו שינוי מכלול חייו ועיסוקו של הנאשם. בנסיבות הענין, ראיתי להסתפק בביצוע של"צ ולהחמיר ביתר רכיבי הענישה.

לפיכך, אני דן את הנאשם לעונשים הבאים:

  1. 250 שעות של"צ לביצוע בתוך שנה מיום תחילתו.
  2. 11 חודשי פסילה מלקבל רישיון נהיגה. הנאשם פטור מהפקדת רישיון במזכירות בית המשפט. פסילה תחושב מיום 28/9/14, המועד בו נפסל הנאשם עד לתום ההליכים.
  3. 3 חודשי מאסר, וזאת על תנאי למשך 36 חודשים מהיום, אם יעבור הנאשם משך תקופה זו עבירת נהיגה ללא רישיון או בפסילת רישיון .
  4. קנס כספי בסך 5,000 ש"ח שישולם ב-5 תשלומים החל מיום 11/9/15.

הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.

ניתן היום, ג' אלול תשע"ה, 18 אוגוסט 2015, במעמד הנוכחים

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
18/08/2015 גזר דין שניתנה ע"י אביטל חן אביטל חן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל גלעד יששכר משולם
נאשם 1 טל צמח חנה דוד, דורי פינטו