טוען...

גזר דין שניתנה ע"י דורון פורת

דורון פורת16/09/2014

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

מוהנד סלאמה

הנאשם

<#2#>

נוכחים:

מטעם המאשימה: עו"ד מאיה השילוני
מטעם הנאשם: הובא באמצעות שב"ס וב"כ עו"ד ראיד עומרי

<#3#>

גזר דין

כתב האישום:

1. הנאשם הורשע על פי הודאתו, בעבירות אשר יוחסו לו בכתב האישום המתוקן. עבירות של: ניסיון תקיפה סתם, עבירה לפי סעיף 379 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין")+ סעיף 25 לחוק העונשין; תקיפה סתם, עבירה לפי סעיף 379 לחוק העונשין; תקיפה סתם- בן זוג, עבירה לפי סעיף 382(ב) לחוק העונשין; היזק לרכוש במזיד, עבירה לפי סעיף 452 לחוק העונשין.

2. עובדות המקרה פורטו בהרחבה בכתב האישום. בקליפת האגוז יאמר, כי בתאריך 12.7.14 על רקע ויכוח שהתגלע בין הנאשם לאביו, שלף הנאשם סכין יפנית אך לא הצליח לפתוח אותה. האב הצליח לחלץ מידי הנאשם את הסכין. בהמשך אשתו של האב (להלן: "המתלוננת") ובת זוגו של הנאשם נזעקו למקום למשמע הצעקות. הנאשם זרק לעבר המתלוננות ואביו שולחן פלסטיק אשר פגע בהם ונשבר.

טיעונים לעונש מטעם הצדדים:

3. המאשימה הדגישה את חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם וציינה כי אין לחובתו עבר פלילי. לטענתה האירועים נשוא כתב האישום, מהווים מכלול אחד ועל כן יש להטיל עונש הולם לכלל העבירות שבכתב האישום.

4. המאשימה עתרה להטיל על הנאשם עונש שהוא ברף הגבוה של מתחם הענישה, שנע בין 8 חודשי מאסר בפועל ל-14 חודשים בפועל, בצירוף מאסר על תנאי וקנס.

טיעונים לעונש מטעם ההגנה:

5. הסנגור ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם, היותו אב ל- 4 ילדים ללא עבירות קודמות.

הסנגור ביקש להתחשב בעמדת המתלוננים אשר סלחו לנאשם. העדר עבר פלילי ובכך שהנאשם היה עצור במשך חודשיים. לטענתו מתחם העונש נע בין אי הרשעה לבין מקסימום עבודות שירות.

הסנגור ביקש להסתפק בתקופת מעצרו של הנאשם וענישה נלווית.

דיון:

6. הנאשם הורשע בכך שניסה לתקוף את אביו, תקף שלא כדין את המתלוננת וכן פגע והרס נכס במזיד . במקרה דנן, הערך החברתי אשר נפגע הינו זכותם של בני משפחתו של הנאשם לשמור על שלמות גופם ושלוות נפשם, כבודם ותחושת הביטחון האישי שלהם. מעשיו של הנאשם חמורים והם אף נוגדים את הציווי הדתי, חברתי, מוסרי של "כבד את אביך ואת אימך".

7. בחינת מדיניות הענישה, במקרים דומים בהם נאשמים תקפו את בני משפחותיהם, מעלה כי מדובר במדיניות ענישה מחמירה, כפי שיפורט להלן:

א. עפ"ג (מחוזי ב"ש) 2988-12-10 חיים קלימן נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, מיום 4.5.11). הנאשם הורשע בשני מקרים של תקיפת אמו וגרימת חבלה של ממש. הערעור על החלטת בית המשפט השלום נדחה. הותר על כנו עונש של 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי והתחייבות.

ב. ת"פ (מחוזי נצ') 47834-03-11 מדינת ישראל נ' נסאר (פורסם נבו, מיום 4.7.11) נדון עניינו של נאשם אשר במספר מקרים נכנס לבית הוריו בניגוד לצו הגנה, דחף את אמו, סטר לאביו הקשיש, איים על הוריו, נטל מהם כסף ופנקסי שיקים ועשה בהם שימוש. הנאשם הורשע בעבירות של דרישת נכס באיומים, תקיפה סתם זיוף ושימוש במסמך מזויף והפרת הוראה חוקית. הנאשם ונדון ל-36 חודשי מאסר בפועל, הפעלת שני מאסרים מותנים ומאסר על תנאי.

ג. רע"פ 1826/11 סולומון נ' מדינת ישראל (פורסם בנבו, 8.3.11), הנאשם הורשע בתקיפה הגורמת חבלה של ממש (כנגד בת זוג) ואיומים- נדון לתשעה חודשי מאסר בפועל ותשעה חודשי מאסר על תנאי.

ד. רע"פ 5986/09 אבו האדיר נ' מדינת ישראל - נדון ל 8 חודשי מאסר בפועל שנגזר על הנאשם בעקבות הרשעתו בעבירות תקיפת בת-זוג ואיומים.

בהתאם לתיקון 113 לחוק העונשין , מתחם העונש ההולם הינו ממאסר בפועל של שישה חודשים ועד 36 חודשים בפועל .

8. בגזירת העונש, יש להתחשב בנסיבות הקשורות בביצוע העבירה (סעיף 40 ט' לחוק העונשין), יש ליתן את הדעת לנזק שנגרם מביצוע העבירה ולסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירות.

  1. א. הנזק שהיה צפוי להיגרם מביצוע העבירה; הנאשם הפעיל אלימות כלפי בני משפחתו ואף שלף סכין יפנית והפנה אותה כלפי אביו, אשר הצליח להוציאה מידיו. פעולתו של האב מנעה קרוב לוודאי מעשה חמור יותר.

ב. מידת האשם בביצוע העבירה– הנאשם פעל בגפו, באלימות כלפי בני משפחתו.

  1. 9. בגזירת העונש, יש להתחשב בנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה (סעיף 40 יא' לחוק העונשין). במסגרת זו מן הראוי להתחשב בנסיבות הבאות:
  2. א. הפגיעה של העונש בנאשם- הנאשם הינו יליד 1985 נשוי ואב ל-4 ילדים. עונש מאסר בפועל, יפגע בנאשם ובבני משפחתו.
  3. ב. נטילת האחריות של הנאשם על מעשיו- הנאשם הודה במיוחס לו ונטל אחריות למעשיו.
  4. ג. עברו הפלילי של הנאשם או העדרו- לנאשם אין הרשעות קודמות וזוהי מעידתו הראשונה.
  5. 10. לאחר ששמעתי את טיעוני ב"כ המאשימה ואת טיעוני הנאשם, ובהתחשב בנסיבות, אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים:

א. אני מטיל על הנאשם מאסר לתקופה של 12 חודשים, מהם 5 חודשים בפועל והיתרה על תנאי, למשך 3 שנים החל מהיום, והתנאי שלא יעבור ויורשע על כל עבירת אלימות כנגד בן משפחה, זאת בניכוי ימי מעצרו מיום 12.7.14.

  1. ב. אני דן את הנאשם לתשלום קנס בסך 1,000₪, או 10 ימי מאסר תמורתו, אשר יישא הנאשם בנוסף לכל מאסר אחר שהוטל עליו.
  2. הקנס ישולם ב -2 שיעורים חודשיים שווים ורצופים, תשלום ראשון בתוך 30 יום מהיום. אי תשלום אחד מהשיעורים, יעמיד את היתרה לפירעון מיידי.
  3. במידה ובתיק יש פיקדון, הפיקדון יקוזז כנגד פיצויים שנפסקו, אם נפסקו, לאחר מכן יקוזז כנגד קנס שהוטל. במידה וקיימת יתרה, היתרה תוחזר למפקיד.
  4. מוצג סכין – להשמדה.

זכות ערעור לבית משפט מחוזי בתוך 45 ימים.

<#4#>

ניתנה והודעה היום כ"א אלול תשע"ד, 16/09/2014 במעמד הנוכחים.

דורון פורת, שופט
סגן נשיא

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
16/09/2014 גזר דין שניתנה ע"י דורון פורת דורון פורת צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל סיגל מור
נאשם 1 מוהנד סלאמה (עציר) ראיד עומרי