טוען...

גזר דין שניתנה ע"י נועה חקלאי

נועה חקלאי13/09/2018

בפני

כבוד השופטת נועה חקלאי

בעניין:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד אוקסנה ואן יי צון

המאשימה

נגד

שלום מימון

ע"י ב"כ עו"ד חגבי

הנאשם

גזר דין

כתבי האישום

  1. הנאשם הורשע על פי הודאתו בארבע עבירות של החזקת סמים לצריכה עצמית בניגוד לסעיף 7(א)+7(ג) לפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג 1973.

על פי עובדות כתב האישום בתיק 21203-07-15 ביום 6.2.13, החזיק הנאשם בדירתו בסם מסוכן מסוג חשיש במשקל כולל של 40.4 ג' וזאת לצריכתו העצמית וללא היתר או רישיון כדין.

על פי עובדות כתב האישום בתיק 21495-01-14 , ביום 6.11.13 החזיק הנאשם בדירתו בסם מסוכן מסוג חשיש במשקל 0.47 ג' וזאת לצריכתו העצמית וללא היתר או רישיון כדין.

על פי עובדות כתב האישום בתיק 62445-07-14 , ביום 27.5.14 החזיק הנאשם בדירתו ובחצרו בסם מסוכן מסוג חשיש במשקל כולל של 12.53 ג' וזאת לצריכתו העצמית וללא היתר או רישיון כדין.

על פי עובדות כתב האישום בתיק 21584-03-15, ביום 6.10.14 החזיק הנאשם בחצר ביתו בסם מסוכן מסוג חשיש במשקל 1.00 ג' וזאת לצריכתו העצמית וללא היתר או רישיון כדין.

הסדר הטיעון

  1. ביום 27.7.15 הציגו הצדדים להסדר לפיו הנאשם יודה בכתבי האישום, יורשע, יופנה לשירות המבחן ולממונה על עבודות השירות. ככל שהתסקיר יהיה חיובי והנאשם יתאים לריצוי מאסר בעבודות שירות, המאשימה תעתור להטיל על הנאשם 6 חודשי מאסר בעבודות שירות תוך הפעלת המאסר המותנה בחופף וענישה נלווית. ככל שהתסקיר חיובי אך הנאשם לא מתאים לריצוי מאסר בעבודות שירות, המאשימה תעתור לריצוי המאסר בפועל. ככל שהתסקיר שלילי המאשימה תעתור לעשרה חודשי מאסר וענישה נלווית. ההגנה תטען פתוח.

תסקירי שירות המבחן וחוות דעת הממונה על עבודות השירות

  1. בתסקיר מיום 21.6.17 סקר שירות המבחן את הרקע האישי המשפחתי והעברייני של הנאשם. הנאשם בן 53. רווק ללא ילדים. מתקיים מקצבת ביטוח לאומי. בוגר 11 שנות לימוד, לא שירת בצבא על רקע עבר פלילי. אינו תופס עצמו כמכור לסמים. שירות המבחן סבור כי הנאשם אמביוולנטי לגבי השתלבותו בתהליך טיפולי ואינו מודע לעומק בעיית התמכרותו. שירות המבחן התרשם מנזקקות טיפולית והמליץ לדחות הדיון על מנת לבחון הליך טיפולי.
  2. בתסקיר מיום 26.9.17 המליץ שירות המבחן פעם נוספת על דחיה על מנת לבחון הליך טיפולי.
  3. בתסקיר מיום 15.1.18 ציין שירות המבחן כי הוצע לנאשם להשתלב במרכז יום באשקלון או בבאר שבע, שכן אין מרכז יום בעיר מגוריו (שדרות). הנאשם סירב שכן לדבריו אינו מסוגל לנסוע באופן יומיומי לערים אלה, מסר כי אינו רואה צורך בטיפול, כי נמנע משימוש בסמים בכוחות עצמו. לאור האמור נמנע שירות המבחן מהמלצה טיפולית בעניינו.
  4. בתסקיר מיום 15.4.18 ציין שירות המבחן כי הנאשם הגיע לפגישה עם גורמי הטיפול בלשכה לשירותים חברתיים, לדבריו נקי מסמים מזה 8 חודשים, העלה צרכים קונקרטיים הקשורים להתמודדות כלכלית אך לא העלה כל צורך בטיפול בהתמכרויות. שירות המבחן התרשם כי הנאשם נעדר מוטיבציה לטיפול. הנאשם סירב להגיע לבדיקות שתן לצורך מעקב. לפיכך נמנע שירות המבחן מהמלצה טיפולית בעניינו. שירות המבחן המליץ להימנע מהטלת עונש מאסר בפועל שכן על אף חוסר שיתוף הפעולה, התרשם שירות המבחן כי הנאשם עורך מאמצים לשקם את חייו ולנהל אותם באפיקים נורמטיביים. שירות המבחן המליץ להסתפק בענישה בדמות מאסר בדרך של עבודות שירות.
  5. בחוות הדעת מהתאריכים 16.4.18, 15.5.18, 14.6.18, 9.7.18 קבע הממונה על עבודות השירות לאור מצבו הרפואי והנפשי.
  6. בחוות הדעת מיום 5.9.18 קבע הממונה כי לנאשם נערכה בדיקה רפואית על ידי רופא אורטופד והוא לא כשיר לבצע עבודות שירות. הממונה הדגיש כי מדובר באי כשירות רפואית ולא בכשירות לבצע עבודות שירות במגבלות. עם זאת, לאור החלטת בית המשפט איתר הממונה מקום השמה התואם את מגבלותיו הרפואיות, היינו מקום תעסוקה ללא הרמת משאות כבדים.

טיעוני הצדדים לעונש:

  1. ב"כ המאשימה הפנתה לעברו של הנאשם, הגישה את הרשעותיו של הנאשם בתחום הפלילי והתעבורתי, הפנתה לכך שתלויים נגדו מאסר מותנה, פסילה מותנית והתחייבות בני הפעלה, לערכים המוגנים שנפגעו, לשיטתה מידת הפגיעה בערך המוגן היא גבוהה. טענה כי מתחם העונש ההולם לכל אחת מהעבירות נע בין 6-12 חודשי מאסר וענישה נלווית, הפנתה לאמור בתסקירי שירות המבחן ועתרה להשית על הנאשם 10 חודשי מאסר תוך הפעלת התנאי בחופף וענישה נלווית.
  2. ב"כ הנאשם ביקש להורות לממונה למצוא מקום השמה התואם את מגבלותיו הרפואיות של הנאשם. ככל שממונה יסרב למצוא לנאשם מקום השמה, עתרה להורות על הארכת המאסר המותנה. ב"כ הנאשם הגיש פסיקה לתמיכה בטיעוניו. לדבריו הנאשם לא השתלב בהוסטל, בשל העובדה כי ההוסטל נמצא מחוץ לעיר מגוריו ואין באפשרותו לממן הנסיעות. הפנה לרקע האישי הקשה של הנאשם. הפנה לכך שהנאשם נקי מסמים. לדבריו, הגם שתלוי מאסר מותנה חב הפעלה, ניתן בנסיבות שבפנינו להורות על הארכת המאסר המותנה. הפנה לחלוף הזמן ממועד ביצוע העבירות, לדבריו החזרתו לכלא עלולה להחזירו לעולם הסמים. באשר לרכיב הפסילה – טען כי רישיונו של הנאשם אינו בתוקף משנת 2007 והעובדה שנמצא נקי מסמים מצדיקה חריגה מפסילת המינימום הקבועה בחוק.
  3. הנאשם ביקש להסתפק בפסילה מותנית. לדבריו נפסל על ידי בית המשפט מלהחזיק רישיון ולאחר מכן על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. לדבריו הוא פועל להסדרת הרישיון. ציין כי הוא יכול לעבוד, ובלבד שלא יאלץ להרים משאות כבדים.

דיון

מתחם העונש ההולם

  1. הנאשם נותן את הדין על ארבע עבירות ממועדים שונים שההפרשים ביניהם הם בני מספר חודשים.

המתחם הוא לכל אחת מהעבירות בנפרד. המתחם זהה, לאור היות העבירות זהות בטבען ודומות בנסיבותיהן.

  1. הערך החברתי אשר נפגע בעבירה של שימוש בסמים לצריכה עצמית הוא הוא הגנה מפני הנזקים הישירים והעקיפים אשר נגרמים עקב שימוש בסמים (פגיעה בשלומו ובריאותו הפיזי והנפשי של הציבור, התדרדרות לעבירות רכוש ואלימות לצורך השגת הסמים).

ראו דברי כב' הש' ברלינר בע"פ 170/07 מטיס נ' מדינת ישראל ביחס לשימוש עצמי בסמים מסוג קנאביס וחשיש:

"אכן הסם שמדובר בו בתיק הנוכחי הוא קנבוס שמוגדר כ"סם קל". לרוע המזל סמים קלים מהווים לעיתים קרובות את יריית הפתיחה להתמכרות לסמים קשים יותר שלא לדבר על כך שגם בשימוש בהם עצמם טמונה סכנה".

  1. מידת הפגיעה בערך המוגן היא ברף הנמוך, בשים לב לסוג הסם (חשיש) ולכמותו (0.47ג' -40.4 ג') ולכך שנועד לצריכה עצמית.
  2. באשר לנסיבות ביצוע העבירות, נתתי דעתי לכך שהסם הוחזק בדירת הנאשם או בחצר הדירה. הסם מסוג חשיש ונועד לצריכה עצמית.
  3. בחינת מדיניות הענישה הנוהגת מעלה כי במקרים דומים (מבחינת כמות וסוג הסם) הוטלו על נאשמים עונשים הנעים ממאסר מותנה ועד לתקופות מאסר קצרות שיכול וירוצו בעבודות שירות. במקרים רבים אף נמנעו מהרשעה. ראו למשל:
  • רע"פ 6138/09 איליה פרדזב נ' מדינת ישראל. הנאשם הורשע בביצוע מספר עבירות של החזקת סם מסוכן לצריכה עצמית ונדון ל-8 חודשי מאסר וענישה נלווית. ערעורו נדחה.
  • ת"פ (מחוזי-פ"ת) 32746-11-09 מדינת ישראל נ' ביטון ואח'. נאשם, נעדר עבר פלילי, הורשע בהחזקת קנבוס במשקל כ-18 גרם, נדון למאסר החופף את תקופת מעצרו למשך חודשיים ושבוע, וענישה נלווית. עונש דומה הוטל במסגרת אותו תיק על נאשם אחר, בעל עבר פלילי ישן.
  • ת"פ (י-ם) 16926-04-16 מדינת ישראל נ' יואל כף הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית במשקל של 20.109 גר'. נגזרו עליו 3 חוד' מע"ת וקנס.
  • ת"פ (באר שבע) 32753-12-13 מדינת ישראל נ' בן אבו. הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם לצריכה עצמית מסוג הרואין במשקל 0.1984 גר'. נגזרו עליו במסגרת הסדר התחייבות, והארכת מאסר מותנה שהיה תלוי ועומד כנגדו.
  • ת"פ (באר שבע) 6920-11-13 מדינת ישראל נ' חזיזה. הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם לצריכה עצמית מסוג חשיש במשקל של 20.1931 גר'. נידון במסגרת הסדר למבחן והארכת 2 מאסרים מותנים, התחייבות וקנס.
  • ת"פ (רחובות) 30653-04-12 מדינת ישראל נ' הרמס. הנאשם הורשע בהחזקת סם לצריכה עצמית מסוג חשיש במשקל 8.4 גר'. הוטל עליו של"צ, צו מבחן, הארכת מאסר על תנאי ופסילה בפועל.
  • ת"פ (עכו) 4864-05-11 מדינת ישראל נ' נסר גבריס. הנאשם הורשע בהחזקת 3.99 גרם חשיש לצריכה עצמית. נדון למע"ת. וענישה נלווית.
  • ת"פ (בית שמש) 50810-12-10 מדינת ישראל נ' גבריאל בראונשטיין ) נאשם בעל עבר פלילי הורשע בהחזקת 0.3 גרם חשיש. בית המשפט הפעיל מאסר מותנה בן 6 חודשים שהוטל על הנאשם בתיק אחר, וגזר בנוסף מאסר מותנה.
  • ת"פ (עכו) 53325-11-10 מדינת ישראל נ' יאסין. הנאשם הורשע בעבירה של החזקת סם מסוכן מסוג חשיש במשקל של 27.29 גר' לצריכתו העצמית. הוטל עליו של"צ.
  1. לאור כל המפורט לעיל אני קובעת כי מתחם העונש ההולם לכל אחת מהעבירות בנסיבות שלפני נע ממאסר מותנה ועד למאסר קצר שיכול וירוצה בעבודות שירות.
  2. בעניינו של הנאשם אין הצדקה לחרוג לחומרה או לקולה ממתחם העונש ההולם.

אין בידי לקבל את עמדת ב"כ הנאשם כי עצם העובדה שהנאשם מסר בדיקות נקיות משרידי סם, יש בה כדי להצדיק הארכת מאסר מותנה חב הפעלה. הנאשם כאמור, משיקוליו שלו, סירב להשתלב בהליך טיפולי המיועד למשתמשים בסמים, לאור האמור ובהעדר שיתוף פעולה עם שירות המבחן אין בעניינו של הנאשם המלצה להעמידו במבחן. לפיכך, הנאשם אינו עומד בתנאים הקבועים בסעיף 85 לחוק העונשין המקנים לבית המשפט סמכות להורות על הארכת מאסר מותנה חב הפעלה.

גזירת עונשו של הנאשם בתוך מתחם העונש ההולם

  1. בבואי לגזור את עונשו של הנאשם בתוך מתחם העונש ההולם, לקחתי בחשבון את השיקולים הבאים:
  • זקפתי לזכות הנאשם את העובדה כי הנאשם בחר לקחת אחריות ולהודות בהזדמנות ראשונה.
  • לקחתי בחשבון את נסיבותיו האישיות של הנאשם, כפי שפורטו באריכות בתסקירי שירות המבחן, את הרקע המשפחתי, את מצבו הרפואי, הנפשי, הכלכלי.
  • זקפתי לחובת הנאשם את הרשעותיו הקודמות: הנאשם יליד 1965 לחובתו 26 הרשעות קודמות בתחום הפלילי, רובן בעבירות סמים, אך גם בעבירות רכוש, אלימות, הפרת הוראה חוקית ועוד.

תלוי ועומד כנגד הנאשם מאסר מותנה בן 6 חודשים חב הפעלה שלא היה בו כדי להרתיעו, תלויה ועומדת פסילה מותנית בת 18 חודשים והתחייבות בת 2000 ₪.

(הוגשו הרשעות הנאשם בתחום התעברותי. בשים לב שהנאשם לא ביצע עבירות תנועה, ולאור התיישנות הרשעותיו בתחום התעבורה, לא מצאתי ליחס להן כל משקל).

  • לקחתי בחשבון את העובדה כי חלפו 4- 5.5 שנים ממועד ביצוע העבירות ולא נפתחו תיקים חדשים.
  • לקחתי בחשבון את הערכת שירות המבחן כי הנאשם נעדר מוטיבציה לטיפול וכי סירב להגיע לבדיקות שתן לצורך מעקב.
  • לקחתי בחשבון את התרשמות שירות המבחן כי על אף חוסר שיתוף הפעולה, הנאשם עורך מאמצים לשקם את חייו ולנהל אותם באפיקים נורמטיביים.
  • לקחתי בחשבון את המלצתו העונשית של שירות המבחן להסתפק בענישה בדמות מאסר בדרך של עבודות שירות.
  1. לאחר שלקחתי בחשבון כל אלה, תוך מתן דגש לחלוף הזמן, לכך שמשך שנים לא נפתחו תיקים, ולהערכת שירות המבחן כי הנאשם עורך מאמץ לנהל אורח חיים נורמטיבי, מצאתי כי קיימת הצדקה להורות על חפיפת המאסר שיוטל על הנאשם בתיקים שבפני, למאסר המותנה שיופעל, באופן, שניתן יהיה, בהתאם להמלצת שירות המבחן להורות על ריצוי המאסר בדרך של עבודות שירות.
  2. באשר לפסילה, בשים לב להעדר נכונות של הנאשם למסור בדיקות לאיתור שרידי סם, בשים לב לחובת הפסילה הקבועה בחוק, ובשים לב לפסילה מותנית שתלויה ועומדת, לא מצאתי הצדקה לחרוג מפסילת המינימום הקבועה בחוק. עם זאת, בשל חלוף הזמן מביצוע העבירות, ולפנים משורת הדין, תופעל הפסילה המותנית לריצוי בחופף לפסילה שתוטל בתיקים אלה.

סוף דבר

24. אשר על-כן, מצאתי לנכון ולמידתי לגזור על הנאשמת את העונשים הבאים:

א. אני גוזרת על הנאשם 45 ימי מאסר בפועל.

ב. אני מורה על הפעלת המאסר המותנה בן 6 חודשים כפי שהוטל על הנאשם בתיק 40057-04-12 בבית משפט השלום באשקלון ביום 19.6.12 וזאת לריצוי באופן חופף למאסר שהוטל היום.

למען הסר ספק על הנאשם לרצות בסך הכל 6 חודשי מאסר.

המאסר ירוצה בדרך של עבודות שירות, ב"משקם" ברח' הנפח 6 אשקלון.

הנאשם יועסק 5 ימים בשבוע, 7 שעות עבודה יומיות.

הנאשם הביע את הסכמתו לרצות את עונש המאסר בעבודות שירות.

על הנאשם להתייצב לתחילת ריצוי המאסר ביום 29.10.18 שעה 08:30 במשרדי הממונה על עבודות שירות במפקדת מחוז דרום, יחידת עבודות שירות ב"ש.

מוסבר לנאשם כי עליו לבצע כל עבודות שמוטלות עליו במסגרת עבודות השירות על פי ההנחיות שתינתנה לו מעת לעת על ידי הממונה במקום וכל הפרה של עבודות שירות תגרום להפסקה מנהלית של עבודות השירות וריצוי עונש המאסר בפועל. למען הסר ספק, הממונה על עבודות השירות רשאי לדרוש מהנאשם למסור בדיקות שתן, על מנת לוודא שאינו משתמש בסמים בעת ריצוי המאסר. שימוש בסמים בעת המאסר מהווה הפרה של התנאים ויוביל לנקיטת צעדים כלפיו ולהפסקה מנהלית של עבודות השירות.

ג. אני מטילה על הנאשם חודש מאסר וזאת על תנאי למשך שנתיים לבל יעבור עבירה בניגוד לפקודת הסמים המסוכנים.

ד. פסילה בפועל מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 24 חודשים.

ה. מורה על הפעלת 18 חודשי פסילה מותנית כפי שהוטלה על הנאשם בתיק 40057-04-12 בבית משפט השלום באשקלון ביום 19.6.12 וזאת לריצוי באופן חופף לפסילה שהוטלה היום.

למען הסר ספק על הנאשם לרצות בסך הכל 24 חודשי פסילה.

הפסילה בפועל תחל היום. בשל דברי הנאשם שרישיונו פקע משנת 2007, המזכירות תנפיק אישור הפקדה מהיום ללא צורך בהפקדת רישיון.

ו. פסילה מלהחזיק ומלקבל רישיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים וזאת על תנאי למשך 3 שנים שהנאשם לא יעבור עבירה בניגוד לפקודת הסמים המסוכנים.

ז. מורה על הפעלת התחייבות בסך 2000 ₪, עליה חתם הנאשם בתיק 40057-04-12 בבית משפט השלום באשקלון ביום 19.6.12 . ההתחייבות תשולם ב – 20 תשלומים חודשיים רצופים ושווים. תשלום ראשון לא יאוחר מיום 15.12.18

ח. הנאשם יחתום על התחייבות כספית בסך 1500 ₪ להימנע מביצוע עבירה על פקודת הסמים המסוכנים.

ההתחייבות תיחתם במזכירות בית משפט עוד היום. לא יחתום הנאשם כאמור, יאסר למשך 15 יום.

המוצגים התיקים יושמדו, בכפוף לחלוף תקופת הערעור.

זכות ערעור תוך 45 יום לביהמ"ש המחוזי

ניתן היום, ד' תשרי תשע"ט, 13 ספטמבר 2018, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
05/07/2015 החלטה שניתנה ע"י נגה שמואלי-מאייר נגה שמואלי-מאייר צפייה
13/09/2016 החלטה שניתנה ע"י נגה שמואלי-מאייר נגה שמואלי-מאייר לא זמין
13/09/2018 גזר דין שניתנה ע"י נועה חקלאי נועה חקלאי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל איה קמושוביץ' (מרקוביץ')
נאשם 1 שלום מימון אביחי חג'בי