טוען...

גזר דין שניתנה ע"י שמואל מלמד

שמואל מלמד09/11/2015

בפני

כבוד השופט שמואל מלמד

מאשימה

מדינת ישראל

נגד

נאשמים

לזר דוד לוי

גזר דין

כתב האישום וההסדר

ביום 01.02.15 הגיעו הצדדים להסדר לפיו הנאשם הודה בעובדות כתב האישום המתוקן, הורשע ונשלח לקבלת תסקיר שירות מבחן וחוות דעת ממונה בטרם הטיעונים לעונש. עמדת המאשימה לשלושה חודשי מאסר אשר יכול וירוצו בדרך של עבודות שירות, ואילו ההגנה חופשית בטיעוניה.

נוכח הודאתו הנאשם הורשע במיוחס לו בכתב האישום המתוקן – בעבירה של העסקת תושב זר שלא כדין, לפי סעיף 12א(ב) לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב - 1952.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, בתאריך 25.01.12, העסיק הנאשם במסעדה שבבעלותו, שני טבחים, תושבי פנדקומיה וארתאח, כשאין בבעלותו אישורי שהייה ו/או העסקה כדין.

תסקיר שירות המבחן

בעניינו של הנאשם התקבל תסקיר שירות מבחן לפיו, הנאשם בן 46 יליד ארה"ב, נשוי ללא ילדים, מעיון בגיליון רישומו הפלילי עולה כי לחובתו 4 הרשעות קודמות, בגין עבירות של אי קיום צו בית משפט וביצוע עבודות בלא היתר. בהתייחסותו לביצוע העבירה הנוכחית, לקח אחריות על מעשיו והודה בהעסקת השב"חים במסעדה שניהל באותה תקופה, על רקע מצוקת כוח אדם וחשיבות מועטה שייחס אז לבדיקת אישורי שהייתם בארץ. מדבריו לא היה מדובר באירוע חריג אלא במספר פעמים בהם העסיק שב"חים. התקשה הנאשם להתייחס לחומרת התנהגותו ולגלות הבנה מלאה באשר להשלכותיה האפשריות. לפני כשנתיים, הנאשם מכר אה המסעדה וכיום, אינו מעסיק תחתיו עובדים נוספים. שלל הנאשם קושי או מצוקה בחייו הדורשים מעורבות טיפולית ולדבריו, לאור אופי עבודתו, יצליח להתמודד עם ענישה בדרך של מאסר בעבודות שירות, במידה ויידרש לכך. לאור התרשמות שירות המבחן מהבנה חלקית של משמעות מעשיו, ומקיומו של צורך בהצבת גבול ברור עבור הנאשם, המליץ לבית המשפט לשקול הטלת עונש מאסר בעבודות שירות לתקופה קצרה במידה ויימצא מתאים לריצויו.

טענות הצדדים לעונש

ב"כ המאשימה הגישה את ההרשעות הקודמות של הנאשם. הפנתה את בית המשפט לאמור בתסקיר שירות המבחן. וביקשה כי יוטל על הנאשם עונש מרתיע. עתרה להטיל על הנאשם מאסר שיבוצע בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס.

ב"כ הנאשם סבורה כי אין זה מתפקידו של שירות המבחן היה לבדוק אם הנאשם כשיר לבצע עבודות שירות. ב"כ הנאשם טענה כי עברו אינו מכביד. כתב האישום תוקן ונשאר אישום 2 בלבד. זאת הפעם היחידה שנודע לו שמדובר באנשים ללא היתר. הנאשם מיד לקח אחריות והודה. הוא העסיק בזמנו מעל ל-50 עובדים. בשנת 2013 הוא סגר את עסקיו ואין חשש שהעבירה תישנה. מדובר באנשים שהנאשם הכיר. אלה אנשים טובים שחיפשו עבודה. מאז הוא התחתן ובהליכי פונדקאות. ב"כ הנאשם הגישה פסיקה ומסמכים. מהתסקיר עולה שמדובר באדם נורמטיבי שחי את חייו. הוא מועיל לחברה.

אחד מהאנשים עדיין עובד בישראל ואף אחד לא עשה לו שום דבר. הנאשם היה יומיים במעצר, וזהו לקח כבד עבורו. כשהוא שינה את חייו, ב"כ הנאשם ביקשה להסתפק במאסר על תנאי וקנס. אין צורך להטיל עליו עבודות שירות.

הערך המוגן הינו פגיעה בביטחונם של תושבי מדינת ישראל נוכח החשש כי אנשים שאסור להם להיכנס למדינת ישראל נכנסים ועלולים לפגע בתושבי המדינה וזאת בהעדר ביקורת של רשויות המדינה.

בהתאם לתיקון 113 לחוק העונשין, יש לקבוע, בטרם גזירת הדין את מתחם העונש ההולם, תוך התחשבות בעיקרון המנחה בענישה, שהוא קיומו של יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ומידת אשמו של הנאשם. בין סוג ומידת העונש המוטל עליו, מידת הפגיעה בערך החברתי המוגן, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות ביצוע העבירה. סבורני כי מתחם העונש ההולם בגין הארוע הוא מאסר על תנאי ושל"צ ועד ל12 חודשי מאסר.

בהינתן המתחם האמור, יש לגזור את עונשו של הנאשם תוך שקילת המתחם ותוך התחשבות בנסיבות המשליכות על קביעת העונש המתאים, כאשר בענייננו יש ליתן משקל להלימה בגזירת העונש לביצוע העבירה ע"י הנאשם; נסיבות ביצוע העבירה וחומרתה; מידת הפגיעה בערך המוגן; גילו של הנאשם; הנסיבות עליהן עמדה ההגנה בטיעוניה; הודאתו המצביעה על נטילת אחריות.

צודקת ב"כ הנאשם כי עברו של הנאשם אינו מן העניין ומתייחס כולו לעבירות על פי חוק התכנון והבניה. הנאשם לקח אחריות על מעשיו יחד עם זאת הנאשם ביצע את העבירה, על רקע מצוקת כוח אדם וחשיבות מועטה שייחס אז לבדיקת אישורי שהייתם בארץ. מדובר בהתנהגות בעייתית המידה על רמת סיכון בהכנסתם לארץ של שוהים בלתי חוקיים. הנאשם התקשה להתייחס לחומרת התנהגותו ולגלות הבנה מלאה באשר להשלכותיה האפשריות.נוכח ההבנה החלקית וטשטוש לגבי הסיכון במעשיואני סבור כי לא ניתן להסתפק בעונש צופה פני עתיד בלבד. יחד עם זאת נוכח העובדה כי הנאשם אינו מעסיק כיום עובדים. בנוסף, מתפקד באופן תקין ביתר מישורי חייו. ניתן להסתפק בתקופת עבודות שירות לתקופה מתונה. יצויין כי שירות המבחן המליץ על ענישה בדרך של עבודות שירות.

לאחר ששמעתי את הצדדים בהתחשב בטיעוניהם, בנסיבות המקרה והעניין ועל פי כל השיקולים הצריכים לגזר הדין אני קובע כי אלה העונשים שאני משית על הנאשם:

  1. אני דן את הנאשם למאסר למשך חודשיים, אני מטיל על הנאשם ביצוען של העבודות המפורטות בחוות דעתו של הממונה על עבודות השירות, עלֿֿפי הוראות סעיף 51 ב(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

הנאשם יבצע את עבודות השירות במועדון ספיבק רוקח 123 רמת גן וזאת במשך חמישה ימים בשבוע, 8.5 שעות עבודה ביום בערבי חג וחוה"מ יועסק כנהוג במקום העבודה, וגם אם לא עבד באותו יום, בין אם מסיבותיו ובין אם משום שהמקום סגור, יחויב ביום עבודה מלא.

תחילתן של ביצוע העבודות ביום 15.12.15,שעה 08:00 והן תהיינה בפיקוח מפקח אחראי רב כלאי מדיון רפאלה טלפון 0506278915.

על הנאשם להתייצב לפני מפקח על עבודות השירות לצורך קליטה והצבה בתאריך תחילת העבודה, בשעה 08:00, במפקדת מחוז מרכז, יחידת עבודות שירות, ת"ד 81, רמלה (טל': 9787060ֿ08).

אני מודיע לנאשם כי עליו להודיע לממונה על כל שינוי, אם יחול, בכתובת מגוריו, וכן עליו לעמוד בתנאי הפיקוח, שכן אי מילוי עבודות השירות על פי הנחיות המפקח, עלול להביא להפסקתן ולכליאה במתקן כליאה.

המזכירות תעביר הודעה על גזר הדין לממונה על עבודת השירות.

  1. אני דן את הנאשם למאסר למשך 4 חודשים וזאת על תנאי למשך שלוש שנים. התנאי הוא שלא יעבור את העבירה בה הורשע.
  2. הנאשם ישלם קנס בסך 2,000 או 20 ימי מאסר תמורתם. הקנס ישולם עד ליום 01.01.16. במידה קיים פיקדון הרי שהוא יקוזז מהקנס והיתרה תושב לנאשם.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בת"א, תוך 45 יום מהיום.

במידה וקיימים מוצגים הרי שהם יטופלו על פי שיקול הדעת של קצין החקירות.

מזכירות בית המשפט תשלח פרוטוקול הדין לשירות המבחן.

ככל שהופקד פיקדון בתיק על-ידי הנאשם ובהיעדר מניעה על-פי דין, הקנס יקוזז מהפיקדון ואת היתרה יש להחזירו לידיו או לגורם אחר לפי בקשת הנאשם.

הנאשם יפנה למזכירות ביהמ"ש לקבלת שובר תשלום קנס.

ניתנה היום, כ"ז חשוון תשע"ו, 09 נובמבר 2015, בנוכחות הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
09/11/2015 גזר דין שניתנה ע"י שמואל מלמד שמואל מלמד צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל תמר בר-זוהר
נאשם 1 לזר דוד לוי חדוה באום