טוען...

הוראה למומחה בית משפט 1 להגיש חוו"ד מומחה

נוהאד חסן15/04/2015

בפני

כב' השופט נוהאד חסן

התובע:

שבתאי ששון זגזג, ת.ז. 022653026

ע"י ב"כ עוה"ד פלדשטיין

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ עוה"ד הדס אהרוני

המחלקה המשפטית

החלטה

1. מינוי מומחה רפואי:

ד"ר יחזקאל טיטיון - מומחה בכירורגיה אורטופדית, מרח' רבי עקיבא 90/4, רעננה, 43263, מתמנה בזה לשמש מומחה יועץ רפואי (להלן: "המומחה"), לשם מתן חוו"ד רפואית בשאלות המפורטות להלן בהחלטה זו והמתייחסות לתובע, וזאת תוך 30 ימים ממתן החלטה זו.

2. מסמכים רפואיים:

להחלטה זו מצורפים מסמכים כמפורט להלן:

א. תיק רפואי מקופ"ח כללית: כללי + אורטופדי + תעסוקתי.

ב. תיק רפואי מביה"ח נהריה.

ג. רישומים ידניים מכרטיסו של התובע בקופ"ח כללית.

ד. העתק מדו"ח חדר מיון בבי"ח נהריה, מיום 4.9.1988.

ה. תמונות מעבודתו של התובע.

3. העובדות:

א. התובע יליד שנת 1967.

ב. משנת 1993 ועד שנת 2009 היה התובע בעל משק חקלאי והחזיק כ-22 דונם אדמה, אשר גידל עליה תפוחים ואפרסקים וכן לול מטילות.

ג. במסגרת עבודתו בחקלאות עבד התובע 5 ימים, לעיתים 7-8 שעות ביום ולעיתים שעה-שעתיים. בממוצע בשבוע כ-4-5 שעות ביום בעבודת חקלאות המשתנה בהתאם לעונה ו/או לצרכים.

ד. מיולי עד נובמבר קיימת עונת הקטיף. בעונה זו היה התובע 3 פעמים בשבוע במשך 4-5 שעות ביום עובד על סולם עם שק שהיה ממלא אותו בפירות והמשקל היה לוחץ על הגב. כשהשק היה מתמלא היה התובע יורד מהסולם לרוקן את השק במיכל.

ה. בין לבין היה התובע מוביל את הסחורה בשדות עם טרקטור עד לישוב (מרחק של חצי שעה) כאשר כל זמן הנסיעה הכלי רוטט וקופץ שכן מדובר בטרקטור ישן ובמסלולים בשדה פתוח (לא מישורי) ולא סלול. באותה תקופה התובע היה נוסע לפחות 3 שעות ביום על הטרקטור.

ו. מנובמבר ועד פברואר ישנם גיזומים שבהם התובע עסק גם כ-3 פעמים בשבוע. כל הגזם היה מפונה עם טרקטורים והתובע היה נוסע על הטרקטור לפינוי הגזם לפחות 3-4 שעות ביום, שוב ברטט וקפיצות ללא הפסק.

ז. מאפריל ועד נובמבר מתחילה עונת ההשקיה והריסוס, כאשר ריסוס והשקיה מתבצעים עם טרקטור במשך 3-4 שעות בממוצע, בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע, והכל בנסיעה עם קפיצות ורטט.

ח. מעבר לכך היה התובע עוסק כשעה כל יום באיסוף ביצים - דבר המצריך הליכה בכיפוף ואיסוף במשך כל הזמן.

ט. כן בחודשי הקיץ (יוני עד אוגוסט) היה התובע עסוק בחרישה של השטח וכיסוח עשביה והכל מבוצע על גבי טרקטור בנסיעה במשך 1-2 שעות בכל יום, והכל ברטט וקפיצות ללא הפסק.

י. כמו כן, משנת 1998 התחיל התובע בנוסף לעבוד כנהג משאית המוביל ביצים.

יא. העבודה כנהג משאית היתה בדרך כלל בשעות לא קבועות, לרבות בלילה והכל בהתאם לצרכים של החקלאות. התובע היה עובד כ-4-5 שעות במשאית והיה מוביל עגלות של ביצים הכוללות 144 תבניות בכל עגלה, ובמשאית 32 עגלות.

יב. העמסת המשאית היתה מצריכה גרירת העגלות ששוקלות 350 ק"ג עד למשאית, כאשר כל עגלה היתה נגררת לפחות 30-50 מטר מהמחסן עד שהיתה מורמת על המשאית.

יג. גרירת העגלות היתה בדרך כלל בהליכה אחורה לפי תמונות מצורפות, והכל תוך עומס רב על הגב. סה"כ התובע היה מעמיס במשך כשעה וחצי ואז נוסע ופורק עוד שעה וחצי. הפריקה נעשית כשהתובע נמצא על המשאית ואת העגלות מורידים ע"י מלגזה. גרירת העגלות בתוך המשאית נעשית למרחקים של מטר עד 12.5 מטר (אורך המשאית) ולאחר מכן התובע יורד למטה ומסדר את העגלות בתוך המחסן, תוך כדי דחיפה למרחקים קצרים.

יד. משנת 2009 עזב התובע את המשק החקלאי והתחיל לעבוד רק בהובלות כאשר החליף את המשאית לטריילר והיא כוללת 42 עגלות ולא 32, וכן עושה התובע ממוצע של 28 הובלות בחודש כאשר לפני כן עשה כ-20 הובלות בחודש.

טו. התובע האריך את שעות עבודתו והיום העמסת משאית לוקחת לפחות שעתיים וכך גם פריקתה, כך שלפחות 4 שעות התובע עוסק בגרירה של עגלות.

4. השאלות:

א. מהי המחלה או המחלות מהן סובל התובע בגבו?

ב. האם יש קשר סיבתי בין תנאי עבודתו של התובע כפי שתוארו לעיל בסעיף 3, לבין מחלתו או מחלותיו בגבו?

נבקשך להעריך אם קיימת כאן מידת סבירות העולה על 50%, כי בכלל קיים קשר סיבתי בין עבודתו של התובע כפי שפורטה בסעיף 3 לעיל לבין מחלתו או מחלותיו בגבו?

ג. אם התשובה לשאלה הקודמת חיובית, האם כל מאמץ פיזי שעשה התובע במסגרת עבודתו, גרם לפגיעה כלשהי (להלן: "הפגיעה") בגבו?

ד. אם התשובה לשאלה הקודמת חיובית - ההיתה אותה פגיעה, פגיעה זעירה ובלתי הפיכה, כך שבהצטרף אליה פגיעות קודמות וחוזרות נוצר המצב הקיים בתובע או שמא, המצב הקיים הוא תוצאה של תהליך תחלואתי ממושך?

ה. אם התשובה לרישא של השאלה הקודמת (פגיעות זעירות נפרדות ובלתי הפיכות הן שגרמו למצב הקיים בתובע) - היא חיובית - האם יש בתובע גורמי סיכון והאם תנאי עבודתו הנ"ל השפיעו על המחלה הרבה פחות מאשר נתוניו האישיים (לרבות גורמי הסיכון)?

ו. רק במידה וניתן לקבוע במידת סבירות העולה על 50%, כי בכלל קיים קשר סיבתי בין עבודתו של התובע לבין המחלה בגבו, נבקשך לקבוע את מידת תרומתו של קשר סיבתי זה אל מול יתר הגורמים שגרמו למחלה בגבו של התובע והאם תנאי עבודתו תרמו להתפתחות ו/או החמרת המחלה בגבו של התובע בשיעור העולה על 20%?

5. המומחה מתבקש לבסס את חוות דעתו על העובדות שנקבעו בהחלטה זו ועל המסמכים הרפואיים המצורפים, מהם ניתן ללמוד על מצב בריאותו של התובע.

6. לתשומת לב המומחה יוער, כי הכלל בבית הדין לעבודה, שאין בודקים את התובע, אלא אם באופן חריג מבקש זאת המומחה.

7. כמו כן יצוין, כי אין הצדדים רשאים לפנות ישירות אל המומחה.

8. שכר טרחת המומחה ישולם מקופת בית-הדין, כמקובל.

9. מזכירות בית הדין תדאג להמציא העתק החלטתי זו, הן למומחה והן לצדדים.

10. לעיון ביום 1.6.15.

ניתנה היום, כ"ו ניסן תשע"ה, 15 אפריל 2015, בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
19/10/2014 הוראה לנתבע 1 להגיש הזמנת חומר רפואי נוהאד חסן צפייה
15/04/2015 הוראה למומחה בית משפט 1 להגיש חוו"ד מומחה נוהאד חסן צפייה
29/07/2015 החלטה שניתנה ע"י נוהאד חסן נוהאד חסן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 שבתאי ששון זגזג יעקב פלדשטיין
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי צחי רטר