טוען...

הוראה לאחר להגיש הפקדת ערבות

אמיר סלאמה11/11/2014

בפני

כב' השופט אמיר סלאמה

מבקשים

מדינת ישראל

נגד

משיבים

סעיד עמאש (עציר)

החלטה

1. בפניי בקשה למימוש ערבויות שנקבעו בהחלטה מתאריך 9.6.14 במ"ת 13294-06-14.

2. כנגד המשיב הוגש כתב אישום שייחס לו את העבירות הבאות: התפרצות בצוותא לבית מגורים וביצוע עבירה, גניבה בצוותא, ושיבוש הליכי משפט (ת"פ 13283-06-14). בד בבד עם הגשת כתב אישום זה, ביקשה המאשימה לעצור את המשיב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בתאריך 9.6.14 התקיים דיון בבקשה זו, בסופו הוחלט על שחרור המשיב בתנאים ולפיהם הוא ישהה במעצר בית מלא. לצורך הבטחת תנאי השחרור, נדרש המשיב לחתום על ערבות עצמית בסך 10,000 ₪ ואמו, הגברת זוהור עמאש, שנקבעה כמפקחת עליו, נדרשה לחתום על ערבות צד ג' בסך 7,000 ₪. בהתאם לכך חתמו המשיב ואמו על כתבי ערבות כאמור.

3. המבקשת עותרת למימוש הערבויות נוכח טענה להפרת תנאי השחרור. על פי הטענה, בתאריך 6.9.14 יצא המשיב מביתו בניגוד לתנאי השחרור, ובכך ביצע עבירה של הפרת הוראה חוקית. לאחר שיצא המשיב מביתו, כמתואר לעיל, הוא הגיע עם שני קטינים אחרים לנחל התנינים בג'יסר אל זרקא כשהוא נושא איתו סכין גדולה. בעת שהות המשיב במקום ביחד עם שני הקטינים איתם הגיע, התפתח דין ודברים בינם לבין אחרים, ובמהלך האירועים שהתפתחו לאחר מכן איים המשיב על אחר בכוונה להפחידו, ובהמשך אף תקף את המתלונן באמצעות הסכין, וגרם לחתך במרפק ידו הימנית. לאחר שהמתלונן נפל ארצה, דקר אותו המשיב פעמיים באמצעות הסכין בישבן בעוד קטין אחר מכה את המתלונן בחוזקה באמצעות מוט עץ בחלקים שונים בגופו. עוד נטען, שבמהלך התקיפה איים המשיב על המתלונן שלא כדין. בגין אירועים אלה, הוגש כנגד המשיב כתב אישום המייחס לו עבירות של החזקת אגרופן או סכין למטרה לא כשרה, איומים, פציעה כשעבריין מזוין והפרת הוראה חוקית (ת"פ 31990-09-14).

4. כאמור, המבקשת עותרת למימוש הערבויות שניתנו להבטחת תנאי השחרור של המשיב בהחלטה מיום 9.6.14. בדיון שהתקיים בתאריך 21.10.14, ובמסגרת בקשה להארכת מעצרו של המשיב עד תום ההליכים בגין האירועים שתוארו לעיל ואשר התרחשו בתאריך 6.9.14, שמעתי את אמו של המשיב באשר לנסיבות הפרת תנאיה שחרור. האם הטענה שהיא שמרה על המשיב עד יום המקרה שתואר לעיל, כאשר באותו יום היא הלכה לישון לאחר שהמשיב בעצמו הלך לישון. כשהתעוררה מהשינה ראתה שהמשיב לא בבית ופתאום מישהו צעק שהוא נמצא עם סכין למטה. כשנשאלה מה עשתה שקמה מהשינה וראתה שהמשיב לא נמצא בבית, היא אמרה שחיפשה אותו למטה וזמן קצר לאחר מכן הוא חזר הביתה.

להשלמת התמונה יצויין, כי בחקירתו הודה המשיב בכך שהפר את תנאי השחרור, הביע צער על כך, וביקש שאמו לא תישא בתשלום כספי עקב כך.

5. אין חולק שהמשיב הפר את תנאי השחרור, ואת האמון שבית המשפט נתן בו עת שיחרר אותו בתנאים מגבילים. המשיב אף הגדיל לעשות, ובעודו מפר את תנאי השחרור, הוא ביצע, לכאורה, עבירות חמורות, לרבות דקירת אדם אחר.

6. במסגרת בש"פ 980/12 פלוני נ' מדינת ישראל (פורסם במאגר "נבו"), נאמרו הדברים הבאים:

"מטרת הפקדת הערבות היא בראש ובראשונה להרתיע את הנאשם מפני הפרת תנאי השחרור. הערבות משמשת בטוחה שהנאשם יכבד את תנאי השחרור ויימנע מהפרתם, כאשר הנאשם עצמו והערבים שנטלו אחריות לפקח עליו נוטלים סיכון שייפגעו בכיסם אם לא יעמדו בתפקידם...כמו כן, ההנחה היא שהנאשמים יקיימו את תנאי השחרור, בין היתר בשל חשש שהפרתם תחזיר אותם למעצר. לכן על בית המשפט להיזהר מ"סלחנות מוגזמת" להפרות של תנאי ערובה שתעודד בעקיפין הישנות של ההפרות ותפגום ביעילותו של מוסד השחרור בערובה...כחלק מהמטרה ההרתעתית, במקרה בו הופרו תנאי השחרור, רשאי בית המשפט להורות על חילוט הערבויות, כולן או מקצתן, כפי שנקבע בסעיף 51 לחוק המעצרים."

7. בענייננו אין חולק שהמשיב הפר את תנאי השחרור. הוא עשה כן ברגל גסה, עת ביצע, לכאורה, עבירות נוספות במהלך הפרת תנאי השחרור. בנסיבות שכאלה מן הראוי שהפרה זו תבוא לידי ביטוי במימוש הערבות העצמית אותה נטל על עצמו, אחרת לא תהיה כל משמעות מעשית לאותה ערבות, והדבר אף עלול לשדר לאחרים שאין משמעות לחתימה על ערבות עצמית במסגרת שחרור בתנאים. יחד עם זאת, לאור גילוי הצעיר של המשיב (יליד 1996), ולאור המצב הכלכלי שלו ושל משפחתו, אשר ככל הנראה אינו בכי טוב, ניתן להסתפק במימוש חלקי של הערבות העצמית. בהתאם לכך אני מורה על מימוש סך של 3,000 ₪ מתוך הערבות העצמית אותה נטל המשיב על עצמו, סכום שיהיה על המשיב לשלם עד ליום 11.1.15.

8. באשר לאמו של המשיב, הרי שהיא נטלה על עצמה אחריות לפקח על מעשיו, ובכך כשלה. נראה כי האמא השתדלה לפקח על המשיב, ונראה שהמשיב חמק מהבית מבלי שאמו הבחינה בכך. חומר הראיות שהונח בפני אינו מצביע על זלזול קיצוני מצד האמא בתפקיד שהוטל עליה כמפקחת על המשיב, אם כי היא לא מילאה את תפקידה על הצד הטוב ביותר. לערבות אותה נטלה האמא לצורך שחרור המשיב צריכה להיות משמעות, והדבר צריך לבוא לידי ביטוי במימוש הערבות. ברם, אם כי נוכח הנסיבות שתוארו לעיל ניתן להסתפק במימוש חלקי של הערבות. אני מורה אפוא על מימוש סך של 1,000 ₪ מתוך ערבות צד ג' אותה נטלה על עצמה הגב' זוהור עמאש, סכום שיהיה עליה לשלם עד ליום 11.1.15.

9. המזכירות תשלח החלטה זו לצדדים, וכן לגברת זוהור עמאש, אשר פרטיה מופיעים בכתב הערבות מיום 9.6.14 עליו היא חתומה. במקביל, ידאג המשיב להעביר לגב' עמאש הנ"ל עותק מהחלטה זו.

ניתנה היום, י"ח חשוון תשע"ה, 11 נובמבר 2014, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/11/2014 הוראה לאחר להגיש הפקדת ערבות אמיר סלאמה צפייה
05/03/2015 החלטה על עיון חוזר אמיר סלאמה צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל יעקב קובי
משיב 1 סעיד עמאש (עציר) ענת חולי