טוען...

החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט11/12/2014

בפני

כב' השופטת מיכל ברנט

העותר

עזרא יום טוב (אסיר)

נגד

המשיבים

1. משטרת ישראל/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר

2. מדינת ישראל

החלטה

עתירה ובה מבקש העותר ליתן צו האוסר על המשיבים לכלוא את העותר ואת שאר העותרים המגישים עתירות, ביום הדיון, במכלול המצוי בבית הסוהר מעשיהו , בתא צינוק משעה 07:30 עד שעות אחר הצהריים בתנאים בלתי אנושיים ובלתי הומניים כענישה על הגשת העתירות.

כן עותר הוא להורות למשיבים שלא להוציא את העותר מתאו אלא לאחר ספירת הצהריים שכן לטענתו דיונים בעניינו אינם מתקיימים לפני שעות הצהריים.

לטענת העותר, מדובר בתאי צינוק מלוכלכים, אטומים, ללא חלונות, ללא כסאות ישיבה, התא קטן ומוחזקים בו מספר אסירים כשהם עומדים כל העת, ובתא ריח חריף של שתן וצואה.

במהלך הדיון טען העותר כי בשבועיים האחרונים הועברו האסירים להמתנה הסמוכה לכניסה לבית הסוהר, לתאים בהם ברזים מטפטפים, לא ניתן להתפנות בתאים אלה שכן מדובר בתא שבעת עשיית צרכיהם חשופים העותרים בפני אחרים והם אינם מקבלים ארוחת צהריים חמה.

לבסוף טען העותר כי הוא סובל מאסטמה ובתאי ההמתנה האסירים מעשנים, ולא קיים תא ללא עישון.

מאחר וכיום מוחזקים העותרים שדיון בעניינם מתקיים באותו יום במכלול המצוי בבית הסוהר "מעשיהו" הנמצא מרחק קצר מאולם הדיונים בעתירות, ערכתי סיור במכלול, בליווי מפקד הכלא, סגנו וקצין המבצעים.

במכלול שלושה תאים שגודלם בינוני, התאים נקיים , מצויידים בספסלים המאפשרים ישיבה לאסירים הממתינים לדיונים ובכל תא בור לעשיית צרכים שאינו סגור.

בנוסף, במכלול קיימת חצר טיולים למקרה בו ההמתנה ממושכת.

לתאים אלה מועברים אסירים שדיונים בעניינם מתקיים באותו יום בבתי המשפט השונים, אסירים שיש להוציאם למר"ש או לבדיקות רפואיות, אסירים שממתינים לדיונים בעתירות ועוד, כך שתחלופת האסירים הממתינים גבוהה ואינה עורכת שעות.

מתחם איילון כולל מספר בתי סוהר, וכפי שנוכחתי בעצמי, מובאים העותרים למכלול על פי מקום ריצוי מאסרם. כך לדוגמא הובאו אתמול האסירים המרצים מאסרם בכלא איילון ורק לאחר מכן הובאו האסירים המרצים מאסרם בכלא מעשיהו. העותרים אינם מוחזקים שעות ארוכות אלא זמן לא רב בתנאים סבירים.

עוד הוברר כי ככל שמבקשים האסירים לעשות צרכיהם (כשאין המדובר בהטלת שתן) הם נלקחים לשירותים רגילים מחוץ למכלול.

יחד עם זאת, סבורני כי בור פתוח לעיני כל להטלת שתן אינו הולם. מטעמים בטחוניים לא ניתן לבנות כיר במקום והוסכם עם מפקד בית הסוהר כי במקום יושמו וילונות אשר יסתירו את האסירים בעת הטלת השתן.

על צוות המכלול לדאוג כי אסירים לא יעשנו במקום.

בכל הנוגע לארוחות הצהריים, אלה סופקו לאסירים שהמתינו בעת שהתקיימו דיונים בפני.

לאור האמור, הנני דוחה את העתירה.

אגרה תשולם מכספי העותר.

המזכירות תשלח העתק ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, י"ט כסלו תשע"ה, 11 דצמבר 2014, בהעדר הצדדים.

חתימה

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/12/2014 החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט מיכל ברנט צפייה
15/02/2015 החלטה על בקשה למתן פטור מאגרה מיכל ברנט צפייה