טוען...

החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט08/03/2015

תיאור: תיאור: Menora

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד

עת"א 10101-10-14 עזרא היזמי נ' שב"ס

8 מרץ 2015

לפני כב' השופטת מיכל ברנט

העותר

עזרא היזמי

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

נוכחים:

העותר ובא כוחו עו"ד ערן ראו

ב"כ המשיב עו"ד משה יצחקי

פרוטוקול

ב"כ העותר: חוזר על העתירה.

ביום 25.12.13 נדונה עתירה שבה בית המשפט הורה לשב"ס לשלב את העותר בטיפול ייעודי, כאשר באותה עד היה את כל המידע הרלוונטי שקיים גם היום ללא שינוי, אותה מסוכנות, קבוצה פסיכו חינוכית שהוא עבר, לאחר מכן טיפול באלכוהול. אי אפשר לשחק עם העותר הזה סוג של טנגו. לוקחים אותו צעד קדימה ושניים אחורה. אומרים לו לעבור קבוצה פסיכו חינוכית והוא עובר אותה, כאשר בסיום הקבוצה החליטו לשחרר אותה מהקבוצה. אמרו לו אז שיש לו בעיית אלכוהול והוא עשה טיפול באלכוהול במשך 8 חודשים למרות שאין לו בעיית אלכוהול. הוא ביקש להשתלב בטיפול ייעודי. הוא רוצה טיפול.

כל הרציונל הוא שהטיפול צריך להיות לפני שמשתחררים שחרור מלא.

העותר: אני מרצה 10.5 שנים עוד מעט. אני עומד לסיים את המאסר בעוד 22-23 חודש. בקבוצה ייעודית לוקחים אנשים, נותנים להם לעשות את הקבוצה הייעודית על השליש, אם נשאר לבן אדם שנתיים לסיים את המאסר, הם אומרים לו אולי הוסטל לטיפול בעברייני מין וכך מושכים את המאסר. מדובר ב-20 חודשים או 25 חודשים. בקבוצה הזאת זה כלים לאסיר לדעת איך להתמודד בחוץ. מפגש אחרון לפני הסוף לא הרגשתי טוב ולא באתי. העו"סית של בית הסוהר אמרה שסיימתי בהצלחה. עשיתי קבוצה של טיפול באלכוהול. עשיתי הכל בהצלחה. חופשות הם לא נותנים. הם אומרים שאני לא צריך לעשות קבוצה ייעודית.

החלטה

העותר נדון ל-18.5 שנות מאסר שמניינן מיום 27.1.05 בגין איומים, מעשה סדום תוך גרימת חבלה, בעילה בכוח, בעילה בהתעללות והפעלת מאסר על תנאי, זהו מאסרו השלישי והוא מסווג לקטגוריה א' משטרה עבריין מין, ומלין על אי שילובו בקורס ייעודי לעברייני מין.

לטענתו, בית משפט במותב זה קבע ביום 25.12.13 כי המשיב מתבקש, ככל שהעותר יביע נכונות להשתתף בקבוצה כזו, לשלב את העותר בקבוצה ייעודית לעברייני מין בהקדם האפשרי.

אותה עתירה דנה בחופשותיו המבוקשות של העותר.

בכתב התשובה נטען כי בית משפט לא קבע כי העותר ישולב בקבוצה ייעודית, העותר נמצא ברשימת המתנה והתאמתו תיבחן לקראת שחרורו המלא, שכן קיימת קדימות לאסירים שמועד שחרורם קרוב.

בקבוצה הייעודית שאמורה להיפתח בקרוב ישולבו אסירים שתאריך שחרורם המלא יחול בשנים 2016 ו-2017. עוד נכתב כי על פי חוות דעת מב"ן, אין שינוי בעמדותיו של העותר, התנהגותו נוקשה ותוקפנית והוא נעדר מודעות למצבי סיכון עתידיים, מדובר בעבריין מין רצידיביסט, בעל מסוכנות גבוהה לטווח ארוך וקצר.

אכן, מחקרים הוכיחו כי הזמן הנכון לשילוב בטיפול ייעודי לעברייני מין הינו טרם שחרורם, אך יחד עם זאת, נשאלת השאלה מהו מועד השחרור שעל המשיב לקחת בחשבון לצורך שילוב בטיפול ייעודי.

סבורני כי המועד הנכון הינו מועד סמוך לתום שני שליש ריצוי מאסר, שאם לא כן, יימצא האסיר במצב בו הוא משולב בטיפול ייעודי בסמוך למועד שחרורו המלא מן המאסר.

אין באמור כדי ליתן עדיפות לאסירים שמועד שחרורם רחוק מאסירים הממתינים לשילובם בקבוצה ייעודית לעברייני מין במב"ן, אך יחד עם זאת, מתבקש מב"ן לעשות ככל יכולתו על מנת לצמצם הפערים ולשלב אסירים שהינם עברייני מין בקבוצות ייעודיות, ככל האפשר סמוך למועד תום ריצוי שני שליש מאסר.

פרוטוקול הדיון וההחלטה יועברו ליועמ"ש מב"ן.

בכפוף לאמור, הנני דוחה את העתירה.

ניתנה והודעה היום יז' באדר תשע"ה, 8/3/2015 במעמד ב"כ הצדדים והעותר.

מיכל ברנט, שופטת

הוקלד על ידי גלית אספני