טוען...

החלטה על בקשה לפטור מפיקדון

עינת רביד15/01/2015

מספר בקשה:2

בפני

הרשמת- כב' השופטת עינת רביד

מבקשים

משה כהן

נגד

משיבים

מוסך אולימפיה אשדוד בע"מ

החלטה

מונחת לפני בקשת המבקש לפטור מערבון בתיק.

  1. הערעור הנדון הוגש על החלטת כבוד השופטת טל לוי מיום 11.11.14 ולפיה נדחתה בקשת המבקש לביטול פסק דין שניתן נגדו ביום 2.2.14.
  2. לטענת המבקש מצבו הכלכלי הוא כזה אשר אינו מאפשר לו לשלם הערבון בתיק.
  3. לאחר שעיינתי בבקשת המבקש בתגובת המשיבה ותשובת המבקש אני קובעת כי דין הבקשה להדחות.
  4. הוראת תקנה 427 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 (להלן: "התקנות") מחייבת מערער להפקיד ערבון בערעור ומעגנת את הכלל, אשר לצדו אף נקבע החריג שבתקנה 432(א) לתקנות (ראה: בש"א 1528/06 יוסף ורנר ואח' נ' כונס הנכסים הרשמי).
  5. על תכליתו של הערבון והשיקולים בקביעתו שב ועמד בית המשפט העליון (כב' השופט ג'ובראן) בבשג"ץ 4934/14 מילנה גורנשטיין נ' כנסת ישראל:

"הערובה שחובתה נקבעה בתקנה 427 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 (להלן: התקנות או תקנות סדר הדין האזרחי) נועדה להבטיח את הוצאות המשיב.

ברירת המחדל לסוג הערובה היא הפקדת עירבון (תקנה 428 לתקנות).

כאשר הרשם או המזכיר הראשי של בית המשפט קובעים את גובה העירבון להפקדה, עליהם לשקול בין היתר את מספר המשיבים; שווי סכום התביעה; סכום ההוצאות שנקבעו בערכאה או בערכאות הקודמות והשיקולים לכך; וזהות המערער (ראו למשל: רע"א 4763/12 ויסולי נ' דלק נדל"ן בע"מ ...).

תקנה 429 לתקנות מאפשרת לבעל דין לבקש לערוב בדרך אחרת להוצאות המשיב, והכרעה בבקשה זו נתונה לרשם (או למזכיר הראשי של בית המשפט) במעמד צד אחד ..."

  1. בעל דין רשאי לעתור לפטור מהפקדת ערבון או להפחתתו מטעמים של קושי כלכלי להפקידו ועליו הנטל להוכיח שני תנאים מצטברים. הראשון שמצבו הכלכלי אינו מאפשר לו להפקיד את הערבון והשני שלהליך שהוגש סיכוי להצליח (ראה: בש"א 1528/06 ורנר נ' כונס הנכסים הרשמי). די שלא עמד בתנאי אחד כדי שבקשתו תדחה.
  2. בכל הנוגע לטענה בדבר קושי כלכלי אני קובעת כי טענה זו לא הוכחה. בהתאם לפסיקה, המבקש פטור מתשלום אגרה או מהפקדת ערבון או הפחתתם מחמת עוניו חייב להיכבד וליתן לבית המשפט תמונה מלאה ועדכנית של מצבו הכלכלי (ראו רע"א 2598/99 כהן נ' נח). במקרה הנדון המבקש טוען כי מצבו הכלכלי עגום אך הוא אינו מצרף תדפיסי חשבון בנק, תדפיסי כרטיסי אשראי ואינו מצהיר על מצב חשבונותיו ואף אינו מצרף כל נתון אשר יכול להעיד על שיעור הוצאות מחייה שוטפות וחיובים כגון : מיסי עירייה, חשמל, טלפון, כבלים ועוד. בנוסף המבקש אינו מצהיר אם יש לו רכב בבעלותו, כאשר הערעור הנדון עניינו בגין חוב המבקש בגין תיקון רכבו במוסך המשיבה. כמו כן המבקש מציין בתצהירו כי אין בבעלותו דירה, אך הוא אינו מפרט היכן הוא גר והאם הוא שוכר דירה, ומה עלותה.
  3. בתצהירו טען המבקש כי פנה לחברים ומשפחה לצורך גיוס כספים אך ללא הצלחה. טענה אשר לא גובתה בכל אסמכתה מטעמו. לעניין זה נקבע בפסיקה כי :

"התנאי בדבר היעדר מסוגלות כלכלית של מבקש הפטור מהפקדת עירבון נבחנת על סמך מצבו הכלכלי הפוזיטיבי, אך גם על סמך יכולתו להסתייע בסביבתו. ... המערערים גם לא הצליחו להוכיח את היעדר יכולתם להיעזר בסביבתם ..."

(בש"א 3166/12 מוטי אשכנזי נ' בנק לאומי למשכנתאות, וכן ראו בג"ץ מילנה גורנשטיין)

  1. עוד אציין כי אין בטענתו של המבקש כי הוא חייב מוגבל באמצעים בהוצאה לפועל, כדי להצדיק פטור מערבון, שכן הקריטריונים להכרזתו של חייב כמוגבל באמצעים אינם זהים לקריטריונים הנבחנים במסגרת בקשה מסוג זה.
  2. לאור האמור לא עלה בידי המבקש להוכיח כי ידו אינה משגת לעמוד בתשלום סכום הערבון בו חויב.
  3. בהתייחס לסיכויי ההליך ומבלי לקבוע מסמרות בעניין, אציין כי לא שוכנעתי שאלה גבוהים כהערכת המבקש ועולים כדי הרף המצדיק שלא להבטיח את תשלום הוצאות המשיבה.
  4. לאור האמור לעיל אני דוחה הבקשה לפטור מערבון.
  5. על כן על המבקש להפקיד הערבון תוך 30 יום.
  6. ככל שלא יופקד הערבון כאמור יירשם הערעור לדחייה.

ההחלטה ניתנה על ידי כרשמת.

ניתנה היום, כ"ד טבת תשע"ה, 15 ינואר 2015, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
15/01/2015 החלטה על בקשה לפטור מפיקדון עינת רביד צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מערער 1 - נתבע משה כהן
משיב 1 - תובע מוסך אולימפיה אשדוד בע"מ משה זלצר
משיב 2 היועץ המשפטי לממשלה גלי בהרב-מיארה