טוען...

החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט29/03/2015

לפני כב' השופטת מיכל ברנט

העותרת

מיכל אבודרהם

נגד

המשיב

שירות בתי הסוהר

נוכחים:

העותרת ובאת כוחה עו"ד רונית אבישר

ב"כ המשיב עו"ד לאלא נסראללה

פרוטוקול

ב"כ העותרת: חוזרת על העתירות.

ב"כ המשיב: מדובר באסירה שמרצה מאסר שלישי לתקופה של שנתיים בגין עבירות אלמ"ב. תחילת מאסרה ביום 16.6.14. היא מסווגת כיום לקטגוריה א'.

יצרנו קשר עם היחידה החוקרת. שני התיקים עדיין פתוחים. ביום 25.2.15 היא נחקרה בגין שני התיקים. היו פעולות חקירה חדשות. התיקים לא נשארו בלי חקירה. אני בעצמי דיברתי עם התחנה כדי לוודא שהתיקים לא עומדים כנגד האסירה, במיוחד כאשר יש השלכות של מניעת חופשות. יש בתיקים פעולות חקירה. היא נחקרה על שני התיקים הפתוחים ביום 25.2.15. שני התיקים נפתחו כאשר הייתה במעצר, אחד התיקים מחודש נובמבר 2014 והשני מחודש יולי 2014.

מגישה, בהסכמת העותרת, מידע שב"ס.

ב"כ העותרת: אני סבורה שטרם הדיון היה על חבריי לערוך בירור לא רק מתי הוגשה התלונה אלא מהו מועד האירועים המיוחסים לעותרת. אני חושבת שזו שאלת המפתח במקרה זה. לדברי האסירה, תיק אחד נוגע לתלונה בגין מרמה אשר לטענת המתלוננת בוצע לפני למעלה משנה. תיק שני נוגע לתלונה אשר הוגשה אכן לאחרונה, במהלך חודש דצמבר, אולם לגבי אירוע שהיה לפני 3 שנים. יש לכך משקל רב. אם היינו עוסקים בתיקים שהתלונות בהם נוגעים לאירועים שהם לאחר תחילת המאסר, הייתי חוזרת בי מעתירתי, אבל לא כך הם פני הדברים.

טרם כניסתה למאסר, צרפה האסירה את כל התיקים אשר עמדו כנגדה.

האסירה מתקנת אותי ומציינת שבתיק של יולי היא נחקרה עוד טרם גזירת דינה. עורך הדין השיב לה שהתיק הזה לא היה מצוי ברשימת מב"דים שהוגשה לבית המשפט טרם נגזר דינה.

שאלת המפתח כאן היא דבר אחר. האסירה צירפה כל מה שהיה ידוע במטרה לנקות שולחן ולפתוח דרך חדשה. מהרגע שהיא נאסרה, היא מבקשת להשתלב בקבוצות טיפוליות. היא שולבה בקבוצת מרמה בחודש פברואר, אחרי שמחודש ספטמבר מבטיחים לה לשלבה, היא אסירה חיובית, מתנהגת כראוי, עברה קבוצת אמהות, קבוצת צעדים, עברה קורסים שונים שיש לנווה תרצה להציע. אני לא חושבת שמרשתי אמונה על קצב חקירתה של משטרת ישראל. כפי שעולה מדבריה, בתיק של יולי היא נחקרה עוד קודם לכן אולם התיק לא התגבש ולא צורף מסיבה שאינה ברורה למב"דים שבגינם נגזר דינה.

מדובר על אירועים ממש ישנים. משטרת ישראל לא הזדרזה ופעלה והדבר לא צריך לעמוד לה לרועץ כרגע.

החלטה

העותרת נדונה לשנתיים מאסר שמניינן מיום 16.6.14 בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, שימוש במסמך מזויף, התחזות לאדם אחר והונאה בכרטיס חיוב, זהו מאסרה השלישי והיא מלינה על אי שילובה בסבב חופשות.

לטענתה, חופשתה אינה מאושרת כיוון שטרם נפתחה קבוצת מרמה, היא אסירה חיובית וללא דו"חות משמעת.

עוד עותרת העותרת לשינוי סיווגה מקטגוריה א' באשר לטענתה לא נחקרה על התיקים שנפתחו נגדה ולמיטב ידיעתה היא צרפה את כל התיקים הפתוחים.

בכתב התשובה נטען כי בתקופת מאסרה נפתחו נגדה שני תיקי פ"א בחשד לביצוע עבירות מרמה ולכן שונה סיווגה ובהתאם נמנעו חופשותיה למשך 6 חודשים, היא שולבה בקבוצה לעברייני מרמה ביום 8.2.15 וקיים מידע שלילי בעניינה.

על פי סעיף 8(ג)2 לפקודה, נפתח תיק פלילי נגד אסיר בחשד לעבירה, בין אם בגין עבירה שנעברה בין כתלי בית הסוהר ובין אם מחוץ לבית הסוהר, לא תאושר חופשה לאסיר במשך עד חצי שנה החל ממועד פתיחת התיק כשבמהלך תקופת העיכוב יובא עניינו לבחינה מחודשת של שאלת סיווגו.

לטענת העותרת, אחד מן התיקים הינו בגין עבירה מלפני 3 שנים ואחד בגין עבירה מחודש יוני 2013.

איני סבורה, לאור העובדה שהעותרת נחקרה לפני פחות מחודש ימים בגין תיקי פ"א אלה, כי החלטת המשיב הינה החלטה בלתי סבירה.

יחד עם זאת, מתבקש המשיב להודיע תוך 45 יום מהיום האם יש כוונה להגיש כתב אישום בגין תיקים אלה, אם לאו.

בכפוף לאמור, הנני דוחה את העתירות.

לא מצאתי לנכון להתייחס לידיעה אחת ויחידה הנוגעת להתנהלותה של העותרת לאור האמור מעלה.

ניתנה והודעה היום ט' ניסן תשע"ה, 29/3/15 במעמד ב"כ הצדדים והעותרת.

מיכל ברנט, שופטת