טוען...

החלטה שניתנה ע"י מיכל ברנט

מיכל ברנט17/02/2015

לפני כב' השופטת מיכל ברנט

העותר

גור אריה בן יאיר (אסיר)

נגד

המשיבים

1. משטרת ישראל/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר

2. מדינת ישראל

<#2#>

נוכחים:

העותר בעצמו

ב"כ המשיב – עו"ד מוזי יצחקי

פרוטוקול

העותר:

חוזר על העתירה. לגבי הטענה של הונדליזם על ידי האסירים, עם כל זאת שהטענה נכונה ואני מסכים לה הרי שאני מבקש לצטט מתוך החלט כב' השופט המחוזי כב' השופט בר אופיר בבג"צ עע"א 1834/01 לגבי אגף הבידוד בכלא אילון וקבע כי למרות שיכול להיות שחלק מהקלקולים שישנם באותם תאים נעשים על ידי האסירים, עדיין אחריות שב"ס לתקן את המתקנים הפגומים. עוד נאמר באותה החלטה כי "הליקויים בתאי הבידוד חייבים לבוא על תיקונם למרות כל הקשיים האובייקטיבים שרשויות השב"ס עומדות בפניהם מדי יום כולל חבלות ברכוש שמבוצעות בידי אסירים". לכן אני חושב שגם פה אין לפטור א השב"ס מתיקון הליקויים גם כאלה שנעשו על ידי אסירים. כמו כן אבקש לטעון לגבי אותה דלת שהתקינו בתא השירותים בתא המתנה במכלול, שהדלת נמוכה מידי ופוגעת בצנעת הפרט של האסירים המשתמשים בתא השירותים. לציין שיש תאים אחרים באותו מכלול שבהם בכלל אין לסוהר אפשרות לראות את האסיר בשירותים כך שטענת המשיב לגבי בטחון נראית קצת לא רצינית.

בנוסף אבקש להתייחס לסעיף האחרון בעתירה, בו ביקשתי שאם יש אפשרות לאפשר לאסירים שיוצאים לעתירות ולוועדות, לצאת דרך מכלול הביקורים של כלא רימונים החדש. אעיר תשומת לב ביהמ"ש שבכל פעם שאני מגיע לכאן עלי לעבור מהלך של חצי ק"מ בקירוב עם מספר גרמי מדרגות בעוד שלדעתי אם היה נעשה מאמץ לא גדול על ידי המשיב, היתה אפשרות להסדיר שהאסירים שיוצאים לעתירות יצאו דרך מכלול הביקורים הדבר היה מקל על האסירים וגם על המשיב. לציין שאסירים שיוצאים לעתירות בכלא אילון, יוצאים פחות או יותר באותה דרך, קרי, הם לא נבדקים על ידי משקף. הם מוצאים מכלא אילון דרך שער צפון, שהיום אינו מתפקד ונאזקים ומובלים ברכב. ניתן לעשות זאת גם כאן מבלי להכניס את רכב הליווי להנגר מיוחד.

מה שטוב ונכון לכלא אילון מבחינה בטחונית יכול להיות טוב גם בכלא רימונים. זאת העליתי כהצעת ייעול.

מבקש לומר, פניתי למפקד האגף כשהביא לי את תגובת המשיב, שנמצא כאן היום, שלא קיבלתי את ההתייחסות לעתירה של סגן המפקד.

לעניין תאי ההמתנה, הן במכלול והן בסמוך לאולם העתירות, לעניות דעתי מן הראוי היה שמלבד שיותקנו חלונות כאלה שיכולים להפתח ולהסגר ולא קבועים, היה מקום להתקין מזגנים בתאים אלה שכן עדיין אין בחלונות כדי לפתור לחלוטין את בעית הקור בחורף ואת החום והלחות בקיץ.

ב"כ המשיב:

חוזר על כתב התשובה.

החלטה

העותר נדון למאסר עולם בלתי קצוב בגין רצח והפעלת מע"ת והוא מרצה מאסרו החל מיום 2.11.1998.

לטענת העותר, הוא מזדמן למכלול הקליטה של כלא רימונים, ברוב התאים אין זגוגיות בחלונות, אין חימום, ספסלי האבן אינם מבודדים, אין מזרונים, באחד התאים השירותים מצויים מול דלת התא ולא קיימת מחיצה, בתאים הנמצאים ליד האולם בו מתקיימות העתירות אין זגוגיות, אין חימום, אין חשמל, בחלק מהתאים הכיור או השירותים אינם תקינים, אין שולחנות לארוחת הצהריים ולהכנה לדיון.

כך המצב הוא בתא ההמתנה ליד המרפאה ובמתחם הקנטינה.

העותר הציע כי העותרים יוצאו למתחם הביקורים של כלא רימונים החדש, באשר ביום ג' לא מתקיימים ביקורים.

בכתב התשובה נטען כי מדובר בתאים שאינם מאוכלסים ובהם תנועה מרובה של אסירים ועצורים הממתינים זמן קצר.

לגבי העותר עצמו המופרד מבני מיעוטים, מדובר לטענת המשיב בהמתנה קצרה מאוד.

קיים קושי לאבזר את תאי ההמתנה בשל בעיות הגיינה וונדליזם, בתא השירותים היתה דלת שאסירים חיבלו בה והיא תוקנה, במרפאה קיימים שירותים, במכלול הביקורים אין ציוד המאפשר בידוק בטחוני מקיף ואין אפשרות להכניס רכב ליווי ובתאי עתירות קיימות סתימות מכוונות, בזמן הקרוב יותקן שולחן אוכל וייפתר נושא האיטום באופן שכניסת רוחות תימנע.

בשולי הדברים אעיר כי כבר מזה למעלה מחודשיים ימים הסבתי תשומת לב הגורמים בשב"ס למצב הבלתי תקין השורר בתאי ההמתנה הצמודים לאולם העתירות.

מדובר בתאי המתנה פרוצים לרוחות, בהם נאלצים אסירים להמתין לעיתים זמן ממושך. הוסבר לי כי האסירים משליכים אל הביוב שאריות אוכל ופרוטוקולים באופן שגורם לסתימה כמעט מדי יום.

סבורני כי גם אסיר זכאי לתנאי מחייה בסיסיים הולמים ויש לדאוג כי מתחם ההמתנה הצמוד לאולם העתירות יהיה סגור באופן שרוחות לא תיכנסנה ומאוורר באופן שיהלום את תנאי מזג האוויר אף בקיץ.

באשר לשולחנות הובהר לי כי השולחנות הקבועים המחוברים חיבור של קבע יותקנו בזמן הקרוב.

מצופה כי נושא זה יוסדר בהקדם ובכוונתי לעקוב אחר התקדמות הסדרתו.

באשר למכלול המצוי בכלא רימונים הוצגו בפני תמונות ולפיהן קיימים חלונות ומצופה כי במקומות בהם לא קיימים חלונות, אלה יותקנו בהקדם. .

בשירותים במכלול הותקנה דלת אשר לטענת העותר אינה בגובה מספק ולטענת המשיב, הדבר נעשה בשל הצורך בשמירה על בטחונם של האסירים.

מאחר ובמכלול הביקורים אין ציוד בטחוני המאפשר בידוק מקיף, אין לחייב את המשיב בפעולה הפוגעת בבטחונם של המצויים במשמרת שב"ס.

באשר לעתירת העותר לשים מזרנים במכלול, הרי שמדובר בעניין בטחוני ורק לפני מספר ימים פרצה שריפה באגף המעבר בכלא השרון לאחר שאסיר הצית מזרנים בתאו. משכך, איני מתערבת בהחלטת המשיב שלא לשים מזרנים.

על מנת לעקוב אחר התקדמות הטיפול במתחם העתירות ויישום ההחלטה, מתבקש ב"כ המשיב לדווח לביהמ"ש ולעותר תוך 30 יום מהיום על ההתקדמות ובמידת הצורך ייקבע דיון המשך.

ניתנה והודעה היום כ"ח בשבט תשע"ה, 17/2/15 במעמד הנוכחים.

מיכל ברנט, שופטת