טוען...

החלטה שניתנה ע"י ישראלה קראי-גירון

ישראלה קראי-גירון21/07/2015

בפני כב' השופטת ישראלה קראי - גירון

בעניין:

פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש] התש"ם-1980

להלן: "הפקודה"

בעניין:

נפאע שאדי ת"ז 021011606

להלן: "החייב"

ובעניין:

כונס נכסים רשמי מחוז חיפה

להלן: "הכונ"ר"

החלטה

בפניי בקשת נושה למתן צו כינוס כנגד החייב. הבקשה נדונה ביום 29/6/2015 ולדיון לא התייצב החייב. עמדת הצדדים בפניי הייתה, כי אין מניעה להיעתר לבקשה והסוגייה היחידה שנותרה שנויה במחלוקת, הינה זהות בעל התפקיד שימונה.

עו"ד מטר ב"כ שני המבקשים, ביקש למנותו כבעל תפקיד וב"כ הכונ"ר, בדיון, הותירה בתחילה שאלת מינוי בעל התפקיד, לשיקול דעת בית המשפט, כאשר נמסר בדיון, כי ב"כ הכונ"ר מעדיף שבעל התפקיד שימונה, יהיה בעל תפקיד הנמנה על רשימת בעלי התפקיד במשרדי ב"כ הכונ"ר.

אין מחלוקת כי עו"ד מטר אינו נמנה על רשימה זו.

עו"ד מטר טען בפניי, כי יש למנותו משום:

1. עמדת ב"כ הכונ"ר בדבר הצורך במינוי בעל תפקיד מתוך הרשימה, חלה רק בבקשות חייב לפשיטת רגל.

2. יש יתרון למינוי ב"כ נושה כבעל תפקיד, משום שהוא בנוי לדרישת עבודה שכזו ומוכן להשקיע ממרצו ויפעל לתועלת כל הנושים.

3. החיסרון הגלום בעובדה שמינוי ב"כ נושה כבעל תפקיד, אינו מאפשר לו לבדוק את תביעות החוב שמגיש אותו נושה, יכול לבוא על תיקונו במינוי בעל תפקיד נוסף, בעלות נמוכה, לבדיקת תביעת החוב של הנושה מגיש הבקשה, ומרשיו של עו"ד מטר מוכנים לעשות כן.

4. היה ולא ימונה עו"ד מטר בעל תפקיד, יש לאפשר לו שהות להמליץ על בעל תפקיד אחר.

לאחר ששקלתי בעניין, אני סבורה, מבלי להטיל חלילה דופי בפועלו ופעילותו של עו"ד מטר בכלל, ובתיק זה בפרט, כי אין מקום למנותו, כבעל תפקיד בתיק זה ולבית המשפט שמור לעניין זה שיקול דעת, ובמקרה דנן, יהיה זה נכון למנות בעל תפקיד אחר מרשימת בעלי התפקיד במשרדי ב"כ הכונ"ר.

אני סבורה כי, מבלי להטיל דופי באיש, יש לקחת בחשבון קשיים של בעל תפקיד לתפקד בהליך בכלל וכבעל תפקיד בענייניהם של כלל הנושים, בפרט מקום בו בעל התפקיד הינו בא כוח יוזם ההליך בבקשת נושה.

עמדת ב"כ הכונ"ר כפי שבאה לידי ביטוי, למשל, בתגובה שהגיש ביום 28/5/2014 בתיק 52141-03-14 היא כי קיימים קשיים במינוי ב"כ נושה כבעל תפקיד גם בבקשת נושה (סעיף 13 לתגובה).

עוד הובהר בתגובה הנ"ל, כי המגבלה לפיה מינוי בעל תפקיד יהיה מרשימת בעלי תפקיד שהתקבלו למאגר, אינה חלה רק בבקשת חייב לפשיטת רגל (סעיף 10 לתגובה הנ"ל).

אני סבורה כי ראוי היה שהצדדים ישכילו למצוא פתרון אשר ייתר הצורך בכתיבת החלטה זו. משכשלו הצדדים לעשות כן, אני סבורה כי בנסיבות העניין יש מקום למנות בעל תפקיד אחר, שאינו ב"כ הנושים. אני סבורה כי מקום בו ב"כ נושה מבקש להתמנות הן כמנהל מיוחד והן כנאמן לנכסי חייב, מדובר בתפקיד שמבקש ב"כ נושה לעצמו, אשר מעצם מהותו, מהווה ניגוד עניינים.

הדבר נכון שעה שנושה עצמו מתבקש להתמנות כבעל תפקיד והדבר נכון גם מקום בו נושה מבקש להתמנות כבעל תפקיד.

לטעמי, מעצם החשש לניגוד עניינים, נדרש ב"כ נושה המתמנה כבעל תפקיד בבקשה אותה הוא יזם, להימנע מבדיקת תביעת החוב של הנושה אותו הוא מייצג, ואולם עניין זה הינו רק אחד מעניינים שונים, בהם יכול למצוא עצמו בעל תפקיד כזה, במצב של ניגוד עניינים או במצב בו יתקשה לתפקד, ויתרבו תלונות אשר יניבו הגשת בקשות רבות בהליך. דבר זה יגרום צורך של בית המשפט להתערב באופן תדיר בפעולות של אותו בעל תפקיד וייצור עומס מיותר בהליך.

אני סבורה, במסגרת חשש זה ולמרות שלא תמיד תקום מניעה לכבד רצונו של נושה למנות נציגו כבעל תפקיד, קיימות נסיבות בהם יכול בית המשפט מתוקף שיקול דעתו שלא למנות ב"כ נושה כבעל תפקיד.

ראה לעניין זה:

פש"ר (חי') 16895-10-12 סלמאן גאנם נ' כונס הנכסים הרשמי, החלטת כב' השופטת טאובר מיום 14/6/2013.

אני סבורה, כי בנסיבות המקרה דנן, בשלו התנאים להפעלת שיקול דעת בית משפט זה ולקבוע כי יש למנות בעל תפקיד אחר ולא את עו"ד מטר, שהוא ב"כ נושה כבעל תפקיד.

עו"ד מטר לא חלק על העובדה, כי אינו נמנה עם רשימת בעלי התפקיד במאגר ב"כ הכונ"ר.

יתרה מזו, במקרה דנן לא התייצבו בפניי הנושים עצמם והביעו בקשה מפורשת למנות את בא כוחם כבעל תפקיד. הטענות נשמעו אך ורק מפיו של עו"ד מטר וזה ביסס טענותיו על יכולותיו ונמרצותו לפעול בעניינים של כלל הנושים טוב יותר מכל בעל תפקיד.

לא שוכנעתי כי כך הדבר. אני סבורה כי נמרצות יתר זו עלולה להעמיד את עו"ד מטר במצב של ניגוד עניינים או במצב כי יוגשו בקשות רבות שיחייבו מעורבות יתר של בית משפט זה בפסילת בעל תפקיד. כך גם התרשמתי מאופן טיעונו של עו"ד מטר בפניי. אני סבורה גם, כי טוב עשתה ב"כ הכונ"ר שהותירה העניין לשיקול דעתי.

אשר לחשש כאילו בעל תפקיד אחר יפעל באופן נמרץ פחות לטובת הנושים, אציין כי בחשש זה אין ממש. ראשית אין להטיל דופי בכלל בעלי התפקיד. בנוסף, עו"ד מטר יוכל לשתף פעולה עם כל בעל תפקיד שימונה, להעביר לו כל חומר המצוי עמו להציע דרכי פעולה ובמידת הצורך, יוכל להגיש כל בקשה נדרשת כנציג נושה, לבית משפט זה.

משכך ומשהודיעה ב"כ הכונ"ר כי אין מניעה למנות את עו"ד דידי אופיר, הנמנה על רשימת בעלי התפקיד של הכונ"ר, וזה הביע הסכמתו לשמש כבעל התפקיד, ימונה עו"ד דידי כבעל תפקיד. זאת אלא אם תוגש הודעה מנוקמת אחרת מטעם ב"כ הנושה, עו"ד מטר, אשר ביקש לאפשר לו להציע שם נוסף וזאת עד יום 30.7.2015.

בהתאמה אני מורה כי:

א. ניתן צו כינוס לנכסי החייב.

ב. הכונ"ר מתמנה בזאת ככונס לנכסי החייב.

ג. הנני מורה על עיכוב יציאת החייב מן הארץ. צו זה מחליף ובא במקום צווי עיכוב יציאה מן הארץ אשר הוצאו כנגד החייב בתיקי ההוצאה לפועל הפרטניים שההליכים בהם עוכבו בצו זה. על משטרת ישראל ו/או רשות האוכלוסין וההגירה לעכב את יציאת החייב עד לקבלת הודעה מבית המשפט בדבר ביטול צו עיכוב היציאה.

ד. הגבלות שהוטלו, ככל שהוטלו, על רישיון הנהיגה של החייב מתוקף הליכי ההוצאה לפועל, לרבות הליכים המתנהלים אם מתנהלים על ידי המרכז לגביית קנסות, מבוטלות בזאת ובלבד שהוטלו בגין חובות שנוצרו עובר למתן צו הכינוס.

ה. על החייב לבצע את הפעולות הבאות:

1. להתייצב בפני הכונ"ר ו/או בפני המנהל המיוחד במשרדו בכל עת שיידרש לכך, לצורך חקירה.

2. לשלם לכונ"ר לטובת נושיו סך של 750 ₪ לחודש, החל מיום 1/8/2015  ומדי חודש בחודשו עד ליום ה-10 בכל חודש.

3. להגיש לכונ"ר תוך שבעה ימים מהיום דו"ח על מצב עסקיו בשלושה עותקים, אלא אם כן יפטור אותו הכונ"ר או המנהל המיוחד מחובה זו.

4. להגיש לכונ"ר דו"ח אחת לחודשיים על הכנסותיו והוצאותיו, על פי הטפסים שיימסרו לו על ידי הכונ"ר ובמועדים שייקבעו על ידי הכונ"ר.

ו. ניתן בזאת צו לעיכוב כל ההליכים מכל סוג שהוא כנגד החייב, כאמור בסעיפים 20(א)
ו-22(א) לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980.

מובהר כי החייב יהיה רשאי לנהל חשבון בנק ביתרת זכות בלבד ובלבד שלא ייעשה שימוש בכרטיסי אשראי ובפנקס שיקים ויהיה רשאי למשוך כספים שהופקדו לחשבון זה ובלבד שלא תיווצר בו יתרת חובה.

עוד מובהר כי החייב יהיה רשאי לקבל לידיו כספי משכורת גם אם ניתן צו עיקול במסגרת ההליכים האמורים בסעיף ו' לעיל, ולמשוך כספי משכורת שייכנסו לחשבון הבנק ובלבד שלא תיווצר יתרת חובה בחשבון זה.

ז. אני מטילה על החייב את ההגבלות לפי סעיף 42(א) לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 (עותק מהוראת הפקודה מצוי במזכירות בית המשפט), למעט לצורך האמור בסעיף ו' לצו הכינוס ולצורך כך לא יהיה החייב לקוח מוגבל. למרות האמור בסעיף 42(א) לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980 יהיה רשאי החייב לנהל חשבון בנק בתנאים האמורים בצו זה.

ח. מטלטלין המעוקלים במחסני ההוצאה לפועל אשר נתפסו טרם מתן צו הכינוס ואשר טרם נמכרו ככל שקיימים כאלה יימכרו על ידי מערכת ההוצאה לפועל בהתאם לכללי מכר מעוקלים בהוצאה לפועל כאמור בסעיף 27 לחוק ההוצאה לפועל התשכ"ז-1967 תקנה 53 לתקנות ההוצאה לפועל התש"מ-1979. התמורה תועבר לקופת הכינוס.

כספים אשר נגבו מהחייב בתיקי ההוצאה לפועל וטרם הועברו לנושים במועד צו הכינוס יועברו לקופת הכינוס.

ט. ניתן בזה היתר לבעלי התפקיד לפעול ככל הנדרש בהתאם לסעיף 60 א' לפקודת פשיטת הרגל והם יהיו רשאים לקבל מסמכים ככל שידרשו ולצורך כך יש לראותם כמי שהוסמכו על ידי הגורמים הנדרשים לקבלת מסמכים.

י. המועד לדיון בבקשת פשיטת הרגל נקבע בזה ליום 1/2/2016 בשעה 10:00.

יא. אני מורה כי הפרסום, שיתבצע ע"י הכונ"ר או ע"י המנהל המיוחד, יכלול הודעה בדבר המועד הקבוע לעיל, ויהווה הזמנה כדין לנושים. ללא קשר לפרסום ימסור הכונ"ר או המנהל המיוחד לחייב מהו המועד שנקבע לאסיפת הנושים, בתוך 14 יום ממתן צו הכינוס, ככל שהכונ"ר בתנאיו רואה לקבוע אסיפת נושים בעניינו האמור.

יב. החייב ימציא הודעה על מתן צו זה, הכוללת עותק מצו הכינוס והתאריך שנקבע לאסיפת הנושים אשר נמסר לחייב על ידי הכונ"ר לפי סעיף ח' לעיל, ככל שנמסר, בכל תיקי ההוצל"פ המתנהלים נגדו, וכן ישלח בדואר רשום עם אישור מסירה הודעה על צו הכינוס, הכוללת עותק ממנו והתאריך שנקבע לאסיפת נושים אם נקבע ונמסר לחייב על ידי בעל תפקיד, לכל נושיו, לרבות אלה אשר טרם פעלו נגדו במסגרת ההוצל"פ, וזאת בתוך 21 ימים מהיום.

כן יפעל החייב להמציא לכונ"ר אישורים בדבר ביצוע ההמצאות לנושים, כאמור.

יג. החייב ימציא העתק החלטה זו לכל לשכות ההוצאה לפועל.

יד. הנני מורה על מינויו של עו"ד אופיר דידי, לתפקיד מנהל מיוחד בתיק זה. מינוי זה יכנס לתוקפו ביום 1.8.2015 אלא אם תנתן בעניין החלטה אחרת.

טו. למנהל המיוחד יהיו כל הסמכויות המוקנות לכונס הרשמי בהתאם להוראות סעיף 18ג' לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980.

טז. הנני מורה למנהל המיוחד להגיש דו"ח לכונ"ר שיפרט את ממצאי ומסקנות חקירתו על פי סעיף 18ג' לפקודה, וזאת לא יאוחר מ-45 ימים טרם המועד הקבוע לדיון בבקשת פשיטת הרגל.

יז. הנני מורה למנהל המיוחד לחתום על כתב ערבות בסך של 20,000 ₪ במשרדי הכונ"ר להבטחת ביצוע תפקידיו וחובותיו.

יח. הנני מורה כי שכר טרחתו של המנהל המיוחד ייקבע על ידי בית המשפט, בהמלצת ב"כ הכונ"ר, וישולם אך ורק מתוך כספים שיצטברו בקופת הכינוס.

יט. ב"כ הכונ"ר ו/או המנהל המיוחד יהיו רשאים לפעול לרשום הערות אודות צו הכינוס על כלל נכסי החייב הרשומים המתנהלים על פי דין.

רשם המקרקעין ורשם המשכונות ירשמו הערות אודות צו הכינוס לכשיובא צו כינוס זה לידיעתם.

ניתנה היום, ה' אב תשע"ה, 21 יולי 2015, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
30/03/2015 החלטה שניתנה ע"י ישראלה קראי-גירון ישראלה קראי-גירון צפייה
21/07/2015 החלטה שניתנה ע"י ישראלה קראי-גירון ישראלה קראי-גירון צפייה
19/08/2016 פסק דין שניתנה ע"י ישראלה קראי-גירון ישראלה קראי-גירון צפייה