טוען...

גזר דין שניתנה ע"י שרית זוכוביצקי-אורי

שרית זוכוביצקי-אורי21/02/2016

בפני

כבוד השופטת שרית זוכוביצקי-אורי

בעניין:

מדינת ישראל

המאשימה

נגד

בדוי מסאלמה

הנאשם

גזר דין

הנאשם שלפני הורשע על סמך הודאתו בכתב האישום בתיק זה ובכתבי אישום במספר תיקים נוספים שצורפו אליו אשר בכולם מיוחסת לנאשם עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בניגוד לסעיף 10(א) לפקודת התעבורה ועבירות נוספות.

רישיונו של הנאשם פקע ביום 1.11.14.

בתיק זה הורשע הנאשם בשני אישומים מיום 17.7.15 ומיום 28.4.15 בעבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה, נהיגה בזמן פסילה, ונהיגה כשתוקף רישיון הרכב פקע לפני למעלה מששה חודשים וללא ביטוח תקף, בניגוד לסעיפים 2, 10(א) ו- 67 לפקודת התעבורה [נוסח חדש], תשכ"א- 1961 (להלן: "הפקודה") וסעיף 2(א) לפקודת ביטוח רכב מנועי (נוסח חדש), התש"ל – 1970 (להלן: "פקודת ביטוח").

בתיק 6342-01-15 הורשע הנאשם בעבירה מיום 17.8.14 של נהיגה כשתוקף רישיון הנהיגה פקע למעלה מ- 6 חודשים בניגוד לסעיף 10א לפקודה .

בתיק 6290-01-15 הורשע הנאשם בעבירה מיום 11.11.14 של נהיגה כשתוקף רישיון הנהיגה פקע למעלה מ- 6 חודשים בניגוד לסעיף 10א לפקודה .

בתיק 6967-03-15 הורשע הנאשם בעבירות מיום 16.2.15 של נהיגה כשתוקף רישיון הנהיגה פקע למעלה מ- 6 חודשים בניגוד לסעיף 10א לפקודה וללא פוליסת ביטוח תקפה , בניגוד לסעיף 2(א) לפקודת ביטוח.

בתיק 1328-04-15 הורשע הנאשם בעבירות מיום 11.3.15 של נהיגה ללא רישיון נהיגה, ללא פוליסת ביטוח תקפה וכשרישיון הרכב פקע למעלה מ- 12 חודשים ביום 2.9.12 בניגוד לסעיפים 2 ו- 10א לפקודת התעבורה ולסעיף 2(א) לפקודת ביטוח.

בתיק 9430-08-15 הורשע הנאשם בעבירות מיום 28.4.15 של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף וללא פוליסת ביטוח תקפה בניגוד לסעיף 10א לפקודה וסעיף 2(א) לפקודת ביטוח.

בתיק 945-10-15 הורשע הנאשם בשני אישומים . עבירה מיום 29.7.14 של נהיגה ללא רישיון נהיגה בניגוד לסעיף 10א לפקודה ועבירה מיום 7.10.15 (שבוצעה לאחר שכבר הורשע בתיק זה ואף הפקיד ערבויות) של נהיגה ללא רישיון נהיגה, ללא ביטוח וכשרישיון הרכב פקע פחות משישה חודשים.

לסיכום הנאשם הורשע על פי הודאתו בנהיגה ללא רישיון נהיגה 6 פעמים, נהיגה כשהרישיון הנהיגה פקע 3 פעמים, נהיגה בזמן פסילה פעמיים, נהיגה ברכב שרישיון הרכב פקע למעלה מ- 6 חודשים פעמיים נהיגה ברכב שרישיון הרכב פקע פחות מ- 6 חודשים פעם אחת ונהיגה ברכב ללא ביטוח תקף 6 פעמים.

הנאשם הינו תושב האזור שבמסגרת איחוד משפחות יש בידו אישור שהייה בישראל. לנאשם רישיון נהיגה פלסטיני בלבד ללא אישור מפקד הכוחות ביו"ש.

לנאשם בן 45 עבר תעבורתי הכולל 29 עבירות תעבורה האחרונה משנת 2014 ושתי הרשעות פליליות קודמות, אחת מהן בגין הסעת שוהים בלתי חוקיים משנת 2004 בגינה נאסר למשך 30 יום.

תסקיר שירות המבחן

תסקיר שירות המבחן אינו חיובי. על פי התסקיר הנאשם נוטה להטיל אשמה בגורמים חיצוניים, נוטה לאימפולסיביות, לחוסר שליטה וריסון עצמי, למניפולטיביות ולאי לקיחת אחריות על מעשיו ותוצאותיהם. בהתאם לתסקיר עונש המאסר שריצה הנאשם בעבר לא היווה עבורו גורם מרתיע ומציב גבולות . שירות המבחן המליץ על הטלת עונש מאסר בפועל ועונש מאסר על תנאי כעונש מרתיע.

חוות דעת הממונה

הממונה על עבודות השירות שלל אפשרות לריצוי עונש מאסר בעבודות שירות בשל התנהלות לא תקינה של הנאשם וחוסר שיתוף פעולה מצדו בעבר בעת ריצוי מאסר בעבודות שירות.

טיעוני הצדדים לעונש

המאשימה מבקשת להשית על הנאשם מאסר משמעותי בפועל בשל נטייתו לשוב ולבצע עבירות ללא רתיעה. לטענתה גם פגיעה כלכלית לו ולקרוביו אשר חתמו עבורו על ערבות לא היוותה עבורו גורם מרתיע . עוד בקשה המאשימה להטיל על הנאשם מאסר על תנאי מרתיע, מימוש כל הערבויות במידה ונותרו, פסילה ארוכה מלהוציא רשיון נהיגה, פסילה על תנאי והתחייבות.

עמדת המאשימה היא כי רישיון הנהיגה הפלסטיני אינו מאפשר לנאשם לנהוג בישראל ולפיכך יש לראות בו כבלתי מורשה.

ב"כ הנאשם טען כי יש לנאשם רישיון נהיגה פלסטיני שנים רבות ואין סיכון בעצם נהיגתו.

לטענתו רשיון הנהיגה הבינלאומי שהיה ברשות הנאשם היה תקף בעת ביצוע העבירות לפיכך אין מדובר במי שאינו מיומן בנהיגה.

לדבריו הנאשם מתגורר בישראל ויש לו אישור שהייה בישראל מכח איחוד משפחות ורק עקב בירוקרטיה והליכים מסורבלים התלויים במנהל האזרחי טרם קבל רשות לנהוג בשטח ישראל. הנאשם אף פנה לאחרונה לקבל אישור מהמנהל היות ואשתו סובלת מבעיות קרדיולוגיות בשלהן הוא נדרש להסיעה לטיפולים רפואיים.

ב"כ הנאשם הפנה לתת"ע (י-ם) 6933-11-12 מד"י נ' מסאלמה, לא פורסם (מיום 2.9.13) (להלן: "פס"ד מסאלמה"), בו קבע כב' השופט מהנא שאין להבדיל בין נהג פלסטיני לנהג של מדינה זרה.

עוד טען כי על פי פסיקה קיימת לא הוטלו עונשי מאסר מותנה או בפועל על נאשמים בעבירות אלו.

לגישתו יש לראות במספר המקרים המיוחסים לנאשם מקרה אחד בשל הקשר ההדוק בין המקרים שנעשו על רקע מצוקת הנאשם. ב"כ הנאשם בקש כי יוטל על הנאשם מאסר מותנה בלבד.

לדבריו שירות המבחן לא היה ער לקשיים של נהגים פלסטינאים .

ב"כ הנאשם בקש כי יושת על הנאשם מאסר על תנאי בלבד לאור כך שמתחם הענישה המקובל המתחיל במאסר על תנאי, פסילה קצרה וקנס.

בבג"צ 5539/05 עטאללה ואח' נ' שר הבטחון ואח' (פורסם בנבו , 3.1.08)], נקבע כי אין לתושבי האזור זכות מוקנית לרישיון נהיגה ישראלי וכי שיקולי הביטחון אינם שיקולים זרים בהקשר של מתן רישיונות נהיגה לתושבי האזור הנמצאים כדין בישראל.

דהיינו חל איסור על תושב אזור לנהוג בתחומי ישראל בהעדר אישור מאת מפקד הכוחות אף אם יש בידו רישיון נהיגה פלסטיני או אחר.

מטעם זה ניתן להרשיעו בעבירה לפי סעיף 10(א) כמי שנוהג ללא רישיון נהיגה [רע"פ 3799/13 והאדנה נ' מדינת ישראל (לא פורסם) מיום 25.7.13, ועפ"ת (י-ם) 47584-06-13 היתם נ' מדינת ישראל (לא פורסם) מיום 10.9.13]

האינטרס הציבורי מחייב הגנה על הציבור מפני נהיגה בלתי מורשית מכל סוג שהוא ובכלל זה הגנה מפני נהיגת תושבי אזור שלא ניתן אישור לנהיגתם על ידי מפקד הכוחות.

מתחם הענישה

מתחם הענישה בעבירה של נהיגה ללא רישיון מתואר בפירוט בפס"ד מסאלמה, על פיו כאשר מדובר בעבירה ראשונה מסוגה וכאשר הנאשם ללא עבר תעבורתי ופלילי מקובל להסתפק בעונש מאסר מותנה, פסילה קצרה, פסילה על תנאי וקנס.

אך לא כך הם פני הדברים כאשר מדובר בנאשם רצידיביסט אשר בתוך שנה וחצי מבצע 6 עבירות של נהיגה ללא רשיון נהיגה ו- 3 עבירות של נהיגה ללא רשיון בתוקף בנוסף לעבירות חמורות נוספות לרבות נהיגה בזמן פסילה ב-9 הזדמנויות שונות וכאשר המדובר בנאשם בעל עבר פלילי ותעבורתי משמעותי. מתחם הענישה למכלול העבירות כאמור נע בין מאסר אשר יכול וירוצה בעבודות שירות ועד לחודשי מאסר ארוכים תלוי בתדירות ביצוע העבירות, בעברו התעבורתי של הנאשם ובסוגיית הסדרת הרישיון.

העונש המתאים לנאשם

הנאשם שבפני הורשע במספר רב של עבירות בפרק זמן קצר. לנאשם עבר תעבורתי שאינו כולל הרשעות בעבירות דומות ואין לחובתו מאסר מותנה. לפיכך לא מצאתי למקם את הנאשם בתחתית מתחם הענישה אך גם לא להחמיר עמו ולמקמו ברף הגבוה של המתחם.

בשים לב להמלצת שירות המבחן בתסקיר ולחוות דעת הממונה וכן בהתחשב בנסיבותיו האישיות ובהתחשב בכך שאין ביכולתו של הנאשם להסדיר רישיונו על אף רצונו בכך,החלטתי להטיל על הנאשם מאסר בפועל פסילה בפועל, פסילה על תנאי, קנס והתחייבות כספית להמנע מן העבירות בהן הורשע.

לפיכך, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים:

1. תשלום קנס בסך 1,000 ₪, אשר ישולם ב-4 תשלומים חודשיים, החל מיום 15.3.2016.

2. פסילה מלקבל ו/או מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 9 חודשים.

הנאשם פטור מהפקדת רשיון נהיגה.

המזכירות תחשב מועד הפסילה מהיום.

תשומת לב הנאשם לכך שהעונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הוא מאסר בפועל.

3. פסילה מלקבל או מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 7חודשים, וזאת על תנאי למשך 3 שנים והתנאי הוא שלא ינהג בזמן פסילה או ללא רישיון נהיגה או כשרישיון הנהיגה אינו תקף למעלה מ- 6 חודשים.

4. אני מצווה על מאסרו של הנאשם בפועל למשך 60 ימים. מתקופת המאסר יקוזזסו ימי מעצרו בפועל.

הנאשם יתייצב לריצוי מאסרו בתחנת המשטרה במגרש הרוסים ירושלים ביום 10.4.16 עד השעה 12:00 .

5. אני מצווה על מאסרו של הנאשם למשך 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים, אם יעבור על הוראות סעיף 67 ו/או 10(א) לפקודת התעבורה תשכ"א-1961, שעניינם נהיגה בפסילת רשיון או נהיגה ללא רשיון נהיגה בתוקף (למעט רשיון נהיגה שפקע עד שנה).

6. הנאשם יחתום על התחייבות על סך של 5,000 ₪, לפיה לא יעבור עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף או נהיגה בזמן פסילה למשך שלוש שנים מהיום. לא יחתום על התחייבות יאסר למשך 10 ימים.

המזכירות תשלח העתק גזר הדין לשירות בשירות בתי הסוהר.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

ניתן היום, י"ב אדר א' תשע"ו, 21 פברואר 2016, במעמד הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
21/02/2016 גזר דין שניתנה ע"י שרית זוכוביצקי-אורי שרית זוכוביצקי-אורי צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל גלעד יששכר משולם
נאשם 1 מסאלמה בדוי