טוען...

הוראה למומחה בית משפט להגיש (א)חוות דעת

טל גולן28/03/2016

לפני

כב' השופט ד"ר טל גולן

נציג ציבור (עובדים) גב' יפה קריספיל

נציג ציבור (מעסיקים) מר יעקב בר אל

התובע:

תומר גוטיאן

ע"י ב"כ: עו"ד אלי מלול

-

הנתבע:

המוסד לביטוח לאומי

ע"י ב"כ: הלשכה המשפטית

ה ח ל ט ה

1. עניינה של התביעה שלפנינו הינו בהכרה בכאבי גב וצוואר מהם סובל לטענתו התובע, כפגיעה בעבודה ו/או מחלת מקצוע, וזאת לאור הוראות סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995.

2. תביעת התובע להכיר בליקויים מהם הוא סובל כנובעים מתנאי עבודתו נדחתה על ידי הנתבע, וזאת מהנימוק שלא אירעה פגיעה לתובע בעבודה, ולאור הנימוק שאין קשר בין מצבו הרפואי לבין תנאי העבודה, וכי מחלתו התפתחה על רקע מצב תחלואתי טבעי, שאינו קשור בתנאי עבודתו. מכאן התביעה שבפנינו.

3. ביום 22.2.2016 ובמהלך הדיון בפני בית הדין, הגיעו ב"כ הצדדים להסכמה למינוי מומחה רפואי מטעם בית הדין בתחום הכירורגיה האורתופדית, אשר ייתן את דעתו ויחווה בשאלת הקשר הסיבתי בין הליקויים מהם סובל לטענתו התובע, לבין תנאי עבודתו, ובהתבסס על העובדות הבאות כדלקמן:

"א) ביום 16.01.2014 הגיש התובע לנתבע תביעה להכיר בליקוי בכתף מצד שמאל כפגיעה בעבודה, ואילו ביום 06.08.2014 הגיש התובע לנתבע תביעה להכיר בליקוי בצוואר כפגיעה בעבודה לפי תורת המיקרוטראומה.

ב) התובע התחיל לעבוד בתור קבלן משנה לחברת פלדלת בשנת 2010 ועד היום.

ג) התובע יליד 1976, במסגרת עבודתו התובע מרים בין 10-15 דלתות, אשר מובאות לו על ידי חברת פלדלת לפתחו של הבניין והוא מחלק את הדלתות לקומות שנמצאות בבניין באופן כזה שהוא מרים את הדלת כשהדלת מוחזקת עם שתי ידיו מאחור, כאשר הדלת רכונה על צווארו והוא הולך עם הדלת עד ליעודה בבניין.

ד) את הפעולה הנ"ל עושה התובע במשך יום העבודה בין 10-15 פעמים. ה) המדובר בפיזור דלתות בבניין רב קומות, כאשר בתוך הבניין לא קיימת מעלית. בכל קומה יש ממוצע של 4 דירות ובבניין יש ממוצע של 7 קומות. משקל הדלתות משתנה בין סוגי הדלתות. ישנה דלת רגילה השוקלת 45 ק"ג, וישנה דלת ביטחון של ממ"ד ששוקלת כ- 100 ק"ג. קיים גם סוג שלישי של דלתות אש, הממוקמות בכניסה לגרם מדרגות של קומה כלשהי, ומשקלן הינן בין 50-100 ק"ג."

4. אשר על כן, ולצורך דיון בשאלת הקשר הסיבתי – רפואי בין הליקוי ממנו סובל התובע לבין תנאי עבודתו כמתואר לעיל, אנו ממנים מטעמו של בית הדין את פרופ' גרשון וולפין, מרח' קלר 14 חיפה, כמומחה רפואי בתחום האורתופדיה, והוא מתבקש להשיב על השאלות הבאות –

א. מהן המחלה/ות או הליקויים שמהם סובל התובע בגבו ובצווארו?

ב. האם ניתן לקבוע, בסבירות של מעל 50%, קיומו של קשר סיבתי בין עבודת התובע לליקויים מהם הוא סובל? גם החמרת מצב הליקויים עקב העבודה משמעה קיום קשר סיבתי בין השניים.

ג. ככל שהתשובה לשאלה הקודמת הינה בחיוב, וקיים לדעת המומחה קשר סיבתי בין העבודה לליקויים, הוא מתבקש להשיב לשאלה הבאה בדבר אופן קרות הליקויים, דהיינו:

האם בעיקרו של דבר ניתן לומר, כי ליקוייו של התובע עקב עבודתו נגרמו על דרך של פגיעות זעירות כך שכל אחת מהן הסבה לו נזק זעיר בלתי הדיר עד שהצטברות הנזקים הזעירים הללו זה על גבי זה גרמה גם כן לליקוייו (כדוגמת טיפות מים המחוררות את האבן עליה הן נוטפות).

ד. ככל שהמומחה ישיב לשאלה הקודמת בחיוב, הוא מתבקש להשיב לשאלה הבאה בדבר השפעת העבודה על הליקויים ביחס לגורמים האחרים, דהיינו – האם לעבודת התובע השפעה משמעותית על ליקוייו של התובע?

(השפעה משמעותית על פי הפסיקה הינה בשיעור של 20% ומעלה).

5. על מצבו הרפואי של התובע ניתן ללמוד מהמוצגים הבאים: תיק רפואי כללי ומקצועי, ידני וממוחשב, מ"מכבי שירותי בריאות" (נ/1), תיעוד רפואי שצורף לכתב התביעה (ת/1).

6. כב' המומחה מתבקש להשתדל לתת חוות דעתו מוקדם ככל שניתן, ובמידת האפשר תוך 30 יום מקבלת החלטה זאת.

7. עם קבלת חוות הדעת היא תועבר לצדדים, והם יקבלו ארכה בת 15 יום לבקש להפנות למומחה שאלות הבהרה ביחס אליה, ותינתן ארכה בת 15 יום להגיב לבקשה כזו, ככל שתוגש.

ככל שלא תוגשנה בקשות להפנות למומחה שאלות הבהרה, יקבלו הצדדים ארכה נוספת בת 15 יום להגיש סיכומיהם או להשלים סיכומים שהוגשו, שאם לא כן הם יחשבו כמסכימים למסקנה העולה מחוות הדעת ולמתן פסק דין בהתאם.

8. תשומת לב הצדדים מופנית לכך שצד אינו רשאי לפנות באופן ישיר אל המומחה בכל עניין שהוא, ובכלל זה אינו רשאי להמציא למומחה מסמכים באופן ישיר.

ככל שצד מסוים סבור כי יש מקום לפנות למומחה בעניין מסוים או להגיש לו מסמכים, עליו להגיש תחילה בקשה מנומקת לבית הדין, תוך המצאתה לצד שכנגד, וכל פניה אל המומחה ובכלל זה המצאת מסמכים, תיעשה על ידי בית הדין, זולת אם בית הדין הורה אחרת.

ככלל, המומחה אשר מונה על ידי בית הדין, אינו בודק את בעל הדין שעניינו הופנה אליו, אלא אם המומחה מבקש זאת, או אם בעל הדין הגיש בקשה מנומקת בעניין זה לבית הדין ובית הדין נעתר לבקשה.

9. מותב בית הדין מסמיך את אב בית הדין לנסח ולהפנות למומחה שאלות הבהרה, וכן להתייחס לבקשה לשאלות ההבהרה, והכל כפי שהדבר יידרש.

10. שכר טרחתו של המומחה ישולם על ידי בית הדין, כמקובל.

11. להמשך טיפולה של המזכירות.

ניתנה היום, י"ח אדר ב' תשע"ו (28 מרץ 2016), בהיעדר הצדדים ותישלח אליהם.

נציג ציבור

(עובדים)

ד"ר טל גולן

שופט

נציג ציבור

(מעסיקים)

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
28/03/2016 הוראה למומחה בית משפט להגיש (א)חוות דעת טל גולן צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 תומר גוטיאן אלי מלול
נתבע 1 המוסד לביטוח לאומי חגי פרנקל