טוען...

החלטה על תגובת התביעה

עמית פרייז15/10/2015

בפני

כבוד השופט עמית פרייז

מבקש

מיכה צור

נגד

משיבה

עיריית הוד השרון

ע"י נציגת היועמ"ש לממשלה, עו"ד דנה זלוטין-אנדרייב

החלטה

לפניי בקשה לביטול שתי הודעות קנס שנרשמו לחובתו של המבקש: מס' 18309-1-8 מיום 29/12/11 ומס' 18417-1-7 מיום 2/12/11. המבקש טוען טענות בדבר התיישנות העבירות, טענות בדבר התיישנות העונשים, וכן טענות מהותיות כנגד העבירות. לדבריו, נודע לו לראשונה על הודעות הקנס רק לאחר שהופעלו הליכי הגבייה ביחס אליהן.

ראשית יצויין שאין בסמכותו של בית משפט לעניינים מקומיים לדון בטענות בדבר התיישנות העונש ועל כן טענותיו של המבקש במישור זה לא נבחנו. טענות לגבי העבירות עצמן, הן לגופם של דברים והן להתיישנותן, ניתן לטעון בבית משפט זה, אך זאת ככל שיוגשו כתבי אישום. לפיכך יש מקום להידרש לשאלה האם יש להתיר למבקש להישפט באיחור, או אז תהיה בידי התביעה הברירה, ביחס לכל העבירה, באם להגיש כתב אישום או לבטל את הודעת הקנס.

לאחר שבחנתי את בקשת המבקש, ואת תגובת המשיבה, החלטתי שלא לקבל את הבקשה להישפט באיחור, ומשכך לא תיסלל הדרך לברר את טענותיו לגבי העבירות עצמן. זאת משום שהמבקש לא הרים את הנטל הכבד לשכנע את ביהמ"ש להתיר לו להישפט באיחור.

עסקינן בהודעות קנס משנת 2011, כאשר לטענת המבקש נודע לו עליהן רק בסמוך להגשת בקשתו, אשר הוגשה ביום 28/6/15. אם כך היו פני הדברים, בוודאי שהיה מקום להתיר למבקש להישפט באיחור.

אולם, לטענת המשיבה, המבקש הגיש למשיבה בקשות לביטול כל אחת מהודעות הקנס, בסמוך לאחר מתנן בסוף שנת 2011. המבקש מכחיש את עצם הגשתן של בקשות אלו, אולם טענתו זו הוזמה מכל וכל בכך שהעתקים מבקשותיו אלה צורפו לתגובת המשיבה והן חתומות ע"י המבקש. הנה כי כן, המשיבה הוכיחה כי עוד בסמוך לאחר מתן הודעות הקנס המבקש היה מודע להן.

סמכות בית המשפט להתיר שיפוט באיחור קיימת מכוח סעיף 230 לחוק סדר הדין הפלילי, תוך הפניה לסעיף 229 (ה) לחוק, הקובע כי לשם כך יש להצביע על המניעה לבקש להישפט במועדים הקבועים בחוק, וכן שהגשת הבקשה המאוחרת נעשתה מייד לאחר שהוסרה המניעה.

בענייננו, המבקש השתהה במשך תקופה ארוכה, כשלוש שנים וחצי, טרם פנה בבקשה לבית המשפט. למותר לציין כי אין כל הסבר להשתהות זו, שהרי המבקש העדיף לטעון שכלל לא ידע על הודעות הקנס עד לאחרונה, טענה שהופרכה כאמור ע"י הגשת בקשותיו למשיבה לביטול הודעות הקנס בסמוך לאחר שניתנו.

לנוכח האמור, אין על בית המשפט להתיר למבקש להישפט באיחור בכדי להיזקק לטענותיו של המבקש לגבי העבירות. משכך, הבקשה נדחית. ניתן לחדש את הליכי גביית הדו"חות נשוא הבקשה, ככל שיהיה צורך בכך.

ניתנה היום, 15 אוקטובר 2015, בלשכה, בהעדר הצדדים. המזכירות תעביר העתקים לצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
15/10/2015 החלטה על תגובת התביעה עמית פרייז צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מיכה צור
משיב 1 עיריית הוד השרון