טוען...

החלטה שניתנה ע"י אריאל חזק

אריאל חזק18/08/2015

58803-06-15

לפני כבוד השופט אריאל חזק

המבקשת

מדינת ישראל

נגד

המשיב

מוחמד אבו אלקיעאן (עציר)

<#1#>

נוכחים

ב"כ המבקשת – עו"ד בורג

המשיב וב"כ עו"ד לימור לוגסי

<#3#>

החלטה

מדובר בבקשה להורות על מעצרו של המשיב עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו.

נגד המשיב הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירות כנגד בטחון המדינה - השתתפות באסיפה של התאחדות בלתי מותרת-במספר רב של עבירות, קשירת קשר לפשע, ניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת, ניסיון ליציאה שלא כדין ועבירה של פועל מטעם התאחדות בלתי מותרת או כנציגה במלים.

הנאשם הינו תושב ישראל ובמועדים הרלוונטיים לכתב האישום שימש כמורה בבית ספר יסודי בח'ורה. הנאשם משמש לעיתים קרובות, כנואם במסגד ח'מזה בחורה (להלן: "המסגד"), והוא נושא דרשות דתיות במסגד בימי שישי.

על פי האמור בכתב האישום, הנאשם לקח חלק במפגשים סודיים אשר נערכו במקומות מסתור, בחורה, והוא שימש במפגשים אלו "מורה רוחני" שהעביר תכנים הקשורים לארגון דאעש. הנאשם במועדים שמתוארים בכתב האישום הקים חוליה סודית, שערכה מפגשים חשאיים, ותכנן יחד עם חברי החוליה לצאת את הארץ, לעבור לסוריה.

עוד צוין בכתב האישום כי הנאשם במועדים שונים ביולי ואוגוסט 2014 נפגש הנאשם בחורה עם הקטין ר.א יליד 1999 (להלן: "הקטין") ובמועד אחר, אשר אינו ידוע במדויק, נפגש הנאשם עם מועז אבו אלקיעאן בחורה. במהלך מפגשים אלה הסביר הנאשם לקטין ולמועז אודות ארגון דאעש ועל השקפותיו, והנאשם סיפר לקטין בין היתר על הדרך של הארגון ועל הלחימה של הארגון בסוריה נגד משטרו של אסד, ואף הראה לקטין סרטונים של דאעש, והכול על מנת לגרום לקטין ולמועז לתמוך בארגון דאעש ולהתקרב אליו. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, הביעו הקטין ומועז תמיכה בארגון דאעש.

בכתב האישום פורט עוד כדלקמן :

האישום הראשון – הנאשם במועדים שונים שאינם ידועים במדויק, בתקופה שמסוף שנת 2013 ועד 2/6/15, בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע, השתתף באסיפות של תומכי דאעש שנערכו ליד המסגד. באסיפות אלו במועדים שונים עד אפריל 2014, השתתפו עותמאן אבו אלקיעאן שהצטרף לדאעש בסוריה ונהרג, אחיו של עותמאן, אידריס, למעט תקופה בה שהה בכלא, אחיו של הנאשם מוחמד, וכן חמזה אבו אלקיעאן, בשיר אבו אלקיעאן ואנשים נוספים. באסיפות אלו הוצגו סרטונים בהם הושמעו נאומים של מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדדי, סרטונים נוספים של הארגון ונוהלו שיחות על פעילות הארגון. הנאשם במעשיו הנ"ל לאחר 3/9/14 היה נוכח באסיפות של התאחדות בלתי מותרת.

האישום השני – במועד אשר אינו ידוע במדויק, בחודש יוני 2014 ובהמשך ליציאתו של עותמאן לסוריה, כאמור באישום הראשון, פנה אל הנאשם עיסא אבו אלקיעאן, תושב חורה. עיסא ציין בפני הנאשם, שידוע לו שהנאשם תומך בארגון דאעש, וביקש מהנאשם ללמד אותו אודות ארגון דאעש, הנאשם הביע את הסכמתו. בהמשך לאמור, ובתדירות של אחת לשבוע, הגיע עיסא אל העסק ונפגש עם הנאשם, והשניים נכנסו לחדר פנימי שאינו נגיש לאנשים, והנאשם הראה לעיסא סרטונים של ארגון דאעש, ועקב ביחד עם עיסא אחרי החדשות בנושא הלחימה של ארגון דאעש בסוריה. בשלב מסוים הפסיקו השניים להיפגש. בהמשך ובמועד שאינו ידוע במדויק, במהלך חודש פברואר 2015, עת ששהה הנאשם בסוכת האבלים בחורה, לאחר שנפטרה סבתו, פגש הנאשם את עיסא, והם חידשו את מפגשיהם בבית ספר נטוש בחורה, שם המשיך הנאשם להסביר לעיסא אודות ארגון דאעש, ההתקדמות שלו וההשתלטות שלו בסוריה, בתדירות של אחת לשבוע, למשך כשעה וחצי בכל פעם. בהמשך למספר מפגשים אשר קיימו השניים, ובמועד שאינו ידוע במדויק, עת שהגיע הנאשם למפגש מתוכנן בבית הספר עם עיסא, הגיע למפגש גם שריף אבו אלקיעאן, תושב חורה, אף הוא תומך בארגון דאעש המעוניין להצטרף למפגשים הסודיים וללמוד יותר אודות הארגון. הנאשם הביע את הסכמתו להצטרפותו של שריף. בהמשך לאמור, התקיימו מפגשים קבועים בין הנאשם, עיסא ושריף (להלן: "השלושה"). ובשלב מסוים החליפו את מקום המפגש, לחורשה מזרחית לחורה, ובהמשך לואדי בין חורה ליתיר, והכול על מנת למנוע את גילויים. השלושה נהגו להיפגש בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע עד למעצרם. במועד אשר אינו ידוע במדויק, במהלך חודש מרץ 2015, עת שנפגשו השלושה , עיסא ציין בפני הנאשם ושריף כי הם "רק מדברים ולא עושים משהו בפועל...", ועל כן, הציע עיסא לנאשם לצאת לסוריה. הנאשם הסכים וקשר קשר עם עיסא לצאת לסוריה, כשבמסגרת הקשר, הנאשם ציין בפני עיסא שיהיה להם קשה לצאת לסוריה דרך נתב"ג, על כן הציע הנאשם לצאת לערב הסעודית, כשיתחזו כיוצאים למטרות דתיות שם (מצוות ה"עומרה", א.ח.), דרך ירדן, וכשיהיו בערב הסעודית, ימצאו דרך לעבור לסוריה. בהמשך לקשר המתואר לעיל, פנה הנאשם לשריף, וקשר עמו קשר לצאת לסוריה, שריף הביע הסכמתו. בהמשך למתואר, נרשמו השלושה כל אחד בנפרד ל"עומרה" אצל השייח' אשר אבו אלקיעאן, ושילמו כל אחד סך של 200 דינר, ובהמשך הלכו השלושה למשרד הפנים בעיר באר שבע והוציאו דרכונים. השלושה תכננו לצאת לעומרה ביום ה- 17 לחודש הרמדאן 2015 בחודש יולי 2015 ולשהות בערב הסעודית למשך יום אחד, ולאחר מכן לחפש מקום מסתור, וליצור קשר עם אנשים שיעזרו לשלושה לצאת לסוריה, ולשם כך, חיפש הנאשם דרך הרשת החברתית "טוויטר", אנשים שיכולים לעזור להם לצאת לסוריה, כשהשלושה תכננו ליצור קשר בערב הסעודית עם פעילי ארגון דאעש על מנת שיסיעו להם ביציאה לסוריה. בהמשך לקשירת הקשר ולשם קידומו, פנה עיסא לנאשם, וביקש ממנו הלוואה בסך 10,000 ₪, בכדי לשלם חובות בישראל בטרם שייצאו לסוריה, הנאשם נענה לבקשת עיסא והעביר לו את הסכום המבוקש. תוכניתו של הנאשם סוכלה בשל מעצרו, בתאריך 18/5/15. במעשיו שתוארו לעיל, קשר הנאשם קשר עם אחרים לבצע פשע, והוא לצאת מישראל לסוריה, שלא כדין, ולחבור לדאעש, שהוא ארגון טרוריסטי והתאחדות בלתי מותרת, הנאשם ניסה לפעול בהתאחדות בלתי מותרת, השתתף באסיפה של התאחדות בלתי מותרת וניסה, יחד עם שניים אחרים, לצאת מישראל שלא כדין על מנת לעבור לסוריה .

אישום שלישי – הנאשם במועדים שונים שאינם ידועים במדויק למאשימה, החל מחודש ינואר 2015 ובמהלך תפילות יום השישי במסגד, נשא דרשות במסגד, ובחלק מן הדרשות נאם הנאשם בעניין ארגון דאעש, ובין היתר הנאשם נשא דרשות בהן טען כי ארגון דאעש אינו חורג מהאסלאם, ("אלחוארג"') אף כי ארגון דאעש מתיר רצח של מוסלמים בטענה שהם כופרים, ואף מטיף לכך.

המשיב נעצר בתאריך 18/05/15.

לטענת ב"כ המבקשת, קיימות ראיות לכאורה נגד המשיב לביצוע העבירות המיוחסות לו בכתב האישום.

עוד נטען, כי נגד המשיב קמה עילת מעצר מכוח החוק, היות והמשיב מסכן את בטחון הציבור, וכן כי קיים יסוד סביר לחשש שבאם ישוחרר המשיב, ינסה לשבש הליכי משפט. כמו כן ציין ב"כ המבקשת כי קמה עילת מעצר נגד המשיב היות והוא ביצע עבירות נגד בטחון המדינה.

המבקשת טענה כי בנסיבות אלו, אין כל חלופה שיש בה כדי להבטיח את מטרות המעצר, וביקשה להורות על מעצרו של המשיב עד לתום ההליכים המשפטיים.

ביום 01.07.2015, התקיים דיון בבקשה בפני כבוד השופט אבו-טהה, וביום 9/7/15 ניתנה החלטתו, אשר דנה ארוכות בכל אישום, בטענות הצדדים ובסוגיית המעצר עד תום ההליכים המשפטיים, ונקבע כי יוזמן תסקיר שירות המבחן לבחינת חלופת מעצר.

בתסקיר שירות המבחן מיום 12/8/15, צוין כי הערבים המוצעים הביעו מוכנותם לשהות במחיצתו של המשיב לאורך שעות היום, אולם צוין כי חרף מודעותם של הערבים לנדרש מתפקידם כחלופה, ורצונם לסייע למשיב, הם מכירים באופן שטחי את מאפייני תפקודו ותפיסת עולמו של המשיב.

בסיפא לתסקיר נקבע כי קיימת חולשה משמעותית בחלופה המוצעת, וכי היא אינה מהווה מענה הולם לצמצום רמת הסיכון המוערכת, לפיכך, לא הומלץ לשחרר את המשיב ממעצר.

בדיון שהתקיים בפני ביום 16/8/15, חזר ב"כ המבקשת על נימוקי הבקשה וטען כי נוכח המלצת התסקיר אין לשחרר את המשיב לחלופת מעצר. עוד הפנה ב"כ המבקשת להחלטת כב' השופט אבו-טהה מיום 9/7/15 , שבה פורטה חומרת מעשי המשיב.

ביחס להחלטת בית המשפט העליון שצוינה לעיל (בש"פ 4992/15), טען ב"כ המבקשת כי מדובר על כתב אישום שונה ובמקרה דנן קיימת עילת מעצר סטטוטורית, אשר פורטה בבקשה למעצר עד תום ההליכים. לדבריו, השוני בין משיב זה למשיב בתיק הנ"ל, הוא בעובדה שמדובר במי שניצל את מעמדו והיה המורה הרוחני של הגברים, וכן מדובר במי שהקים את החוליה, ערך את המפגשים הסודיים.

מנגד טענה ב"כ המשיב, כי בפרשיה זו הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה נאשמים. אכרם, מוחמד, בשיר ועיסא. לדבריה, אכרם- שוחרר ללא תסקיר, וזאת כאשר מיוחס לו כתב האישום הקל ביותר, מבין הארבעה, ובעניינו של בשיר- הוגש ערר לבית המשפט העליון במסגרת בש"פ 4992/15, שם נקבע כי יש לבחון חלופות מעצר.

לדבריה, בשיר, עיסא ומוחמד, הם השלושה אשר נפגשו ושוחחו אודות דאעש, ובשיר הוא זה שדרש את התקדמות המהלכים. כמו כן ציינה, כי לבשיר היה תסקיר שלילי. ביחס לעיסא, והפנתה הסנגורית להחלטה מיום 13/8/15, בתיק 1073-07-15 – לדבריה בתיק זה הוגש תסקיר, והיא ביקשה להדגיש כי התסקירים בעניין עיסא ומוחמד הוגשו על ידי מר רמי יצחק, שם לא נבחנת כלל חלופת מעצר ואין התייחסות לחלופה שהוצעה.

לטענת ב"כ המשיב מדובר באדם נורמטיבי, שהינו מורה בבית ספר, שזה לו מעצרו הראשון והוא נטול עבר פלילי. עוד טענה כי השיחות במסגד לא היו שיחות בעניין דאעש.

הערב המוצע מר נאסר אבו אלקיעאן, טען בפני בית המשפט - לדבריו, הוא נעדר עבר פלילי, והוא מהיישוב חורה ועובד בעסק משפחתי. לדבריו, הוא יודע במה מאשימים את המשיב שהינו אחיו. בנוגע לעבירות שמיוחסות למשיב, השיב כי מדובר בעבירות מסוכנות.

גם הערב המוצע מר אבולקיעאן עזי, טען בפני בית המשפט – לדבריו, הוא מודע לאישומים נגד המשיב. לטענתו, המשיב "מקשיב לו" והוא יוכל לפקח עליו. בנוגע לעבירות המיוחסות למשיב, השיב כי הוא מודע לכך שהמשיב מואשם בעבירות בנוגע לדאעש.

דיון והכרעה:

מדובר במשיב שהראיות העומדות נגדו מבוססות על הודאתו ועל ראיות נוספות.

בהחלטתו של כב' השופט אבו טהה, מיום 09.07.2015,בחן בית המשפט את התנהלותו דבריו ומעשיו של המשיב עובר למעצרו וקבע כי המעשים המיוחסים למשיב ונסיבות ביצועם לכאורה מקימים עילת מעצר סטטוטורית. כן נקבע כי המעשים המיוחסים למשיב הנם חמורים ומעידים על מסוכנותו הלכאורית לביטחון הציבור. בנסיבות האמורות , דחה בית המשפט הדיון לצורך הגשת תסקיר שירות מבחן.

תסקיר שירות המבחן שהוגש לבית המשפט, לא המליץ כאמור על שחרור המשיב לחלופת מעצר.

אני מקבל את עמדת בא כוח המדינה, שלפיה יש לערוך הבחנה בין עניינו של המשיב לבין עניינו של בשיר אבו אלקיעאן ומעורבים אחרים. כפי העולה מהפרטים שצוינו בהחלטת כב' השופט אבו טהה, העיד המשיב בעצמו, שהיה במפגשים האמורים כמורה רוחני שמעביר תכנים הקשורים לדאעש ולא כמשתתף זוטר, ומעמדו זה מחייב הבחנה מעניינם של אחרים.

זאת ועוד, בתסקיר שירות המבחן, מציין שירות המבחן כי מדובר במשיב בן 27 חסר עבר פלילי.

עיון בתסקיר מעלה כי בתסקירו ציין שירות המבחן כי במכלול האמור קיימת רמת סיכון גבוהה להישנות התנהגות פורצת גבולות מצידו בעתיד, וקיים ספק באשר יכולתה של כל חלופה שהיא לצמצם הסיכון המוערך. על פי התרשמותו, על אף שהערבים מודעים לנדרש מתפקידם כחלופה, ומעוניינים לסייע למשיב, הם מכירים באופן שטחי את מאפייני תפקודו ותפיסת עולמו של המשיב. בנוסף, צוין בתסקיר, כי ניכר שהמשיבים רואים במשיב דמות אחראית וחיובית, כאשר הם מתקשים לבחון לעומק את הפער שבין תפיסתם זו לבין אופי האישומים המיוחסים למשיב ואת הנסיבות שהובילו למעצרו. בנוסף התקשו הערבים המוצעים, להתייחס לקשיים עמם הם עשויים להתמודד במהלך תקופת הפיקוח, בין היתר, בשל הריחוק והצורך לשלב בין מחויבויותיהם המשפחתיות והתעסוקתיות.

בסיפא לתסקירו, מציין שירות המבחן כי קיימת חולשה משמעותית בחלופה המוצעת וכי היא אינה מהווה מענה הולם אשר יביא לצמצום רמת הסיכון המוערכת.

עיון בהמלצות התסקיר שצוינו לעיל, ובפרטים שהביא את שירות המבחן למסקנתו האמורה, יעלה כי לא ניתן יהיה לשחרר המשיב לחלופה המוצעת, וזאת בין היתר לאור חומרת מעשי המשיב והמסוכנות הנשקפת ממנו.

זאת ועוד, מסוכנותו של המשיב הנלמדת ממעשיו לכאורה, מצביעה על כך שגם לא ניתן יהיה לשחררו למעצרבאיזוק אלקטרוני. על העובדה האמורה ניתן ללמוד בין היתר כאמור מאופי פעילות המשיב, שאותה ניתן לבצע גם באמצעות מחשב וגם באמצעות טלפון, ובנסיבות אלה, ספק אם איזוק אלקטרוני יוכל להוות מענה הולם למסוכנות המשיב.

בנסיבות האמורות לעיל, לא מצאתי לנכון להורות על שחרור המשיב לחלופת המעצר המוצעת ולפיכך אני מורה כי המשיב ייעצר עד תום ההליכים.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ג' אלול תשע"ה, 18/08/2015 במעמד הנוכחים.

אריאל חזק , שופט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
18/08/2015 החלטה שניתנה ע"י אריאל חזק אריאל חזק צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מבקש 1 מדינת ישראל אלון אלטמן
משיב 1 מוחמד אבו אלקיעאן (עציר) לימור לוגסי