טוען...

החלטה על (א)תגובה להחלטה מיום 11.05.2017

יסכה רוטנברג02/06/2017

מספר בקשה: 75

לפני

כבוד השופטת יסכה רוטנברג

המבקשים:

1. יצחק כלוף

2. שרה נחמיאס

ואח'

נגד

המשיבה:

עיריית תל-אביב

החלטה

בקשה להורות למומחה בית משפט להשלים חוות דעתו. המומחה הנכבד חיווה דעתו לעניין הגורמים לנזקים במבנים נשוא התביעה, ולעניין היקפם.

התובעים סבורים שהמומחה שגה במסקנותיו לעניין גורמי הנזק, והם מבקשים שהוא ישלים ממצאיו לאחר שישווה את המבנים הנדונים עם מבנים אחרים המצויים באותו אזור, מבנים שלטענתם אינם סובלים מהנזקים המאפיינים את המבנים הנדונים ("המבנים הנוספים"). התובעים טוענים שהמבנים הנוספים זהים מבחינת מועד הבנייה, אופי הבנייה, ביסוס המבנה, סוג הקרקע, וכל פרמטר רלוונטי אחר, ולפיכך בחינת המבנים הנוספים תעלה כי אין לקבל את הנחת המומחה לפיה אם יש באזור בתים שלא ניזוקו, הדבר נובע משוני בפרמטרים רלוונטיים. הנתבעת מתנגדת וכותבת שחוות דעת המומחה היא חוות דעת מקיפה שנערכה על ידי שני מומחים רציניים, והבקשה אינה אלא ניסיון למקצה שיפורים אסור.

ביקשתי לקבל את עמדת המומחה, ובתשובה לשאלתי כתב המומחה שלדעתו אין צורך בבדיקות נוספות, ובכל מקרה ככל שבית משפט יורה על בדיקות שכאלו, יש צורך בבדיקות עומק מקיפות. אלא שקיימת בעייתיות רבה בביצוע בדיקות עומק מקיפות מאחר והן עלולות לגרום נזק למבנים שייבדקו שעה שבעליהם אינם חלק מהליך זה. לאור בעייתיות זו התובעים מבקשים שהמומחה ישלים חוות דעתו באמצעות בדיקה חיצונית בלבד שתתייחס רק למראה עיניים, ללא ביצוע בדיקות עומק כהמלצת המומחה, בקשה לה מתנגדת הנתבעת.

לאחר ששקלתי את עמדות הצדדים ואת עמדת המומחה הנכבד, אני מחליטה לקבל את בקשת התובעים, ולבקש מהמומחה להשלים חוות דעתו תוך בחינה חיצונית בלבד של המבנים הנוספים. הטעם לכך הוא שעמדת המומחה לפיה אם אמנם מבנים סמוכים לא ניזוקו, כי אז קיימת שונות עניינית בין המבנים הנדונים למבנים הנוספים נסמכת על מיטב ניסיונו ושיקול דעתו, ולא על בדיקה בשטח (ראו תשובת המומחה לשאלת בית משפט). שעה שהתובעים מבקשים שהנחה זו תיבחן בשטח איני רואה למנוע מהם אפשרות זו. עם זאת, מאחר וככל הנראה לא ניתן יהא לבצע במבנים הנוספים את אותן בדיקות עומק עליהן ממליץ המומחה, בהן בדיקת חתך קרקע, תכולת רטיבות, חשיפת ביסוס, סוג ריצוף ועוד, מאחר ואין אפשרות לחייב צד ג' שאינו צד להליך להסכים לבצע בדיקות פולשניות מעין אלו, אין אלא להסתפק בביצוע בדיקות חיצוניות בלבד. אני ערה לעמדת המומחה לפיה אין טעם בביצוע השוואה בין המבנים הנוספים למבנים הנדונים ללא בדיקות מקיפות, אולם בנסיבות בהן ניתן רק לבצע בדיקות חיצוניות, יבוצעו רק בדיקות אלו, על כל המשתמע מכך.

התובעים פרטו בהודעה שהגישו רשימה של 8 מבנים שברצונם שהמומחה יבחן, על כן אותם מבנים הם המבנים שיבדקו על ידי המומחה כחלק מהשלמת חוות הדעת (ראו התגובה בבקשה מס' 74). בטרם ביצוע הבדיקות, ידאגו התובעים להמציא למומחה ולתיק בית משפט אישורים חתומים על ידי הבעלים והמחזיקים של כל אחד מהמבנים אותם הם מבקשים שהמומחה יבחן, ובאישורים שיומצאו יודיעו בעלי המבנים והמחזיקים בהם, על הסכמתם לביצוע הבדיקה לרבות התחייבותם לשתף פעולה עם מומחה בית משפט. לאחר המצאת האישורים, מתבקש המומחה לבקר במבנים הנוספים ולהשלים חוות דעתו לאור ממצאיו. בהתאם לאמור יבוצעו בדיקות חיצוניות בלבד, לא בדיקות עומק.

בשלב זה יישאו התובעים בעלות ביצוע הבדיקות המשלימות וכן בעלות עריכת חוות הדעת המשלימה. המומחה מתבקש, במידת הניתן, להשלים חוות דעתו בתוך 45 יום מהיום.

הצדדים ימציאו למומחה עותק החלטה זו.

ניתנה היום, ח' סיוון תשע"ז, 02 יוני 2017, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
10/08/2015 החלטה על בקשה של תובע 1 פטור מאגרה / השבת אגרה (בהסכמה) אמיר צ'כנוביץ צפייה
31/03/2016 החלטה על בקשה של מבקש 1 ייצוג - שינוי/ שחרור/ החלפת כתובת נועה גרוסמן צפייה
02/06/2017 החלטה על (א)תגובה להחלטה מיום 11.05.2017 יסכה רוטנברג צפייה