טוען...

פרוטוקול

צבי פורר11/02/2016

לפני כבוד השופט צבי פורר

המאשימה

מדינת ישראל

ע"י עוה"ד דניאל קינדלר

נגד

הנאשם

אברהם אילוז- בעצמו

<#1#>

נוכח מר רמי שוויקה – מפקח מטעם עיריית באר שבע

פרוטוקול

הערת בית המשפט:

כתב האישום הוקרא בפני הנאשם והוא משיב, לאחר שבית המשפט מסביר לו את תוכנו ואת זכויותיו, הכל לפי סעיף 143 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב – 1982.

הנאשם:

אני מודה בעובדות המפורטות בכתב האישום.

<#3#>

הכרעת דין

מרשיע את הנאשם בעבירה המיוחסת לו בכתב האישום.

<#4#>

ניתנה והודעה היום ב' אדר א' תשע"ו, 11/02/2016 במעמד הנוכחים.

צבי פורר , שופט

ב"כ המאשימה טוען לעונש:

הנאשם הורשע זה עתה על פי הודאתו בניהול עסק ללא רישיון מסוג נגריה. על מנת להגדיר את העונש הראוי שיוטל על הנאשם יש לתת את הדעת למספר נתונים והם אלו: אורך התקופה בה העסק מנוהל ללא רישיון ואנו למדים מעיון כתב האישום שמדובר בתקופה של יותר משנה. במצב בו מצויים הליכי הרישוי ואנו יודעים שבקשה לרישוי עסקים טרם הוגשה כך שבשלב זה אי אפשר להגדיר מועד או מועד יעד בו יינתן הרישיון. וכן יש לנקוב בסכום הקנס המירבי שנקבע על עבירה זו ומדובר בקנס בסך של כ- 72,000 ₪. אנו חושבים כי מתחם הענישה במסגרתו יש לקבוע את העונש הוא בין 10,000 ₪ לבין 20,000 ₪. יש לקחת בחשבון כי עבירה של רישוי עסקים הינה עבירה כלכלית כך שיש לשים דגש לעובדה שהנאשם לא יצא נשכר בביצוע עבירה אם הקנס שיוטל עליו יהיה נמוך מדי ולא יהיה בכך כדי להרתיע אותו מלנהל עסק ללא רישיון ובכך להפקיד רווחים מביצוע העבירה.

בהתחשב בכל הנתונים האלה אנו עותרים לעונשים הבאים:

א. קנס בסך 10,000 ₪.

ב. חתימה על התחייבות להימנע על עבירה של חוק רישוי עסקים על סך של 20,000 ₪.

ג. צו סגירה דחוי . נסכים כי צו הסגירה ייכנס לתוקפו בעוד 3 חודשים מהיום היינו 11.5.2016.

אבקש לציין את הערכים המוגנים בחוק רישוי עסקים, כאשר לגבי סוג זה של עסקים מטרות הרישוי הן קיום דיני תכנון ובניה, קיום תנאי כבאות הבטחת בטיחותם של הנמצאים במקום העסק ושל העובדים בו והנמצאים בסביבת העסק.

אבקש להדגיש ולייחס חומרה רבה שבקשה לרישיון עסק לא הוגשה, כך שלא החלו כלל הליכי רישוי.

הנאשם - לעניין העונש:

אני בן 53. אני נשוי ויש לי 4 ילדים. אני אכן מנהל עסק של נגריה. המצב הכלכלי שלי כרגע אני בונה את ביתי ואני כל השנה הזו מתנהל בבניה ולא בעסק. כדי לחסוך עלויות.

אני משתכר בין 10,000 ל-12,000 ₪.

יש לי ילד חייל, בן בתיכון ובת שנשואה וגרה אצלי בבית ויש לה ילד. היא לא עובדת, היא לומדת, היא גרה עם בעלה והוא עובד משתכר לא משכורת מי יודע מה, 6,000 ₪.

אשתי לא עובדת.

לעניין רישיון העסק, התחלתי בתהליך וטעות שלי שלא שילמתי את השובר, עם כל העניין שאני בונה בית בקושי הייתי בעסק, ונאלצתי לעבור מבנה, ואילצו אותי לעזוב בצורה .

היה לי עסק קודם מסוג נגריה גם בעמק שרה והיה לו רישיון עד שעזבתי. בשלב מסוים, בעל המקום פינה אותי מהעסק, מישהו הציע לו יותר כסף על השכירות ונאלצתי לעזוב את העסק. מאז עברתי לעסק אחר במבנה תעשיה שלכל המבנים שם יש רישיון של החברה.

הוא נמצא באזור מתועש. אני נמצא בתהליכים ואני מעריך שיקח לי ששלושה חודשים. יש פרוצדורות שלוקחות זמן. אם בית המשפט יתן לי 10 חודשים דחיית הצו, אני אספיק להוציא רישיון עסק.

<#5#>

גזר דין

  1. הנאשם הורשע עפ"י הודאתו היום, בעבירה לפי סעיפים 4 ו- 14 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח – 1968 (להלן: "החוק"), בכך שבנכס הנמצא ברח' הבדיל 26 ביתן 3 בעיר באר-שבע, ניהל עסק מסוג נגריה (להלן: "העסק"), ללא רישיון, הכל כמפורט בכתב האישום המתוקן.
  2. הערך המוגן שבעבירות לפי חוק רישוי עסקים, הינו הבטחה על שלום הציבור ובטיחותו. ניהול עסק ללא רישיון, פוגע בערך המוגן.
  3. לדברי ב"כ המאשימה, מדובר בפגיעה קשה באינטרס המוגן וזאת משום שמדובר בעסק מסוג נגריה ושר דרישות רישוי העסק כוללות, בין השאר, דרישות לבטיחות אש וכן דרישות לבטיחות המבנה בכללותו על מנת להגן על עובדיו ועל הבאים לעסק.

עוד ציין ב"כ המאשימה כי יש לדון לחומרה בעניין זה וזאת משום שהנאשם לא החל כלל בהליכים לרישוי עסק.

בנסיבות העניין, עתר ב"כ המאשימה למתחם עונש קנס שינוע בין 10,000 ₪ ל-20,000 ₪, לצו סגירה שיכול ויהיה דחוי ל-3 חודשים וכמובן התחייבות להימנע מביצוע עבירה.

  1. הנאשם מצידו, ציין במפורש כי הטענה ולפיה לא החל בהליכי רישוי עסק אינה נכונה וזאת משום שהסיבה היחידה לכך היא כי השובר שלקח לצורך התשלום טרם שולם, אך הוא יפעל במרץ על מנת לעשות כן. עוד ציין הנאשם כי פעל בעסק עם רישיון עד למועד שנאלץ לעזוב את העסק, עקב הדרישה המחמירה של בעל הנכס הקודם לדמי השכירות.

עוד ציין הנאשם כי בתקופה הרלוונטית הוא כמעט ולא היה בעסק וזאת משום שהוא עסוק בבניית ביתו. הנאשם ציין כי בתקופה זו מצבו הכלכלי אינו קל וזאת משום שהוא כמעט ואינו עובדך, אך ציין כי הוא משתכר בין 10,000 ל-12,000 ₪ תוך שהוא תומך בבני משפחתו כפי שצוין בטיעוניו לעונש, לרבות בתו הנשואה הגרה עמו עם בנה ובעלה.

  1. במסגרת הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה, אני סבור שיש צורך במסגרת קביעת המתחם, להתייחס לנסיבות פתיחתו של העסק הזה. תוך שיש לקחת בחשבון כי הנאשם פעל בעסק ברישיון . עוד יש לציין כי העסק פועל באזור תעשיה, במבנה מתועש, אשר העסקים בו, כך עולה, פועלים ברישיון המתאים לתעשייה הדומה לעסקו.

חשוב לציין עוד כי לפי סעיף 40 ח' לחוק העונשין, התשל"ז -1977, יש לקחת בחשבון גם את מצבו הכלכלי של הנאשם כפי שמובא אכן בפניי.

בנסיבות אלה, סבורני כי יכול אני להסכים עם ב"כ המאשימה שהרף העליון צריך לעמוד על 20,000 ₪. עם זאת, לאחר ששמעתי את הנאשם נוכחתי למצבו הכלכלי ונוכחתי גם לנסיבות ביצוע העבירה, ובכלל זה את העובדה כי ניהל עסק עם רישיון משך כל השנים, מקום העסק, ואת העובדה כי הוא אכן נכון להגיע ולהסדיר את רישיון העסק וכי הסדרה של רישיון שכזה היא אפשרית ביותר.

בהתחשב בנתונים הללו, סבורני כי הרף התחתון לעבירה מסוג זה, בנסיבות האמורות ובמיוחד בהתחשב במצבו הכלכלי של הנאשם, יכול ויעמוד על 2,500 ₪.

  1. בהתחשב – בנסיבות העבירה הנ"ל ובאמור ע"י הצדדים, אני דן את הנאשם לעונשים הבאים:
  2. על הנאשם 1 אינני גוזר קנס בנסיבות העניין.

הנאשם ישלם קנס בסך 3,000 ₪ או 10 ימי מאסר תמורתו. הקנס ישולם ב-6 תשלומים חודשיים, שווים ורצופים החל מיום 1.4.2016 ובכל 1 (ראשון) לחודש שלאחריו. במקרה של אי תשלום אחד מהשיעורים במועדים שנקבעו, תעמוד כל יתרת הקנס לפירעון מיידי.

לא תישמע טענה מפי הנאשם, כי לא קיבל שוברי תשלום מתאימים, ומובהר בזאת כי הנטל על הנאשם לפנות למזכירות בית המשפט, על מנת לקבל שוברי תשלום מתאימים.

  1. אני מחייב את הנאשם לחתום על התחייבות להימנע מעבירה לפי הוראות סעיפים 4, 14 ו- 18 לחוק. ההתחייבות תוגבל לסך של 12,000 ₪ ותחול למשך שלוש שנים מהיום. אם לא תינתן ההתחייבות בתוך 5 ימים, יאסר הנאשם למשך 10 ימים לשם כפיה.
  2. אני מצווה על הנאשם להפסיק את העיסוק בעסק המתואר בכתב האישום.

צו זה ייכנס לתוקף ביום 11.12.2016, אלא אם יהיה ברשות הנאשם רישיון עסק כדין, לעסק האמור קודם לכן.

  1. אני מצווה על כל שוטר במשטרת ישראל וכל מפקח בעיריית באר שבע להיכנס לחצרים בהם מצוי העסק ולהרחיק מהם כל טובין ולנקוט בכל האמצעים לרבות שימוש בכוח סביר הדרוש בנסיבות העניין, כדי להביא לביצוע הצו שבגזר דין זה לעיל וזאת לאחר כניסתו של הצו לתוקף.
  2. אני אוסר על הנאשם להעביר את הבעלות או החזקה בעסק, אלא אם כן ההעברה מתבצעת לידי אדם או גוף המחזיקים ברישיון כדין לניהול עסק במקום.

בחצרים נשוא האישום המתוקן, לא ינהל אדם עסק טעון רישוי, ללא רישיון כדין.

  1. אני רואה מקום להזהיר את הנאשם, כי אם בתום תקופת הארכה שניתנה לו בס"ק (ג) לעיל, לא יופסק העיסוק בעסק, ולא יהיה בידו רישיון עסק כדין לניהול העסק במקום, הוא עלול להיות מואשם בגין עבירה נפרדת של אי ביצוע צו שיפוטי לפי סעיף 18 לחוק וכי ההתחייבות עליה נדרש לחתום כוללת גם סעיף זה, וכמוה כ"קנס על תנאי".

זכות ערעור בתוך 45 ימים לבית המשפט המחוזי.

<#6#>

ניתן והודע היום ב' אדר א' תשע"ו, 11/02/2016 במעמד הנוכחים.

צבי פורר , שופט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
11/02/2016 פרוטוקול צבי פורר צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל חיים טורקל
נאשם 1 אברהם אילוז