טוען...

פסק דין שניתנה ע"י אביבית נחמיאס

אביבית נחמיאס08/09/2016

בפני

כבוד השופטת אביבית נחמיאס

המבקשת

מזאלה פיניש ת.ז 042680603

נגד

המשיבה

פרקליטות מחוז צפון אזרחי

פסק דין

כללי:

1. בפניי תביעה לתיקון גיל, על פי חוק לקביעת גיל התשכ"ד – 1963, במסגרתה עותרת המבקשת הגברת מזאלה פיניש (להלן: "המבקשת") להורות על תיקון גילה הרשום במרשם האוכלוסין באופן שבמקום תאריך הלידה הרשום: "7.5.1944" יירשם התאריך "26.1.1944".

2. מדובר אמנם בבקשה לתיקון גילה של המבקשת באופן שתהיה מבוגרת בשלושה וחצי חודשים בלבד, יחד עם זאת, ע"פ הנטען בכתב התביעה, התיקון המבוקש ישליך על זכאותה של המבקשת לקצבה מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז – 1957.

תמצית העובדות וטענות הצדדים:

3. המבקשת נולדה בתוניס ועלתה ארצה בשנת 1950. בתעודת הזהות של המבקשת נרשם תאריך הלידה 7.5.1944.

5. לטענת המבקשת נפלה טעות ברישום תאריך לידתה, עוד ברישום בתוניס, וזאת משום שנולדה בהרים וכי במועד לידתה לא ניתן היה לבצע רישום בפני הרשויות המוסמכות בתוניס.

6. המבקשת הוסיפה כי תאריך לידתה העברי חל בחודש שבט ולא בחודש אייר וכי בילדותה חגגה את יום הולדתה יחד עם אחותה הגדולה ממנה בשנתיים בדיוק, במהלכו של טקס דתי הנחגג ע"י העדה הטוניסאית בחודש שבט.

7. ב"כ היועמ"ש התנגד לתיקון גילה של המבקשת.

הראיות שהוצגו מטעם הצדדים:

8. מטעם המבקשת הוגשו תצהירי עדות ראשית של המבקשת ושל אחותה הגב' יהודית חדד (דיאי) אשר נחקרו על תצהיריהן.

9. מטעם בא כוח היועמ"ש צורף שאלון רישום לעולה מיום 7.12.1950 ובקשה למתן תעודת זהות מיום 20.4.1962, החתומה ע"י התובעת.

נטל ומידת ההוכחה:

10. בהתאם לפסיקה (ר' ת"ג 39180-07-12 בלדב נ' פרקליטות מחוז צפון (11.02.13) [ פורסם בנבו] וההפניות שם), על המבקש תיקון גיל לעמוד בשתי מטלות ולהוכיח:

א. כי הגיל הכתוב במסמכים רשמיים איננו נכון.

ב. מהו הגיל הנכון.

11. תביעה לתיקון גיל, הינה "תביעה אזרחית ועל התובע לשכנע את בית המשפט במידה כזאת שתהא לו אפשרות לבסס את מסקנתו על סמך הוכחות במידה הדרושה במשפטים אזרחיים". נטל ההוכחה המוטל על המבקש (ביחס לשני העניינים האמורים לעיל – טעות בגיל והגיל הנכון) הינו, עמידה במאזן ההסתברויות מהבחינה האובייקטיבית וכך נרשם בהקשר זה:

"העובדה שביהמ"ש נוכח לדעת כי הגיל הרשום .... אינו נכון, אינה פוטרת עדיין את המבקש הרוצה בהצהרה על גילו הנכון או על גיל מינימאלי מסוים להוכיח את גילו המדויק..."

(ע"א 171/60 סולטאנה נגד היועמ"ש, פד"י י"ד 2177).

12. בהתאם לפסיקה, כאשר מאחורי הבקשה עומד אינטרס כלכלי, נטל ההוכחה המוטל עליו הינו מוגבר (תמ"ש (ת"א) 75250/98 מ. ב. נ' פ.מ.מ. פורסם בנבו).

דיון והכרעה:

13. בחינת הראיות, והמסמכים שהובאו בפניי, ובשים לב להתרשמות הבלתי אמצעית של בית המשפט מהמבקשת והעדה מטעמה, הביאוני לכלל מסקנה, כי דין התביעה להתקבל.

14. מהעדויות של המבקשת ואחותה, ניתן הסבר לרישום השגוי: אביה של המבקשת ברח מהנאצים להרים, שם התגוררו עם הפזורה הבדווית, ובמועד הלידה לא ניתן היה לרשום את המבקשת כפי שנעשה לגבי שאר אחיה, אשר לא נולדו בהרים. לטענת המבקשת גם לאחר יציאת הנאצים מתוניס, היה אביה מבוקש, וניצל ארבע פעמים.

15. לטענת המבקשת שנתמכה בעדותה של אחותה, שתיהן נולדו בחודש שבט והן נהגו לחגוג ביחד את יום הולדתן במהלך טקס שנוהגים בני העדה התוניסאית לחגוג בט"ו בשבט (בסיסה).

16. בהקשר זה, יצויין כי הגם שאחותה של המבקשת לא נכחה במהלך חקירתה של המבקשת, השיבו השתיים בצורה ספונטאנית לשאלות אשר ספק אם יכלו להתכונן אליהן (כך, למשל להבדל בין האופן בו נחגג טקס הבסיסה בט"ו בשבט לעומת ר"ח ניסן, מועד עזיבת הגרמנים את תוניס ועוד), וניתנו הסברים דומים לשאלות שנשאלו מטעם ב"כ היועמ"ש ומטעם בית המשפט.

17. בחקירתה הנגדית, העידה המבקשת, בענין הקשר בין הטקס המסורתי שנחגג בבית המשפחה לבין יום הולדתה:

"לשאלת בית המשפט:

ש. האם זה טקס שלא נהוג לחגוג אותו בראש חודש ניסן

ת. יש טקס בטו בשבט ששמים פירות וגם שמן וגם את הבסיסה ובראש חודש ניסן יש את הטקס עם המפתח והשמן וזה פעמיים בשנה.

ש. מאחר וראש חודש ניסן יותר קרוב לחודש מאי שזה התאריך הרשום שלך, איך את יודעת שאת נולדת בטקס הבסיסה שמתייחס לטו בשבט.

ת. ההורים ז"ל אמרו לי את זה. אני נולדתי בדיוק שנתיים בהפרש מאחותי. כאשר עורכים את טקס הבסיסה בטו בשבט, חוגגים לי ולאחותי יום הולדת. אבי נהג תמיד לציין שזה התאריך של היום הולדת שלי, למרות מה שכתוב בתעודת הזהות.

18. וכך העידה בעניין זה אחותה של המבקשת:

"ש. ואת זוכרת את היום שבו נולדה מזלה.

ת. לא. אני זוכרת שבטו בשבט היינו עורכים את טקס הבסיסה. ההורים שלי לא היו מזכירים לנו את התאריכים רק לפי חגים. כאשר מגיע התאריך של טו בשבט אז היה אבא מזכיר לנו... היינו עושים טקס של בסיסה שזה תערובת של חיטה וטוחנים אגוזים ושקדים וכו' ואז היינו יושבים בשולחן ואבא היה מזכיר לנו שאני ומזל נולדנו בטו בשבט, בחודש שבט. זה זכור לי במאה אחוז.

ש. זה הטקס עם המפתח והשמן.

ת. לא. זה בראש חודש ניסן. בטו בשבט היינו עושים את הבסיסה. היינו יושבים בשולחן כולנו ואוכלים את הבסיסה. ואבא היה צוחק ואומר שלמזל יש שני תאריכים, תאריך אחד בטו בשבט והשני מה שרשום בתעודה" (ראה עמוד 6, שורות 1-10 לפרוטוקול).

19. בנוסף, כאשר נשאלה המבקשת באשר לאופן בו היא חוגגת את יום הולדתה, השיבה כדלקמן:

"אחותי כאשר היתה רווקה ואני הייתי רווקה, תמיד אבי ז"ל הזכיר לנו שבט"ו בשבט גם אני נולדתי כאשר בעצם יש לי תאריך אחר. מאז שהגענו ארצה אני חוגגת יום הולדת לפי התאריך שרשום בתעודת הזהות שלי" (ראה עמוד 5 שורות 1-6 לפרוטוקול).

כן העידה המבקשת כי -

"אני נולדתי בדיוק שנתיים בהפרש מאחותי. כאשר עורכים את טקס הבסיסה בטו בשבט, חוגגים לי ולאחותי יום הולדת. אבי נהג תמיד לציין שזה התאריך של היום הולדת שלי, למרות מה שכתוב בתעודת הזהות" (ראה עמוד 2 שורות 14-16).

20. מעדותה של המבקשת ניכר כי המבקשת התרגשה במהלך עדותה בפני בית המשפט וכי אינה מורגלת במעמד מסוג זה. דווקא משום כך השיבה תשובות כנות וספונטאניות. בנקל יכלה המבקשת לטעון כי היא חוגגת בעבר וכיום יום הולדת לפי התאריך הנטען בחודש שבט, אולם היא פרטה כי בצעירותה נהגה לחגוג ע"פ החודש העברי (טענה ההולמת את העובדה כי מדובר במשפחה שניהלה אורח חיים יהודי-דתי) ואילו כיום חוגגים לה נכדיה ע"פ התאריך הלועזי הרשום.

עדותה של המבקשת נתמכה בעניין זה בעדותה של אחותה, אשר העידה כי ביניהן הן חוגגות את יום ההולדת דווקא בחודש שבט, ומברכות זו את זו.

21. זאת ועוד: לתגובתו צרף ב"כ היועמ"ש בקשה למתן תעודת זהות מיום 20.04.16. מסמך זה החתום ע"י המבקשת נדרשה המבקשת לציין את תאריך הלידה שלה. ניתן היה לצפות כי המבקשת תציין את תאריך לידתה המלא, יחד עם זאת, במסמך צויינה רק שנת הלידה 1944 ללא ציון תאריך מדוייק, מה שתומך בכך שגם בשעתו סברה המבקשת כי היום והשנה אינם משקפים את התאריך המדוייק בו נולדה.

22. אשר על כן המבקשת עמדה בנטל המוגבר המוטל עליה להוכיח כי נפלה טעות ברישום גילה הנכון, וכי היא נולדה בחודש שבט בשנת תש"ד.

23. יחד עם זאת לא עלה בידי המבקשת להוכיח מהו היום המדוייק בחודש שבט. בהקשר זה יצויין כי ע"פ עדות אחותה של המבקשת, נהוג היה בביתם לציין את תאריכי ימי ההולדת, לפי החגים. ואולם - אין בכך כדי לסתום את הגולל על הבקשה.

24. סעיף 12 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 קובע חזקה בדבר גילו של אדם:

"ידועה שנת לידתו של אדם ולא ידוע יום לידתו, חזקה שנולד באחד בניסן של אותה שנה; ידוע חודש לידתו של אדם ולא ידוע יום לידתו, חזקה שנולד ביום החמישה עשר של אותו חודש"

25. מאחר שהוכח בפניי כי המבקשת נולדה בחודש שבט, ונוכח סעיף 12 הנ"ל – חזקה שנולדה ביום החמישה עשר לחודש.

26. סוף דבר – ניתן בזאת פס"ד המצהיר כי המבקשת נולדה ביום ט"ו בשבט תש"ד – 09.02.1944.

27. פסק הדין מהווה תעודה ציבורית לצורך רישום במרשם האוכלוסין ובכל מקום מהנהל מרשם ע"פ דין.

ניתן היום, ה' אלול תשע"ו, 08 ספטמבר 2016, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
08/09/2016 פסק דין שניתנה ע"י אביבית נחמיאס אביבית נחמיאס צפייה