טוען...

החלטה

נאיל מהנא07/09/2016

לפני כבוד השופט נאיל מהנא

המאשימה

מדינת ישראל

נגד

הנאשם

ראיד קליב

נוכחים:

ב"כ המאשימה: עו"ד מוטי דורנשטרוך

ב"כ הנאשם: עו"ד אשרף חסן

הנאשם

<#1#>

פרוטוקול

ב"כ המאשימה טוען לעונש: הנאשם הורשע שנהג ברכב כאשר הוא בלתי מורשה מעולם והכשיל שוטרים בכך שטען שלא הוא זה שנהג אלא מאן דהוא. מבחית עברו אין זו פעם ראשונה שהנאשם נוהג ללא רשיון. ב- 8.8.11 הורשע הנאשם בבימ"ש זה בתיק 2997-07-11 בגין נהיגה ללא רשיון נהיגה הסעת נוסעים בשכר ונהיגה בזמן פסילה ונדון ל- 9 חודשים בפועל ומאסר על תנאי שנה למשך 3 שנים ופסילה 18 חודשים. בספטמבר 2010 נדון בבימ"ש בפתח תקווה בתיק 2116-08-10 גם על נהיגה ללא רשיון נהיגה. הפעם השלישית היתה בשנת 2006 נדון בירושלים בתיק 14726-05 קיבל אז חודש מאסר בפועל ובשנת 2002 היתה הפעם הרביעית שנהג ללא רשיון וקיבל 7 ימים מאסר בפועל. ניתן להיווכח שהנאשם לא מפנים את העובדה שאסור לנהוג ללא רשיון נהיגה ולא מפנים ששב ונוהג ללא רשיון פעם אחר פעם ומסכן לא רק עצמו אלא גם משתמשי הדרך והוא גם מעז להכשיל שוטרים ולומר שמישהו אחר נוהג זה כדי להתחמק מהדין ולא לקחת אחריות על מעשיו. מעבר לעברו התעבורתי המכביד יש לו גם עבר פלילי לא מבוטל בשנת 2008 נדון ל-3 חודשים מאסר בעבודות שירות בגין העסקת שבח"ים. העבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה הפכה למכת מדינה, רק בזמן אחרון שמענו על נאשם בלתי מורשה שיצא מאולם בימ"ש ולאחר שהוטל עליו עונש עבודות שירות נתפס נוהג וגרם לתאונה בה נחבל ילד בן 6 בצורה קשה, הקשר הוא שמי שנוהג פעם אחר פעם ולא מפנים את הסיכון בפעם הבאה לא רוצים לעמוד פה להתמודד גם עם תאונה. גם הנאשם לא הסדיר את הרשיון עד היום ורואים כאן סיכון להימשכות והישנות העבירות. גם לאור מאסרים ארוכים שריצה בגין עבירות דומות בעבר מבקש להשית עליו את העונשים הבאים: מאחר ומדובר בפעם חמישית של נהיגה ללא רשיון נהיגה, מבקש לגזור עליו 5 חודשים מאסר בפועל, מאסר על תנאי שנה וחצי למשך 3 שנים, פסילה 18 חודשים, פסילה על תנאי וקנס.

ב"כ הנאשם טוען לעונש: עם כל הכבוד לחברי כמעט כל הטיעון שלו היפוטתי ותיאורתי שאין לו אחיזה במציאות של התיק הזה. לחברי לא היו טענות לגבי סיכון פוטנציאלי בנהיגה. הנאשם הודה בהזדמנות ראשונה חסך זמן שיפוטי רב, גם עבירה של הפרעה לשוטר זה לא ברף הגבוה של החומרה. הנאשם מסר גירסה המדינה רצתה לראות בגירסה הזו הפרעה לשוטר. הנאשם חסך זמן שיפוטי ולא ניהל הוכחות. לעובדה זו יש לתת משקל לטובת הנאשם. חברי דיבר על עברו של הנאשם, אמנם לנאשם הרשעות קודמות בתחום הנהיגה, אך מעיון ברישום התעבורתי שלהנאשם מדובר בעבירה אחרונה שבוצעה בשנת 2011 לפני 5 שנים ולא מדובר בנאשם סדרתי. הנאשם טעה קיבל אחריות לנאשם נסיבות חיים קשות מפרנס יחיד עובד בבנין פועל פשוט משתכר 4,000 ₪ לחודש מזה צריך לפרנס את בני משפחתו 5 ילדים המצוקה הכלכלית שבה נתון הנאשם היא זו שהביאה לכך שלא הוציא רשיון נהיגה. לאחרונה הוא מטפל בנושא הוציא טופס תיאוריה והוא בכיוון הנכון. זה מעיד שלנאשם רצון כן ואמיתי להכשיר את הנהיגה. יש חוו"ד חיובית לאחר ראיון עם הממונה. מבקש לתת לו הזדמנות לחיות בכבוד.

<#2#>

גזר דין

הנאשם שלפני הורשע, על פי הודאתו, בעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה. הנאשם אינו מורשה לנהוג, ומעולם לא קיבל רישיון נהיגה, וכן בעבירות של נהיגה ברכב ללא ביטוח והפרעת שוטר במילוי תפקידו.

זו הפעם החמישית שבה נתפס הנאשם נוהג ללא רשיון נהיגה. הנאשם נדון בעבר על עבירות דומות והוטלו עליו מאסרים שלא היה בהם כדי לגרום לו להפנים את חומרת העבירה ולחדול מלנהוג ללא רשיון נהיגה.

עבירות של נהיגה ללא רישיון נהיגה או בזמן פסילה הינן עבירות חמורות, הטומנות בחובן סיכונים רבים לבטחונם של נוסעים ברכב והולכי רגל (רע"פ 3878/05 בנגוזי נ' מדינת ישראל), והמצדיקות הטלת עונש מאסר בפועל גם כאשר מדובר בעבירה ראשונה (ע"פ (י-ם) 8392/04 עליאן נ' מדינת ישראל, ע"פ (י-ם) 2748/08 שוויקי נ' מדינת ישראל). עבירות אלו מצביעות על זלזול עמוק בחוק ובחובה הבסיסית המוטלת על הפרט לקיים את הכללים שהחברה קבעה להבטחת חייהם ושלומם של בני הציבור (ע"פ (ירושלים) 4218/09 מדינת ישראל נ' בן דוד). אדם הנוהג מבלי שיש בידיו רישיון נהיגה, לעיתים רבות אינו בקיא בחוקי התנועה ובאופן הפעלת הרכב, בכך יש כדי להוות סיכון ממשי ומיידי לכלל הציבור בכביש (עפ"ת (י-ם) 37090-05-10 עודה נ' מדינת ישראל). יש בעבירות אלו לא רק דופי פלילי, אלא אף דופי מוסרי כפול: הסיכון לנהג עצמו ולעוברי הדרך, וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות הדרכים אם יתרחשו בעת הנהיגה (רע"פ 665/11 אבו עמאר נ' מדינת ישראל).

ב"כ המאשימה ביקש להטיל על הנאשם מאסר בפועל לתקופה של 15 חודשים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי, וקנס.

ב"כ הנאשם ביקש לאפשר לנאשם הזדמנות נוספת ולא להטיל עליו מאסר בפועל. לטענתו, עבירותיו הקודמות הינם עבירות ישנות.

מתחם הענישה בעבירה של נהיגה ללא רשיון נהיגה נע בין מאסר על תנאי למאסר של מספר חודשים. אולם כאשר מדובר בעבירה חוזרת אשר אליה התלוותה עבירה נוספת של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, אין להסתפק ברף הנמוך של המתחם וכי יש להחמיר בענישה לרבות הענישה צופה פני עתיד.

בבחינת העונש הראוי לנאשם אני דן אותו ל-6 חודשים מאסר בפועל לצד מאסר על תנאי ארוך ומרתיע.

הנאשם נבדק ע"י הממונה על עבודות השירות ונמצא מתאים לרצות עונש מאסר בעבודות שירות, ובנסיבות הענין אין מניעה כי עונש המאסר ירוצה בדרך זו.

לפיכך, אני דן את הנאשם לעונשים הבאים:

1. תשלום קנס בסך 1,000 ₪, אשר ישולם ב-2 תשלומים חודשיים, החל מיום 1.11.16.

2. פסילה מלקבל ו/או מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 12 חודשים.

הנאשם פטור מהפקדת רשיון נהיגה.

המזכירות תחשב מועד הפסילה מהיום.

תשומת לב הנאשם לכך שהעונש המקובל על נהיגה בזמן פסילה הוא מאסר בפועל.

3. פסילה מלקבל או מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים, וזאת על תנאי למשך 3 שנים.

4. אני מצווה על מאסרו של הנאשם בפועל למשך 6 חודשים. המאסר ירוצה בדרך של עבודות שירות בהתאם לחוו"ד הממונה על עבודות השירות. על הנאשם להתייצב ביום 14.12.16 בפני הממונה על עבודות שירות לצורך קליטה והצבה.

תשומת לב הנאשם שעליו לבצע כל העבודות המוטלות עליו במסגרת עבודות השירות עפ"י הנחיות שתינתנה לו מעת לעת ע"י הממונה במקום. כל הפרה של עבודות שירות תגרום להפסקה מיידית של עבודות השירות ולריצוי עונש מאסר בפועל.

5. אני מצווה על מאסרו של הנאשם למשך 7 חודשים, וזאת על תנאי למשך שלוש שנים, אם יעבור על הוראות סעיף 67 ו/או 10(א) לפקודת התעבורה תשכ"א-1961, שעניינם נהיגה בפסילת רשיון או נהיגה ללא רשיון נהיגה בתוקף.

תוכן הדיון וגזר הדין תורגמו לנאשם לשפה הערבית ע"י בא כוחו, ובית המשפט וידא כי הנאשם הבין היטב את האמור.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים בתוך 45 יום מהיום.

<#3#>

ניתנה והודעה היום ד' אלול תשע"ו, 07/09/2016 במעמד הנוכחים.

C:\Users\ShimiG\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\025784190.tif

נאיל מהנא, שופט

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
07/09/2016 החלטה נאיל מהנא צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
מאשימה 1 מדינת ישראל גלעד יששכר משולם
נאשם 1 ראיד קליב אשרף חסן