טוען...

החלטה על תשובה לתגובה לבקשה להפקדת עירבון

נחום שטרנליכט15/12/2015

מספר בקשה:2

בפני

כבוד השופט נחום שטרנליכט

בעניין:

יוליה פלקובסקי

ע"י ב"כ עו"ד

אופיר לב

המבקשת

נ ג ד

במרום הפקות 2004 בע"מ

ע"י ב"כ עו"ד

נועם קוריס

המשיבות

החלטה

המשיבה הגישה נגד המשיבה תביעה כספית לתשלום סך של 7,595 ₪. המבקשת עותרת לחיוב המשיבה בהפקדת ערבון לתשלום הוצאות משפט. לטענת המבקשת, המשיבה איננה סולבנטית. חובות אחרים, בהם חוייבה המבקשת, לא נפרעים על ידה. אי העתרות לבקשה תביא למצב, שהמבקשת לא תוכל לגבות ההוצאות, שייפסקו לזכותה, עם סיומם של ההליכים בתיק.

המשיבה דוחה טענות המבקשת. למשיבה איתנות כלכלית, כאשר סיכויי התביעה להתקבל נוטים לטובת המשיבה.

הוראות החוק, המאפשרות חיוב תובע בהפקדת ערובה לשם הבטחת תשלום הוצאות משפט, שייפסקו אם תידחה אותה תביעה, מבחינות בין תובע יחיד,  לבין תובע שהינו תאגיד.

בחוק החברות, התשנ"ט – 1999 (להלן - החוק) קיים הסדר ספציפי ביחס לחברה, וזאת בסעיף 353א לחוק, הקובע:

"הוגשה לבית משפט תביעה על ידי חברה או חברת חוץ, אשר אחריות בעלי המניות בה מוגבלת, רשאי בית המשפט, לבקשת הנתבע, להורות כי החברה תיתן ערובה מספקת לתשלום הוצאות הנתבע אם זכה בדין, ורשאי הוא לעכב את ההליכים עד שתינתן הערובה, אלא אם כן סבר כי נסיבות הענין אינן מצדיקות את חיוב החברה או חברת החוץ בערובה, או אם החברה הוכיחה כי יש ביכולתה לשלם את הוצאות הנתבע אם יזכה בדין".

ברע"א 10376/07, ל.נ. הנדסה ממוחשבת בע"מ נ' בנק הפועלים בע"מ, ניתן ביום 11.2.09, נקבע:

"בניגוד ללשון תקנה 519 לתקסד"א (שם הוסדר העניין בנוגע לתובע יחיד – נ"ש) ולאופן פרשנותה בבתי המשפט, כפי שהובאו לעיל, סעיף 353א לחוק מגדיר מספר תנאים שבהתקיימם רשאי בית המשפט להורות כי החברה תיתן ערובה מספקת לתשלום הוצאות הנתבע, במידה ויזכה בדין:

מדובר בחברה שאחריות בעלי המניות בה מוגבלת.

הדבר ייעשה לבקשת הנתבע.

אלא אם כן

סבר בית המשפט שנסיבות העניין אינן מצדיקות את חיוב החברה.

או

אם החברה הוכיחה שיש ביכולתה לשלם את הוצאות הנתבע".

ובהמשך:

"כתוצאה מכך, קיימות עתה שתי חלופות, שבהתקיימן בית המשפט לא יורה על הפקדת ערובה:

(א) אם החברה הוכיחה כי יהיה לאל ידה לשלם את הוצאות הנתבע, אם יזכה בדין.

(ב) אם בית המשפט סבור כי נסיבות העניין אינן מצדיקות את חיוב החברה בהפקדת ערובה".

לשון אחרת, הכלל הוא כי במקרה בו התובעת היא חברה, שאחריות בעלי המניות בה מוגבלת, היא תחוייב בהפקדת ערובה להבטחת הוצאות הנתבע בהליך. לכלל זה שני חריגים. החריג האחד, אם הוכיחה התובעת, כי בידה לשלם את הוצאות הנתבע, אם יזכה בדין. החריג האחר, כאשר בית המשפט סבור, שנסיבות העניין אינן מצדיקות את חיוב המשיבה בערובה, זאת בשל שיקולים שונים – כגון: מהות התביעה וסיכוייה (ראו: רע"א 10905/07, נאות אואזיס מלונות בע"מ נ' זיסר, ניתן ביום 13.7.08).

בע"א 7193/13, ש.א. פתרונות בע"מ ואח' נ' פרופ' אמיר ברנע ואח', ניתן ביום 22.9.14, נאמר (בסעיף 12 לפסה"ד):

"בתמצית, בית המשפט יפטור חברה מהפקדת ערובה בשני מצבים: (א) כאשר ניתוח מצבה הכלכלי של החברה מעלה כי יהיה ביכולתה לשלם את הוצאת הנתבע אם תידחה תביעתה; (ב) כאשר בית המשפט סבור כי נסיבות העניין אינן מצדיקות את חיוב החברה, ובעניין זה יש להביא בחשבון בין היתר את הזכויות החוקתיות הנוגדות של הצדדים. שאלת סיכויי ההליך אף היא יכולה להישקל על ידי בית המשפט, אולם לזו תהא השפעה רק כאשר מדובר בסיכויים גבוהים מאוד או קלושים מאוד".

העולה מן הדברים, כי ככל שברצון המשיבה לסתור את החזקה, הקבועה בסעיף 353א לחוק, ולהוכיח את איתנותה הכלכלית באופן שתוכל לשאת בתשלום הוצאות הצד שכנגד, ככל שכאלו ייפסקו, הרי שבשלב זה רובץ עליה הנטל להוכיח זאת. גם הנטל להוכחת החריג האחר, כי בנסיבות העניין אין הצדקה לחיוב המשיבה בהפקדת ערובה, מוטל על כתפיה של המשיבה.

המשיבה לא עמדה בנטל זה.

אין בשיקים, שהעתקיהם מצורפים לתגובת המשיבה להוכיח קיומה של איתנות כלכלית מספיקה. המדובר בשיקים, שנמשכו על ידי ב"כ המשיבה, וממילא אין בהם כדי להעיד דבר על מצבה הכלכלי של המשיבה.

גם ברשימת תיקי ההוצל"פ, המצורפת לתגובת המשיבה, אין כדי ללמד דבר. ראשית, אין מדובר בתיקים, שהמשיבה היא הזוכה בהם. שנית, היותה של חברה זוכה בעשרות תיקי הוצל"פ איננה מעידה כלל על חוסן כלכלי, ויתכן שאף ההיפך.

באשר לחריג האחר, אי הצדקה לחיוב בהפקדת ערובה, המשיבה לא העלתה בתגובתה כל טיעון ממשי בעניין זה. גם טיעוניה לעניין סיכויי התביעה להתקבל נטענו באופן סתמי לחלוטין, וללא כל פירוט. בהקשר זה יש להדגיש את האמור בע"א 7193/13 הנ"ל, לעניין משמעותם של סיכויי התביעה והשפעתם על ההחלטה בדבר חיוב חברה בהפקדת פקדון, וזאת רק במקרים קיצוניים של סיכויים גבוהים מאד או סיכויים קלושים מאד. במקרה זה לא הצביעה המשיבה על סיכויים שכאלה.

אשר על כן, דין הבקשה להתקבל.

המשיבה-התובעת תפקיד בתוך 15 יום ממועד קבלת ההחלטה בקופת בית המשפט סך של 3,000 ₪ לשם הבטחת תשלום הוצאות המבקשת-הנתבעת בסיומם של ההליכים בתיק, ככל שכאלה ייפסקו. ככל שלא תבוצע ההפקדה במועד, תידחה התביעה.

נקבע לת"פ בעוד 20 יום מהיום.

המזכירות תעדכן ביומן.

ניתנה היום, ג' טבת תשע"ו, 15 דצמבר 2015, בהעדר הצדדים.

החלטות נוספות בתיק
תאריך כותרת שופט צפייה
15/12/2015 החלטה על תשובה לתגובה לבקשה להפקדת עירבון נחום שטרנליכט צפייה
24/12/2015 פסק דין שניתנה ע"י נחום שטרנליכט נחום שטרנליכט צפייה
צדדים בהליך
תפקיד שם בא כוח
תובע 1 כ.ל.י תקשורת וניהול ישראל בע"מ נועם קוריס
נתבע 1 יוליה פלקובסקי אופיר לב